دکمه AC در ماشین چه کاربردی دارد؟

قطعاً خیلی از شما رانندگان از دکمه AC در ماشین خود استفاده کرده اید که این دکمه هنگام روشن کردن کولر خودرو به کار می آید ولی به غیر از این مورد، دکمه AC کاربردهای دیگری نیز دارد که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی کاربرد دکمه AC در ماشین پرداخته ایم.

وقتی هوا گرم می‌شود و زمان روشن کردن سیستم تهویه هوای خودرو فرا می‌رسد، دکمه‌ای به نام A/C وجود دارد که معنی a/c در ماشین همان Air Conditioning یا تهویه هوا است. ممکن است ندانید این دکمه چه کاربردی دارد و باید چگونه از آن استفاده کنید. آیا تا به حال دکمه‌ای را در ماشین خود دیده‌اید که روی آن علامت AC نوشته شده است؟ این دکمه روشن کردن تهویه مطبوع ماشین است. اگرچه برخی از رانندگان می‌دانند که به چه چیزی دکمه AC می‌گویند، اما بسیاری از افراد دیگر نمی‌دانند که این دکمه چیست. بصورت کلی باید گفت کاربرد “دکمه ac در ماشین” فعال کردن کمپرسور کولر خودرو برای خنک کردن هوا و یا جذب رطوبت کابین خودرو است. اگر تا به برای سوال شده که دکمه ac در ماشین چه کاربردی دارد و چرا وجود دارد، در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی دقیق تر و با جزئیات بیشتر این موضوع بپردازیم.

کاربرد دکمه AC در ماشین

دکمه a/c چیست؟

در جوا سوال اینکه “دکمه A/C چیست” باید بگوییم که دکمه ای سی که معمولا بر روی داشبورد وسط خودرو قرار می‌گیرد، سیستم تهویه را به حالت خنک کننده تغییر می‌دهد. این کار با خارج کردن گرما از هوا و کاهش دمای آن انجام می‌شود. وقتی دکمه A/C را فشار می‌دهید، فن تهویه مطبوع شروع به کار می‌کند و هوا را از طریق کویل‌های خنک کننده می‌کند. کویل‌های خنک کننده با استفاده از یک فرآیند به نام تبرید، گرمای هوا را جذب می‌کنند و سپس هوا به داخل اتاقک کابین بازگردانده می‌شود. لذا حتما قبل از گرم شدن هوا این قطعه را بررسی کنید، در صورت نیاز به تعویض این قطعه میتوانید به صفحه فروش کمپرسور کولر ماشین در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

کاربرد دکمه AC در ماشین

برای بسیاری از افراد سوال است که کاربرد دکمه AC در ماشین چیست؟ باید بدانید که سیستم‌های تهویه مطبوع، دمای هوای داخل اتاق ماشین را ثابت نگه می‌دارند. در سیستم تهویه مطبوع دستی، شما با استفاده از دکمه AC یا “دکمه ac کولر خودرو” انتخاب می‌کنید که می‌خواهید هوای اتاق خودرو خنک تر یا گرم‌تر شود. همچنین شما می‌توانید سرعت دمنده و توزیع هوا را به صورت دستی تعیین کنید.

سیستم تهویه مطبوع ماشین با خنک کردن هوای تهویه شده با گاز مبرد کار می‌کند که سپس در داخل خودرو گردش پیدا می‌کند تا خنک شود و در عین حال به فیلتر کردن گرده‌ها، آلاینده‌ها و باکتری‌ها نیز کمک می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که سیستم کنترل هوا در خودرو به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از سنسورهای اضافی و یک کامپیوتر، دمای کابین را تنظیم کنید تا امکان مدیریت دقیق‌تری بر دمای کابین فراهم شود.

کنترل خودکار هوا یا Automatic A/C چیست؟

کنترل خودکار هوا با کنترل خودکار سرعت فن و گردش هوا، کنترل الکترونیکی دما، جریان هوا و توزیع هوا در داخل خودرو را فراهم می‌کند.

کاربرد دکمه AC در زمستان

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که دکمه A/C فقط در طول تابستان قابل استفاده است، ولی در اصل اینطور نیست! “دکمه AC در زمستان” نیز قابل استفاده است. بنابراین صرف نظر از اینکه می‌خواهید اتاق ماشین خود را گرم یا خنک کنید، استفاده از دکمه A/C کاملا بلامانع است.

هنگامی که دکمه A/C همراه با هوای خنک فعال می‌شود، هوا را مجبور به عبور از کمپرسور کولر ماشین و کندانسور می‌کند که به خنک شدن هوا و حذف رطوبت اضافی کمک می‌کند. این دکمه همچنین به جلوگیری از بخار گرفتن شیشه‌های ماشین شما در زمستان کمک می‌کند. هنگامی که از دکمه AC با هوای گرم یا همان بخاری ماشین استفاده می‌کنید، هوا از کمپرسور و از روی هسته بخاری عبور می‌کند که منجر به هوای خشک و گرم می‌شود. دقیقا همان چیزی است که برای گرم کردن فضای داخلی خودرو و جلوگیری از بخار کردن شیشه‌ها نیاز دارید.

دکمه AC

به بیان ساده، دکمه AC در تابستان و هم در زمستان کاربرد دارد زیرا با فشردن این دکمه سیستم تهویه مطبوع فعال می‌شود و هوا را چه سرد و چه گرم از طریق کمپرسور ماشین وارد می‌کند که رطوبت اضافی را از بین می‌برد و هوای خشک را به داخل اتاق ماشین شما می‌رساند و در نتیجه رطوبت کمتری ایجاد می‌کند.

کاربرد دکمه AC برای بخاری

دکمه AC را می توان در زمستان برای بخاری نیز استفاده کرد. “کاربرد دکمه AC برای بخاری” این است که روشن کردن AC باعث خشک کردن هوا و جلوگیری از بخار گرفتن شیشه جلو می‌شود. وقتی دکمه AC را برای بخاری فشار می‌دهید، کمپرسور تهویه مطبوع شروع به کار می‌کند. این کار باعث می‌شود که گاز مبرد به حالت مایع و سپس به حالت گاز تبدیل شود. این فرآیند گرما را از هوا خارج می‌کند و باعث خشک شدن آن می‌شود. هوا سپس به بخاری خودرو می‌رود و گرم می‌شود.

استفاده از دکمه AC در زمستان می تواند به بهبود عملکرد بخاری خودرو کمک کند و شیشه جلو را از بخار گرفتن جلوگیری کند. در ادامه چند نکته برای استفاده از دکمه AC در زمستان آورده شده است:

  • دکمه ac را همراه با بخاری خودرو روشن کنید. این کار باعث می‌شود که هوا گرم و خشک شود.
  • دمای بخاری را کم نگه دارید. این کار باعث می‌شود که هوا کمتر مرطوب شود و شیشه جلو کمتر بخار بگیرد.
  • “دکمه ac برای بخار شیشه” روشن کنید و جریان هوا را روی شیشه جلو تنظیم کنید. این کار به جلوگیری از بخار گرفتن شیشه جلو کمک می‌کند و فقط کافیست چند دقیقه صبر کنید تا بخار از بین برود.

علت روشن نشدن دکمه AC

چند دلیل وجود دارد که می‌توانند “علت روشن نشدن دکمه AC” باشند. برخی از دلایل رایج عبارتند از:

  • فیوز یا مدار قطع شده است: اولین قدم این است که مطمئن شوید که فیوز یا مدار تهویه مطبوع قطع نشده است. اگر قطع شده است، باید آن را تعویض یا دوباره متصل کنید.
  • دکمه AC خراب شده است: این احتمال وجود دارد که دکمه ای سی به دلیل پایان طول عمر یا اتصال برق از کار افتاده باشد، بهتر است این مورد را نیز در دست بررسی قرار دهید.
  • سیستم AC خراب است: اگر سیستم AC خراب شده باشد، ممکن است دکمه AC را روشن نشود. در این صورت، باید توسط یک متخصص سرویس شود.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث روشن نشدن دکمه AC شما می‌شود، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید تا از سیستم شما بازدید کند.

نکات مهمی که باید درباره سیستم تهویه مطبوع خودرو بدانید

  • یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که این تصور غلط وجود دارد که ادعا می‌کند کارکردن سیستم تهویه مطبوع در حالت چرخش مجدد باعث تخلیه اکسیژن تازه داخل اتاق خودرو می‌شود و سرنشینان را خواب آلود و بی حال می‌کند. این موضوع درست نیست، حتی اگر حالت تهویه مطبوع ماشین شما روی هوای تازه تنظیم نشده باشد، ماشین دائماً هوای تازه را در مقادیر کم دریافت می‌کند.
  • چیزی که هنگام استفاده از حالت هوای تازه باید به آن توجه داشته باشید این است که هر بوی بیرونی دقیقاً از طریق سیستم تهویه مطبوع شما مکیده می‌شود و به داخل اتاق ماشین دمیده می‌شود. این بدان معنی است که دود اگزوز و بوهای سایر وسایل نقلیه و… بسیار قوی تر از حالت چرخش مجدد به داخل اتاق خودرو می‌آید. حالت چرخش مجدد ماشین شما را در برابر این بوها مصون نمی‌کند، اما شدت آن را کاهش می‌دهد.
  • همه خودروها دکمه چرخش مجدد ندارند. بسیاری از وسایل نقلیه مدرن مجهز به فناوری هستند که به طور خودکار چرخش مجدد را روشن یا خاموش می‌کند. این همه حدس و گمان را از تلاش برای فهمیدن اینکه کدام حالت و چه زمانی باید استفاده کنید را از بین می‌برد. بنابراین اگر دکمه چرخش مجدد را بر در داخل خودروی خود نمی‌بینید، جای نگرانی نیست.

نکاتی برای خنک نگه داشتن ماشین در تابستان

اکنون که می‌دانید چگونه از تنظیمات تهویه مطبوع ماشین خود به درستی استفاده کنید، بد نیست چند نکته را برای نگه داشتن ماشین خود در تابستان را بدانید.

  • گاز کولر را در ماشین خود بالا نگه دارید. خودرویی که نشتی دارد یا گاز کولر آن کم است، اتاق خودرو را به خوبی خنک نمی‌کند. سیستم تهویه مطبوع خود را با سرویس دهی منظم در فرم مناسب نگه دارید.
  • پنجره‌های ماشین خود را در تابستان پایین نگه دارید تا به فرار گرمای محبوس در اتاق خودرو کمک کنید. البته مطمئن شوید که شیشه‌ها تا آخر پایین نیستند چرا که اصلا دوست ندارید کسی دستش را وارد ماشین کند و درهای خودرو را باز کند.
  • یک پنکه کوچک بخرید. این فن‌ها یا همان پنکه‌ها برای حذف هوای گرم از داخل ماشین شما و وارد کردن هوای تازه و خنک تر عالی هستند. پنکه‌ها به هیچ وجه ماشین شما را خنک نگه نمی‌دارند، اما به کاهش مدت زمان لازم برای کاهش دما کمک می‌کنند.
  • هنگامی که خودرو را پارک کرده اید و یا از آن استفاده نمی‌کنید، از یک سایبان آفتابگیر شیشه جلو استفاده کنید. راه اندازی آنها بسیار آسان است. وجود یکی از این‌ها در شیشه‌های جلو می‌تواند دمای داخلی خودرو را به شدت کاهش دهد و در عین حال اشعه‌های مضر آفتاب را نیز مسدود کند.
  • اطمینان حاصل کنید که کولر ماشین خود را در حالت هوای تازه در اولین راه اندازی قرار می‌دهید، سپس به آخرین درجه هوای سرد تغییر دهید تا زمان خنک شدن خودرو را کاهش دهید.
  • در صورت امکان خودرو را در مکان‌های سایه پارک کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله هرماهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از کاربردهای دکمه AC دارید خوشحال می‌شویم که نظرات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظرات
  1. مهدی می گوید

    دقیقا در زمستان با بخاری وقتی ac رو خاموش کردم، شیشه‌ها شروع کرد به بخار گرفتن. ایرادش این هست که کمپرسور مصرف سوخت رو بالا می‌بره.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله کمی در مصرف سوخت تاثیر دارد ولی اگر خودرو شما سالم باشد آنقدری که در جامعه جا افتاده افزایش مصرف سوخت محسوس نیست در حدی که میتوان گفت روی مصرف سوخت تاثیر ندارد. بخصوص در خودرو های جدید که کلا سیستم کولر از موتور جداست و سیستم کولر بصورت برقی کار میکند.
      به عبارت دیگر افزایش مصرف سوخت با روشن کردن کمپرسور کولر یکی از باور های غلطی است که در جامعه جا افتاده است.

  2. دکتر حسن زارعی می گوید

    بسیار خوب
    سپاس از شما 🙂

  3. سید حسین می گوید

    از راهنمایی تون بسیار سپاسگزارم

  4. احسان شهیدی فر می گوید

    خیلی ممنون 🙏🙏🙏
    مقالتون عالیه 👌👌👌

  5. محسن می گوید

    یک سوال داشتم خدمتتون اگر پاسخ بدید ممنون میشم.ماشین پرید ما بعد از فعال کردن دکمه AC بعد حدود بیست دقیقه الی نیم ساعت در حین حرکت خاموش میشه و به مدت حدودا ۵ دقیقه با استارت زدن ماشین روشن نمیشه.فقط هنگام استفاده از دکمه AC این اتفاق میوفته .بنظرتون مشکل از کمپرسور هست یا ضعف پمپ بنزین؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای ارائه نظر دقیق و کارشناسی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیره اما محتمل ترین حالت خرابی ناشی از کمپرسور کولر خودرو است.

  6. یوسف می گوید

    دمتون گرم بسیار کاربردی بود

  7. غلامرضا می گوید

    سلام. وقتی من بخاری آریسان را روشن می کنم فن های جلو موتور نیز روشن می شوند، در حالیکه دگمه A / C خاموش است علت چیست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن فن های سیستم خنک کننده هم زمان با روشن کردن سیستم تحویه کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. این مورد به سیستم خودرو شما بستگی دارد و در اکثر خودرو های داخلی همزمان با روشن شدن سیستم تحویه فن خودرو نیز شروع به کار میکند.

  8. مسعود می گوید

    سلام و ارادت .ماشین زانتیا دارم که وقتی بخاری رو روشن میکنم کمپرسور درگیر میشه و فن ها هم شروع به کار میکنن .ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن فن ها طبیعی است اما اگر دکمه AC را نمیزنید ولی باز هم کمپرسور درگیر میشود خودرو باید از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته و عیب یابی شود. این مشکل میتواند به دلیل خرابی پنل تهویه فیوز ها یا خود کمپرسور کولر ماشین باشد.

  9. وحید می گوید

    با روشن کردن دکمه ac بخار شیشه ها در عرض چند دقیقه از بین میرود اما آمپر ماشین را کم میکند که باعث میشه بخاری باد سرد بده

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر دمای سیستم تهویه مطبوع را بالا نگهدارید و باز هم با روشن شدن AC و درگیر شدن کمپرسور کولر سیستم تهویه مطبوع باد سرد بزند نشان دهنده وجود مشکل در سیستم گرمایش خودرو شماست، این مشکل میتوان از خرابی سیستم بخاری یا خرابی پنل تهویه مطبوع نشأت گیرد که آنها را باید بصورت دقیق از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

  10. اشکان می گوید

    من وقتی a/c روشن میکنم چه تو حالت بخاری و چه تو حالت کولر، دمای موتور خیلی پایین میاد، ماشینم پراید صبا است. علتش چیه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      کاهش دما موتور با روشن کردن A/C کاملا طبیعی است، با روشن کردن دکمه A/C دورت تند یا فن دوم سیستم خنک کننده وارد مدار شده و باعث افت دمای موتور خواهد شد، لذا جای نگرانی نیست.