واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ یا همان پمپ آب از جمله قطعات خنک کنندگی موتور خودرو است که وظیفه مهمی را در ایجاد دمای مناسب مایع خنک کننده اتومبیل ایفا می‌کند. این قطعه در کنار تسمه تایم خودرو بر روی سیلندر ها قرار دارد و خرابی این قطعه سبب افزایش دمای موتور خواهد شد.

موتور خودرو توسط واتر پمپ همیشه در دمای مناسب بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد، حتی زمانی که موتور سرد است قطعات و اجزای آن زودتر فرسوده می‌شوند و آلودگی های بیشتری را جذب می‌کنند. حال سیستم خنک کننده ای باید در این میان وجود داشته باشد که به موتور اجازه دهد تا هر چه سریع تر گرم شده و در دمای ثابتی کار کند.

واتر پمپ یکی از اجزای این سیستم خنک کننده می‌باشد که از نام آن وظایف کلی آن را به خوبی شرح می‌دهد. این قطعه را با نام پمپ آب نیز می‌شناسند و نقش بسیار مهمی را در سیستم خنک کننده خودرو بر عهده دارد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی را درباره واتر پمپ در اختیار شما قرار داده و نحوه عملکرد آن را به خوبی شرح دهیم. با ما همراه باشید.

واتر پمپ (Water pump) از جمله بخش های هر چند کوچک اما موثر در سیستم خنک کنندگی موتور می‌باشد. این قطعه با کنترل گرمای آب و رادیاتور و ضد یخ موتور، سبب می‌شود تا موتور بهتر بتواند حرارت شدید ناشی از احتراق درونی را تحمل کند. محل اصلی اتصال واتر پمپ بر روی سیلندر و در کنار تسمه تایم است.

سیستم خنک کننده از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای سیستم خنک کننده

یک سیستم خنک کننده موتور از اجزای مختلفی ساخته شده تا سیکل خنک کنندگی آن توسط همین اجزا به درستی صورت گیرد. این اجزا عبارتند از:

  • خنک کننده بالایی

مایع خنک کننده بین قطعه حرکت کرده و سیلندر های بالایی را خنک می‌کند.

زمان تعویض واتر پمپ
  • خنک کننده بلوک

مایع خنک کننده با گذشتن از بلوک سبب خنک شدن آن می‌شود.

  • ترموستات یا تنظیم کننده درجه حرارت

این قطعه دمای ماده سرماشی را کنترل می‌کند و با توجه به آن مایعی را به سمت موتور می‌فرستد.

  • پمپ آب یا همان واتر پمپ

این قطعه آب و مایع سرد را به سمت موتور برده و آب گرم را از رادیاتور برمی‌گرداند تا مجددا خنک شود.

  • خنک کننده فن

این قطعه جهت کمک بیشتر به مایع در حال حرکت در اطراف رادیاتور طراحی شده است.

  • رادیاتور

خنک کردن مایع برای بخش و بازگشتن توسط واتر پمپ

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب چیست؟

  • پوسته
  • فنج
  • میل شفت
  • آب بخش کن

واتر پمپ چکار می‌کند؟

واتر پمپ چکار می‌کند؟

همانطور که گفته شد، این قطعه در سیستم خنک کننده موتور جای می‌گیرد و وظیفه کنترل دما و حرارت شدید احتراق داخلی موتور را بر عهده دارد. اصلی ترین وظیفه این قطعه به جریان درآوردن دائمی و متداول آب و پمپاژ کردن ضد یخ جهت جلوگیری از جوش آوردن خودرو بکار می‌رود.

نحوه عملکرد واتر پمپ بدین ترتیب است که با پمپاژ کردن آب در اطراف موتور توسط پره های واتر پمپ، این مراحل یک به یک اجرا می‌شوند. هنگامی که خودرو خود را روشن می‌کنید، واتر پمپ آب و ضد یخ را در سراسر سیلندر ها و بلوک موتور شما به جریان در می‌آورد و بدین ترتیب، دما و حرارت بالا موتور کم شده و به اصطلاح خنک می‌شود. با انجام این سیکل، خنک کننده از موتور عبور کرده و دوباره به رادیاتور فرستاده می‌شود.

لازم به ذکر است که سیکل ذکر شده در طول روشن بودن خودرو دائم در حال تکرار است و تا زمانی که موتور خاموش نشود ادامه می‌یابد.

نشانه های خرابی پمپ آب

واتر پمپ هم از جمله قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شوند و هرگونه ایراد در آنها موجب اختلال در عملکرد کلی اتومبیل شده و ممکن است خسارات زیادی را به آن وارد کند. از جمله مواردی که سبب خرابی واتر پمپ خودرو شما می‌شود عبارتند از:

  1. زنگ زدگی و خوردگی پمپ آب

اگر پمپ شما دچار نشتی باشد، این نشتی سبب ورود مواد معدنی آب به اطراف واتر پمپ می‌شود که در نتیجه زنگ زدگی و خوردگی آن را در پی خواهد داشت. این خوردگی ها با ایجاد سوراخ هایی در اطراف پمپ خود را نشان می‌دهد.

  • نشت خنک کننده در مرکز بخش جلویی خودرو

پمپ آب از اتصال چندین فنر، واشر، و فیبر تشکیل شده که در طول زمان ممکن است دچار خشکی بیش از حد و یا شکستگی شوند. در این حالت، واتر پمپ شما دچار نشتی می‌شود و مایع خنک ننده آن از بخش وسطی جلوی خودرو قابل مشاهده خواهد بود.

  • بیش از حد گرم شدن موتور

زمانی که واتر پمپ دچار ایراد می‌شود، مایع خنک کننده وارد موتور نشده و در نتیجه سبب گرم شدن بیش از حد دمای موتور و آسیب های جدی به آن خواهد شد.

  • شل شدن پمپ آب و شنیدن صدای وز وز

شل شدن پمپ آب معمولا با صدای وز وز خود را نشان می‌دهد و این موضوع نشان دهنده از بین رفتن برخی قطعات همانند یاتاقان و یا شل شدن کمربند تسمه تایم است.

  • بیرون آمدن بخار از رادیاتور

اگر متوجه شدید که بخار از بخش جلویی خودرو شما در هنگام حرکت یا توقف بیرون می‌آید، نشانه ای است که موتور شما بیش از حد داغ شده است و در ادامه علامتی است که بر کار نکردن درست واتر پمپ به راننده هشدار می‌دهد.

  • شل بودن پولی واتر پمپ
  • روشن شدن چراغ چک مایع خنک کننده
  • درست کار نکردن کولر خودرو
  • شنیدن صدای ساییدگی هنگام کار کردن موتور

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بهتر است هر چه سریعتر به یک مرکز تعمیراتی مراجعه کنید و نسبت به تعمیر خودرو خو اقدام نمایید.

زمان تعویض واتر پمپ

زمان تعویض واتر پمپ

برای تشخیص درست نشتی واتر پمپ بهتر است خودرو خود را در مکان تمیزی پارک کنید و مقوایی را در بخش جلویی آن قرار دهید. بعد از گذشت چند ساعت به آن سری بزنید. اگر مقوا خیس باشد نشان دهنده آن است که واتر پمپ خراب است و باید نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

برخی از تعمیرکاران معتقدند که در صورت تعویض تسمه تایم، واتر پمپ نیز باید تعویض شود اما اگر مشکلی در عملکرد خودرو خود متوجه نشدید، نیازی به تعویض آن نیست.

خرید واتر پمپ

اگر نیاز به تعویض واتر پمپ خودرو خود دارید، می‌‌توانید با مراجعه به وب سایت فروشگاهی یدک یار اقدام به خرید آن کنید. این فروشگاه با دارا بودن تنوع بالایی از قطعات و لوازم یدکی خودرو به صورت اینترنتی، کالا خریداری شده را در کوتاه تریت زمان به دست شما می‌رساند.

تمامی قطعات موجود در فروشگاه یدک یار شامل ضمانت سلامت فیزیکی و اصالت محصول است و در صورت وجود مغایرت در کمال احترام مرجوع می‌شود. برای دریافت مشاوره رایگان در رابطه با قطعات خودرو نیز می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.