پراید، ماشین به صرفه

برای خیلی ها این سوال است که آیا پراید ماشین به صرفه و خوب است یا نه؟ و یا اینکه در مدل های مختلف کدام پراید بهتر است؟ پراید یکی از خودروهای داخلی است که در مدت زمان ۲۰ سال توسط شرکت سایپا تولید می‌شد. این خودرو در ابتدا توسط آمریکا شمالی و کره جنوبی طراحی و تولید شد و در سال ۱۳۷۲ به ایران آمد. اکنون قصد داریم انواع پراید را بررسی و مزایا و معایب این خودرو را با شما به اشتراک بگذاریم.

پراید” یکی از قدیمی ترین و اصطلاحا پای ثابت ترین محصولات تولید شده در کشور است که آشنایی زیادی با آن داریم. این خودرو تاریخچه بسیار دور و درازی در کشور ما دارد به همین دلیل است که در بازار خرید و فروش خودرو جزء یکی از پر فروش ترین محصولات است.

در این مقاله قصد داریم تا کلیاتی درباره خودرو پراید و تمامی مدل های تولید شده آن را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی پراید

پراید (Pride) برای اولین بار توسط آمریکا شمالی و کره جنوبی به بازار خودرو جهانی معرفی شد و تولید انبوه آن نیز از این دو کشور شروع شد. طراحی اصلی آن توسط کمپانی مزدا ژاپن به سفارش شرکت فورد که بعدها در نام خودرو اضافه گردید انجام گرفت.
نام این خودرو در ابتدا تولید آن به ترتیب کشورها، فورد فستیوا و پراید بود. نخستین مدل های تولید شده پراید از طراحی ظاهری مزدا ۱۲۱ توسط کمپانی تولید کننده آمریکایی الهام گرفته شده بود.

جالب است بدانید که پراید از رده تولید در آمریکا حذف گردید و شرکت کیا کره جنوبی نیز در سال ۲۰۱۴ از نیوفیس این خودرو در نمایشگاه سئول رونمایی کرد.

پراید در سال ۱۳۷۲ پا به ایران گذاشت و تا سال ۱۳۹۹ توسط کمپانی سایپا وارد خط تولید انبوه شد. این آمار نشان می‌دهد که ایران بیش از ۲۰ سال به تولید این خودرو در نسخه های مختلف پرداخته است. وزن این خودرو به ۹۱۵ کیلو گرم میرسد.

در طی گذشت سال های تولد پراید در ایران، این خودرو داخلی تولید ۴ مدل اصلی با بیش از ۵ نسخه فرعی را تجربه کرده و امروزه شاهد تردد بسیاری از این مدل ها در سطح شهر هستیم. البته برخلاف مدت زمان طولانی که برای ساخت این خودرو اختصاص داده شد و آزمون خطاهای بسیاری که در پروسه تولید متوجه تولید کنندگان بود، رضایت مشتریان این خودرو به دلیل پایین رفتن تدریجی کیفیت ساخت روز به روز کمتر شد تا جایی که عنوان یکی از بی کیفیت ترین خودروهای داخلی را از آن خود کرد.

طراحی پراید

طراحی بدنه پراید

در ابتدا به بررسی پراید صبا و نسیم میپردازیم. نسخه های ابتدایی پراید که تا سال ۱۳۸۴ با لوگو کیا تولید می‌شدند و بعد از آن به لوگو سایپا تغییر یافتند، دو مدل صبا و نسیم بودند و با فاصله زمانی تقریبا یکسانی وارد بازار شدند.
مشخصات فنی و ظاهر این دو مدل تقریبا مشابه است و تنها تفاوت آنها در بخش ظاهری که شامل صندوق عقب می‌شود می‌باشد. در واقع صبا و نسیم دو مدل اولیه پراید در ایران بود که در همان سال های اولیه محبوبیت بسیاری را از آن خود کردند.
طراحی بیش از حد ساده پراید یکی از نقاط ضعفی است که در نگاه اول به چشم می‌آید و خریدار را کاملا دلسرد می‌کند.
بخش جلویی خودرو شامل چراغ هایی است که در نزدیکی جلو پنجره به صورت هلالی درآمده اند و در بخش بیرونی که فاصله کمی با سپر دارد دارای کشیدگی ملایمی هستند. جلو پنجره خودرو ابعاد متوسطی دارد و لوگو قرمز رنگ سایپا در وسط آن به چشم می‌خورد. سپر جلویی خودرو نیز به صورت ممتد از سمت راست به چپ کشیده شده است.

جلوی پراید

در نمای جانبی خودرو نیز نوار زه مانند مشکی رنگی در حد فاصل درب جلو و عقب دیده می‌شود. همچنین رینگ های فولادی، دستگیره های ساده مشکی رنگ، و راهنمای کوچک در کنار گلگیر پراید از دیگر مواردی است که در نمای جانبی مشاهده می‌شود.
نمای عقبی شامل چراغ های مستطیل شکل و صاف خودرو که فاصله نسبتا زیادی با یکدیگر دارند می‌باشد. در وسط چراغ ها نیز شاهد انحنا و فرورفتگی تقریبا زیادی هستیم که محل قرار گیری پلاک خودرو است. همچنین، دستگیره مشکی رنگ و کلید صندوق درست در بالای این فرو رفتگی طراحی شده است.
تفاوت عمده پراید نسیم در بخش عقبی خودرو است که طراحی چراغ ها، و ابعاد صندوق را به شکل دیگری به تصویر می‌کشد.

طراحی کابین پراید

در بخش طراحی کابین پراید شاهد سیستم صوتی کاملا ساده ای هستیم که تنها قابلیت پخش کاست و رادیو را دارد که البته در مدل های جدیدتر تغییر یافت. ساعت دیجیتالی کوچکی که در بالای داشبورد جا گرفته در کنار این سیستم صوتی به صورت اغراق آمیزی ساده به نظر می‌آید. تریم بکار رفته در کابین خودرو مشکی-طوسی است و محفظه داشبورد خودرو از فضای مناسبی برخوردار است.
البته دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که طراحی داشبورد پراید در دو نسخه انجام شده است. طراحی نسخه قدیمی متناسب با داشبورد مدل های مشابه آن زمان مانند گلف GTI یا دوو سیلو بوده است و در طراحی های جدید نیز از اِلِمان های جدیدتری استفاده شده است.
بخش جلویی خودرو نیز شامل چهار دریچه کولر است. شیشه بالابرهای سرنشینان جلو برقی و سرنشینان عقب دستی است.

داخل کابین پراید صبا، نسیم


صندلی ها جنس پارچه ای دارند و از راحتی نسبی برخوردارند. صندلی های عقبی خودرو نیز برای دو فرد بزرگسال و یک فرد خردسال کاملا مناسب می‌باشد. در بخش بلندگوهای عقبی و شیشه نیز شاهد وجود یک چراغ سوم هستیم که با طراحی لامپ های قرمز رنگ به چشم می‌خورد.

مشخصات فنی پراید

نوع موتوربنزین سوز
حجم موتور۱۳۰۰ سی سی
تعداد سوپاپ۸
تعداد سیلندر۴
قدرت موتور۶۳ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۱۰۳ نیوتن متر در ۲۸۰۰ دور در دقیقه
گیربکس۵ دنده دستی
حداکثر سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه
نوع سوخت مصرفیبنزین
سیستم سوخت رسانیانژکتوری (سال ۱۳۸۲ به بعد)
مصرف سوخت شهری۸٫۸ لیتر
مصرف سوخت خارج شهری۵٫۶ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی۷ لیتر
استاندارد آلایندگی۲ یورو
ظرفیت باک۳۷ لیتر
کلاس بدنهسدان 

امکانات و آپشن پراید

  • ایربگ سرنشینان جلو (ایربگ سرنشین جلو در نسخه های X100 اضافه شدند)
  • ترمز ضد قفل ABS (برخی از مدل های نسیم و صبا از این قابلیت برخوردار بودند)
  • قفل مرکزی
  • سیستم ضد سرقت (نسخه های X100)
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • آینه های جانبی تاشونده دستی
  • شیشه بالابر برقی سرنشینان جلو
  • چراغ های مه شکن
داخل کابین جدید پراید 131، 132

نگاهی بر سیر تکامل پراید

همانطور که گفته شد، تاریخچه تولید و عرضه پراید در ایران سیر تکاملی بسیار طویلی را پیموده و در بازده زمانی ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۹ عرضه مدل های مختلفی از آن را شاهد بوده ایم که پروسه تکاملی آن در مدت زمان طولانی اتفاق افتاده است. در ادامه به بررسی کامل این مسیر تکامل می‌پردازیم.

نخست به تشریح مهم ترین لاین تولید این خودرو در سایپا می‌پردازیم که با نام پروژه X100 شناخته می‌شود. این پروژه با هدف افزایش خانواده پراید در کمپانی سایپا طراحی شد. در واقع، تمامی مدل های پراید تولید داخلی بر روی پلتفرم ایکس ۱۰۰ ساخته می‌شوند که در ۷ تیپ مختلف دسته بندی شده است. تفاوت این مدل ها تنها به برخی جزئیات اشاره دارد اما همگی آنها از ماهیت یکسانی برخوردارند. تیپ های بکار رفته در پراید های تولید داخل و مقایسه آپشن های ایمنی آنها عبارت است از:

 SEEXSLSXTLELSL
ترمز ABS×
فرمان هیدرولیک××××
ایربگ راننده×××
ایربگ سرنشین×××××

تا کنون با مشخصات پراید se، sx و … اشنا شده و تفاوت های این مدل هارا با یکدیگر متوجه شدید. تیپ های نام برده شده در طول پروسه تولید پراید به دلایل امنیتی مختلف از رده خارج می‌شدند اما برخی از آنها همچنان در خط تولید حضور دارند. به عنوان مثال، تیپ های SL و SX از سال ۱۳۹۲ به دلیل نداشتن ایربگ از چرخه تولید حذف شدند. استاندارد ترین تیپ های گروه ایکس ۱۰۰، SE و EX هستند که همچنان در مدل های مختلف این خودرو استفاده می‌شد.

در ادامه به بررسی مدل های پراید می‌پردازیم:

کدام پراید بهتر است؟

بررسی تیپ های مختلف پراید به شما کمک می کند که میان مدل های موجود در بازار، کدام یک برای شما مناسب و به صرفه است. این مدل ها شامل پراید ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۴۱، ۱۵۱(وانت)، صبا و نسیم اند که در ادامه به ان می پردازیم.

پراید صبا

این پراید نخستین مدل تولید شده در سال ۱۳۸۴ است که در کلاس بدنه سدان قرار می‌گیرد. “پراید صبا” در ابتدا توسط یک موتور کاربراتوری ساپورت می‌‌شد اما به دلیل مصرف سوخت بالا بعد از سال ۱۳۸۲ به بعد به موتور انژکتوری تغییر یافت. در واقع، نوع موتور بکار رفته در نسخه های بعدی خانواده پراید نیز به انژکتوری تغییر یافت.

مشخصات پراید ۱۳۱

در ادامه به نقد و بررسی پراید ۱۳۱ میپردازیم. دومین پراید سدان که در تولیدات داخلی ایران جای گرفت، “پراید ۱۳۱” بود که با طراحی جدیدتری در بخش داشبورد، چراغ های جلو و عقب، و سپر به این عنوان مجزا شناخته شد. این مدل پراید در ابتدا توسط تمامی تیپ های نام برده شده وارد خط تولید می‌شد اما بعد از آن تنها در تیپ های EX و SE تولید شد.
در نمای ظاهری شاهد تغییر مکان چراغ های راهنما از روی سپر به بدنه جانبی در بخش جلویی هستیم. طراحی قالپاق خودرو، و طراحی چراغ جلو از دیگر تحولات بدنه خودرو می‎باشد.
تریم تودری خودرو، داشبورد و کابین از اولین تغییراتی است که در طراحی این ۱۳۱ به چشم می‌خورد. بخش تریم تودری ها یا رنگ های قبلی مشکی-طوسی طراحی مجدد شده است. بخش داشبورد و کابین خودرو نیز به طور کامل متحول شده و در این قسمت هم شاهد طراحی مجدد و جدیدتری هستیم. دریچه های کولر، پورت USB و غربیلک فرمان، جعبه دنده، ساعت دیجیتال، و کیلومتر شمار از مهم ترین تغییرات دیگر طراحی جدید ۱۳۱ هستند.
مدل ۱۳۱ دارای ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور است. موتور آن نیز M13 می‌باشد و ابعاد این خودرو در طول به ۳۹۰۰ میلی متر و در عرض به ۱۶۰۰ میلیمتر و در ارتفاع به ۱۴۰۰ میلی متر می رسد.

مشخصات پراید ۱۳۲

در بررسی “پراید ۱۳۲” خواهیم دید. محصول بعدی کمپانی سایپا بود که چندی بعد از مدل ۱۳۱ وارد بازار شد. تفاوت هایی که این خودرو با نسخه قبلی خود دارد رنگ زه و سپر، شکل چراغ های جلویی و عقبی، تغییر شکل کاپوت و خطوط آن، و تغییر ابعاد جلو پنجره می‌باشد. علاوه بر آن، شاهد طراحی پروژکتور در سپر جلویی هستیم که در برخی تولیدات این مدل مشاهده می‌شد. البته همین تغییرات جزئی نیز در مقایسه با نسخه قبلی در جذابیت ظاهر خودرو تاثیر گذار بوده است. ۱۳۲ در سال ۱۳۸۷ بعد از اعمال تغییرات در سبد محصولات پراید قرار گرفت.
این مدل هم همانند ۱۳۱ در ابتدا هر ۷ تیپ را ساپورت می‌کرد اما اکنون تنها در دو تیپ SE و TL تولید می‌شود. مشخصات فنی ۱۳۲ همانند ۱۳۱ طراحی شده است. ابعاد این خودرو در طول به ۳۹۰۰ میلی متر و در عرض به ۱۶۰۰ میلیمتر و در ارتفاع به ۱۴۰۰ میلی متر می رسد و از معایب این خودرو میتوان به فضای کم کابین و تعلیق نامناسب اشاره کرد.

نسخه های هاچ بک پراید

مشخصات پراید نسیم

پراید نسیم” نیز همانند مدل صبا جزو اولین نسخه های تولید شده این خودرو بود که در اوایل با لوگو کمپانی کیا مونتاژ می‌شد و بعد از با لوگوی سایپا در بازار عرضه شد. پراید نسیم نیز تا اوایل سال ۱۳۸۲ با موتورهای کاربراتوری تولید گردید و بعد از جای خود را به موتورهای انژکتوری تغییر داد. هر دو پراید صبا و نسیم دارای موتور یکسانی بودند و درهر دو در یک تاریخ به انژکتوری تغییر یافتند.
لازم به ذکر است که بدانید پراید نسیم اولین نمونه محصولات هاچ بک در خانواده پراید بود و با گذشت مدت زمان تقریبا ۴ ساله نسخه به روز رسانی شده آن در بازار عرضه شد. تولیدات سال ۱۳۸۵ این مدل شامل برخی امکانات از قبیل فرمان هیدرولیک، و ترمز ABS بود و وجود نوار چسبی قرمز رنگی ممتد در زه و سپر عقب و جلو، تمایز قابل مشاهده ای را با نسخه های سدان به وجود آورد. این هاچ بک در نمای جلویی و کابین خودرو دقیقا مشابه صبا است اما در بخش صندوق و چراغ های عقبی متفاوت است.
پراید نسیم دارای ۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور است اما امکانات بسیار ضعیف و ایمنی پایین این خودرو تصادفات و خسارات مالی و جانی بسیاری را برجای گذاشت. تولید این مدل در سال ۱۳۸۵ متوقف شد.

مشخصات پراید ۱۱۱

تاریخ تولید این پراید هاچ بک به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد که بعد از بازده زمانی یکساله از آن رونمایی شد. در واقع می‌توان گفت که “پراید ۱۱۱” نسخه هاچ بک ۱۳۲ و نیوفیس نسیم است و تغییر عمده این نسخه به ابعاد صندوق عقب، تنظیم ارتفاع فرمان، صندلی های عقب تاشونده، برف پاک کن عقب، و درب باز کن صندوق و باک از داخل کابین برمی‌گردد اما کاهش فضای صندوق به طور کلی از نکات نه چندان مطلوب این خودرو حساب می‌شود. همچنین، وجود پروژکتور در برخی از مدل های ۱۱۱، و چراغ مه شکن از دیگر مواردی است که دستخوش تغییر شده بود.
نمای بدنه و کابین پراید ۱۱۱ دقیقا ترکیبی از ۱۳۲ و نسیم است. پراید ۱۱۱ در ابتدا توسط تیپ ST ساپورت می‌شد اما در مراحل بعدی تولید این تیپ حذف گردید و به جای آن ۶ تیپ دیگر جایگزین شدند.
پراید ۱۱۱ از نظر مشخصات فنی هم دچار اندکی تغییرات شده است؛ به عنوان مثال، بهبود جعبه فرمان، تغییر آلایندگی خودرو از ۴ به ۵ یورو، و شتاب صفر تا صد ۱۳٫۵ ثانیه ای از تغییرات این بخش از خودرو است. این مدل پراید دارای ۶۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور است که باتوجه به جدید بودن نسخه چندان رضایت بخش نیست. همچنین ابعاد پراید ۱۱۱ مانند پراید صبا بوده با این تفاوت که طول ان به ۳۶۰۰ میلیمتر میرسد که این اندازه از مزایای پراید ۱۱۱ حساب می شود.

نسخه لیفت بک پراید

مشخصات پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱” نیز از دیگر اعضای خانواده پراید است که در سال ۱۳۸۹ وارد بازار شد. این خودرو در واقع نسخه لیفت بک پراید صبا و ۱۳۱ است (لیفت بک خودروهایی هستند که بین سدان و هاچ بک قرار می‌گیرند). ۱۴۱ از سه تیپ SX، SL، EX پیروی می‌کرد اما به دلیل نداشتن ظاهری موزون و جذاب و همچنین کم بودن فضای صندوق مورد استقبال زیادی قرار نگرفت.
پراید ۱۴۱ دارای ۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور است. این خودرو هم همانند ۱۱۱ امکان تنظیم ارتفاع فرمان، آنتن برقی، و سیستم صوتی چهار بانده است. تولید این خودرو از سال ۱۳۹۲ به کل متوقف شد و اخرین مدل آن در این سال تولید و عرضه شد.

از بزرگترین معایب این خودرو نیز میتوان به ایمنی بسیار پایین، بازده کم موتور، تعلیق بسیار ضعیف و فضای کم کابین اشاره کرد و همچنین از مزایای پراید ۱۴۱ میتوان به فضای صندوق عقب اشاره نمود.

نسخه وانت پراید

مشخصات پراید ۱۵۱

آخرین عضو خانواده پراید که در سال های اخیر عرضه شد “پراید وانت” یا “پراید ۱۵۱” نام داشت. این مدل خودرو براساس پلتفرم پراید معمولی طراحی و تولید شد. قیمت مقرون به صرفه این مدل یکی از مهم ترین دلایلی بود که آن را تبدیل به خودرویی کاربردی کرد. نام وانت که در نام این مدل گنجانده شده نشان از خصوصیات ظاهری آن است.
این پیکاپ کوچک شهری در سال ۱۳۹۳ در بازار عرضه شد و رقیب سرسختی برای وانت باردو و وانت آریسان به حساب می‌آید چرا که علاوه بر قیمت به صرفه، مصرف سوخت پایینی داشته و لوازم یدکی آن به وفور یافت می‌شود. پراید وانت با نام کارا نیز در بازار شناخته می‌شود و دارای محفظه بار مناسب جهت حمل و نقل و باربری است.
پراید وانت دارای ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن متر گشتاور است و استاندارد آلایندگی آن ۴ یورو می‌باشد. کابین این خودرو دقیقا مشابه با نسخه ۱۳۱ است و دارای دو سرنشین می‎باشد.
ذکر این نکته هم خارج از لطف نیست که نسخه دیگری از این محصول با نام کانوپی در طی سال های آتی وارد بازار خواهد شد که طبق گفته کمپانی سایپا، کابین کامپوزیتی سبکی که در بخش فضای بار به آن اضافه شده، تفاوت عمده این مدل در مقایسه با نسخه قبلی می‌باشد.

مزایا و معایب پراید

همانطور که مستحضر هستید، پراید از قدیمی ترین خودروهای روزمره در خیابان های شهر است و دلایل بسیاری سبب وجود تعداد زیادی از آنها شده است اما برخلاف فروش بالایی که این خودرو طی سال های عرضه خود تجربه کرده، ایرادات و معایب بسیاری نیز بر آن وارد است که ناشی از ضعف صنعت خودرو سازی کشور می‌باشد.
لذا لیستی از مهم ترین مزایا و معایب این خودرو را به صورت یک فهرست برای شما فراهم آورده ایم:

مزایامعایب
استهلاک پایینخودرو از رده خارج
مصرف سوخت پایینطراحی ظاهری ساده
مناسب برای تردد شهریپیشرانه کم بازده
در دسترس بودن قطعات و لوازم یدکیامکانات رفاهی کم
بازار کارکرده مطلوبسیستم تعلیق و ترمز ضعیف
سبک و جمع و جورفضای کم کابین و سرنشینان عقب
قیمت مناسب در مقایسه با دیگر خودروهای داخلیفضای کم صندوق (مدل های هاچ بک و لیفت بک)
هزینه نگهداری پاییننامناسب برای رانندگی در جاده
 ایمنی پایین

توقف تولید پراید

با ۲۰ ساله شدن پروسه تولید پراید در نسخه های مختلف؛ وزارت صنعت معدن و تجارت طی بیانیه ای اعلام نمود که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ به کل متوقف خواهد شد. این بیانیه در سال ۱۳۹۶ منتشر شد در حالی که بعد از سر رسید این تاریخ، توقف تولید تنها دو ماه ادامه یافت و بعد آن دوباره از نو شروع گردید.

در آبان ماه ۱۳۹۷ وزارت صنعت به تکرار توقف تولید و از رده خارج شدن این خودرو را اعلام نمود و تاریخ آن را به تیر ماه ۱۳۹۹ موکول کرد. این در حالی بود که تولید پراید ۱۳۲ در دی ماه ۱۳۹۸ متوقف شده بود و پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ به ترتیب در اردیبهشت و تیر ماه ۱۳۹۹ به کل از رده خارج شدند و تولید آنها نیز متوقف شد.
همزمان با توقف تولید پراید، خودروهای داخلی از قبیل تیبا، ساینا، و کوییک جایگزین این خودرو شدند.

و در انتها…

طبق موارد ذکر شده در این مقاله، خودرو پراید یکی از اتومبیل های داخلی در کشور می‌باشد و وجود نقاط قوت و ضعف متعددی باعث توجه و همچنین دلسردی مشتریان آن شده است.
متاسفانه قیمت خرید پراید با توجه به نوسانات شدید و غیر ثابت بازار روز به روز در حال افزایش است و این موضوع در مقایسه با ایمنی پایین و امکانات بسیار محدود این خودرو چندان منطقی نیست.
مسئله دیگری که درباره این خودرو به صورت یک نقطه قوت وجود دارد، در دسترس بودن لوازم یدکی و قطعات آن است که به راحتی قابل امکان پذیراست. البته ذکر این نکته هم مهم است که وجود قطعات فیک و تقلبی در بازار همچنان معضلی پابرجاست.
فروشگاه لوازم یدکی یدک یار یکی از فعالان در این زمینه است و محصولاتی با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا به مشتریان عرضه می‌کند. این مرکز با ارائه مشاوره رایگان و تخصصی در زمینه خرید محصولات کمک شایانی به مشتریان خود می‌کند.
برای دریافت مشاوره و خرید لوازم یدکی پراید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.