سنسور دمای آب چیست؟

سنسور دمای آب یکی از قطعات حساس در موتور است که وظیفه اعلام میزان درجه آب مایع خنک کننده را دارد و نبود آن عملکرد صحیح موتور را مختل می‌کند. این قطعه همچنین ارتباط مستقیم با حرارت دارد و قبل از ترموستات نصب می‌شود. در این مقاله به بررسی سنسور دمای آب می‌پردازیم.

سنسور دمای آب” که به اختصار آن را CTS  نیز می‌نامند از جمله حسگر های الکترونیکی خودرو می‌باشد. این حسگر توانایی اعلام میزان درجه آب مایع خنک کننده به واحد کنترل موتور و صفحه کیلومتر را دارد که ECU بتواند تصمیمات لازم را بگیرد. امروز واحد کنترل موتور یا ECU در تمامی خودرو ها وجود دارد که با دریافت سیگنال های مختلف و پارامتر های موتور توانایی پردازش اطلاعات و صدور دستور را داراست. سنسور دمای آب یکی از این قطعه های حساس و مهم موتور محسوب می‌شود.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی اینکه “سنسور دمای آب چیست” و نحوه عملکرد آن چگونه است بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

سنسور دمای آب کجاست؟

سنسور دمای آب کجا است؟

سنسور دمای آب (Coolant temperature sensor) با نام های مختلفی همچون فشنگی آب نیز شناخته می‌شوند و نبود آن سبب خرابی و به وجود آمدن اختلال در موتور می‌شود. محل قرارگیری سنسور دمای آب اغلب در خودرو های مختلف متفاوت می‌باشد، اما این سنسور در اکثر اتومبیل ها معمولا بر روی سرسیلندر و هوزینگ آب قبل از محفظه ترموستات قرار دارد. در واقع، سنسور آب در گرم ترین جای موتور نصب می‌شود.

چند سنسور آب در خودرو ها وجود دارد؟

تعداد سنسور های قرار گرفته در سیستم خودرو ها با توجه به مدل آن ها تفاوت دارد؛ برای مثال، در اتومبیل هایی همچون پرشیا ، پژو ۴۰۵ ، سمند و … که دارای یونیت کنترل فن می‌باشند، ۳ عدد سنسور دمای آب قرار دارد که هرکدام وظایف جداگانه ای را بر عهده دارند.

این سنسورها به ترتیب شامل ویژگی های زیر هستند:

  • سنسور قهوه ای رنگ که برای ارسال فرمان جهت راه اندازی فن سیستم خنک کننده تعبیه شده
  • سنسور سبز رنگ که برای اطلاع رسانی دمای آب به ای سی یو موتور
  • سنسور آبی رنگ به عنوان نمایشگر پشت آمپر قرار دارد

اما در خودرو هایی همچون پراید که از یونیت کنترل فن بهره نمی‌برند، ۲ عدد سنسور دمای آب قرار دارد که یکی از آن ها برای اطلاع رسانی میزان دمای آب به ای سی یو موتور و دیگری نیز برای نمایشگر پشت آمپر تعبیه شده اند. تمامی ای سی یو ها و کنترلر ها در اتومبیل هایی همچون ۲۰۶ و ۲۰۷ به یکدیگر متصل بوده و اطلاعات در دسترس تمام قسمت ها است، همچنین، به دلیل کنترل پارامتر های آمپر از طریق BSI، دیگر نیازی به حضور سنسور اضافی نبوده و تنها یک عدد سنسور دمای آب وجود دارد.

وظیفه سنسور دمای آب

وظایف سنسور دمای آب

  1. به وجود آوردن حالت ساسات در هنگام سرد بودن خودرو
  2. تنظیم پاشش سوخت با توجه به میزان دمای آب
  3. فعال و غیر فعال شدن فن
  4. مشخص نمودن بیشترین میزان دور موتور (کات آف)
  5. تنظیم زمان جرقه ( آوانس جرقه) در حین گرم شدن اتومبیل
  6. باز و یا بسته شدن ترموستات ( در خودرو های پیشرفته و مدرن تر، ترموستات به حالت برقی فعالیت می‌کند و با رسیدن دما به دمای پیش فرض ای سی یو، پیام باز شدن ترموستات را صادر می‌کند)

سایر کارکرد های سنسور دمای آب

سنسور دمای آب دارای قابلیت های مختلف دیرگی است که در ادامه برای شما فراهم آورده ایم :

  1. در اتومبیل های امروزی، هنگامی که کولر خودرو روشن می‌شود، دمای آب از میزان استاندارد و نرمال بالا رفته و ای سی یو یا واحد کنترل سیستم تهویه مطبوع دستور غیر فعال سازی تهویه مطبوع را صادر می‌کند تا از این طریق موتور خودرو خنک تر شود.
  2. فعال شدن دور دوم فن خودرو وظیفه دیگر سنسور دمای آب است که با گذر از دمای آب از حد نرمال، فن دور دوم اقدام به فعالیت می‌نماید.
  3. بعضی از سنسور ها سه پایه دارند که هدف از طراحی و تولید دو پایه آن ها، ارسال دمای آب به ای سی یو و همچنین صفحه کیلومتر می‌باشد.
  4. همانطور که در دو گزینه بالا به آن اشاره شد، در خودرو های جدید ای سی یو با اطلاع از دمای آب اقدام به تنظیم بیشترین دور موتور می‌کند که در هنگام سرد بودن اتومبیل، حداکثر دور موتور (کات آف) به پایین ترین میزان ممکن خود می‌رسد.
  5. در خودرو هایی که توسط موتور های کاربراتوری پشتیبانی می‌شوند، سنسور دمای آب به عنوان سویچ فن محسوب می‌شود که همچون ترموستات عمل کرده و با رسیدن دما به حد ممکن فن را روشن می‌کند.
  6. در بعضی از اتومبیل هایی که یونیت فن جداگانه دارند، اغلب اوقات چندین سنسور دما با انواع مختلف مشاهده می‌شود.
  7. در اتومبیل های به روز و پیشرفته، اگر ارتباط ای سی یو با سنسور قطع شود (قطع شدن سیم یا قطع ارتباط کانتور با سنسور) دستور روشن شدن فن ها صادر می‌شود تا از ورود هرگونه آسیبی به موتور جلوگیری شود.
  8.  نوعی سنسور به نام سنسور دمای آب رادیاتور در خودرو های مدرن قرار گرفته است که مکمل و همینطور کمک کننده این سنسور می‌باشد.

نحوه عملکرد سنسور دمای آب

سنسور دمای آب چکار می‌کند؟” در واقع، این قطعه با انتقال میزان دمان آب به ای سی یو و با توجه به دمای موتور یا مایع خنک کننده، نسبت سوخت و هوا را تصحیح کرده و حالاتی همچون ساسات را ایجاد می‌کند. این قطعه از طریق سنسور دور کم آب برای استارت خوردن بهتر خودرو می‌شتابد.
علاوه بر آن، سنسور دمای آب در برخی از مدل ها، سیستم یونیت فن و همچنین آمپر آب روی پنل را نیز فعال می‌کند.

انواع سنسور دمای آب

ضریب دمایی منفی

این سنسور با نام Negative temperature coefficient به صورت خلاصه با عنوان NTC نیز بکار می‌رو گه از “انواع سنسور دمای آب” محسوب می‌شود.

سنسور NTC دارای یک مقاومت متغییر وابسته به دما می‌باشد و به عنوان اتصال منفی آن بند بوده و ورودی با پایه ۱ دارد؛ ولتاژ +۵ ولت به این سنسور اعمال می‌شود و پایه ۲ نیز خروجی آن است که اطلاعات را به ای سی یو منتقل می‌کند، به طوری که با بالا رفتن دما مقاومت آن کاهش و با کم شدن دما با افزایش مقاومت رو به روست. این نوع سنسورها در برابر سنسور های PTC از حساسیت، دقت و کاربرد بهتری برخوردار هستند.

ضریب دمایی مثبت

این قطعه با نام Positive temperature coefficient که به صورت خلاصه وار PTC تلقی می‌شود. سنسور PTC نیز با عنوان ضریب دمایی مثبت شناخته می‌شود، این سنسور ها با بالا رفتن دما افزایش مقاومت و برعکس با کاهش دما دچار کاهش مقاومت می‌شوند. این نوع سنسور نسبت به سنسور NTC از حساسیت و کاربرد کمتری برخوردار است.

علائم خرابی سنسور دمای آب

علائم خرابی سنسور آب

سنسور آب یکی از قطعات حیاتی برای تمامی موتورهاست و عدم صحت و سلامت آن موجب آسیب به موتور خودرو و خسارات مالی زیادی خواهد شد. این قطعه هم همانند دیگر قطعات ممکن است گاهی با برخی مشکلات معضلات مختلف مواجه شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

علائم خرابی این قطعه با برخی نشانه ها همراه است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دود کردن بی دلیل و سیاه رنگ خودرو
  • روشن نشدن یا بد روشن شدن خودرو در روز های سرد
  • مصرف سوخت بالا
  • دیر روشن شدن فن و داغ کردن موتور
  • روشن شدن چراغ چک آمپر
  • یکسره کار کردن فن رادیات
  • ریپ زدن موتور
  • گاز خوردن های پی در پی موتور

با مشاهده چنین مواردی در هنگام رانندگی بهتر است نسبت به بررسی و ارزیابی خودرو خود توسط یک مرکز تعمیراتی اقدام کنید.

سنسور دمای آب را از کجا بخریم؟

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در رابطه با خرید سنسور دمای آب به دلیل وجود محصولات فیک و بی کیفیت در بازار دچار مشکل شده اید، و نمی‌دانید این محصول را از کجا خریداری کنید که علاوه بر قیمت مناسب از بهترین کیفیت نیز برخوردار باشد، پیشنهاد ما به شما مجموعه یدک یار است.

این مجموعه ارائه دهنده انواع قطعات و لوازم یدکی مصرفی خودرو با تضمین اصالت و سلامت فیزیکی کالا می‌باشد. همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان برای مشتریان را توسط تیم متخصص کارشناسان پشتیبانی می‌کند.

جهت دریافت مشاوره و خرید سنسور دمای آب با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.