همه چیز درباره بخار شیشه ماشین

بخار کردن شیشه ماشین در فصول سرد سال یا شرایط بارانی و برفی می تواند خطر آفرین باشد چرا که این موضوع دید راننده را مسدود می کند. برای اینکه بخار شیشه ماشین را از بین ببرید راه هایی وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

رانندگی در روزهای بارانی می تواند یک تجربه با طراوت باشد. با این حال، چالش های اضافی را در قالب دید کم به دلیل باران به همراه دارد. این چالش زمانی که شیشه جلوی ماشین شما به دلیل هوای سرد بخار می گیرد، تشدید می شود. این موضوع باعث می شود دید شما را مسدود کند و در نتیجه خطر آفرین باشد. اما شما با دانستن یکسری از ترفندها می توانید بخار شیشه ماشین را در مواقع بارانی یا آب و هوای سرد از بین ببرید (Remove Fog From Car`s Windshield). برای اینکه همه چیز را درباره “بخار شیشه ماشین” بدانید، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

علت بخار شیشه ماشین در زمستان

علت بخار شیشه ماشین در زمستان

بخار شیشه ماشین پدیده‌ای است که در تماس هوای گرم با سطح سرد رخ می دهد که در اینجا منظور از سطح سرد، همان شیشه ماشین است. به همین منظور زمانی که در شرایط بارانی یا برفی و یا هوای بسیار سرد رانندگی می کنید، شیشه جلوی ماشین شما بخار می گیرد.

همچنین وقتی شیشه جلو ماشین دارای کثیفی، گرد و غبار و زباله باشد، رطوبت را جذب می کند که این رطوبت ناشی از اختلاف دما باعث می شود شیشه جلو بخار بگیرد. علاوه بر این، گاهی اوقات مسائل و مشکلات مکانیکی منجر به بخار کردن شیشه ماشین می شود. بسیاری از خودروها دارای فیلتر اتاق یا فیلتر کابین هستند که برای حفظ کیفیت هوای داخل کابین، گرد و غبار و آلاینده ها را حذف می کند. این فیلتر روی بخاری و کولر داخل ماشین شما تاثیر می گذارد و زمانی که زباله های زیادی در داخل فیلتر اتاق وجود داشته باشد،‌ می تواند روی بخار گرفتن شیشه ماشین تاثیر بگذارد و در نتیجه کیفیت هوا را پایین می آورد و باعث ایجاد بخار بیشتری در شیشه جلو خودرو می شود.

رفع بخار شیشه ماشین در باران

دانستن نحوه “رفع بخار شیشه ماشین در باران” یا برف برای حفظ دید مناسب ضروری است. تمیز کردن منظم خودرو و فیلترها باید بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری معمول خودروی شما باشد. با این حال شما باید کارهای ساده‌ای را برای رفع بخار شیشه ماشین در باران انجام دهید تا از این اتفاق جلوگیری کنید. در ادامه به راه های رفع بخار شیشه ماشین پرداخته‌ایم که با استفاده از آنها می توانید این موضوع را برطرف کنید.

راه های از بین بردن بخار شیشه ماشین

بخار شیشه ماشین

راه های از بین بردن بخار شیشه ماشین” عبارتند از:

روشن کردن دکمه AC

دکمه AC ماشین وظیفه مهمی برای رفع بخار شیشه ماشین در شرایط بارانی و برفی دارد. ممکن است به این فکر کنید که AC ماشین چگونه می تواند به رفع بخار شیشه ماشین در باران، برف یا هوای سرد کمک کند؟ نکات زیر توضیح می دهد از بین بردن بخار شیشه ماشین با کولر چگونه است. با استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو یا همان کولر برای خشک کردن شیشه جلو ماشین استفاده کنید:

  • دکمه AC را روشن کنید زیرا به حذف رطوبت از هوای کابین خودرو کمک می کند. هرچه رطوبت کمتر باشد، احتمال بخار شیشه ماشین کمتر می شود.
  • دمای AC را کاهش دهید تا با دمای بیرون مطابقت داشته باشد. با این حال، اگر دمای بیرون خیلی سرد باشد، ممکن است گزینه ایده آلی نباشد.
  • می توانید عملکرد یا دکمه گردش هوا را خاموش کنید تا AC بتواند مقداری هوای تازه را به داخل خودرو بکشد.
  • همچنین می توانید بخاری را همراه با دکمه AC روشن کنید تا بخار شیشه ماشین به سرعت پاک شود.

پایین آوردن شیشه ها

به طور کلی، تمام خودروهای مدرن مجهز به AC هستند. اگر یک ماشین قدیمی بدون AC دارید و یا سیستم تهویه مطبوع در ماشین شما کار نمی کند، رفع بخار شیشه ماشین می تواند چالش برانگیز باشد.

راه موثر برای رفع بخار شیشه خودرو بدون AC، پایین کشیدن شیشه ها یا پنجره های ماشین است. به این ترتیب هوای با رطوبت کمتر وارد کابین می شود و به رفع بخار شیشه کمک می کند. 

دکمه یا عملکرد چرخش هوا را خاموش کنید

راه دیگر برای از بین بردن سریع بخار شیشه جلو ماشین، رساندن دمای خودرو به همان میزان دمای بیرون است. صرفاً توقف عملکرد گردش هوا باعث می شود هوای سرد و خشک داخل خودرو ترکیب شوند. هوای خشک همچنین رطوبت را جذب می کند و به جلوگیری از بخار کردن شیشه جلو ماشین کمک می کند.

بخاری ماشین را روشن کنید

در حین رانندگی در سرما، قطعاً دوست دارید کابین ماشین شما گرم و خوب باشد. بنابراین، افزایش گرمای داخل علاوه بر راحتی شما، کمک می کند که بتوانید از بخار گرفتن شیشه ماشین جلوگیری کنید زیرا هوای گرم می تواند رطوبت بیشتری نسبت به هوای سرد داشته باشد. هوای گرم داخل خودرو رطوبت را جمع می کند و در نتیجه آن را از شیشه جلو دور نگه می دارد که در نتیجه بخار شیشه جلو را به حداقل می رساند.

برای جلوگیری از بخار شیشه ماشین چه باید کرد

علاوه بر راه هایی که در بالا برای رفع بخار شیشه ماشین ذکر شد، یکسری نکات را باید برای جلوگیری از بخار شیشه ماشین رعایت کنید:

  • از بخاری درست استفاده کنید: وقتی با شیشه بخار گرفته مواجه می شویم، غریزه به ما می گوید که بخاری ماشین را تا جایی که ممکن است بالا ببریم تا شیشه گرم شود، اما این کارآمدترین راه برای کاهش بخار شیشه خودرو نیست. استفاده از بخاری خود را در حالت خنک تر شروع کنید و سپس درجه آن را ذره ذره بالا ببرید. این نه تنها به پاکسازی شیشه جلو از بخار کمک می کند، بلکه رطوبت هوا را نیز کاهش می دهد و از بخار گرفتن مجدد آن هنگام خاموش کردن بخاری جلوگیری می کند.
  • ماشین را در پارکینگ قرار دهید: اگرچه این گزینه برای همه ما در دسترس نیست، اما قطعاً موثر ترین است. بهترین راه برای جلوگیری از بخار شیشه ماشین این است که اجازه ندهید خودرو به دمای زیر صفر درجه برسد. با پارک کردن خودرو در پارکینگ، گرما در کابین خودرو باقی می ماند بنابراین هیچ تفاوتی بین دمای بیرون و داخل خودرو وجود نخواهد داشت. این بدان معناست که تراکم نمی تواند ایجاد شود و به محض ورود ماشین شما آماده رانندگی خواهد بود.
  • هرگونه اقلام مرطوب را از داخل خودرو بردارید: از آنجایی که تراکم توسط ذرات آب در هوا ایجاد می شود، برداشتن مایعات غیر ضروری از ماشین منطقی است. سعی کنید، لباس ها، چتر و یا نوشیدنی خیس را در خودرو نگذارید زیرا این کارها باعث افزایش رطوبت هوا و در نتیجه تراکم می شود.
  • ماشین خود را تمیز کنید: همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کثیفی شیشه ماشین باعث افزایش تراکم می شود که به بخار کردن شیشه ماشین کمک می کند. بنابراین شما باید تمیز کردن ماشین و همینطور شیشه خودرو را در دستور کار قرار دهید. پارچه میکروفیبر و مقداری شیشه پاک کن را بردارید و شیشه را از شر هرگونه آلودگی و بخار گرفتگی خلاص کنید.

ساخت محلول ضد بخار شیشه

شما به راحتی می توانید یک محلول ضد بخار شیشه را بسازید تا شیشه ماشین خود را بدون بخار گرفتگی نگه دارید. این محلول از تجمع تراکم روی این سطوح شیشه ماشین جلوگیری می کند.

مرحله اول

حدوداً ۶۰ میلی گرم سرکه سفید را در یک کاسه با اندازه متوسط بریزید.

مرحله دوم

حدود ۱ لیتر آب داغ اضافه کنید.

مرحله سوم

یک پارچه تمیز و بدون پرز را در مخلوط فرو کنید.

مرحله چهارم

پارچه را به آرامی فشار دهید.

مرحله پنجم

آینه ها و شیشه های ماشین خود را با پارچه پاک کنید.

مرحله ششم

اجازه دهید شیشه ها خشک شود. به این ترتیب شما با استفاده از این روش می توانید محلول ضد بخار شیشه را به راحتی بسازید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به بخار شیشه ماشین دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.