دسته موتور چیست؟

دسته موتور یکی از قطعات حساس مرتبط با موتور خودرو است که وظیفه ایجاد و حفظ توازن و تعادل شاسی و موتور را در هنگام فعالیت آنها دارد. این قطعه همچنین دارای مسئولیت های دیگری از جمله تحمل وزن شاسی می‌باشد. در این بخش از مقاله یدک یار به بررسی عملکرد دسته موتور و انواع آن پرداخته ایم.

ساختار هر سیستم از اتومبیل متشکل از اجزای مختلفی است که هر کدام وظیفه ویژه ای را در این سیستم ایفا می‌کنند. در واقع، وجود هر یک از این اجزا برای عملکرد صحیح و درست سیستم های مختلف خودرو ضروری و لازم است. به عبارت دیگر، علاوه بر عملکرد صحیح، ایجاد و حفظ توازن و تعادل کلی اتومبیل توسط این اجزا به وقوع می‌پیوندد.
دسته موتور” یکی از اجزای تشکیل دهنده جهت حفظ توازن و تعادل شاسی خودرو است که وجود آن برای کارکرد درست و بدون نقص موتور الزامی است.
در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی درباره اینکه “دسته موتورچیست؟” و برخی موارد دیگر از جمله وظیفه این قطعه و نشانه های وجود اختلال در آن را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

دسته موتور چیست

دسته موتور چیست؟

به طور کلی، دسته موتور (Engine Mount) قطعه ای نه چندان بزرگ است که ساختاری گرد مانند دارد و دارای سه یا چهار سر پیچ برای اتصال به شاسی خودرو است. این قطعه معمولا بین شاسی خودرو و گیربکس یا شاسی و موتور قرار می‌گیرد و بسته به نوع و مدل اتومبیل قابل نصب هستند. پایه های نگه دارنده دسته موتور معمولا بین سه الی چهار عدد هستند.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پایه های نگه دارنده گیربکس را دسته گیربکس و پایه های نگه دارنده موتور را دسته موتور می‌گویند.


دسته موتور وظیفه حساسی را در ایجاد توازن و حفظ تعادل شاسی خودرو برعهده دارد و نبود آن موجب بر هم زدن این تعادل و در نتیجه به وجود آمدن اختلالات مختلف خواهد شد. این قطعه از یک سمت به موتور خودرو و از سمت دیگر به شاسی و بدنه اتومبیل توسط اتصالات انعطاف پذیری متصل شده است.

برای ارتقا کارایی دسته موتور در بهترین حالت ممکن معمولا از مایعی جهت پر کردن آن بهره می‌برند، در واقع، عملکرد کلی دسته موتور به نوعی شبیه به کمک فنرهای خودرو است. این قطعه از انواع مختلفی برخوردار است و براساس نوع خودرو و سال تولید آن به دسته بندی های متفاوتی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

وظیفه دسته موتور و عملکرد آن

همانطور که گفته شد، حفظ تعادل خودرو در طول زمانی که در حال حرکت است بسیار حیاتی است چرا که عدم وجود این تعادل سبب ورود ارتعاشات و ضربه های زیادی به شاسی شده، راحتی سرنشینان را به خطر انداخته و موجب وارد شدن خسارات بسیاری به اتومبیل خواهد شد.

مهم ترین سوالی که در این بخش به ذهن خطور می‌کند این است که “دسته موتور چکار می‌کند؟” ایجاد این تعادل در شاسی خودرو وظیفه اصلی دسته موتور است، در واقع، بارز ترین تکیه گاه موتور اتومبیل این قطعه بوده و حمل کننده وزن کلی موتور نیز می‌باشد.
تحمل وزن موتور توسط این بخش و اتصال آن به شاسی کار کاملا ساده ای نیست و نیازمند وجود تخصص و تجربه در این زمینه می‌باشد. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که دسته موتور وظایف مهم دیگری را در کنار این قطعه انجام می‌دهد که به آن اشاره خواهیم کرد.

همه ما می‌دانیم که خودرو در حال حرکت دارای ارتعاشات و لرزش های مختلفی می‌شود و این ارتعاشات زمینه مناسبی را برای حرکت و تکان خوردن موتور به وجود می‌آورد. اما موتور نباید بیش از حد دچار تکان و حرکت شود چرا که امکان شکستگی و ایجاد ترک در آن و حتی دیگر اجزا نیز وجود دارد. به همین دلیل، ثابت نگه داشتن موتور به وسیله یک تکیه گاه برای تحمل گشتاورهای پیچشی آن امری مهم و حیاتی است که منجر به سلامت این قطعه مهم می‌شود.

بنابراین، دسته موتور در این حالت وظیفه نگه داشتن ثابت موتور و خارج نمودن ارتعاشات وارد شده را دارد و قدرت گشتاوری را به طور نامحسوسی دفع می‌کند.

با اتصال دسته موتور به شاسی خودرو و موتور، تعدیل ضربات و ارتعاشات ناشی از موارد ذکر شده بالا پشتیبانی می‌شود. علاوه بر این، تحمل وزن کلی موتور، شاسی، و دیگر متعلقات خودرو مانند گیربکس از دیگر وظایف این قطعه است.

البته اتصال کاملا ثابت موتور به شاسی با استفاده از پیچ و مهره یا جوشکاری نیز موتور را آسیب پذیر می‌کند چرا که سبب وارد شدن تکان هایی از این قسمت ها به شاسی شده که اوله به موتور و بعد به جعبه دنده نیز آسیب می‌رساند. بنابراین، این اتصال باید به صورت منعطف و ارتجاعی انجام پذیرد. انجام این وظیفه توسط قطعه ای جز دسته موتور نیست.

انواع دسته موتور

انواع دسته موتور

دسته موتور ها همانند بسیاری از اجزای خودرو دارای تیپ ها و انواع مختلفی هستند و براساس نوع خودرو، نوع شاسی، وزن موتور، و … قابل استفاده می‌باشند. مهم ترین نکته ای که در زمان تهیه این قطعه وجود دارد داشتن اطلاعات تخصصی در این زمینه می‌باشد. در ادامه با “انواع دسته موتور” آشنا می‌شویم.

دسته موتورها از نظر جنس بدنه به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • پلاستیکی
  • فلزی

قطعه های پلاستیکی با خاصیت ارتجاعی هستند که دوام بالایی داشته و به دلیل داشتن انعطاف تمامی نیروهای انتقالی را دفع می‌کنند. نوع پلاستیکی این قطعه نیز از عمر طولانی برخورداربوده و از قیمت های پایین تری برخوردارند؛ همچنین، ساختار نسبتا ساده ای دارند.
لاستیک های تعبیه شده در بین صفحات این قطعه دوام طولانی نداشته و بعد از مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.
علاوه بر آن، دسته موتورهای فلزی متشکل از دو صفحه فلزی هستند که براساس تصمیم شرکت های تولید کننده برای خودروهای خاصی بکار می‌روند.
در کنار این، دسته موتور از نظر ساختاری و عملکردی به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • هیدرولیکی
  • بادی
  • الکترومغناطیسی

نوع هیدرولیکی این قطعه دارای قیمت های بالاتری نسبت به نوع بادی است و از یک قطعه پلاستیکی، سیال، و یک فنر تشکیل شده است. دسته موتورهای الکترومغناطیسی نیز برای اتومبیل های برخی از شرکت های خودورسازی مانند پورشه بکار می‌رود.

اختلالات و مشکلات دسته موتور

دسته موتور آن دسته از قطعاتی است که در صورت بروز اختلال امکان تعمیر آن وجود ندارد و به محض خراب شدن باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. به طور کلی، میزان مسافت تخمین زده شده برای تعویض این قطعه در هر خودرو را بین ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر محاسبه کرده اند.
دلایل مختلفی بر ایجاد اختلال و مشکل در این قطعه مصرفی تاثیر گذار است.
این مشکلات معمولا با عنوان پارگی دسته موتور شناخته می‌شوند چرا که لایه پلاستیکی تعبیه شده در آن دچار پارگی شده و از بخش فلزی جدا می‌شود.
برخی از شایع ترین دلایل خرابی و بروز اختلال در دسته موتور خودرو عبارتند از:

  • استارت زدن خودرو
  • گاز دادن های ناگهانی
  • عبور از دست انداز و ناهمواری های موجود در مسیر حرکت
  • لرزش های ذاتی موتور
  • عدم تنظیم مناسب در محل نصب
  • جنس نامرغوب محصول
  • تقه های ناشی از رها شدن کلاچ
  • درگیری یا خلاص شدن تایرها

موارد ذکر شده با علائم مختلفی از جمله صدای تلق تلق هنگام عبور از دست انداز ها، افزایش ارتعاش موتور که در داخل کابین حس می‌شود، لرزش های غیرمعمول شاسی، و صدای تکان خوردن موتور در هنگام روشن و خاموش شدن آن به وضوح شنیده می‌شود.

در صورت بروز چنین مشکلاتی، مراجعه به یک مرکز معتبر و بررسی آن توسط یک متخصص مجرب امری ضروری و حیاتی است و باید در اسرع وقت به انجام برسد. البته قبل از آن مهم است که نسبت به برند و کیفیت محصول خریداری شده خود اطمینان حاصل کنید.

جلوگیری از پاره شدن دسته موتور

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد اختلال و پارگی در دسته موتور؛ تعویض روغن موتور می‌باشد. تعویض روغن موتور خودرو در بازده زمانی منظم و به موقع از بهترین راه حل های پیشگیری از برزو ایراد در دسته موتور خواهد شد. علت این موضوع به کاهش نوسانات و ارتعاشات وارده بر موتور به هنگام فعالیت آن است که مستقیم بر دسته موتور تاثیرگذار خواهد بود.
تعویض به موقع روغن موتور در نهایت سبب صرفه جویی در هزینه های شما برای تعمیر خودرو شده و از به وجود آوردن هزینه های گزاف جلوگیری خواهد کرد.

خرید دسته موتور

خرید دسته موتور

همانطور که مستحضر شدید، دسته موتور از دسته بندی قطعات مصرفی در خودرو می‌باشد که در بازده زمانی های مختلف نیاز به تعویض دارد. این قطعه نقش بسزایی را در حفظ تعادل شاسی خودرو و جلوگیری از ورود ضربات و ارتعاشات دارد، به همین دلیل مهم است تا نسبت به سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
باتوجه به الزام تعویض دسته موتور توسط دارنده خودرو، یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام تهیه این قطعه قابل توجه می‌باشد، انتخاب یک برند معتبر با کیفیتی مطلوب است تا علاوه بر هزینه به صرفه پرداخته شده، دوام عمر بالایی داشته باشد و عملکرد خودرو را در بهترین حالت قرار دهد.
متاسفانه وجود طیف وسیعی از قطعات و لوزام یدکی تقلبی و بی کیفیت در بازار، خریداران را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است و با خرید این قطعات علاوه بر اتلاف در وقت و هزینه، دوام مورد نظر از جانب محصول خریداری شده تامین نشده و امکان آسیب های جدی و خسارات سنگین نیز وجود دارد. به همین دلیل، جهت جلوگیری از به وجود آمدن چنین معضلاتی بهتر است تا نسبت به شناسایی یک مرکز معتبر و تهیه ضمانت دار محصول تجربه خوشایندی از خرید خود داشته باشید.

مجموعه یدک یار به عنوان یکی از ارائه کنندگان لوازم یدکی و قطعات مصرفی خودرو با تضمینی ترین کیفیت و سایر خدمات، اقدام به فروش محصولات خود و ارسال آنها به سراسر کشور نموده است.
این فروشگاه با ارائه قطعات مصرفی خودرو با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا، گامی در جهت بهبود فرآیند خرید مشتریان فراهم آورده است. علاوه بر آن، تعویض و مرجوع کالا در صورت بروز هرگونه اشکال در بسته بندی یا کیفیت محصول نیز برای خریداران وجود دارد تا رضایت و اعتماد مشتریان را در این راستا جلب نماید.

در کنار این، تیم کارشناسی و فروش یدک یار آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه قطعات و لوازم یدکی به مشتریان عزیز است تا تجربه خریدی مطمئن را با اطلاع از کیفیت و کاربری محصولات برای خریداران به ارمغان بیاورد. لذا، برای دریافت مشاوره و خرید دسته موتور با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.