پلوس چیست؟

پلوس یکی از قطعات جلوبندی خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها را دارد. این قطعه نقش موثری را در چرخ های راست و چپ و حرکت آنها به جلو یا عقب را دارد و نبود آن مسیر درست حرکات چرخ ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بخش به کلیاتی درباره پلوس را شرح داده ایم.

پلوس” از جمله قطعات مهم در جلوبندی خودرو ها است که وظیفه انتقال نیرو را از دیفرانسیل به چرخ بر عهده دارد. میله ای که از داخل دیفرانسیل به دو چرخ طرفین متصل می‌باشد همان پلوس است و دیفرانسیل وظیفه دارد تا دور چرخ ها را تنظیم نماید که ما بین چرخ های راست و چپ، عقب و یا جلو قرار گرفته است.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی این سوال که “پلوس چیست؟” و چکار می‌کند بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پلوس

تاریخچه پلوس

پلوس (Axle boot) نیز همچون هر وسیله دیگری با پیشرفت صنایع خودرو سازی و البته صنایع مرتبط با آن، به مرور زمان دچار تغییرات گوناگونی شده است؛ برای مثال، مدل عملکردی پلوس در خودرو های قدیمی نسبت به  نمونه های جدید متفاوت می‌باشد.

در خودرو های امروزی ضریب انتقال نیروی بالاتری وجود دارد که همین موضوع مشخصه این سیستم جدید می‌باشد. همچنین، انتقال نیرو از طریق یک سه شاخه نیرو در خودرو های جدید صورت می‌گیرد که این سه شاخه درون سر پلوس قرار دارد.

با توجه به این گفته ها، نیرو تنها به این دو چرخ در حالت استفاده از آنها وارد می‌شود، اما در هنگام بکار گیری چهار چرخ، مصرف سوخت بالا رفته و همچنین اصطکاک نیز بیشتر می‌شود. به همین منظور، پلوس خلاص کن خودرو برای جلوگیری و کم کردن استهلاک بی جا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزا تشکیل دهنده پلوس

پلوس خلاص کن

بعضی از اتومبیل ها دارای پلوس خلاص کن دستی هستند که ملزم به قفل نمودن سیستم پلوس خلاص کن خود پیش از اینکه وارد مسیر های لغزنده و سخت صحرایی یا برفی شوند هستند، چرا عدم انجام این پروسه موجب گیر کردن اتومبیل در حین ایستادن و استفاده از دنده کمک در این مسیر ها شود. این بخش مهم ترین “اجزا پلوس” محسوب می‌شود.

خودرو هایی که از ۴ چرخ دائمی به صورت همیشگی استفاده می‌کنند، نیازی به پلوس خلاص کن نخواهند داشت. در صورتی که حالت قفل پلوس خلاص کن فردی فعال شده و بر خلاف تلاش بسیار آزاد نشود، ضربه زدن به آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. آزاد نمودن پلوس با مقداری جلو و عقب بردن آن امکان پذیر خواهد بود.

بعضی از خودرو ها همچون تویوتا لندکروز توسط پلوس خلاص کن اتوماتیک پشتیبانی می‌شود. بدین ترتیب، هنگامی که دنده کمک فعال شود، پلوس به صورت اتوماتیک قفل خواهد شد و هنگامی که خودرو به موقعیت دو چرخ بازگردد پلوس از حالت قفل خارج می‌شود.

مشعلی

مشعلی قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار داشته و از طریق سه شاخ پلوس که در بخش داخلی گیربکس قرار دارد به پلوس متصل می‌شود. در صورتی که در حین حرکت، خودرو شروع به لرزش کرده و یا صدای سایش به گوش برسد، بهتر است نسبت به بررسی این قطعه اقدام کنید چرا که این علائم نشان دهنده خرابی مشعلی هستند.

گردگیر پلوس

گردگیر پلوس یکی دیگر از قطعات پلوس می‌باشد که وظیفه حفاظت از قطعات داخلی دیگر را در مقابل گرد و خاک بر عهده دارد. همچنین، گردگیر پلوس در قطعاتی که روغن کاری و یا گیریس می‌شوند برای جلوگیری از پس دادن روغن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از گردگیر ها در منطقه ای که نیرو درحال انتقال است (یعنی جایی مابین چرخ و گیربکس) استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه گردگیر و گیریس ارتباط مستقیمی با یکدیگر داشته و با توجه به محل قرارگیری گردگیر ها در گیربکس، ممکن است که این گردگیر ها پس از گذشت مدتی فاسد شده و باعث به وجود آمدن پارگی ها و آسیب های زیادی در قطعه شود.
همچنین، مواردی از قبیل پس دادن گیریس یا قفل شدن موتور خودرو و آسیب دیدن آن از مشکلاتی است که در این مواقع به وجود می‌آید.

سه شاخه پلوس

در صورتی که ضربه هایی به طور متوالی به موتور وارد شود، بلبرینگ سه شاخه پلوس اتومبیل دچار آسیب شده و در نهایت خرابی آن را حاصل می‌شود. اگر دسته دنده اتومبیل در سرعت های پایین تکان بخورد و یا در سرعت های بالا بلرزد، می‌توان از خراب شدن این قطعه اطمینان حاصل نمود.

در نتیجه، اگر چنین نشانه هایی در خودرو مشاهده شود بهتر است هرچه سریع تر آن را نزد یک مکانیک خوب برده و اقدام به تعمیر آن نمایید، در غیر این صورت آسیب شدیدی به دسته موتور ها وارد می‌شود.

پلوس چکار می‌کند؟

پلوس چکار می‌کند؟

به طور کلی، مهم ترین سوالی که در این بخش پرسیده می‌شود این است که “پلوس چکار می‌کند؟” نیرو های تولید شده توسط سوخت خودرو و فرایند احتراق آن نیازمند مراتبی است که به چرخ ها منتقل شود. همانطور که گفته شد، وظیفه پلوس انتقال نیروی تولید شده از طریق موتور به گیربکس یا همان جعبه دنده می‌باشد و این نیرو توسط میل گردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می‌یابد.

البته فراموش نشود در اتومبیل هایی که دو دیفرانسیل هستند (یعنی دارای دو عدد دیفرانسیل می‌باشند)، نیازی به انتقال نیرو به چهار چرخ در هر زمانی وجود ندارد. با توجه به اینکه جعبه دنده خودرو در جلو یا عقب آن قرار گرفته باشد، نوع پلوس مورد استفاده نیز تغییر می‌کند.

از آنجایی که پلوس وظیفه انتقال نیرو را از گیربکس و یا دیفرانسیل به چرخ ها را دارد، باید از ویژگی هایی برخوردار باشند تا بتواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد. این قطعه ملزم به تحرک در اتصال به چرخ ها است تا در حین پیچیدن اتومبیل دچار شکستگی نشود.
همچنین، داشتن مقداری حرکت طولی برای پلوس ها نیز ضروری است چرا که ممکن است خودرو در حین حرکت با چاله ها و دست انداز های بسیار شدیدی رو به رو شود، که در این حالت، در صورتی که پلوس نتواند در جای خود حرکت طولی انجام دهد، احتمال بیرون زدن آن از سر قسمت اتصال به گیربکس، چرخ ها و یا دیفرانسیل بسیار بالا می‌رود.
حرکت چرخشی پلوس نیز برای انعطاف پذیری این قطعه در سر پیچ ها از طریق قطعه ای به اسم سر پلوس تامین می‌شود که این قطعه دارای توان حرکتی است. برای حرکت طولی پلوس و اختلاف دو سر پیچ ها نیز از قطعه سه شاخه و کاسه پلوس استفاده شده است.

چه عواملی موجب خرابی پلوس می‌شود؟

در برخی از مواقع پیش می‌آید که پلوس خودرو شما دچار آسیب و خرابی شده و نیاز به بررسی و تعویض دارد. در این حالت، مهم است که با برخی دلایلی که موجب به وجود آمدن این مشکل می‌شوند آشنا شوید:

  1. استفاده نادرست از ترمز ها
  2. معیوب بودن یا پاره شدن گردگیر پلوس
  3. جابه جایی نادرست دنده ها
  4. زود آزاد کردن کلاچ
  5. حمل بار سنگین
  6. استارت زدن خودرو در حالتی که اتومبیل روشن است
  7. رانندگی با دنده اشتباه

خرید پلوس

تهیه محصولات و قطعات مرتبط با خودرو همواره از نیاز های مهم افرادی است که دارای اتومبیل شخصی هستند و ضرورت بالایی را در حفظ سلامتی خودرو ایفا می‌کند. همچنین، یافتن مراکز فروش معتبری که به تهیه محصولی با کیفیت کمک کند نیز حائز اهمیت است.

از همین رو، مجموعه یدک یار با تکیه بر تامین محصولاتی با اصالت و اورجینال اقدام به فعالیت در زمینه فروش قطعات خودرو نموده است. سلامت فیزیکی و کیفی کالا نیز از دیگر الزامات این مجموعه برای مشتریان خود می‌باشد.

علاوه بر آن، در صورت مغایرت کیفی در محصول خریداری شده، امکان مرجوع کردن آن نیز فراهم است. دریافت مشاوره رایگان قبل از خرید محصول نیز برای خریداران وجود دارد. برای دریافت مشاوره توسط تیم کارشناسان و خرید پلوس خودرو با ما در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.