کروز کنترل چیست؟

سیستم کروز کنترل یکی از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی خودرو می‌باشد که امروزه بیشتر اتومبیل های جدید را پشتیبانی می‌کند. این سیستم جهت تثبیت سرعت موردنظر تعبیه شده و دفعات استفاده از پدال گاز توسط راننده را کاهش می‌دهد.

کروز کنترل (Cruise Control) یا همان سیستم نگهدارنده سرعت سیستمی در خودرو ها بوده و همانطور که از نام آن پیداست، امکان کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت را برای راننده مهیا می‌کند.

وجود کروز کنترل در خودرو های جدید می‌تواند سرعت اتومبیل را در حالت ثابتی نگه داشته و به راننده این امکان را می‌دهد که به میزان دلخواه و بدون نیاز به حضور عوامل خارجی همچون پدال گاز، سرعت اتومبیل را در یک وضعیت معلوم نگه دارد.

کروز کنترل در مواقعی که فرد قصد دارد به تنهایی سفر کند بسیار کاربرد داشته و مفید می باشد. این جمله به این معناست که به طور مثال، اگر فردی تنها در جاده ای طولانی و مستقیم در حال حرکت باشد، کروز کنترل وارد عمل شده و به راننده کمک می‌کند تا بدون اینکه نیازی به استفاده از پدال گاز داشته باشد از طریق دکمه های جانبی سرعت خودرو را روی میزان مشخصی تنظیم کرده و نگه دارد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا کلیاتی درباره اینکه “کروز کنترل چیست” را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه کروز کنترل

تاریخچه کروز کنترل

به طور معمول، اتومبیل های معمولی دارای پدالی به نام گاز است که راننده ملزم به فشار این پدال می‌باشد تا اتومبیل با سرعتی متعادل در حرکت باشد! چنین چیزی خستگی مفرط فرد راننده خصوصا در مسیرهای طولانی می‌شود.
به همین دلیل، خودرو سازان آمریکایی برای از بین بردن این مشکل دست به کار شده و اقدام به طراحی و تولید سیستمی به نام کروز کنترل کردند. اغلب جاده های آمریکایی بسیار طولانی بوده و رانندگی برای فردی تنها بسیار سخت و طاقت فرسا می‌باشد؛ به عبارت دیگر، می‌توان گفت وجود این جاده های طاقت فرسا عامل اصلی تولید سیستم کروز کنترل شدند.

پس از مدت ها تلاش و همت شرکت های خودرو سازی آمریکایی سرانجام در سال ۱۹۸۵ میلادی موفق به طراحی و تولید این سیستم بر روی خودرو امپریال کرایسلر شدند. روند پیشرفت و ارتقا سیستم کرزو کنترل نیز همانند دیگر صنایع مرتبط خودروسازی به سمت جلو پیش می‌رود و امروزه شاهد اتوماتیک شدن بسیاری از آپشن های اتومبیل ها هستیم.

اجزای تشکیل دهنده کروز کنترل

فهرستی از “بخش های کروز کنترل” و وظایف هر کدام یک از آنها را برای شما فراهم کرده ایم:

واحد فرمان Command Module

در سیستم کروز کنترل، واحد فرمان یا کامند ماژول از اجزای اصلی آن به حساب می‌آید که وظیفه آن تثبیت، افزایش یا کاهش سرعت، و همچنین قطع و وصل کردن فرمان می‌باشد.  

واحد کنترل الکتریکی ECU

هر سیستم خودکار به یک هسته مرکزی نیاز دارد که در دستور ها و فرمان های مختلف را تجزیه و تحلیل کند. در کروز کنترل وظیفه پردازش داده ها و اطلاعات را واحد کنترل الکتریکی یا ECU بر عهده دارد. واحد کنترل الکتریکی بعد از دریافت دستورها، ابتدا آن ها را پردازش کرده و سپس شرایط لازم را برای اجرای آن ها فراهم می‌کند.

عملگر Actuator

عملگر نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده کروز کنترل می‌باشد که وظیفه باز و بسته نمودن دریچه گاز را برعهده دارد. همچنین، سرعت خودرو زا بر حسب فرمان های دریافتی تنظیم می‌کند. عملگر ها انواع مختلفی دارند؛ الکتریکی، خلا و سیستم فاقد عملگر سه نوع اصلی این بخش هستند.

 کروز کنترل تطبیق پذیر چکار می‌کند؟

هنگامی که راننده پدال گاز را فشار می‌دهد، دریچه گاز باز شده و سرعت نیز افزایش می‌یابد. در این حالت، کروز کنترل برای اجرای عملیاتی مشابه پروسه ذکر شده ساخته شده و سیستم اتوماتیک عملگر این سیستم به دریچه کنترل گاز وصل شده و از طریق کنترل میزان هوای ورودی به دریچه، سرعت را در هر لحظه تنظیم می‌کند. این پروسه در حالی است که راننده دیگر نیاز به فشردن پدال گاز ندارد.

در اصل عملگر با شل کردن و کشیدن کابلی که به دریچه گاز وصل است توانایی به دست گرفتن سرعت را پیدا می‌کند. رانندگان در خودرو هایی که دارای سیستم کروز کنترل هستند می‌توانند گزینه کنترل سرعت را لغو و یا فعال نمایند.

در صورت فعال شدن سیستم، کنترل سرعت اتومبیل از طریق تنظیم و مدیریت دریچه گاز صورت می‌گیرد و این فرآیند هنگامی که راننده پدال گاز را می‌فشارد نیز برقرار است، با این تفاوت که در صورت فعال بودن کروز کنترل دریچه گاز بجای کنترل از طریق فشردن پدال گاز، توسط راه کابلی که به یک محرک متصل بوده کنترل می‌شود. سوپاپ دریچه کنترل سرعت و قدرت موتور خودرو هم با محدود شدن میزان هوا در آن، تحت کنترل قرار می‌گیرد.

کاربرد کروز کنترل

کروز کنترل چه کاربردی دارد؟

با توجه به نکاتی که در قسمت بالا در رابطه با کروز کنترل گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که “کروز کنترل چکار می‌کند“! در واقع، این قطعه سرعت اتومبیل را تثبیت و با کنترل میزان هوای ورودی به محفظه سوخت، شتاب را کنترل می‌کند.
 در این حالت، شتاب خودرو متناسب با میل راننده و تنها با چند عدد کلید و دکمه تنظیم شده و راننده دیگر احتیاجی ندارد تا تمام حواس خود را به کنترل سرعت معطوف کند. وظیفه کروز کنترل تنها به تثبیت سرعت اتومبیل در شرایطی خاص محدود نشده و امکانات جدیدی همچون حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان را نیز تامین می‌کند.

اتومبیل هایی که از سیستم کروز کنترل بهره مند هستند با واسطه رادارها، مجهز به قدرت تشخیص فاصله با خودرو های دیگر بوده و سبب می‌شوند تا امنیت افراد هنگام رانندگی تامین شود. 

به توجه به مورد ذکر شده، وظایف و کاربرد های کلی سیستم کروز کنترل را می‌توان به آیتم های زیر تقسیم کرد:

  • جلوگیری از تجاوز ناخواسته سرعت در محدوده های غیرمجاز
  • جلوگیری از خستگی فرد راننده بودن استفاده از پدال گاز
  • افزایش و کاهش دقیق سرعت خودرو
  • کاهش نوسانات دریچه گاز
  • کاهش مصرف سوخت

دکمه های سیستم کروز کنترل و کاربرد آن ها

کلید های مختلفی بر روی قسمت کروز کنترل وجود داشته و محل قرار گیری هرکدام از آن ها بسته به شرکت سازنده متفاوت است. برای مثال، در برخی از اتومبیل ها این دکمه ها بر روی فرمان، بر روی دسته برف پاک کن، بر روی یک دسته جداگانه پشت فرمان، و یا حتی بر روی دسته راهنما قرار می‌گیرند.

اکنون به بررسی “دکمه های کروز کنترل” و کارایی هر کدام از آن ها می پردازیم :

کلید ON / OFF

این کلید برای فعال سازی و یا راه اندازی سیستم کروز کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلید Set

بعد از راه اندازی، سیستم باید از طریق فشردن پدال گاز، سرعت مورد نظر را افزایش داده و با فشار دادن این کلید سرعت موردنظر را بر روی اتومبیل ثابت کند.

کلید Accel

این کلمه به معنای بالا بردن سرعت خودرو می‌باشد؛ در نتیجه، اگر راننده بخواهد سرعت را به میزان یک کیلومتر بر ساعت بالا ببرد، از طریق فشردن این کلید اقدام کرده، و پس از آن که افزایش سرعت صورت گرفت، این سرعت به عنوان سرعت ثابت اتومبیل در نظر گرفته شده و جایگزین سرعت پیشین می‌شود.

کلید Decelerate / Coast

نقش این کلید شباهت زیادی با کلید Accel دارد، اما تفاوت در آن است که سرعت را کاهش داده و راننده با فشار دادن این کلید می‌تواند سرعت را اندازه دلخواه کم کرده و با فشردن این کلید، این سرعت به صورت ثابت درمی‌آید.

کلید Resume

این کلید زمانی کاربرد دارد که راننده کروز کنترل را قبلا از مدار خارج کرده و اکنون قصد دارد آن را برای باری دیگر راه اندازی فعال نماید.

کلید Cancel

کلید Cancel در سیستم برخی از خودرو ها تعبیه شده است. خارج نمودن موقتی سیستم کروز کنترل از مدار کاربرد اصلی این دکمه می‌باشد.

چرا کروز کنترل کار نمی‌کند؟

در برخی موارد پیش می‌آید که فرد راننده با وجود بکار گیری این سیستم به عملکرد درستی از آن دست پیدا نمی‌کند. دلیل این معضل وجود مشکلات متعددی است که ممکن است برای سیستم کروز کنترل شما به وجود آمده باشد.

برخی از مهم ترین مشکلاتی که مانع عملکرد این سیستم می‌شود عبارتند از:

  • اختلال در ورود گاز در سیستم
  • ناتوانی عملگر در اجرای فرمان
  • بروز اختلال در سیستم گاز خودرو

باتوجه به مشکلات ذکر شده، مهم است تا نسبت به مراجعه به یک مرکز تعمیراتی و بررسی خودرو خود اقدام کنید.

خرید کروز کنترل

خرید کروز کنترل

اگر شما جزء افرادی هستید که به طور معمول به تنهایی از استفاده می‌کنید و مسیرهای طولانی را طی می‌کنید، سیستم کروز کنترل یکی از مهم ترین امکاناتی است که مورد نیاز شما است.

یکی از راه های خرید کروز کنترل، مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی یدک یار می‌باشد. این مرکز محصولات مصرفی و قطعات مختلف خودرو را به ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی به فروش می‌رساند.

از جمله ویژگی های مثبتی که این مجموعه دارد می‌توان به ارائه مشاوره رایگان آن اشاره کرد تا بتوانید با داشتن اطلاعات کافی محصول مورد نظر خود را خریداری نمایید.
علاوه بر این، شما می‌توانید محصول خریداری شده خود را در صورت مشاهده هرگونه ایراد و مغایرت، بدون پرداخت هزینه مرجوع کنید. برای خرید کروز کنترل با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.