قانون نصب پلاک سوم

قانون نصب پلاک سوم سال هاست که تصویب شده اما اجرا نشده است. این قانون به منظور سهولت بیشتر در تشخیص خودرو های سرقتی و دریافت سریع اطلاعات بیشتر درباره هر خودرو به کمک پلیس راهور خواهد آمد. پلاک سوم از آبان ماه جاری بروی خودرو هایی که به تازگی پلاک میشوند و یا پلاک آنها تعویض میگردد نصب خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در باره قانون نصب پلاک سوم با ما همراه باشید …

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از “قانون نصب پلاک سوم“، بر روی خودروها خبر داد.

قانون نصب پلاک سوم بر خودرو، در سال ۱۳۸۶ تصویب شده است، اما تا کنون اجرایی نشده است. این پلاک ها به صورت چیپ هایی هستند، که حاوی اطلاعات و مشخصات خودرو می باشند. استفاده از این پلاک ها این امکان را ایجاد می کند که ماموران پلیس در لحظه می توانند خودرو را با اطلاعاتی که در نزد پلیس دارند، تطبیق دهند. ماموران راهور بدین وسیله می توانند، سرقتی بودن خودرو را به راحتی و در کمترین زمان تشخیص دهند.

سردار هادیانفر در زمینه ی نصب پلاک سوم گفت : 

استفاده از این پلاک برای مالک خودرو، مزایای بسیاری دارد. یکی از مهمترین مزایای نصب این پلاک بر روی خودرو، جلوگیری از سرقت خودرو می باشد. برای مشخص شدن سرقتی بودن خودروها، باید اصالت خودرو ثابت شود؛ در صورتی که هم اکنون تنها راه شناخت خودرو برای پلیس، پلاک خودرو می باشد. البته با شماره پلاک، تنها می توان به اطلاعات نوع خودرو، رنگ آن و تطبیق پلاک خودرو با سامانه دسترسی یافت. برای مثال: وقتی شماره پلاک خودرو توسط پلیس وارد می شود، اعلام می شود؛ خودرو پژو نقره ای با شماره پلاک فلان با سامانه تطابق دارد؛ اما VIN و شماره شاسی موتور در اختیار نمی باشد. البته این اطلاعات در دست افزارهای جدید موجود هستند؛ اما برای تطبیق اطلاعات کامل، باید کاپوت خودرو برداشته شود، تا این شماره ها چک شود.

پلاک سوم

اجرای طرح پلاک سوم از آبان ۱۳۹۹

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، در زمینه ی ضرورت نصب “پلاک سوم” بر خودروها خبر داد:

نصب پلاک سوم برای خودروهای تازه تولید شده، آبان ماه سال ۱۳۹۹ لازم الاجرا می باشد. بر طبق قانون جدید، در زمان تعویض “پلاک خودرو“، باید پلاک دیگری را روی خودرو نصب نمایند، که به آن پلاک سوم می گویند. پلاک سوم خودرو به صورت دو چیپ یکی زوی پلاک و دیگری زیر شیشه جلو (زیر آینه) نصب می گردد. این چیپ دارای اطلاعات VIN و دیگر اطلاعات مورد نیاز خودرو می باشد. حجم این چیپ ها بین ۳۰ تا ۹۰ کیلو بایت می باشد. که اطلاعات ثبت شده در این چیپ ها به صورت RFID در دسترس پلیس قرار می گیرد؛ تا ماموران بتوانند توسط دست افزارهایی که در اختیار دارند، به اصالت خودرو و همچنین اطلاعات مالک آن دسترسی پیدا کنند.

موضوع استفاده از پلاک سوم، در کمیسیون فناوری ناجا به تصویب رسیده و قرار است به زودی این چیپ ها تولید و به بازار عرضه شوند، از هم اکنون تولید این قطعه آغاز شده است.

عدم ضرورت استفاده از پلاک سوم در شرایط فعلی برای کلیه خودروها 

سردار سید کمال هادیانفر همچنین به این نکته اشاره کردند:

قرار است امسال تجهیز پلاک های جدید به پلاک سوم، در خودروها انجام گیرد. به این صورت که؛ افرادی که برای سند زدن، نقل و انتقال خودرو و یا برای شماره های جدیدی که به پلاک ها اضافه می شود مراجعه می کنند، به پلاک سوم مجهز خواهند شد. البنه اجرای این طرح به صورت سراسری نیست؛ و فقط برای همین مراجعه کنندگان است.        

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.