بررسی تاثیر واردات خودرو بر قیمت لوازم یدکی

واردات خودرو در این روز ها با هاله ای از ابهام رو به روست و کسی هنوز نمی داند که آینده خورود های خارجی در ایران چه خواهد شد و آیا شاهد باز شدن دوباره واردات آنها هسیت یا خیر! این موضوع مسلما تاثیراتی در قیمت لوازم یدکی نیز خواهد داشت.

واردات خودرو” یکی از بحث های داغ امروزه است که همه ی افرادی که در بازار های مرتبط با خودرو کار می کنند، تا همین امروز نیز در گیر آن هستند. همه ی ما می دانیم واردات خودرو تا سال ۱۳۹۷ با شرایط و قوانین خاصی در کشور ادامه داشت و بعد از آن به دلیل تحریم های پیش آمده و مسائل سیاسی کشور، واردات خودرو به کلی بسته شد.
اما در سال ۱۴۰۰، صحبت های و زمزمه هایی درباره ی وادات خودرو صورت گرفت. بعد از تمام این صحبت ها و مخالفت و موافقت افراد و اقشار مختلف، نهایتا در اردیبهشت ۱۴۰۱ قانون آزادسازی واردات خودرو تصویب و نهایی شد و دولت اعلام نمود که از نیمه ی دوم این سال جاری، واردات خودرو باز شده و خودروهای بروز دنیا امکان ورود به کشور را دارند. به محض انتشار این خبر شاهد تغییر قیمت در خودرو های داخلی و خارجی در کشور بودیم تا جایی که این روند کاهشی کماکان نیز مشاهده میشود.

شرایط و قوانین واردات خودرو در سال ۱۴۰۱

شرایط و قوانین واردات خودرو

با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی تصویب آزادسازی واردات خودرو به کشور، ورود خودرو های با کیفیت اقتصادی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه بود، در ابتدا شایعاتی درباره ی خودرو های موتور ۱۰۰۰ سی سی و پایین تر از ۷ هزار دلار و یا درباره اینکه باید خودرو های ایرانی را صادر کنیم تا بتوانیم خودرو های خارجی وارد کنیم پخش شد. اما در ادامه با توجه به محدود شدن انتخاب ها و عملی نبودن این شایعات رد شدند. قوانین و تعرفه های جدیدی نیز برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ تعریف شدند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. موارد زیر تا به امروز به تصویب رسیده و ممکن است در آینده دستخوش تغییرات شود:

  • بازه ی قیمت خودرو های وارداتی از ۷ تا ۲۰ هزار دلار متغیر است و نمیتوان بالاتر از این قیمت باشد.
  • خودرو ها باید حجم موتور پایین تر از ۲۵۰۰ سی سی داشته باشند که این قانون حتی قبل از منع واردات برای تمامی خودرو های وارداتی صدق می کرد.
  • خودرو های لوکس نیز نباید به کشور وارد شوند زیرا مخالف با هدف اصلی واردات خودرو های اقتصادی است.

این قوانین، اصول واردات خودرو را نمایان می کند. البته تعرفه ها و عوارض گمرکی نیز در این خودروها نسبت به حجم موتورشان متفاوت است که دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو های خارجی می باشد. گفتنی است این شرایط تا به امروز نهایی نشده و ممکن است در آینده نه چندان دود دستخوش تغییرات شود.

آیا واردات خودرو باعث کاهش قیمت خودرو می شود؟

ما می توانیم این موضوع را از دو منظر تحلیل و بررسی کنیم. منظر اول به پیش بینی انجام شده توسط دولت بر میگردد که طبق صحبت های انجام شده و قوانین تصویب شده، پیش بینی می شود که با واردات خودرو های خارجی قیمت خودرو های داخلی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد و به ثبات می رسد. اینگونه قشر متوسط جامعه توانایی خرید خودرو های اقتصادی با کیفیت وارداتی را خواهند داشت و با کاهش قیمت خودرو های داخلی، قشر ضعیف جامعه نیز توانایی خرید خودرو خود را باز پس خواهند گرفت.

اما طبق گفته ی برخی کارشناسان بازار آزاد خودرو، این واردات تأثیری بر قیمت خودرو های داخل بازار نخواهد داشت. زیرا با وجود گمرک های بسیار بالا و عوارض هایی که به این خودرو ها نسبت داده می شوند، قیمت آنها چیزی حدود ۷۰۰ الی ۱ میلیارد و ۵۰۰ خواهد بود و این امر موجب می شود که قشر عمومی و متوسط جامعه، باز از خرید این خودرو ها ناتوان بمانند و خودرو های وارداتی بین قشر دهک بالا و مرفه جامعه خرید و فروش شود. در رابطه با خودرو های خارجی نیز همین موضوع مشهود است. خودرو های کارکرده ی خارجی به دلیل عدم واردات قیمت های نجومی پیدا کرده اند و امید است که واردات خودرو بتواند بخشی از این قیمت های بالا را جبران کند اما به دلیل محدودیت واردات خودرو (که فقط ۵۰ هزار خودرو سواری قرار است وارد شوند) به نظر این امر نیز خیلی ممکن نخواهد بود. نکته ی بعدی وجود تورم است که چه با وجود واردات خودرو چه عدم آن رو به بالاست. بنا براین قیمت خودرو در هر صورت کاهشی نخواهد بود و در بهترین حالت شاهد ثابت آن خواهیم بود.

رنج قیمتی لوازم یدکی خودرو های وارداتی چقدر است؟

یکی از مهم ترین نکات در زمان خرید خودرو، هزینه نگهداری آن است. هرچقدر که یک خودور قیمتی اقتصادی داشته باشد، اما اگر هزینه نگهداری آن به خصوص “قیمت لوازم یدکی” خودرو متناسب با درآمد قشر متوسط جامعه نباشد عملا خریداری و نگهداری یک خودرو اقتصادی برای اقشار پردرآمد و مرفه جامعه امکان پذیر خواهد بود. طبق گفته متخصصین فروش لوازم یدکی یدک یار:

قیمت لوازم یدکی خودرو تا حدود زیادی به قیمت خودرو بستگی دارد لذا بدیهی است هر چه قیمت خودرو بالا تر باشد، قیمت لوازم یدکی و قطعات آن نیز بالا تر است. اما موضوعی که اینجا مطرح میشود، بحث قیمت قطعات خودرو های وارداتی است. تجربه نشان داده عمدتا لوازم خودرو هایی که تازه به بازار وارد شده اند، سخت تر در فروشگاه های لوازم یدکی یافت می شوند و پیدا کردن آن مشکل ساز خواهد بود. همین میتواند باعث شود در ابتدا قیمت لوازم یدکی خودرو های وارداتی تا مدتی، غیر متعارف و بیشتر از ارزش واقعی آنها باشد هرچند به مرور زمان این مشکل حل شده و با افزایش ارزه، قیمت قطعات آنها نیز کمتر خواهد شد. اما لازم به ذکر است هرچقدر که قیمت لوازم خودرو های وارداتی جدید تثبیت و کاهش یابد باز هم در مقایسه با قیمت قطعات خودرو های داخلی تفاوت قابل توجهی خواهند داشت. لذا رنج قیمتی لوازم یدکی خودرو های وارداتی جدید، در اکثر قطعات میتواند کمتر و در قطعات کم مصرف و خاص به دلیل بروز بودن تکنولوژی ساخت آنها، هم رنج و چه بسا بیشتر از قیمت لوازم یدکی خودرو های خارجی موجود در بازار باشند. پیشبینی میشود قطعات این خودرو ها پس از به ثبات رسیدن قیمت، تفاوتی ۳۰ تا ۷۰ درصدی با قیمت لوازم خودرو های داخلی داشته باشند.

حال باید صبر کرد و دید آیا پیش بینی متخصصین فروش لوازم یدکی خودرو اتفاق خواهد افتاد یا هزینه نگهداری خودرو های اقتصادی وارداتی بیشتر از توان قشر متوسط جامعه خواهد بود.

آیا واردات خودرو تاثیری در کاهش قیمت لوازم یدکی خواهد داشت؟

طبق گفته متخصصی فروش لوازم یدکی در یدک یار:

متاسفانه در هر صورت قیمت لوازم یدکی تفاوتی با قبل نخواهد کرد. به دلیل وجود تقاضا در بازار لوازم یدکی، روند تأمین قطعه برای خودرو های داخلی و خارجی به شکل قبل است و متفاوت نخواهد بود. با آزاد شدن واردات خودرو و ورود خودور های جدید به کشور طبیعاتا قطعات آنها نیز باید به کشور وارد شود. از آنجا که قطعات این خودروها معمولا با خودرو های موجود در بازار یکی نیستند لذا عرضه به نسبت تقاضا بوده و تغییری در فراوانی قطعات برای هیچ خودرویی رخ نخواهد داد. پس بدیهی است که واردات قطعات خودرو های جدید هیچ تاثیری بروی قیمت لوازم یدکی موجود در بازار نداشته باشد و عملا روند تعیین قیمت و قیمت گذاری آنها بصورت مجزاست و متناسب با قیمت تمام شده برای فروشنده صورت گیرد.
از طرفی همانند بسیاری از بازار ها، بازار فروش لوازم یدکی خودرو نیز یکی از بزرگترین بازار هایی است که بصورت مستقیم تحت تاثیر قیمت ارز بوده و هست. با توجه به اینکه قیمت قطعات موجود در این بازار متناسب با قیمت روز ارز مشخص میشود، نه تنها واردات خودرو نمیتواند موجب کاهش قیمت لوازم یدکی در کشور شود بلکه در صورت رشد مجدد قیمت ارز، احتمال افزایش قیمت قطعات برای تمامی خودرو ها اصلا درو از انتظار نخواهد بود. لذا می توان گفت که در بهترین شرایط تغییری در قیمت قطعات ایجاد نخواهد شد و کما فی سابق خرید لوازم یدکی خودرو به عنوان یکی از سنگین ترین مخارج هر دارنده وسیله نقلیه سواری تلقی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.