سیبک فرمان چیست؟

سيبك فرمان قطعه ای است كه نقش مهمی را در هدايت خودرو در مسیر درست ایفا کرده و باعث ایجاد حرکت‌های کنترل شده‌ در چند محور می‌شود. این قطعه بخش از سیستم تعلیق خودرو محسوب می‌شود و نبود آن موجب انحراف چرخ ها از مسیر آنها می‌شود.

سیبک فرمان” ها قطعاتی هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می‌کنند. این قطعات اغلب اوقات در سیستم فرمان و سیستم تعلیق اتومبیل به کار گرفته شده و به طور کلی حرکت دورانی و چرخشی در زمان های مورد نیاز را فراهم می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی درباره اینکه “سیبک فرمان چیست؟” و چکار می‌‌کند را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

سیبک فرمان چیست؟

سیبک فرمان چیست؟

سیبک فرمان (Ball Joint) از جمله مهم ترین قطعات سیستم فرمان اتومبیل ها است که نه تنها چرخ ها را به سیستم تعلیق متصل می‌کند، بلکه سبب چرخش آن ها نیز می‌شود. این قطعه کروی شکل سبب می‌شود تا چند محور مجزا به صورت همزمان بچرخند.

قطعه سیبک در چند بخش از خودرو ها به کار گرفته شده است که هر یک از این قطعات شبیه به هم وظایف خاص خود را دارند. سیبک فرمان از یک سو به طبق ها و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می‌شود. راننده فرمان اتومبیل را به هر سمتی که بچرخاند، این قطعه نیز چرخ ها را به همان سو می‌چرخاند.

سیبک ها همواره تحت فشار نیرو های کششی بوده و سعی می‌کنند که اصطکاک به وجود را کم کرده و از میزان آن بکاهند. همچنین، سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های اتومبیل، تحمل قسمتی از وزن آن را نیز برعهده دارد.

سیبک چکار می‌کند؟

سیبک فرمان چکار می‌کند؟” به طور کلی، وظیفه انتقال دستور چرخش به چرخ ها را برعهده داشته در حالی که وظیفه سیبک سیستم تعلیق، به وجود آوردن شرایط و امکانات برای حرکت نرم خودرو در حین گذر از سطح های ناهموار است. سیبک قطعه ای کروی شکل بوده و یک بازو به آن متصل شده است، این قطعه کروی داخل یک محفظه فولادی حرکت دورانی انجام می‌دهد که اطراف این محفظه با پلاستیک پوشانده شده است.

حرکت دورانی سیبک سبب می‌شود تا قطعه ای که در بخش بازوی سیبک متصل شده است به طور همزمان بتواند به سمت بالا و پایین حرکت نماید. بنابراین همانطور که گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت سیبک ها در فرمان پذیری خودرو و سیستم تعلیق آن نقش مهمی دارند.

همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره شد، سیبک فرمان از یک طرف به طبق ها و از طرفی دیگر به متعلقات چرخ متصل می‌شود. اگر بخواهیم وظایف سیبک فرمان را به صورت جداگانه بیان کنیم باید گفت که این قطعه وظایف زیر را انجام می‌دهد:

  1. فرمان به هر طرفی چرخانده شود این قطعه نیز به همان طرف می‌چرخد
  2. در کنار جهت دهی به چرخ های خودرو، بخشی از وزن خودرو را نیز تحمل می‌کند
  3. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی بوده و سعی می‌کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند.
علائم خرابی سیبک

علائم خرابی سیبک

سیبک خودرو از جمله قطعاتی است که به راحتی دچار خرابی نمی‌شود اما در مواقعی پیش می‌آید که بروز اختلالی در آن سبب به وجود آمدن مشکلات متعددی می‌شود که با نشانه های مختلفی همراه است؛ در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • خلاصی بیش از حد فرمان
  • لرزش فرمان در هنگام حرکت و چرخش
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت
  • کاهش میزان فرمان پذیری خودرو
  • ساییدگی در چرخ های جلو
  • ایجاد انحراف و عدم حرکت خودرو در مسیر مستقیم
  • شنیدن صدای تق تق هنگام عبور از دست انداز
  • عدم برگشت فرمان به حالت اولیه خود بعد از چرخش

مشکلات ذکر شده به دلیل عبور از دست انداز های بلند با سرعت بالا، پوسیدگی و زنگ زدگی قطعه، بروز تصادفات، چرخاندن فرمان با نیرو بالا، هرز شدگی، و لقی از جمله شایع ترین عواملی است که موجب به وجود آمدن اشکال در این قطعه می‌شود.

خرید سیبک فرمان

اگر قصد خرید سیبک فرمان داشته اما از نحوه خرید و چگونگی آن اطلاعاتی ندارید، مجموعه یدک یار پیشنهاد ما به شماست. با مراجعه به این فروشگاه طیف متنوعی از لوازم یدکی خودرو و قطعات مصرفی آن را مشاهده کرده که با تضمین اصالت و سلامت فیزیکی به شما ارائه می‌شوند.

همچنین، امکان مرجوع کالا در صورت وجود هر گونه مغایرت در کیفیت و بسته بندی آنها نیز وجود دارد. دریافت مشاوره رایگان توسط تیم متخصص این مرکز نیز وجود دارد. برای دریافت مشاوره و خرید سیبک فرمان همین حالا اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.