مقایسه شاهین و تارا

تارا و شاهین دو خوردو داخلی تولید شده در ایران هستند که به ترتیب توسط کمپانی سایپا و ایران خودرو طراحی و به بازار عرضه شده است. این دو خودرو شباهت و تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که در این مقاله به بررسی کامل آنها پرداخته ایم.

دو شرکت ایران خودرو و سایپا از جمله شرکت های بسیار ماهر و قوی در خودرو سازی ایران هستند که هر چند وقت یک بار مردم را با تولید مدل های جدید شگفت زده می‌کنند! به طور مثال، از جمله خودرو های جدید کمپانی سایپا را می‌توان به شاهین اشاره کرد که پیش فروش این خودروی جدید از چند وقت پیش آغاز شده و در طی چند ماه آینده شاهد تردد آن در خیابان ها خواهیم بود.

شاهین (Saipa Shahin) در اوایل سال ۱۳۹۷ توسط شرکت سایپا به بازار معرفی شد اما در آن زمان این خودرو با نام رهام شناخته می‌شد. تارا نیز از جمله اتومبیل های جدید گروه خودرو سازی کمپانی ایران خودرو است که نام آن در ابتدا k132 بوده و پس از گذشت مدتی لقب تارا به معنای ستاره را به خود گرفت.

در واقع، می‌توان گفت “تارا” و” شاهین” از جمله اتومبیل هایی هستند که سبب شده اند تا شرکت های سایپا و ایران خودرو به عنوان اصلی ترین رقیب های یکدیگر شمرده شوند.

مقایسه شاهین و تارا در نمای ظاهری

با بررسی کلی و “مقایسه تارا و شاهین” به راحتی می‌توان متوجه تفاوت های آن ها در نمای ظاهریشان با یکدیگر شد، می‌توان گفت که این دو خودرو شباهت قابل توجهی از لحاظ طراحی بدنه با یکدیگر ندارند، اما اگر کمی از خودرو های ایرانی و خارجی سر درآورید متوجه می‌شوید که هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو تلاش کرده اند تا نمونه ای فیس لیفت شده از اتومبیل های خارجی را طراحی کرده و با نام محصول ایرانی تولید نمایند.

اما با این حال نمای جلو و نمای عقب این دو مدل هیچگونه شباهتی با خودرو های خارجی نداشته و تنها نمای جانبی این دو سدان را می‌توان به نمونه های خارجی تشبیه کرد.

به طور کلی، این دو شرکت سعی داشته اند تا نمونه ای فیس لیفت شده را به بازار عرضه نمایند، در این باره باید گفت که شرکت سایپا بسیار موفق عمل کرده و نمایی زیبا به شاهین بخشیده است، در مقابل ایران خودرو کمی ضعیف تر از کمپانی رقیب خود عمل کرده است! به گونه ای که طراحی برخی از قسمت های تارا به طرز کاملا ناشیانه و ناآگاهانه ای صورت گرفته است.

برای مثال، اگر با دقت بیشتری به این خودرو نگاه کنید متوجه می‌شوید درز مابین جلوپنجره و درپوش کاملا به چشم می‌خورد، علاوه بر این، مدل چراغ های نمای عقبی این خودرو که به هم پیوسته هستند نیز ظاهری کاملا ناهماهنگ با بخش های دیگر دارد.

تمامی این موضوعات می‌توانند از جمله نکات منفی تارا شمرده شوند. همچنین، با نگاهی دیگر به محصول جدید ایران خودرو می‌توان حدس زد که طراحان سعی داشته اند در کنار طراحی ظاهری اسپرت، کمترین هزینه را برای تولید آن متحمل شوند.

 این درحالی است که شاهین طراحی ظاهری کاملا مناسب و عامه پسندی را دارا می‌باشد. این محصول سایپا به گونه ای هماهنگ و زیبا طراحی و تولید شده است که به راحتی می‌توان گفت از جمله عامه پسند ترین و جذاب ترین اتومبیل های تولید داخلی می‌باشد.

البته این تعاریف سبب چشم پوشی عیب های شاهین نمی‌شود! برای مثال، اگر از نمای عقب به این خودرو نگاه کنید بر روی درب صندوق قطعه ای مثلثی شکل مشاهده می‌شود که به چراغ های عقب افزوده شده و ظاهری کاملا ناهماهنگ و بی معنی را به نمای عقبی بخشیده است. در صورت نبود این قطعه مثلثی، نمای عقب شاهین جلوه زیبا تری به خود می‌گرفت. تمامی موارد گفته شده تا کنون سبب شده است تا فرم بدنه و ظاهر شاهین در مقایسه با تارا به صورت حرفه ای تر دیده شود.                        

مقایسه طراحی داخلی شاهین و تارا

یکی از شباهت های شایع در طراحی داخلی دو خودرو شاهین و تارا این است که بلافاصله بعد از قرارگیری در کابین متوجه می‌شوید که در هر دو نمونه سعی شده است تا اتومبیلی مقتصدانه و راحت تولید شود. با اینکه نمای ظاهری شاهین برتری هایی نسبت به تارا دارد، اما از لحاظ طراحی داخلی این موضوع کاملا برعکس است.

به طوری که طراحی داخلی تارا بیشتر مورد پسند افراد قرار می‌گیرد، چرا که داخل آن به طور زیبا و حرفه ای طراحی شده است. برای مثال، طراحی تونل جعبه دنده و غریبلک فرمان به گونه ای است که زیبایی بالایی در طراحی داشته و توجه زیادی را به خود جلب می‌کند.

کابین تارا

علاوه بر این، یکی دیگر از نکات مثبتی که تارا در مقایسه با شاهین دارد، ظرفیت صندوق عقب آن است! ظرفیت صندوق عقب تارا معادل ۶۴۰ لیتر می‌باشد و فضای جادار و فراخی دارد، درحالی که گنجایش صندوق عقب شاهین ۴۲۰ لیتر است!

البته این جمله به این معنا نیست که ظرفیت صندوق عقب شاهین کم است، بلکه در حد معمول و متوسطی قرار داشته و برای خانواده های ۴ الی ۵ نفره مناسب می‌باشد. اگر بخواهیم ای دو محصول را از نظر گنجایش کابین مقایسه کنیم، باید گفت که فضای داخلی هر دو نمونه تقریبا به یک اندازه بوده و حداکثر پنج فرد بزرگسال می‌توانند در صندلی ها جای گیرند.

در حالت کلی، سطح کیفیت متریال استفاده شده در هر دو نمونه چندان قابل توجه نیست اما با این حال باز هم به نظر می‌رسد که متریال بکار رفته در کابین تارا به نسبت بهتر از متریال از شاهین است.

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی شاهین و تارا

تاکنون به بررسی و مقایسه ظاهری و داخلی شاهین و تارا پرداختیم، و متوجه شدیم که هر کدام از این دو خودرو ها در برخی از موارد نسبت به یکدیگر برتری دارند! همانطور که تفاوت های بسیاری در امکانات ایمنی و رفاهی خودرو ها وجود دارد، دو محصول شاهین و تارا نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

از آنجایی که این دو خودروی جدید به صورت برابر با یکدیگر عمل می‌‌کنند، اما رقابت زیادی نیز بین آن ها وجود دارد. در حالت کلی، محصول ایران خودرو از آپشن ها و امکانات بیشتری در مقایسه با محصول سایپا برخوردار می‌باشد، اما از لحاظ امکانات ایمنی هر دو محصول تقریبا به طور یکسانی عمل کرده اند.

برای درک شباهت و تفاوت ها، اکنون به بررسی هر کدام از امکانات ایمنی و رفاهی تارا و شاهین به صورت جداگانه می‌پردازیم.

شاهینتارا
ترمز ضد قفل ABS و EBDترمز ضد قفل ABS و EBD
ترمز کمکیترمز کمکی
ترمز های جلو و عقب دیسکیترمزهای دیسکی
سیستم کنترل پایداری و کنترل توقفسیستم کنترل پایداری
صندلی راننده با تنظیم شش حرکته برقی و دستیصندلی راننده با تنظیم شش حرکته برقی و دستی
صندلی راننده چهار حرکته برقی و دستیصندلی راننده چهار حرکته برقی و دستی
روکش صندلی چرمروکش صندلی پارچه ای
صندلی عقب تاشوصندلی عقب تاشو
آینه‌های جانبی با تنظیم برقینشانگر تعویض دنده
ایربگ سرنشینان جلو (۴ ایربگ در نسخه اتوماتیک)ایربگ سرنشینان جلو
پورت USB و AUXپورت USB و AUX
سیستم ضد سرقت ایموبیلایزرایموبیلایزر
سیستم تهویه برقیتهویه مطبوع اتوماتیک
دیلایت چراغ های مه شکنچراغ مشایعت
آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقیآینه‌های برقی تاشونده
سنسور فشار باد تایرنشانگر دمای بیرون
کروز کنترلسنسور فشار باد تایر
فرمان برقی مجهز به دکمه های کنترلایزوفیکس
سنسور نور و باراندیلایت و اتولایت
ورود و استارت بدون کلیدورود و استارت بدون کلید
سانروف ویژه‌ نسخه اتوماتیکسانروف
دوربین عقب مخصوص نسخه اتوماتیکسنسور پارک عقب
سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچیسیستم مالتی مدیا ۷ اینچی
سیستم روشنایی ترک خودرودوربین دید عقب
دیلایت چراغ‌های مه شکنمه شکن جلو و عقب
رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی ویژه نسخه اتوماتیک 
تارا و شاهین

مقایسه مشخصات فنی شاهین و تارا

سایپا شاهین و ایران خودرو تارا همچون تمامی بخش ها در قسمت فنی نیز نسبت به یکدیگر تفاوت هایی دارند. موتور شاهین که به نام m15turbo شناخته می‌شود از نسخه اصلاح شده پیشرانه هشت سوپاپ تیبا بهره می‌برد که به سامانه پرخوران توربو شارژ مجهز شده است.

این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌نماید. اما در رابطه با این محصول سایپا باید گفت، متاسفانه هنوز هیچ اطلاعات دقیق و قطعی نسبت به میزان شتاب و حداکثر سرعت و مصرف سوخت آن موجود نیست ولی به کمک توان پیشرانه و وزن می‌توان شتاب صفر تا صد و ۱۰ تا ۱۱ ثانیه را به همراه حداکثر سرعت ۱۷۵ تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را از این خودرو انتظار داشت.

این نکته نیز فراموش نشود که میزان نیروی گفته شده از طریق گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می‌شود اما به احتمال زیاد در آینده یک گیربکس اتوماتیک نیز در کنار پیشرانه شاهین بکار گرفته خواهد شد.

ایران خودرو تارا نیز از نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که به TU5 پلاس معروف است بهره مند می‌باشد، به گونه ای که تارا از این پیشرانه نیرویی برابر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌نماید. از سویی دیگر نسخه اتوماتیک تارا به شش دنده خودکار مجهز بوده و برای انجام فرآیند شتاب گیری صفر تا صد معادل ۱۱٫۵ ثانیه زمان نیازمند دارد که در حین عمل نیز ممکن است به ۱۲ ثانیه برسد.

 نسخه دستی تارا نیز مجهز به گیربکس ۵ دنده بوده و می‌تواند طی بازه زمانی ۹٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دسترسی پیدا کند. با توجه به این گفته ها، می‌توان نتیجه گرفت با اینکه میزان شتاب و چالاکی شاهین در مقایسه با تارا کمی پایین تر است، اما اختلاف موجود بین آن ها چندان زیاد نبوده و در نهایت می‌توان گفت ما دو سدان از محصولات داخلی پیش رو داریم که مشخصات فنی هر دوی آن ها قابل قبول بوده و نمی‌توان برتری به آنها داد.

جمع بندی نهایی

به طور کلی، طراحی و تولید دو خودرو شاهین و تارا توسط دو شرکت بزرگ ایرانی می‌تواند یکی از نکات مثبت و پیشرفته به حساب آید. با توجه به تمامی مواردی که تاکنون گفته شد، اگر بخواهیم این دو نمونه را با چند جمله و به صورت مختصر مقایسه کنیم، باید اشاره کرد که سایپا شاهین از طراحی ظاهری بیرونی و توان فنی مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند احتیاجات روزمره یک خانواده ۴ الی ۵ نفری را برطرف نماید.

تارا دست کمی از آن نداشته و تنها طراحی ظاهری آن می‌باشد که ممکن است مورد پسند همه افراد نباشد! در نهایت باید گفت دو محصول شاهین و تارا چه از لحاظ فنی، رفاهی و چه از لحاظ ظاهری تفاوت های چشمگیر و قابل توجهی با یکدیگر نداشته و افراد می‌توانند بسته به سلیقه خود یکی از این دو محصول ایرانی را برای خرید انتخاب نمایند. بدین ترتیب، اگر قصد خرید “تارا یا شاهین” را دارید، با وجود شباهت های بسیاری می‌توانید انتخابی براساس تفاوت های آن داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. سام. می گوید

    شاهین حقیقتا یک خودروی زیبا و خوش ساخت هست. شاید بشود برای اولین بار از یک شرکت سازنده خودروی داخلی ، تشکر کرد. فکرش را هم نمی‌کردم که این خودرو آنقدر خوب و راحت باشد. به شخصه خیلی راضی هستم.

  2. من می گوید

    محشره تارا .واقعا سوار شدم از همه ماشین های تولید داخل خاص تره دقیقا انگار پشت هایلوکسی چون کابین بلنده