تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین چیست؟

سنسور اکسیژن خودرو میزان اکسیژن موجود در گاز یا سوخت را کنترل می کند و میزان اکسیژن در فرآیند احتراق موتور را بررسی می کند. خودروها دارای دو عدد سنسور اکسیژن هستند که با نام سنسور بالا و پایین اکسیژن شناخته می شوند. ما در این مقاله به بررسی تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین و وظایف هر کدام از آن ها پرداخته ایم.

سنسورهای اکسیژن (O2 Sensor) نسبت اکسیژن در اگزوز خودرو را اندازه گیری می کنند. این سنسورها برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی در خودروها نصب شدند، یعنی زمانی که سازمان حفاظت از محیط زیست مقررات مربوط به سیستم اگزوز خودروها را معرفی کرد. بعد از آن، کمپانی های خودروسازی شروع به نصب دو مجموعه سنسور کردند : سنسور اکسیژن بالا و پایین.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین” و وظایف آن ها بپردازیم تا بدانید هدف از وجود این دو سنسور در خودروها چیست. همچنین اگر علاقه دارید که به صورت جامع با سنسور اکسیژن آشنا شوید توصیه می کنیم که مقاله هر آنچه باید از سنسور اکسیژن بدانید را از مجله‌ی یدک یار مطالعه کنید.

تفات سنسور اکسیژن بالا و پایین

تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین

در واقع منظور از سنسور اکسیژن بالا و پایین، سنسورهایی است که قبل و بعد از کاتالیزور خودرو قرار می گیرند. از نظر فیزیکی، هیچ تفاوتی بین سنسور اکسیژن بالا و پایین وجود ندارد ولی از لحاظ عملکردی باهم تفاوت دارند. 

سنسور اکسیژن پایین به منظور اندازه گیری گازهای خروجی در بخش خروجی اگزوز نصب می شود. سنسور اکسیژن بالا نیز در بخش منیفولد خروجی هوا نصب می شود ولی در بعضی مواقع این سنسور بر روی لوله های رابط و کاتالیست تعبیه می شود اما به صورت کلی محل قرار گیری سنسور اکسیژن در بخش های مختلف سیستم اگزوز ماشین متناسب با مدل خودرو است.

در واقع اینطور باید گفت که تفاوت اصلی بین سنسور اکسیژن بالا و پایین در اندازه گیری نوع عناصر آن ها است. بدین ترتیب، سنسور اکسیژنی که بعد از کاتالیزور قرار گرفته سنسور پایین و سنسوری که قبل از کاتالیزور است به عنوان سنسور اکسیژن بالا شناخته می شود.

وظیفه سنسور اکسیژن بالا

سنسور اکسیژن بالا، گازهای خروجی از اگزوز را تجزیه و تحلیل می کند. سنسور اکسیژن بالا با ماژول کنترل موتور، کامپیوتری که مخلوط سوخت و هوا را به موتور کنترل می کند، ارتباط برقرار می کند. اگر مخلوط بیش از حد غنی باشد، به این معنی است که حاوی سوخت بیش از حد است، کامپیوتر سوخت موجود در مخلوطی را که وارد موتور می شود را کاهش می دهد. اگر اگزوز خیلی لاغر باشد،‌کامپیوتر سوخت بیشتری به مخلوط اضافه می کند. کامپیوتر سعی می کند نسبت هوا به سوخت ایده‌آل را حفظ کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را به حداقل برساند و مصرف سوخت را بهبود ببخشد.

وظیفه سنسور اکسیژن پایین

وظیفه سنسور اکسیژن پایین

سنسور اکسیژن پایین بعد از مبدل کاتالیزوری قرار دارند، بخشی که تبدیل آلاینده های موجود در اگزوز را به گازهای بی ضرر تسهیل می کند و در واقع این سنسور کارایی مبدل را کنترل می کند. کامپیوتر اگزوزی را که وارد مبدل کاتالیزوری می شود با اگزوزی که خارج می شود مقایسه می کند. اگر تاثیری که مبدل روی ترکیب اگزوز می گذارد کاهش یابد به این معنی است که مبدل کاتالیزوری در حال فرسودگی است. کامپیوتر می تواند سطح عملکرد کاتالیزور را کنترل کند و در صورت نیاز به تعویض کاتالیزور به راننده هشدار دهد.

بد نیست بدانید که بسیاری از افرادی که دارای خودروهایی با دو سنسور می باشند، سنسور اکسیژن دوم یا پایین را حذف می کنند تا افت شتاب اتومبیل خود را با حدف آن جبران کنند.

خرید سنسور اکسیژن

بحث خرید لوازم یدکی و قطعات خودرو همیشه جزء یکی از مهم ترین موضوعات در بازار است چراکه در سال های اخیر شاهد ورود بسیاری از محصولات متفرقه و تقلبی بوده‌ایم که علاوه بر نداشتن کیفیت مطلوب، باعث آسیب رساندن جدی به سیستم فنی خودرو می شوند.

به همین منظور، خریداری محصولاتی باکیفیت و دارای ضمانت اصالت از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید قطعات باید به آن توجه کامل داشته باشید. سنسور اکسیژن نیز از دسته کالاهایی است که نمونه های فیک و متفرقه بسیاری در سطح بازار دارد و به قیمت های پایین تر و یا حتی در برخی موارد بالاتر از ارزش واقعی کیفیت ساخت آن به فروش می رسد.

خبر خوب برای شما عزیزان این است که فروشگاه اینترنتی یدک یار ضمانت هایی را برای شما ایجاد کرده تا بدون دغدغه و با خیال راحت بتوانید تهیه قطعات خودرو را انجام دهید. ضمانت اصالت کالای خریداری شده و سلامت فیزیکی محصول از جمله ویژگی هایی است که مجموعه یدک یار برای شما مشتریان عزیز ایجاد کرده تا تجربه‌ی خرید بهتری را داشته باشید. پس از تحویل کالا اگر اصالت و سلامت فیزیکی آن مورد تایید شما نباشد، ما فوراً کالا را برای شما مرجوع یا تعویض خواهیم کرد.

شما می توانید برای خرید سنسور اکسیژن به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش خود، از مشاوره رایگان جهت خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به خرید و استفاده از سنسور اکسیژن بالا و پایین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام .سال جدید بر شما و همکاران گرامی مبارک.یک سوال داشتم.من رفتم مکانیک یک سنسور اکسیژن و سنسور کیلومتر واسه خودرو روآ اینجانب عوض کرد.فکتور کرددومیلیون دویست هزار تومان .گفتم مگه لوازم چقدر شد گفت سنسور اکسیژن سیم بلند وصل کردم شد یک و دویست .این سنسور از خودش گذاشت.نذاشت من بخرم.میخواستم ببینم سنسور کنار گیربکس باید حتما سیم بلند باشه .و اینکه فرق سوکت سیم بلند و سیم کوتاه مارک ساژم چیه.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      سال نو شما هم مبارک باشه
      خودرو شما دو عدد سنسور اکسیژن دارد، سنسور اکسیژن بالا و پایین که یکی از آنها سیم بلند و دیگری سیم کوتاه است. این دو قطعه تنها در ابعاد سیم با یکدیگر متفاوت اند و هر کدام باید در جای خود استفاده شود.
      ساژم نیز برند سنسور اکسیژن نیست و مدل آن است، در اصل سیستم برق خودرو شما ساژم بوده و سنسور اکسیژن ساژم مناسب آن است.

  2. Mehdi Ebadi می گوید

    فرق سنسور های ۴ سیم با ۵سیم یا ۶ سیم رو ممکن هست توضیح بدید؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      از نظر کیفی یا عملکرد تفاوتی با هم ندارند و تنها در تعداد سیم و سوکت با هم متفاوت هستند. به عبارت دیگر قطعه ای که کمپانی از ابتدا به روی خودرو شما نصب کرده مهم است و شما باید سنسور اکسیژن متناسب با ان را تهیه کنید تا قابلیت نصب روی خودرو را داشته باشد.

  3. محمد می گوید

    سلام.خداقوت
    ایا بعد از تعویض سنسور اکسیژن (مدل ۹۸) ، استفاده از دیاگ و تنظیم نیاز هست.؟تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر چراغ چک روشن شده باشد بله، بعد از تعویض سنسور اکسیژن باید با کمک دیاگ خطای مرتبط را حذف و چراغ چک را خاموش نمایید.

  4. مجتبی می گوید

    سلام
    لطفا سایز رزوه سنسور اکسیژن کوییک اس را بفرمایید
    با سپاس

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      لطفا با همکاران ما در بخش پشتیبانی تماس بگیرید تا بیشتر راهنماییتون کنن

  5. احسان می گوید

    سلام خسته نباشید ،ایا امکانش هست سنسور اکسیژن بالا با پایین جابجا بشه و آیا از لحاظ شکل و شمایل مثل هم هستن .۴۰۵tu5 ممنون

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا اصلی ترین تفاوت سنسور اکسیژن بالا و پایین در خودرو های مختلف طول سیم سنسور اکسیژن است، جابجایی این دو در برخی خودرو ها مثل خودرو هایی با موتور TU5 به راحتی امکان پذیر نیست چرا که سنسور اکسیژن با سیم کوتاه تر به سوکت سنسور دیگر نمیرسد.

  6. ابراهیم می گوید

    سلام خسته نباشید
    من دیروز رفتم تنظیم موتوری واسه سنسور اکسیژن بالا سیم کوتاه هست الان متوجه شدم سیم بلند انداخته خودرو تیبا هست ایا کارش اشتباه بوده و نباید سیم بلند مینداخته مارک فرانتک

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر، مشکلی پیش نمی آید. سنسور اکسیژن بالا و پایین تیبا تنها در ابعاد و طول سیم تفاوت دارد و در صورتی که چراغ چک خودرو روشن نشود مشکلی برای خودرو شما نخواهد داشت.

  7. عبدالنبی می گوید

    با سلام ببخشید من سوخت ماشینم زیاددتر از حدمعمول هست ۴۰۵ tu5 دارم . سنسور بالایی هم سالم هست گفتن سنسور پایینی خراب هست . یکی گفت سنسور پایینی هم در مصرف سوخت دخیل هست یا خیر؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، سنسور اکسیژن بالا و پایین هردو در میزان مصرف سوخت تاثیرگذار هستن. مهم نیست کدام خراب باشد، خرابی هرکدام میتواند باعث اندازه گیری اشتباه میزان اکسیژن در سیستم احتراق موتور شود و همین موضوع موجب پاشش سوخت بیشتر و افزایش مصرف سوخت خواهد شد.