همه چیز درباره صداگیری ماشین

در فرآیند صداگیری ماشین ابتدا محل دقیق صدا مشخص می شود سپس با تعویض قطعات فرسوده یا نصب عایق ها بین قطعات فلزی و پلاستیکی از برخورد آنها با یکدیگر و در نتیجه تولید صداهای آزار دهنده جلوگیری می شود.

سر و صدا موضوعی آزار دهنده برای سرنشینان خودروست که این اتفاق به مرور زمان برای اکثر خودروها بوجود می آید. این صداهای داخل اتاق خودرو معمولاً به صورت قژ قژ، جز جز و… می باشند که بدین منظور ما در این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با علت ایجاد صدا در داخل اتاق خودرو و سپس نحوه “صداگیری ماشین” (Car Sound Insulation) آشنا کنیم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

صداگیری ماشین چیست

صداگیری-ماشین

اتاق خودرو از اجزای گوناگونی تشکیل شده که این اجزا شامل قطعات پلاستیکی و فلزی هستند. اجزای پلاستیکی و فلزی اتاق خودرو به مرور زمان و به دلیل کیفیت پایین قطعات به کار برده شده، سبک رانندگی و… سر و صداهای مختلفی مانند ویز ویز، قژ قژ، جز جز و… را تولید می کنند. این قبیل صداها واقعاً آزار دهنده هستند و راحتی سرنشینان خودرو را تحت شعاع قرار می دهند و حتی ممکن است حواس رانندگان را نیز پرت کنند.

در این مواقع تنها راه خلاص شدن از شر این صداها، عایق بندی و صداگیری است که فرآیند صداگیری ماشین شامل باز و بست این قطعات و استفاده از روش های مختلف برای صداگیری آنها می باشد. امروزه افراد متخصص با ارائه روش های مختلفی می توانند از برخورد قطعات فلزی و پلاستیکی به یکدیگر و در نتیجه تولید صداهای آزار دهنده در اتاق خودرو جلوگیری کنند.

نکته مهم در مورد صداگیری ماشین این است که بایستی حتماً به منبع صدا توجه داشته باشید. چراکه بعضی از صداها مانند صدای جیر جیر درب خودرو می تواند به خرابی لولاهای درب مربوط باشد و ربطی به قطعات پلاستیکی به کار رفته در اتاق خودرو نداشته باشد. لذا ابتدا از محل دقیق صدای داخل اتاق ماشین مطمئن شوید و سپس برای رفع آن اقدام نمایید.

صداگیری ماشین چه زمانی باید انجام شود

هر زمان که متوجه صداهایی آزار دهنده مانند قژ قژ، ویز ویز، ویبره و… از داخل اتاق ماشین خود شدید، بایستی برای صداگیری ماشین اقدام نمایید.

مراحل انجام صداگیری ماشین

مراحل انجام صدگیری ماشین در هر یک از بخش های اتاق خودرو مختلف است. به طور مثال برای صداگیری داشبورد ماشین ابتدا داشبورد باز و بست می شود و سپس عایق و ابزارهای مناسب برای رفع صدای این قسمت نصب می شود. صداگیری درب های خودرو نیز با باز و بست رودری و همچنین بررسی سلامت لولاها انجام می شود و در صورت نیاز رودری بازسازی و لولاها تعویض می شود. فرآیند صداگیری ستون های ماشین نیز در خودروهای مختلف باهم تفاوت دارند و بایستی اقدامات تخصصی توسط افراد ماهر صورت گیرد.

خوشبختانه امروزه بسیاری از مراکز تخصصی وجود دارند که اقدام به عایق بندی و صداگیری اتاق ماشین می کنند که شما با مراجعه به این مراکز می توانید مشکل خود را برطرف کنید. همچنین شما می توانید صداگیری ماشین در منزل را تست کنید که برای این کار ابتدا بایستی محل دقیق صدا را پیدا کنید و سپس با تمیز کردن قطعات فلزی و پلاستیکی و ایجاد عایق برای آنها، سر و صدای قطعات داخل اتاق ماشین را از بین ببرید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد صداگیری ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.