صافی بنزین چیست؟

صافی بنزین از قطعات کاربردی و مهم در خودرو است که سلامت و عملکرد صحیح آن تاثیر مستقیمی بر نحوه کارکرد موتور خواهد داشت، این قطعه وظیفه جذب آلاینده ها و ذرات آلوده، همچنین جلوگیری از عبور آنها به باک سوخت را دارد. در این بخش از مقاله یدک یار به بررسی کلی این قطعه خواهیم پرداخت.

صافی بنزین” یکی از قطعات مهم و کاربردی هر خودرویی محسوب می‌شود، یک اتومبیل برای روشن نمودن موتور خود از بنزینی که داخل باک قرار دارد استفاده می‌کند اما متاسفانه ناخالصی های ریزی از قبیل تراشه های رنگ، زنگ زدگی، خاک، ضایعات و سایر ذرات آلاینده‌ ای که به دلیل آلوده بودن شلنگ های انتقال سوخت و یا کهنه بودن خود باک به وجود می‌آیند همراه با سوخت وارد باک شده و تاثیرات نامناسبی را در عملکرد موتور اتومبیل می‌گذارند،
با وجود ناخالصی های ذکر شده، الزام وجود فیلتری که مانع ورود این ذرات به داخل سوخت و در نهایت باک خودرو شود وجود دارد؛ از این رو، قطعه ای تحت عنوان فیلتر یا صافی بنزین جهت جلوگیری از به وجود آمدن چنین معضلاتی اختراع شد.
در ادامه بیشتر به سوال های “فیلتر بنزین خودرو چیست؟“، “ساختار تشکیل دهنده صافی بنزین چیست؟” و همچنین “کار صافی بنزین چیست؟” خواهیم پرداخت پس با یدک یار همراه باشید تا صافی یا همان “فیلتر بنزین خودرو” را بهتر بشناسید.

صافی بنزین چیست؟

تاریخچه فیلتر بنزین

گروهی از محققان کشور سال ها در پی طراحی و تولید وسیله ای بودند که در کنار کاهش مصرف انرژی، آلودگی هوا را نیز که ناشی از عدم احتراق کامل سوخت می‌باشد کاهش دهد، در ادامه پس از سال ها تلاش و انجام آزمایش های گوناگون، این گروه موفق به طراحی و ساخت فیلتر بنزین شدند، این فیلتر بر روی انواع خودرو ها نصب شده و با ایجاد فعل و انفعالاتی در سوخت های هیدروکربنی همچون بنزین، از خام سوزی سوخت جلوگیری کرده و فرآیند به سمت احتراق کامل می رود.

ساختار صافی بنزین و وظیفه آن

“فیلتر بنزین کجاست؟”، “ساختار فیلتر بنزین چگونه است؟” فیلتر بنزین (Fuel Filter) ساختاری شبیه به فیلتر تصفیه آب دارد و بین مخزن سوخت و موتور قرار دارد؛ البته محل قرارگیری این قطعه ممکن است با توجه به مدل خودرو متفاوت باشد؛ در برخی موارد این قطعه را در داخل مخزن باک یا میان خط سوخت قرار می‌دهند.
ساختار اصلی این قطعه را مخزن پلاستیکی یا فلزی تشکیل می‌دهد که پر از کاغذهای فشرده با جنس مخصوصی هستند که به صورت پره به دور مخزن تعبیه شده اند، این کاغذهای فشرده بیشترین تاثیر را در جذب ذرات آلاینده دارند و نقش اصلی را در جذب آلاینده ها ایفا می‌کنند.

سوالی که در این بخش پیش می‌آید این است که “وظیفه فیلتر بنزین چیست؟” همانطور که گفته شد، وجود آلاینده ها و آلودگی های موجود در سوخت باعث به وجود آمدن تاثیرات منفی در عملکرد موتور اتومبیل می‌شود و احتراق موتور به صورت ناقص اتفاق خواهد افتاد، بنابراین الزام فیلتر شدن تمامی این آلودگی ها وجود دارد تا از فرسودگی و خراب شدن پمپ سوخت و انژکتور ها جلوگیری نماید، صافی بنزین که به آن فیلتر بنزین و یا صافی سوخت نیز گفته می‌شود همانطور که از نام آن پیداست، از ورود ناخالصی های ریز نام برده شده به داخل موتور خودرو جلوگیری می‌کند، عملکرد فیلتر بنزین داخل باک را می توان به عملکرد فیلتر هوا تشبیه کرد که هر دو ذرات ریز را پیش از ورود به موتور به دام می اندازند.

زمان تعویض صافی بنزین

زمان تعویض صافی بنزین

زمانی که از اتومبیل خود استفاده می‌کنید، فیلتر بنزین آن به دلیل وجود آلاینده ها و مواد زائد به مرور زمان کثیف شده و طول عمر آن به دلیل انسداد صافی به پایان می‌رسد، این موضوع عملکرد اتومبیل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد چرا که اگر صافی بنزین مسدود شود توانایی جلوگیری از ورود ذرات آلاینده را از دست داده و سوختی که حاوی این ذرات می‌باشد وارد انژکتور خودرو شده و به این ترتیب جریان بهینه سوخت متوقف می‌شود، در سال های نخستین تولید صافی سوخت، یک فیلتر بنزین قادر به تحمل سی تا شصت هزار کیلومتر بوده است و محصولاتی با عمر مفید تلقی می‌شدند، اما امروزه با پیشرفت صنعت تولیدات قطعات خودرو، بنزین ها نسبت به گذشته خالص تر و پاک تر شده اند که همین موضوع سبب شده تا فیلتر های بنزین قادر به تحمل مساحت های طولانی تری از جمله صد هزار کیلومتر نیز باشند و به صورت بهینه تری عمل کنند، البته برای تعویض صافی بنزین، توجه به مناطق و محیط هایی که خودرو در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز حائز اهمیت است؛ برای مثال، در شهر هایی مانند آبادان و تهران که آلودگی و ذرات گرد و غبار در آن ها زیاد است، زمان تعویض فیلتر بنزین هر یک سال یکبار است.

یکی از بیشترین سوالاتی که درباره صافی بنزین پرسیده می‌شود، زمان مناسب تعویض آن است؛ به طور کلی، این زمان با توجه به کیلومتر خودرو محاسبه می‌شود، به گزارش برخی از شرکت های خودروسازی، زمان تعویض فیلتر بنزین، هر ۵ سال یکبار معادل با ۸۰ هزار کیلومتر محاسبه شده است، اما به گفته برخی از متخصصان، حدود مسافت ۱۶ هزار کیلومتر بهترین زمان برای تعویض صافی بنزین می‌باشد، در هر صورت، با توجه به محاسبه کیلومتر شمار خودرو خود می‌توانید زمان تعویض این قطعه را به طور حدودی متوجه شوید، البته اطلاع از این موضوع نیازمند مراجعه به یک مرکز تعمیراتی می‌باشد.

اما بهترین روش برای اطلاع از وضعیت صافی بنزین خودرو شما، انجام تست فشار سوخت می‌باشد، تست فشار سوخت نشان می‌دهد که فیلتر بنزین چه مقداری از سوخت را از خود عبور می‌دهد چرا که براساس اطلاعات ذکر شده، معیوب بودن فیلتر بنزین سبب کاهش فشار سوخت می‌شود، میزان استاندارد فشار سوخت بین ۳۰ تا ۶۰ PSI است و اگر صافی در زمان مناسبی تعویض نشود، مشکلات زیادی در سیستم خودرو به وجود می آید در مقابل اگر این موضوع را دست کم نگیرید تاثیر تعویض فیلتر بنزین را در خودروی خود مشاهده می کنید.

انواع فیلتر بنزین

“انواع صافی بنزین خودرو” به طور کل به دو نوع تقسیم بندی می شوند که هر دو مدل دقیقا به یک صورت کار می‌کنند و سوخت را توسط یک مدیای تصفیه رد می‎کند (که اغلب این مدیاها از یک کاغذ مخصوص ساخته شده اند)، وجود این مدیاها تمامی رسوب و آلاینده های ریز را تصفیه کرده و مانع ورود آن ها به موتور خودرو می شود، در ادامه شما را با انواع فیلتر بنزین آشنا می‌کنیم.

فیلتر بنزین پلاستیکی یا فلزی

صافی بنزین پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟ صافی بنزینی که از یک محفظه پلاستیکی یا فلزی ساده تشکیل شده صافی پلاستیکی و یا فلزی نامیده می شوند، برای تعویض این فیلترها کل مجموعه باید تعویض گردد.

صافی بنزین کارتریجی

صافی بنزین کارتریجی

دسته بندی دوم این قطعه درون یک نگهدارنده فلزی قرار گرفته که فیلتر قابل تعویضی را در خود جای داده است، درب این نگهدارنده قابلیت جدا شدن داشته و فیلتر آن را می‌توان به صورت جداگانه نیز تعویض کرد، صافی های کارتریجی از قیمت های بالاتری نسبت به نوع پلاستیکی برخوردارند.

نشانه های ایراد در صافی بنزین

در ادامه، برخی از مهم ترین “علائم خرابی فیلتر بنزین” را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • استارت نخوردن خودرو
  • آسیب در بخش پمپ سوخت
  • بوی اگزوز
  • مشکلات انژکتور و کاربراتور
  • نارسایی موتور در حین رانندگی
  • افزایش مصرف ناگهانی سوخت
  • پس زدن شدید موتور هنگام رانندگی به خصوص در حین شتاب گیری
  • روشن شدن چراغ چک موتور

مشاهده موارد زیر، نشان از فرسوده بودن فیلتر بنزین خودرو شما دارد و باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید، نحوه صحیح تعویض این صافی به عهده فرد متخصص در این زمینه می‌باشد و مراحل آن به ترتیب توسط این افراد طی خواهد شد.

خرید فیلتر بنزین

تهیه محصولی که در کنار عمر مفید بالا از قیمت و اصالت کافی برخوردار باشد از مهم ترین اهداف یک خرید است، همانطور که می‌دانید، کیفیت متریال بکار رفته در تولید قطعات و لوازم یدکی خودرو به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شود،از این رو، اطلاع از درجه کیفی قطعات مصرفی مانند صافی بنزین از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید.

تیم یدک یار با هدف ارائه قطعات و محصولات با اصالت، اقدام به فعالیت در این زمینه به صورت تخصصی کرده است، این مرکز در قالب فروشگاه عرضه کننده طیف وسیعی از قطعات و لوازم یدکی با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا و فراهم کردن امکان مرجوع یا تعویض محصول در صورت وجود هر گونه ایراد برای خریداران یکی از پیشرو ها در این زمینه می باشد، ارائه خدمات مجموعه یدک یار برای تمامی مشتریان در هر نقطه ای از کشور امکان پذیر است تا با جلب اعتماد و رضایت مشتری گامی موثر برداشته شود.

اگر قصد خرید و یا تعویض فیلتر بنزین خودرو خود را دارید بهتر است تا مشورت های لازم را از منبع متخصصی در رابطه با اینکه چه نوع فیلتر سوختی برای خودروی شما مناسب است دریافت کنید و خرید خود را به صورت آگاهانه انجام دهید؛ مجموعه یدک یار راه حلی برای این موضوع نیز تدبیر کرده و امکان دریافت مشاوره رایگان را برای مشتریان خود فراهم آورده است.

برای اطلاع از قیمت انواع صافی بنزین و خرید صافی بنزین با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.