بررسی دنا

دنا سومین خودرو ملی کشور است که اولین بار در سال ۱۳۹۳ از ان رونمایی شد. این اتومبیل توسط کمپانی ایران خودرو تولید گردیده و در فاصله زمانی کوتاهی نسخه های جدیدتر آن با نام دنا پلاس و دنا پلاس توربو نیز به عرضه درآمد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به این خودرو علاقه‌مندید، مقاله زیر را از دست ندهید.

داستان تولید و عرضه “دنا” به سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد که کمپانی ایران خودرو با هدف ارائه نسخه فیس لیفت سمند اقدام به طراحی و تولید دنا نمود. دنا به عنوان سومین خودور ملی کشور محسوب می‌شود که تلاش تولیدکنندگان بر آن بود که بتوانند جایگزین مناسب و لوکس تری برای دیگر خودروهای داخلی خود پیدا کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با این خودرو بیشتر آشنا کنیم.

معرفی دنا

تولید خودرو دنا (Dena) در ابتدا NX7 نام داشت که عرضه آن در سال ۱۳۹۱ هدف گذاری شده بود اما مشکلات فراوانی که بر سر قیمت‌گذاری این محصول به وجود آمد باعث شد تا عرضه آن تقریبا دو سال به تاخیر بیافتد. سرانجام، سومین خودرو ملی در پاییز ۱۳۹۳ پا به بازار خودرو ایران گذاشت.

این اتومبیل در همان ابتدا توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند چرا که از جنبه های مختلفی مانند ظاهر بدنه و امکانات آن باب سلیقه مشتری بود و انتظارات یک کاربر را به خوبی تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
در حال حاضر، دنا در ۳ تیپ و ۴ کلاس مختلف در بازار عرضه شده و در مدت زمان کوتاهی محبوبیت بالایی را در میان خودرو های ملی کشور به خود اختصاص داده اما به دلایل مختلفی هم اعتراض و نارضایتی افراد زیادی را به دنبال داشت که در ادامه این مقاله به طور کامل ذکر خواهیم کرد. مهم ترین موضوعی که درباره خودور دنا وجود دارد این است که طبق گفته سازندگان، این اتومبیل نسخه فیس لیفت سمند می‌باشد اما وجود تفاوت هایی در بخش های فنی و ظاهری آن تنوع قابل قبولی را در مقایسه با همین خودرو به وجود آورده است.

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به “بررسی دنا” بپردازیم وهمچنین اطلاعاتی درباره تمامی نسخه های عرضه شده آن در بازار ایران در اختیار شما قرار دهیم.

مشخصات دنا

اولین نکته درباره دنا استفاده از پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ و سمند است که اسکت بندی خودرو را برخلاف ظاهر آن همچنان از رده خارج کرده است اما زمانی که دنا را ببینید اولین چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند ظاهر اسپرت و مدرن تر آن نسبت به این دو خودرو است و طراحی مدرن و جسورانه تر آن حاکی از تلاش نسبی تولید کنندگان است.

دنا یک اتومبیل سدان است که فضای مفید و جاداری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد اما توجه به این نکته هم مهم است که طراحی بدنه خودرو حالت اغراق آمیزی از جادار بودن اتاق آن را در نگاه بیننده برجای می‌گذارد، در صورتیکه حجم کلی فضای داخلی دنا چیزی بیشتر از سمند و ۴۰۵ نمی‌باشد.

در ادامه لیستی از “مشخصات دنا” از نظر ظاهری را برای شما فراهم کرده‌ایم:

بررسی بدنه دنا

  • چراغ دنا با ظاهر مکعبی شکل و تقریبا کشیده طراحی ظاهری اسپرت و مدرن تر در مقایسه با مدل های هم ‌رده خود دارد. در واقع، نمای جلویی دنا الهام گرفته از چهره خشن میتسوبیشی لنسر است.
  • چراغ های عقب خودرو نیز طراحی کاملا مدرن و امروزی است و ترکیبی از خودورهای ژاپنی و کره ای تویوتا کمری و هوندا آکورد است، و از تکنولوژی نئون برای جنبه زیبایی آن استفاده شده است اما با چراغ های جلویی هماهنگی کافی ندارد.
  • جلو پنجره خودرو طراحی پهن و بزرگی دارد و ترکیبی جوان پسند را به ارمغان آورده است.
  • افزایش ناچیز حجم گلگیر دنا و دستگیره های درب ها از دیگر مواردی است که در طراحی مجدد این خودرو اعمال شده است. البته در طراحی نسخه جدیدتر این خودرو مانند دنا پلاس، از دستگیره های کرومی بهره گرفته شده است.
  • آینه های جانبی خودرو ابعاد متناسبی دارد و دارای قابلیت تنظیم به صورت برقی است. در بخش آینه های جانبی هم مانند دستگیره ها همچنان امکانات رفاهی جدیدتری مانند سیستم تاشونده در نسخه دنا پلاس استفاده شده است.
  • سپر دنا نیز در مقایسه با مدل های هم‌رده خود پهن و بزرگ تر شده است. غاین قسمت از دو بخش برآمده و دو گوش تشکیل شده است که در قسمت پلاک گودتر بوده و در قسمت جلوپنجره حالت برجسته تر دارد.
کابین دنا

بررسی کابین دنا

  • همانطور که گفته شد این خودرو از پلتفرم خودروهایی مانند سمند و پژو ۴۰۵ سوار است و هنگامی که داخل اتومبیل قرار می‌گیرید این تشابه را به خوبی احساس می‌کنید.
  • صندلی های بکار رفته در دنا دارای روکش مخملی و نرمی دارد اما از راحتی کافی برخوردار نیستند و کاملا خشک هستند. همچنین، صندلی ها از عرض کمتری برخوردارند و در رانندگی طولانی مدت آزار دهنده هستند. در کنار این معضل، دنا دارای امکاناتی همچون تنظیم برقی ارتفاع صندلی ها در ۴ جهت و نصب صندلی کودک است.
  • داشبورد دنا از ارگونومی کاملا به روزی برخوردار است و در مقایسه با برندهای مختلف شباهت زیادی به داشبورد هیوندا سوناتا YF دارد و فضای آن جادار است اما استفاده از متریال خشک و بی کیفیت در طراحی داشبورد یکی از بزرگ ترین ضعف هایی است که بر این خودرو وارد است.
  • سیستم مولتی مدیا دنا از مانیتور ۷ اینچی برخوردار است و امکاناتی همچون راهیاب ماهواره ای، سیستم عیب یابی هوشمند، سنسور دنده عقب، و بلوتوث است.
  • نوارهای کرومی و قطعات چوبی دکوراتیو که در فضای داخلی به خصوص دور سیستم مالتی مدیا و فرمان خودرو بکار رفته و ظاهری زیبایی را به داخل خودرو بخشیده است.

تیپ های دنا و تفاوت آنها

اولین موضوعی که درباره دنا گفتنی است، تیپ های مختلفی است که کمپانی ایران خودرو بلافاصله بعد از تولید اول خود از آنها رونمایی کرد و با ایجاد تفاوت های جزئی سعی در ارائه محصولی با ظاهری متفاوت‌تر داشت. به طور کلی، سه تیپ مختلف دنا در خط تولید کمپانی ایران خودرو وجود دارد که به ترتیب شامل موارد زیر می‌باشند:

دنا (معمولی)

این تیپ به عنوان اولین دنا عرضه شده در بازار شناخته می‌شود و کلیاتی از مواردی که در این مقاله ذکر شده را داراست.

دنا پلاس

دنا پلاس” نسل جدیدتری نسبت به دنا معمولی است اما تفاوت اصلی آن در تغییر چراغ های جلو، سپر، و جلو پنجره است و از نظر فنی کاملا با دنا معمولی یکی است.

دنا پلاس

دنا پلاس توربو

این مدل دنا در دو تیپ دنده ای و اتومات عرضه می‌شود و در بخش های فنی و امکاناتی خودرو دارای برتری هایی نسبت به دو نسخه قبلی خود است. از جمله این امکانات تعبیه شده می‌توان به سانروف (دنا توربو اتومات)، شیشه های سولار و مجهز به آنتی ترپ، سیستم ترمز ABS و EBA چهار کاناله، صندلی هشت حرکتی، و … اشاره کرد.

دنا پلاس هیبریدی

این تیپ دنا در سال ۱۳۹۶ توسط کمپانی ایران خودرو در همایش صنعت خودرو کشور رونمایی شد. این تیپ اتوماتیک بوده و دارای جعبه دنده خودکار می‌باشد. موتور آن قابلیت شارژ مستقیم از طریق برق شهری را دارد و در صورت فول بودن شارژ موتور، توانایی حرکت تا مسافت ۹۰ کیلومتر را ساپورت خواهد کرد . دنا هیبریدی دارای گشتاور ۲۲۰ نیوتن متری است و ۱۴۰ اسب بخار نیرو دارد. این خودرو وارد خط تولید انبوه نشده است.

کمپانی ایران خودرو همچنین از ۴ کلاس با کد های مختلف برای کلاس بندی مدل های مختلف دنا بهره برده است و دلیل آن هم وجود برخی از تفاوت ها در بدنه و آپشن اتومبیل است. کدهای کلاس بندی شده برای خودرو دنا به ترتیب شامل آیتم های زیر است:

  • ۷۰۱۰۱
  • ۷۰۱۰۲
  • ۷۰۱۱۲
  • ۷۰۱۱۳

تفاوت کد های کلاسی ذکر شده به موارد کاملا جزئی اشاره دارد؛ به عنوان مثال، کد های کلاسی ۷۰۱۰۱ و ۷۰۱۰۲ در تریم های بکار رفته در تودری و داشبورد متفاوت هستند و رنگ های بکار رفته به ترتیب تریم مشکی و دو رنگ است.

کد های کلاسی ۷۰۱۱۲ و ۷۰۱۱۳ نیز فاقد رینگ های آلومینیومی هستند اما کد ۷۰۱۱۳ همچنین فاقد کروز کنترل نیز می‌باشد. علاوه بر آن، این کدها در مقایسه با ۷۰۱۰۱ از تفاوتی جزئی که مربوط به جنس بدنه رینگ هاست برخوردار است. این کد دارای رینگ آلومینیومی است در حالیکه دو کد ذکر شده توسط رینگ فولادی ساپورت می‌شوند.

مشخصات فنی دنا

با توجه به تمامی نکات ذکر شده درباره ظاهر بدنه و امکانات فضای داخلی دنا، نوبت به بررسی کاملا مشخصات فنی این خودرو رسیده است. در جدول ذیل شرح کاملی از این موارد را ذکر خواهیم کرد:

نوع موتورEF7
حجم موتور۱۶۴۶ سی سی
حداکثر گشتاور۱۵۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر توان موتور۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد۱۳٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۹ کیلومتر در ساعت
تعداد سوپاپ۱۶
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان ۹۵
میزان مصرف سوخت خارج شهری۶٫۲ لیتر (هر ۱۰۰ کیلومتر)
مصرف سوخت ترکیبی۷٫۷۴ لیتر (هر ۱۰۰ کیلومتر)
گنجایش مخزن سوخت۶۰ لیتر
فاصله بین محورهای عقب و جلو۲۶۷۱ میلی متر
وزن خودرو بدون سرنشین۱۲۵۷ کیلوگرم
استاندارد آلایندگی۴ یورو
کلاس بدنهسدان

امکانات و آپشن های دنا

  • ترمز ضد قفل ASB و EBA
  • فرمان هیدرولیک مجهز به سیستم مالتی مدیا (پخش صوتی، پاسخگویی به تلفن)
  • سیستم ترمز خنک کننده
  • ترمز دیسکی (از اواسط سال ۹۷ از دنا معمولی حذف شد)
  • تنظیم برقی ارتفاع صندلی
  • مجهز به چراغ دی‌لایت
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • شیشه بالابر برقی عقب و جلو
  • ایموبلایزر
  • قابلیت نصب صندلی کودک
  • سیستم هشدار دهنده ورود غیر مجاز
  • سیستم عیب یابی هوشمند
  • دوربین دنده عقب
  • کروز کنترل (از اواسط سال ۹۷ از مدل دنا معمولی حذف شد)
  • کمربند سه نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • قفل مرکزی با ریموت
  • رینگ آلومینیومی (از اواسط سال ۹۷ از مدل دنا معمولی حذف شد)
  • آینه جانبی تاشونده برقی (مدل های دنا پلاس و دنا پلاس توربو)
  • آینه چراغ دار روی آفتابگیر
  • سیستم کنترل بخار بنزین
  • سیستم قطع سوخت اتومات
  • کلید صندوق پران در کابین
  • صندلی های ۶ حرکته با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی (صندلی راننده و شاگرد برای مدل دنا معمولی و برای دنا پلاس و پلاس توربو صندلی ۸ حالته)

امکاناتی همچون سانروف، سیستم پشتیبانی نَویگیشن، جاعینکی و ایربگ جانبی نیز در تولید جدید این خودرو (دنا پلاس) به کلی حذف گردیده است.

مزایا و معایب دنا

همانطور که پیش تر ذکر شد، دنا به عنوان یکی از بهترین خودروهای ملی تولید شده در صنعت خودرو سازی ایران از امکانات و آپشن های بسیاری برخوردار است و می‌تواند انتظارات فرد را از یک وسیله نقلیه به خوبی برطرف کند، اما وجود معایب اساسی ممکن است مشتری را به کلی دلسرد کند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب اساسی این خودرو می‌پردازیم:

مزایا

طراحی ظاهری

به طور کلی، طراحی ظاهری و جوان پسند دنا یکی از برجسته ترین ویژگی های این خودرو تلقی شده و از نظر شکل و شمایل خودرویی باب سلیقه افراد محسوب می‌شود. بنابراین، بر خلاف بکار گیری پلتفرم قدیمی، به خوبی توانسته انتظارات صاحبان خود را برآورده کند.

هندلینگ مناسب

یکی از مهم ترین پوینت هایی که تمامی خودروها ملزم به داشتن آن هستند، قدرت فرمان پذیری مناسب می‌باشد که در بسیاری از مسیرهای پرچالش مانند جاده ها نیازاست. دنا با دارا بودن این قابلیت یک انتخاب مناسب و ایمن برای تردد در مسیرهای طولانی و پرپیچ و خم است.

طراحی زیبا کابین

کابین دنا هم یکی از مزایایی است که بر ارزش خرید آن می‌افزاید و برخلاف طراحی های ساده تر دیگر خودروهای ملی پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است. از جمله مواردی که جنبه زیبایی و تزیینی در فضای داخلی این خودرو داشته، استفاده از قطعات چوبی است که بیشتر درقاب سیستم صوتی و دور فرمان به وضوح دیده می‌شود.

معایب

بکارگیری اسکلت بندی و پلتفرم قدیمی

این مسئله مانع از این شده که دنا در دسته بندی خودورهای مستقل قرار گیرد و امکان اضافه نمودن امکانات بیشتر را از آن گرفته چرا که این پلفترم قدیمی بیش از این توانایی ساپورت امکانات جدید را ندارد. همچنین شاهد نقص هایی در قسمت ستون A خودرو هستیم که مانع از دید کافی می‌شود.

کیفیت مونتاژ ضعیف

مونتاژ خودرو به اندازه کیفیت متریال و قطعات بکار رفته در آن مهم و تاثیر گذار است و سرهمبندی کردن غیر اصولی قطعات باعث به وجود آمدن ضعف هایی در این خودرو شده است.

عایق بندی نامناسب

بکار‌گیری متریال نامرغوب سبب ایجاد عایق بندی ضعیف در کابین و فضای داخلی خودرو شده و صدای موتور تا حد زیادی به درون کابین نفوذ می‌کند که باتومبیلی با این کلاس قیمتی رضایت بخش نیست.

پیشرانه ضعیف

به غیر از پلتفرم قدیمی که برای خودرو استفاده شده، بکارگیری مجدد موتور ضعیف و قدیمی EF7 در طراحی فنی دنا حاکی از ضعف بالای صنعت خودرو سازی کمپانی تولید کننده است. شتاب صفر تا صد دنا ۱۳٫۵ ثانیه تخمین زده شده که در مقایسه با خودروهایی ماندد پژو ۴۰۵ چندان خوشایند نیست.

عملکرد نامناسب آپشن ها

دنا خودرویی با امکانات و آپشن های رفاهی مختلف است اما ضعف در عملکرد صحیح و درست این آپشن ها از دیگر نقص های بزرگ آن محسوب می‌شود. به عنوان مثال، سیستم مالتی مدیا در برخی موارد به ماهواره متصل نمی‌شود و یا سیستم کروز کنترل آن به درستی کار نمی‌کند.

قیمت بالا

دنا به عنوان خودرو ملی و همچنین متریال بکار رفته در مقایسه با محصولاتی همچون برلیانس H330 یا دانگ فنگ H30 با قیمت بالایی به فروش می‌‌رسد و این موضوع به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌آید.

با وجود ضعف های ذکر شده درباره کیفیت کلی این خودرو، طبق گزارش سازمان استاندارد کیفی خودرو، دنا و دنا پلاس از ۵ ستاره کیفی به ترتیب تنها ۲ و ۳ ستاره کسب کرده اند.

رقیبان دنا

دنا از جمله خودروهایی است که رقبای قَدَری در بازار خودرو دارد و این موضوع طبعا کار این اتومبیل را سخت می‌کند.

از جمله رقبیان دنا حاضر در بازار را می‌توان ام وی ام ۵۵۰، ۲۰۷، رنو ساندرو، رنو ال ۹۰، برلیانس H330 و دانگ فنگ H30 دانست.

سخن آخر

کمپانی ایران خودرو از سال ۱۳۹۳ نیز از دیگر مواردی است که تولید کنندگان سعی در انجام آن دارند. در حال حاضر، این خودرو به بازار بلاروس و اوکراین صادرات شده است اما تداوم آن تقریبا از زمان شروع تحریم ها کاملا منتفی گردیده است.
یکی از معضلات مهمی که در رابطه با خرید و فروش این خودرو وجود دارد، قیمت های اعلام نشده آن است که به لطف نوسانات پی در پی بازار دائما در حال تغییر است و امکان اطلاع از قیمت ثابتی برای مدل های کارکرده و صفر دنا ممکن نیست.
با توجه به شرایط کنونی که در کشور حاکم است، خرید قطعات اصل و باکیفیت دنا نیز از دیگر معضلاتی است که برای صاحب خودرو به وجود آورده است. با وجود محصولات فیک و تقلبی بازار، شناسایی امحصولات اصل امری سخت و تقریبا غیرممکن شده است.
به همین دلیل، اگر قصد خرید لوازم یدکی دنا با کیفیت اورجینال را دارید، فروشگاه لوازم یدکی یدک ‌یار می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. مجموعه یدک ‌یار ارائه دهنده محصولات اورجینال بوده و محصولاتی با ضمانت اصالت را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان ما برای همه شما عزیزان فراهم آمده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.