همه چیز درباره نداشتن معاینه فنی

معاینه فنی در بسیاری از کشورها و مخصوصاً کشور ما انجام می شود. در معاینه فنی، خودروها از لحاظ ایمنی و از لحاظ آلایندگی مورد بررسی قرار می گیرند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی نداشتن معاینه فنی پرداخته‌ایم تا بدانید این موضوع چه مشکلاتی را از جهات مختلف در پی خواهد داشت.

معاینه فنی خودرو (Vehicle Inspection) رویه‌ای معمول و اجباری در بسیاری از کشورها می باشد که در این آزمایش یک وسیله نقلیه برای اطمینان از سلامت و دارا بودن مقررات ایمنی و آلایندگی مورد بررسی قرار می گیرد. در کشور ما خودروهایی که بیش از چهار سال عمر دارند باید هر سال از مراکز مجاز، معاینه فنی را دریافت کنند. این مراکز مجاز، تست ایمنی و آلایندگی خودروها را انجام می دهند و در صورت دارا بودن استانداردهای لازم، معاینه فنی خودرو را صادر می کنند.

ما در این مقاله قصد داریم به همه چیز درباره “نداشتن معاینه فنی” بپردازیم تا بدانید نداشتن معاینه فنی چه جریمه ها و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

نداشتن معاینه فنی برای تعویض پلاک

نداشتن معاینه فنی برای تعویض پلاک

در زمان تعویض پلاک، کارشناسان از فروشنده ماشین درخواست معاینه فنی را خواهند داشت که به همین منظور داشتن معاینه فنی برای تعویض پلاک الزامی است. همچنین این برگه معاینه فنی باید توسط مراکز معتبر صادر شده باشد و در صورت مغایرت و یا نداشتن برگه معاینی فنی، تعویض پلاک انجام نخواهد گرفت.

اگر خودرویتان روغن سوزی دارد و شما قصد تعویض پلاک را دارید، میتوانید برای گرفتن معاینه فنی بدون تعمیر ماشین از مکمل های مخصوصی استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این کار و روش انجام آن میتوانید مقاله رفع موقت روغن سوزی برای معاینه فنی را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

نداشتن معاینه فنی در تصادفات

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، در معاینه فنی خودروها علاوه بر تست های آلایندگی، از لحاظ ایمنی نیز مورد آزمایش قرار می گیرند. از لحاظ ایمنی سیستم تعلیق، کمک فنرها و ترمز ماشین مورد آزمایش قرار می گیرد تا استانداردهای لازم را داشته باشد.

به همین منظور طبق قوانین اگر تصادفی رخ دهد و سپس برای پلیس راهور محرز شود که این تصادف به دلیل نقص فنی خودرو و نداشتن معاینه فنی بوده است، راننده باید تمام خسارت های وارد شده به خودروها را جبران و این سهل انگاری وی جرم تلقی می شود. لذا تاثیر معاینه فنی در تصادف بارز است و در صورت نداشتن معاینه فنی، فرد متخاطی با جریمه های مختلفی مواجه خواهد شد.

نداشتن معاینه فنی چقدر جریمه دارد

مبلغ جریمه نداشتن معاینه فنی در کلان شهرها برابر با ۵۲٫۵۰۰ تومان می باشد. این مبلغ جریمه به صورت روزانه اعمال خواهد شد؛ یعنی هر روزی که با ماشین تردد می کنید این مبلغ جریمه اعمال خواهد شد. همچنین اگر خودروی شما دودزا باشد،‌ مبلغ جریمه ۴۵٫۹۰۰ نیز اعمال خواهد شد.

برای جلوگیری از جریمه روزانه معاینه فنی می بایست هرچه سریع تر برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنید. به همین منظور توصیه می کنیم مقاله آموزش قدم به قدم دریافت معاینه فنی را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا با تمامی نکات لازم برای دریافت معاینه فنی آشنا شوید و بتوانید به راحتی معاینه فنی ماشین خود را اخذ کنید.

نداشتن معاینه فنی در سفر

مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی داشتن برگه معاینه فنی برای تمامی ماشین ها الزامی است. از این رو نداشتن معاینه فنی در جاده و معابر شهری خلاف قوانین بوده و خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند با جریمه مواجه خواهند شد.

جریمه معاینه فنی کجا ثبت میشود؟

جریمه معاینه فنی خودروها در معابر شهری توسط دوربین های کنترل هوشمند و یا افسران پلیس ثبت می شود. اما دوربین های بین شهری و جاده‌ای امکان ثبت جریمه معاینه فنی را ندارند و این اعمال قانون فقط توسط پلیس صورت خواهد گرفت.

جریمه نداشتن معاینه فنی در شهرستانها

جریمه نداشتن معاینه فنی در شهرستانها

همانطور که قبلاً گفته شد، خودروهایی که بیشتر از چهار سال از تولید آنها گذشته است نیاز به دریافت معاینه فنی در مراکز معتبر دارند. از این رو جریمه نداشتن معاینه فنی در شهرستانها، روستاها و کلان شهرها به صورت زیر می باشد:

  • جریمه نداشتن معاینه فنی در کلان شهرها: ۵۲٫۵۰۰ تومان
  • جریمه نداشتن معاینه فنی در شهرستانها: ۳۱٫۵۰۰ تومان
  • جریمه نداشتن معاینه فنی در روستاها: ۲۱٫۰۰۰ تومان

از چه تاریخی نداشتن معاینه فنی جریمه دارد؟

هم خودروهای داخلی و هم خودروهای خارجی که ۴ سال از عمر آنها گذشته باشد و فاقد معاینه فنی باشند، با جریمه معاینه فنی مواجه خواهند شد. این جریمه به صورت روزانه اعمال می شود و به همین دلیل افراد باید قبل از منقضی شدن معاینه فنی خود به مراکز معتبر برای اخذ معاینه فنی جدید اقدام نمایند.

آیا نداشتن معاینه فنی جریمه روزانه دارد؟

بله، همانطور که در بالا گفته شد، هر خودرویی که اعتبار معاینه فنی آن منقضی شده باشد و یا بیش از ۴ سال از تولید خودرو گذشته باشد، به صورت روزانه جریمه خواهد شد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم دیدگاه ها یا سوالات خود را در مورد نداشتن معاینه فنی در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.