نرخ جریمه راهنمایی رانندگی در سال ۹۹

هر ساله نرخ جدیدی برای جریمه در رانندگی در نظر گرفته میشود که به المان های مختلفی بستگی دارد. امسال نیز همانند هر سال قیمت های جریمه های رانندگی اعلام شد. در سال ۹۹ با افزایش ۲ درصدی قیمت جریمه های رانندگی در مقایسه با سال پیش مواجه هستیم. در این مقاله به بررسی ریز قیمت جریمه های رانندگی به تفکیک خواهیم پرداخت.

بنا بر تصمیمات گرفته شده در سال ۱۳۹۸، نرخ افزایش “قیمت جریمه های رانندگی” در سال ۱۳۹۹، ۲ درصد می باشد که درآمد به دست آمده، به حساب خزانه داری کل کشور واریز میگردد. با وجود اینکه افزایش مبلغ جریمه ها، یکی از راه های رعایت قانون و مقررات راهنمایی رانندگی می دانیم؛ با این حال در بسیاری از موارد، این امر کارساز نبوده و باعث رعایت قانون توسط متخلفان نخواهد شد.

رعایت کامل قوانین توسط همه افراد جامعه، نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ که این مسئله بسیار زمان بر می باشد و این فرهنگ سازی باید از دوره کودکی با انجام آموزش هایی در رده های سنی مختلف انجام پذیرد. مردم عزیز کشورمان باید بدانند که نتیجه عمل نکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی صرفاً پرداخت جریمه نمی باشد و اصلی‌ترین مسئله این است که، عدم رعایت این قوانین، ممکن است منجر به نقص عضو، زندان، از بین رفتن سرمایه و یا حتی به قیمت از دست رفتن زندگی خود و عزیزانشان تمام شود. اگر همه مردم، این آگاهی و طرز فکر را داشته باشند؛ مبلغ جریمه در برابر اثرات زیان بار و غیر قابل جبران عدم رعایت قوانین، به هیچ عنوان برای آنها مهم نخواهد بود و عمل به این مقررات درون آنها نهادینه می شود و ما می توانیم شاهد کاهش چشمگیراین تخلفات، در سطح شهر و کشور باشیم.

انواع برگه جریمه های رانندگی

جریمه خودرو

جریمه ی تسلیمی

در برخی موارد، پلیس راننده ای که مرتکب تخلف شده را میبیند و نوع تخلف را، به راننده تذکر می دهد. در این گونه موارد، پلیس با دریافت مدارک راننده، مشخصات وسیله نقلیه، راننده، محل و نوع تخلف را ثبت و اقدام به صدور “قبض جریمه” می نماید.

جریمه ی الصاقی

هنگامی که “پلیس راهنمایی و رانندگی“، خودرویی که در محل غیر مجاز توقف کرده را مشاهده نماید و راننده خودرو نیز، در محل حضور نداشته باشد؛ در این مواقع، بنا بر مقررات، قبض جریمه توسط مامور نیروی انتظامی صادر شده و این  قبض جریمه را به بدنه ی خودرو الصاق می نماید.

جریمه دوبرگی

مواردی که پلیس تخلفی را توسط راننده مشاهده می نماید؛ در این هنگام، پلیس دستور توقف به راننده می دهد، تا راننده را اعمال قانون کند. اما در برخی موارد، به علت دیده نشدن دستور پلیس توسط راننده و یا توجه نکردن راننده به این دستور و یا …… راننده توقف نکرده و به مسیر خود ادامه می دهد. در این هنگام، پلیس اقدام به صدور قبض جریمه ی دو برگی می نماید. در این موارد به علت عدم توقف راننده؛ مشخصات راننده در این قبض ثبت نمی‌ شود و تنها مشخصاتی که نشان از وضعیت ظاهری خودرو و راننده دارند، بر روی این برگه جریمه ثبت می شوند؛ تا در زمان رسیدگی های بعدی، با اطمینان از صحت قبض صادر شده مورد بررسی قرار گیرند. 

ثبت تخلف توسط دوربین

در صورتی که ثبت تخلف توسط دوربین و سامانه هوشمند انجام گیرد، تمام مراحل شناسایی پلاک خودرو و صدور قبض به صورت هوشمند و از طریق دوربین ها صورت می گیرد. در این موارد نیروهای پلیس اطلاعاتی را که توسط دوربین ها ثبت شده را، با مشخصات خودرو و پلاک آن منطبق می کنند.

مهلت پرداخت جریمه های رانندگی ۶۰ روز می باشد و بعد از گذشت این زمان، مبلغ جریمه دو برابر می شود. در صورتی که فردی، به قبض صادر شده توسط دوربین ها اعتراض داشته باشد؛ می ‌تواند تصویر تخلف را توسط مرکز اجرائیات مشاهده کند. همچنین اگر رانندگان به قبض جریمه صادر شده اعتراض دارند؛ می ‌توانند، اعتراض خود را در دفاتر پلیس ۱۰+ ثبت کنند؛ این موضوع بررسی شده و پاسخ به آنها اطلاع داده می ‌شود.

جریمه-1

حذف جریمه های کاغذی و کروکی راهنمایی و رانندگی

مهمترین اهداف اداره راهنمایی و رانندگی، اجرای برنامه هایی برای کاهش تصادفات، مدیریت صحیح ترافیک  و ارائه خدمات مطلوب  به مردم می باشد. در سال ۱۳۹۹ یکی از اهداف آن ها، اجرای حذف جریمه های کاغذی و کروکی می باشد؛ البته اجرای این طرح قرار بود در اسفند سال ۱۳۹۸ انجام شود؛ اما به دلیل شرایط موجود، اجرای آن به صورت سراسری محقق نگردید.

 رئیس پلیس راهور ناجا، در مورد لزوم اجرایی شدن این طرح می‌گوید: حذف جریمه و کروکی های کاغذی موجب افزایش صحت کار و همچنین کاهش هزینه های دولت و مردم خواهد شد. همچنین اظهار داشتند؛ حدود شش هزار دست افزار در اختیار ماموران پلیس در سراسر کشور قرار گرفته است و تعداد زیادی از نیروهای پلیس، در شهرها و پلیس راه از این دست افزارها استفاده می کنند؛ که به وسیله آن ها از وضعیت راننده و وسیله نقلیه، آگاهی پیدا می کنند. با الکترونیکی شدن جریمه و کروکی ها این امکان ایجاد شده است که به محض وارد شدن شماره پلاک خودرو به داخل سیستم، تمام اطلاعات وسیله نقلیه، در دست افزار پلیس مشاهده می شود و با وارد کردن کد ملی و یا شماره گواهینامه راننده نیز، کلیه اطلاعات راننده خودرو در اختیار پلیس قرار می گیرد. در صورتی که در صدور قبض به صورت دستی این امکانات وجود ندارد

سردار هادیانفر در این زمینه ادامه داد: از جمله مزیت های دیگر این دست افزارها، چک کردن بیمه خودروها و اطمینان از معتبر بودن این بیمه نامه ها، همچنین دریافت اطلاعاتی چون مسروقه یا توقیفی بودن خودرو را می توان اشاره کرد.  

همچنین افزود: شیوع ویروس کرونا، اختلالاتی را در اجرای برنامه های مختلف، در سراسر دنیا ایجاد کرده است؛ اما امیدواریم بتوانیم به زودی این طرح را در سراسر کشور اجرایی کنیم. با توجه به الکترونیکی شدن جریمه و کروکی ها در کشور اقدامات دیگری نیز صورت گرفته است؛ از جمله ی این اقدامات، ارسال پیامک به افرادی که تخلف کرده اند، بلافاصله پس ازثبت جریمه در دست افزار می باشد. اینکه افراد بدانند در کجا و به چه دلیل جریمه شده اند باعث اقدام پیشگیرانه آنها می شود و همچنین با اطلاع آنها از جریمه و پرداخت به موقع آن، از دو برابر شدن مبلغ جریمه جلوگیری می شود.

همچنین در زمینه ی حذف کروکی های کاغذی افزودند: در مرحله اول اجرای کروکی های سازشی تحت شبکه را در برنامه داریم. در این سیستم اطلاعات به طور دقیق، در اختیار پلیس قرار گرفته و از کروکی های تقلبی و کلاهبرداری در این زمینه جلوگیری می‌شود و همچنین، صحت کروکی های الکترونیکی بسیار فراتر از کروکی های دستی است و با اجرای آن در زمان نیز، صرفه جویی می شود.

جریمه راهنمایی رانندگی

کد خلافی، تخلف انجام شده، مبلغ جریمه 

همین طور که در ابتدای مقاله اشاره شد؛ قرار است ۲ درصد به “مبلغ جریمه” های سال ۱۳۹۸ اضافه گردد؛ که البته تفاوت چشمگیری نخواهد داشت. جدولی که در اینجا درج شده، همان جدول منتشر شده در سال ۹۸ می باشد؛ که برای محاسبه ی قیمت جدید مبالغ جریمه، باید ۲ درصد به آنها افزود. در این جدول ۳ مبلغ متفاوت برای یک تخلف درج شده است، که بسته به محل انجام آن، مبلغ جریمه تفاوت دارد. محل تخلف به سه دسته تقسیم شده است: 

  • کلان شهرها، مراکز استانها، جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری، صنعتی
  • سایر شهرها 
  • روستاها و راههای روستایی

با نگاهی به جدول متوجه می شویم؛ عدم رعایت قوانین، در کلان شهرها و.. مبلغ جریمه ی بالاتری، نسبت به سایر شهرها و روستاها خواهد داشت.   

برای مثال چند نمونه از مواردی که از بیشترین میزان تخلف ثبت شده در آمار یک سال اخیر هستند، می پردازیم:

مبلغ جریمه تجاوز از سرعت مجاز 

همه ی ما در بیشتر مسیرها با تابلوی حد مجاز سرعت مواجه شده ایم، یعنی سرعت بالاتر از عدد ذکر شده موجب خطر برای راننده و سرنشینان شده و مبلغ جریمه را نیز در پی دارد. در سال گذشته بالاترین میزان جریمه در شهرها مربوط به تجاوز از سرعت مجاز می باشد. کد این تخلف در جدول ۲۰۰۲ است و مبلغ آن در کلان شهرها در سال گذشته ۲۰۰,۰۰۰ تومان می باشد که البته با احتساب ۲ درصد افزایش ۲۰۴,۰۰۰ تومان می شود. به همین نسبت به مبلغ جریمه در سایر شهرها (۱۸۰,۰۰۰) ۲,۶۰۰ تومان افزوده و در روستا (۱۰۰,۰۰۰) ۲,۰۰۰ تومان اضافه می شود.   

مبلغ جریمه سبقت غیر مجاز

کد ۲۰۰۳ با عنوان سبقت غیر مجاز در راه های دو طرفه تعرفه یکسانی با کد ۲۰۰۲ دارد. بنابراین در صورت گرفتن سبقت غیر مجاز در کلان شهرها و جاده های بین شهری و مراکز استانها مبلغ ۲۰۴,۰۰۰ تومان جریمه و در سایر شهرها نیز ۱۸۲,۶۰۰ و در روستا و جاده های روستایی ۱۰۲,۰۰۰ تومان جریمه در پی دارد.

*کلیه مبالغ درج شده به تومان می باشد.

کد تخلف

عنوان تخلف

کلان شهرها، مراکز استانها،

جاده های بین شهری و مناطق آزاد تجاری، صنعتی

سایر شهرها

روستاها و راههای روستایی

۲۰۰۱

هرگونه حرکات نمایشی ماننددور زدن درجا یا حرکت موتور سیکلت روی یک چرخ

۱۵۰,۰۰۰

۱۳۵,۰۰۰

۷۵,۰۰۰

۲۰۰۲

تجاوز از سرعت مجاز(بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت)

۲۰۰,۰۰۰

۱۸۰,۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰

۲۰۰۳

سبقت غیر مجاز در راه های غیر مجاز

۲۰۰,۰۰۰

۱۸۰,۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰

۲۰۰۴

عبور از چراغ قرمز راهنمایی رانندگی

۲۰۰,۰۰۰

۱۸۰,۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰

۲۰۰۵

حرکت به صورت مارپیچ

۱۵۰,۰۰۰

۱۳۵,۰۰۰

۷۵,۰۰۰

۲۰۰۶

حرکت با دنده عقب در آزادراهها و بزرگراهها

۱۵۰,۰۰۰

۱۳۵,۰۰۰

۲۰۰۷

رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی

۴۰۰,۰۰۰

۴۰۰,۰۰۰

۴۰۰,۰۰۰

۲۰۰۸

تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت

۲۰۰,۰۰۰

۱۸۰,۰۰۰

۱۰۰,۰۰۰

۲۰۰۹

عبور از محل ممنوع

۹۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۱۰

تجاوز به چپ از محور راه

۷۵,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۱۱

عبور وسیله نقلیه از پیاده رو

۶۵,۰۰۰

۳۵,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۱۲

عدم رعایت حق تقدم عبور

۵۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۱۳

دور زدن در محل ممنوع

۷۵،۰۰۰

۶۰،۰۰۰

۳۰،۰۰۰

۲۰۱۴

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی

۱۰۰،۰۰۰

۸۰،۰۰۰

۴۰،۰۰۰

۲۰۱۵

نقص فنی موثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب

۷۵،۰۰۰

۶۰،۰۰۰

۴۵،۰۰۰

۲۰۱۶

عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک

۱۰۰،۰۰۰

۸۰،۰۰۰

۶۰،۰۰۰

۲۰۱۷

رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز

۶۰،۰۰۰

۵۰،۰۰۰

۳۵،۰۰۰

۲۰۱۸

عدم رعایت محدودیت‌های زمانی یا مکانی یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک، با تجهیزات خاص

۶۰،۰۰۰

۵۰،۰۰۰

۳۵،۰۰۰

۲۰۱۹

عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین با پلیس مدرسه

۶۰،۰۰۰

۵۰،۰۰۰

۳۵،۰۰۰

۲۰۲۰

عدم رعایت مقررارت حمل بار

۱۰۰،۰۰۰

۸۰،۰۰۰

۶۰،۰۰۰

۲۰۲۱

نصب پلاک های متفرقه یا تغییر استاندارد پلاک وسیله نقلیه

۵۰،۰۰۰

۵۰،۰۰۰

۵۰،۰۰۰

۲۰۲۲

مغایرت مشخصات فنی با کارت شناسایی وسیله نقلیه

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۲۳

در آغوش داشتن اطفال در حین رانندگی

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰۲۴

حمل تیرآهن،ورقهای فلزی و…بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات

۷۵,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۴۵۰,۰۰۰

۲۰۲۵

عدم رعایت مقررات حمل بارهای ترافیکی

۱۰۰,۰۰۰

۸۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۲۰۲۷

هرگونه دخالت و دستکاری در دستگاه سرعت نگار (تاخوگراف) در وسایل نقلیه عمومی

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۲۸

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۲۹

توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۳۰

عبور کامیون و اتوبوس در خط سرعت بزرگراهها و آزادراههای دارای بیش از دو خط عبور در هر سمت

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰۳۱

سوار کردن مسافر یا سرنشین داخل صندوق عقب یا هر قسمت خارجی وسیله نقلیه

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۳۲

حمل مواد سوختی خارج از باک توسط وسایل نقلیه غیرمجاز یا نصب باک غیرمجاز

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۳۳

رانندگی با وسیله نقلیه با پلاک غیر مجاز یا دارای وپلاک گذر موقت، ویژه، تعمیری خارج از زمان و مکان تعیین شده یا پلاک تعویض نشده متعلق به مالک قبلی

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۳۴

حمل مواد محترقه با وسایل نقلیه غیرمجاز

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۳۵

نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی

۷۵,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۴۵,۰۰۰

۲۰۳۶

استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده، چراغهای الوان، اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۳۷

نصب هرگونه تجهیزات یا اجسام اضافی روی بدنه وسیله نقلیه یا روی چرخ ها که از سطح بیرونی وسیله نقلیه تجاوز کند

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۳۸

توقف و سد معبر در سطح یا حریم تقاطع ها و میادین یا سطوح شطرنجی

۵۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰۳۹

تصادف ناشی از عدم توجه به جلو یا عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی

۶۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۳۵,۰۰۰

۲۰۴۰

عدم اعلام نشانی محل سکونت جدید مالک وسیله نقلیه در مهلت تعیین شده از تاریخ تغییر محل سکونت به اداره راهنمایی رانندگی

۶۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۴۱

سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر در راه‌هایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری وجود دارد یا با استفاده از شانه راه

۷۵,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۴۵,۰۰۰

۲۰۴۲

عدم تجهیز وسایل نقلیه مربوطه یا محل به علایم هشدار دهنده در عملیات اجرایی و عمرانی راه‌ها

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۴۳

سبقت اتوبوس و کامیون در داخل شهر

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۴۴

توقف در ابتدا و انتها پیچها، روی پل، داخل تونل و داخل با حریم تقاطع‌های راه‌آهن

۶۰,۰۰۰

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۴۵

نشاندن مسافر یا سرنشین در سمت چپ راننده

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۴۶

سوار کردن یا سوار شدن و پیاده شدن و آویزان شدن در وسیله نقلیه در حال حرکت

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۴۷

نداشتن پلاک جلو، عقب یا ناخوانا بودن آن

۶۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۲۰۴۸

روشن نکردن چراغ از هنگام غروب تا طلوع آفتاب و در مواقع لزوم به هر علت

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۴۹

حرکت عمدی به موازات اتومبیل دیگر به نحوی که موجب کندی و انسداد ترافیک شود

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۵۰

حرکت نکردن وسایل نقلیه بین دو خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوطه در معابر خط‌کشی شده

۵۰,۰۰۰

۳۵,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۵۱

عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه

۸۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۲۰۵۲

نصب و استفاده از تجهیزات سمعی و بصری مانند چراغ گردان، آژیر و امثالهم در خودروهای غیر مجاز یا استفاده از تجهیزات مذکور توسط وسایل نقلیه امدادی خارج از زمان مأموریت (به استثنای خودروهای امدادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هلال احمر)

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۵۳

عدم رعایت مسیرهای تعیین شده حرکت در معابر منتهی به تقاطع ها

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۵۴

بازکردن قفل مخصوص وسایل نقلیه که توسط مامورین راهنمایی و رانندگی بسته شده است

۴۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰۵۵

تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت)

۶۰,۰۰۰

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۵۶

عدم بارگیری صحیح و مهار ایمن محمولات

۶۷,۵۰۰

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۵۷

تخلیه نخاله، زباله، مصالح ساختمانی، فاضلاب، و ایجاد هرگونه مانع در مسیر عبور وسایل نقلیه در راه‌ها و حریم آن‌ها

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۵۰,۰۰۰

۲۰۵۸

حمل کود، زباله، نخاله و مصالح ساختمانی و امثال آن بدون حفاظ و پوشش لازم

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۵۹

عدم توجه به فرمان ایست و حرکت پلیس

۴۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰۶۰

حمل بار تجاری وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر

۴۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۶۱

توقف در محل ایستادن ممنوع (توقف مطلقا ممنوع)

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۶۲

نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه

۵۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۶۳

حمل جنازه با وسایل نقلیه غیر مجاز

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۶۴

خودداری از کنار بردن وسیله نقلیه قابل حرکت که به‌علت تصادف منجر به خسارت یا نقص فنی یا علل دیگر در سطح سواره رو متوقف شده است

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۶۵

عدم رعایت فاصله طولی و عرضی کافی قبل، حین و بعد از سبقت

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۶۶

راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سر برای سبقت

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۶۷

عدم رعایت مقررات در گردش‌ها

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۶۸

نصب هر نوع علائم یا الصاق هر نوع نوشته، آگهی و تصاویر به بدنه خارجی وسایل نقلیه و قسمت درونی وسایل نقلیه عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۶۹

حرکت کمتر از سرعت مقرر در صورت نبودن مانع در معابری که حداقل سرعت برای آن تعیین شده است

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۰

توقف وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر و بار در خارج از ایستگاه های تعیین شده

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۱

استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۲

پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله، اشیاء، آب دهان و بینی و امثالهم از وسیله نقلیه به سطح معابر

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۳

قصور در به کار بردن علائم ایمنی، هشدار دهنده حسب مورد در جلو، کنار و عقب وسیله نقلیه متوقف در سطح راه‌ها برابر ضوابط مربوطه

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۷۴

ریختن یا ریزش روغن، بنزین، نفت گاز (گازوئیل) یا سایر مایعات آلوده و تخریب کننده دیگر در سطح راه

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۵

توقف سایر وسایل نقلیه در ایستگاه و وسایل نقلیه عمومی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۶

گردش به چپ یا راست در محل ممنوع

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۷

توقف وسایل نقلیه در سطح سواره رو راهها و محل هایی که شانه کناری وجود دارد

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۷۸

تغییر محل نصب پلاک وسیله نقلیه

۳۰٫۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۷۹

نداشتن وسایل ایمنی سالم و متناسب با فصل از قبیل زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن یا نقص فنی و برف پاک‌کن و بخاری

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۸۰

حمل مسافر با وسایل نقلیه شخصی یا غیر مجاز

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۸۱

ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۸۲

نداشتن یا عدم بکارگیری سامانه تهویه مطبوع برای وسایل نقلیه عمومی مسافربری

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۸۳

عدم رعایت مقررات مربوط به تابلوی ایست یا چراغ چشمک زن راهنمایی در تقاطع ها و میادین

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۸۴

توقف دوبله در معابر

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۸۵

توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه‌ها برای فروش کالا

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۸۶

نداشتن آج مناسب در سطح اتکای لاستیک یا استفاده از لاستیک‌های فرسوده

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۸۷

رانندگی با وسیله نقلیه دودزا

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۸۸

عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتور سیکلت در حین رانندگی

۶۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰

۲۰۸۹

عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در آزاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌ها

۶۰,۰۰۰

۴۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۲۰۹۰

نداشتن بارنامه یا صورت وضعیت مسافری در وسایل نقلیه عمومی

۴۵,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۰۹۱

مغایرت مشخصات مسافر با محموله یا صورت وضعیت یا بارنامه صادر شده یا استفاده از یک بارنامه یا صورت وضعیت

۴۵,۰۰۰

۴۵,۰۰۰

۴۵,۰۰۰

۲۰۹۲

عدم رعایت مسیرهای تعیین شده توسط رانندگان وسایل نقلیه ترانزیت

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۰۹۳

سوار کردن مسافر بدون صدور بلیط در وسایل نقلیه مسافربری برای هر نفر

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۹۴

سوار کردن سر نشین اضافی به ازای هر نفر در وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر در جاده های بین شهر و راههای روستایی

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۹۵

استنکاف از قبول مسافر یا نرساندن مسافر به مقصد توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۹۶

تعمیر یا شستشوی وسیله نقلیه در راههای عمومی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۹۷

هر نوع توقف که منجر به سد معبر یا اختلال در عبور و مرور گردد

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۹۸

عبور وسایل نقلیه از بین دستجات نظامی، انتظامی، دانش آموزان یا تشییع کنندگان یا دستجات عزاداری

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۰۹۹

عدم توجه به هشدار و علائم وسایل نقلیه امدادی در حال مأموریت

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۰

نداشتن تجهیزات پیش‌بینی شده در برگ بازبینی فنی سلامت وسایل نقلیه عمومی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۱

آموزش رانندگی در محل‌های غیر مجاز

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۲

عدم نصب پلاک با ابعاد بزرگ تر در قسمت عقب وسایل نقلیه سنگین باربری و مسافربری

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۳

توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۴

سوار یا پیاده کردن مسافر در خارج از پایانه های مسافربری یا محلهای مجاز

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۵

استفاده از لاستیک های خارج از استاندارد وسیله نقلیه

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۶

همراه نداشتن دفترچه یا تجهیزات ثبت سرعت و ساعت در وسایل نقلیه عمومی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۷

همراه نداشتن گواهینامه رانندگی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۸

همراه نداشتن پروانه تاکسیرانی یا اتوبوسرانی

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۰۹

انجام سرویس مدارس بدون داشتن مجوز لازم یا با وسایل نقلیه غیر مجاز

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۰

استفاده از شیشه دودی به نحوی که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد

۵۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۱

بیرون آوردن دست یا هر یک از اعضای بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت به جز موارد مندرج در مقررات توسط راننده

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۲

نداشتن یا نقص چراغهای جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه یا تغییر رنگ چراغ ها

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۳

عدم الصاق یا نصب علامت ممیزه خودروهای دارای پلاک دولتی روی شیشه یا سایر قسمت های تعیین شده

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۲۱۱۴

عدم نصب یا عدم استفاده صحیح از تجهیزات الکترونیکی و غیر الکترونیکی مصوب کنترل سرعت و موقعیت وسایل نقلیه

۴۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۵

بازکردن در وسیله نقلیه بدون رعایت احتیاط در حال حرکت و حیت توقف یا بازگذاشتن در وسیله نقلیه در سمت سواره رو

۳۰,۰۰۰

۲۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۶

حرکت با نور بالا در مواقعی که باید از نور پایین استفاده شود

۳۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۲۱۱۷

عدم پرداخت عوارض مقرر در آزاد راه‌ها

۳۰,۰۰۰

۱۵,۰۰۰

۲۱۱۸

عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در معابر شهری و روستایی

۱۵,۰۰۰

۱۰,۰۰۰

۵,۰۰۰

۲۱۷۶

عبور وسایل نقلیه غیر ضروری در معابر در شرایطی که از سوی دولت ممنوعیت تردد اعلام شده است

۵۰۰,۰۰۰

۵۰۰,۰۰۰

۵۰۰,۰۰۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.