همه چیز درباره شیشه دودی ماشین

شیشه دودی طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد اقدام به نصب این برچسب ها بر روی شیشه ماشین خود می کنند. ما در این مقاله به بررسی شیشه دودی ماشین پرداخته‌ایم تا با موضوعاتی همچون شیشه دودی مجاز، قوانین و جریمه های شیشه دودی، انواع شیشه دودی و سایر موارد آشنا شوید.

شیشه دودی برچسبی است که در شیشه های کناری خودرو نصب می شود که علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا برای خودرو، باعث تابش کمتر نور خورشید به داخل اتاق ماشین می شود. امروزه بسیاری از افراد اقدام به نصب برچسب های شیشه دودی برای ماشین خود می کنند که اگر شما هم قصد دارید اینکار را انجام دهید بایستی از انواع شیشه دودی تا قوانین و مقررات استفاده از آن را بدانید. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی “شیشه دودی ماشین” (Smoke Car Glass) پرداخته‌ایم تا آگاهی کاملی را در مورد آن پیدا کنید.

مراقبت از شیشه دودی

مهم ترین نکته برای مراقبت از شیشه دودی این است که بعد از نصب توصیه می شود حداقل تا ۲۴ ساعت از بالا و پایین کشیدن شیشه ها خودداری کنید تا مانع تشکیل حباب های هوا درون شیشه دودی ماشین شوید. مورد بعدی اینکه سعی کنید تا حد امکان کمتر شیشه دودی را در معرض تابش نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا دوام برچسب ها به حداکثر برسد. و موضوع آخر اینکه برای تمیز کردن شیشه دودی ماشین متخصصان پیشنهاد می کنند از دستمال های میکروفیبر استفاده کنید.

شیشه دودی مجاز

شیشه-دودی-مجاز

راهنمایی و رانندگی قوانینی را برای شیشه های دودی وضع کرده‌ است که بر اساس این قوانین، شیشه دودی مجاز بین ۳۰ الی ۴۰ درصد می باشد. به طور کلی درصد شیشه دودی ماشین بایستی به گونه‌ای باشد که راننده خودرو و سرنشینان قابل تشخیص باشند.

در واقع این درصدها به این معنیست که چه مقدار نور می تواند از برچسب های شیشه دودی عبور کند. به طور مثال شیشه دودی ۴۰ درصد اجازه عبور ۴۰ درصد از نور خورشید را از خود می دهد.

چرا شیشه دودی جریمه دارد

دلیل اینکه چرا شیشه دودی جریمه دارد، عدم دید درست پلیس راهنمایی و رانندگی به راننده خودرو است. طبق قوانین، پلیس راهنمایی و رانندگی بایستی حداقل از فاصله ۳ متری به راننده خودرو دید داشته باشد تا بتواند جرایمی مانند صحبت با تلفن همراه و یا خوردن چیزی در حین رانندگی را تشخیص دهد.

قانون شیشه دودی

شیشه دودی ماشین می تواند باعث کاهش دید راننده مخصوصاً در تاریکی شود که به همین دلیل راهنمایی و رانندگی قوانینی را برای شیشه دودی ماشین وضع کرده است. قانون شیشه دودی شامل موارد زیر است:

  • راننده و سرنشینان خودرو حداقل بایستی از فاصله ۳ متری قابل تشخیص باشند.
  • شیشه دودی ماشین نباید بیشتر از ۴۰ درصد باشد.
  • شیشه عقب خودرو نباید دودی باشد.
  • فقط خودروهایی که به صورت فابریک دارای شیشه دودی هستند می توانند درصد شیشه دودی بالاتر از حد مجاز داشته باشند.
  • برای خودروهایی که شیشه دودی آنها بیشتر از ۴۰ درصد می باشد، برگه معاینه فنی صادر نخواهد شد.

قانون شیشه دودی در تعویض پلاک

قوانین تعویض پلاک شیشه دودی به این صورت است که اگر راننده و سرنشینان خودرو از فاصله ۳ متری قابل تشخیص نباشند، خدمات تعویض پلاک انجام نخواهد گرفت. علاوه بر این، هنگام تعویض پلاک برای خودروهای با شیشه دودی بالاتر از حد مجاز قبض جریمه صادر خواهد شد. بدین منظور افراد برای تعویض پلاک خودروهای با شیشه دودی غیر مجاز بایستی اقدام به جداسازی برچسب های شیشه دوی کنند تا بتوانند از خدمات تعویض پلاک استفاده کنند.

شیشه دودی مجاز معاینه فنی

یکی از سوالات رایج این است که آیا معاینه فنی به شیشه دودی گیر میده؟ همانطور که اشاره کردیم شیشه دودی ماشین نباید بیشتر از ۴۰ درصد باشد و طبیعاً درصد بالاتر از این مقدار منجر به عدم صدور برگه معاینه فنی می شود. اما دقت داشته باشید ممکن است معاینه فنی به دودی بودن شیشه عقب خودرو نیز ایراد بگیرد و برگه معاینه فنی را صادر نکند. البته لازم به توضیح است که خودروهایی که دارای شیشه دودی فابریک هستند مانند لکسوس، بنز و… مشکلی از بابت صدور معاینه فنی نخواهند داشت.

جریمه شیشه دودی

جریمه شیشه دودی در کلان شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و… پنجاه و دو هزار و پانصد هزار تومن (۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان) و در شهرهای دیگر سی و یک هزار و پانصد هزار تومان (۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان) می باشد. پلیس راهنمایی رانندگی در صورت مشاهده ماشین با شیشه دودی غیر مجاز می تواند به دفعات در طول روز و روزهای دیگر برگه جریمه را صادر کند.

انواع شیشه دودی

انواع-شیشه-دودی

برچسب های شیشه دودی ماشین بر اساس مواد تشکیل دهنده، کاربرد، زیر ساخت و کارایی به انواع مختلفی تقسیم می شود. انواع شیشه دودی ماشین شامل موارد زیر است:

برچسب شیشه دودی رنگی ماشین

شیشه دودی رنگی ماشین یکی از رایج ترین برچسب های شیشه دودی است که حرارت آفتاب را به خود جذب می کند و از نفوذ اشعه های خورشید به داخل اتاق ماشین جلوگیری می کند. این برچسب های شیشه دودی قیمت مناسبی دارند و علاوه بر این زیبایی ظاهری خوبی را ایجاد می کنند که به همین دلیل شاهد استفاده زیاد از این مدل شیشه دودی در ماشین ها هستیم.

برچسب شیشه دودی فلزی ماشین

در اینگونه برچسب های شیشه دودی به جای رنگ از ذرات ریز فلز استفاده شده که علاوه بر محافظت در برابر خورشید، باعث افزایش ضخامت شیشه ها می شود. مهم ترین مزیت برچسب شیشه دودی فلزی این است که تا حد زیادی در برابر اشعه های خورشید مقاومت می کند.

برچسب شیشه دودی ترکیبی ماشین

این نوع برچسب شیشه دودی ترکیبی از شیشه دودی رنگی و شیشه دودی فلزی می باشد که به دلیل کیفیت بالا و جلوگیری از تابش اشعه های مضر خورشید، طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این، شیشه دودی ترکیبی ماشین ظاهری طبیعی را ایجاد می کند و خیلی تیره نیست.

برچسب شیشه دودی کربنی ماشین

برچسب های شیشه دودی کربنی کیفیت و عمر بالایی را دارند که می توانند تا سالیان سال به خوبی روی شیشه های ماشین نصب باشند. این مدل شیشه دودی تیره تر است و توانایی جذب حرارت خورشید را دارد.

برچسب شیشه دودی شفاف ماشین

برچسب شیشه دودی شفاف همانطور که از نامش پیداست به صورت شفاف می باشد و اصلاً تیره و تار نیست. با اینکه این برچسب ها رنگی تیره ندارند، می توانند از نفوذ حرارت خورشید و اشعه ماورا بنفش جلوگیری کند که نکته جالب توجهی است.

برچسب شیشه دودی سرامیکی ماشین

برچسب شیشه دودی سرامیکی شباهت زیادی به برچسب های فلزی شیشه دودی دارد اما تفاوت اصلی در این است که مواد تشکیل دهنده این مدل شیشه دودی ذرات سرامیکی است که خاصیت غیر رسانا دارد که این خاصیت باعث می شود تداخلی با تجهیزات الکترونیکی خودرو پیدا نکند. برچسب شیشه دودی سرامیکی توانایی جذب حرارت نور خورشید و مقاوت در برابر اشعه ماورا بنفش را دارد که تمامی این ویژگی ها باعث شده این مدل شیشه دودی قیمت بالاتری نسبت به سایر مدل های شیشه دودی ماشین داشته باشد. البته ویژگی های خاص برچسب شیه دودی سرامیکی باعث شده که ارزش خرید بالایی داشته باشد چراکه تا سالیان سال می تواند دوام داشته باشد و در برابر پارگی یا برش مقاوت زیادی داشته باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد شیشه دودی ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.