سیستم ترمز EBD چیست و چه مزایایی دارد؟

سیتم ترمز EBD که به آن محدودیت الکترونیکی نیروی ترمز گفته می شود یکی از بخش های سیستم ترمز ضد قفل ماشین است. ما در این مقاله قصد داریم به سیستم EB، اجزای سیستم ترمز EBD، عملرد و مزایای این سیستم بپردازیم.

هنگام رانندگی، شما بارها روی پدال ترمز فشار می‌آورید اما برای اینکه سیستم ترمز بدون از دست دادن کشش و لغزش چرخ‌ها به طور موثر کار کند، برخی از فناوری‌های نوآورانه مانند سیستم ترمز ABS و “سیستم ترمز EBD” وجود دارد. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) یک ویژگی ایمنی حیاتی در خودرو است. 

لاستیک‌ها با اصطکاک کار می‌کنند. وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده چیزی است که باعث می‌شود به سمت جلو حرکت کنید. وقتی روی ترمز فشار می‌آورید، اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده چیزی است که سرعت شما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که در شرایط یخبندان گاهی اوقات دشوار است که ماشین خود را در زمانی که می‌خواهید شروع به حرکت کنید و حتی دشوارتر از آن می‌خواهید متوقف کنید سختی می‌کشید. 

همچنین اصطکاک چیزی است که باعث می‌شود خودرو در جهتی که می‌خواهید حرکت کند. وقتی شتاب می‌گیریم، اغلب این موضوع را مسلم می‌دانیم که ماشین در جهتی حرکت می‌کند که چرخ‌ها نشان می‌دهند. با این حال، اگر بین لاستیک و جاده اصطکاک وجود نداشته باشد، خودرو به راحتی می‌تواند از پهلو بلغزد و از کنترل خارج شود. حفظ اصطکاک بین لاستیک و جاده برای ایمنی رانندگی مهم است، اما شرایطی وجود دارد که تحت آن این اصطکاک از بین می‌رود. یکی شتاب در جاده‌های یخ زده، همانطور که در بالا ذکر شد، است، اما در صورت ترمز خیلی شدید، اصطکاک نیز از بین می‌رود. حرکت رو به جلو خودرو می‌تواند آن را با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت چرخش لاستیک‌ها به جلو حرکت دهد. این پدیده قفل چرخ نامیده می‌شود و یکی از دلایل شایع تصادفات رانندگی است. زمانی که این اتفاق بیفتد، لاستیک‌ها دیگر روی جاده نمی‌چرخند و خودرو به حرکت در مسیری که هنگام شروع لغزش در آن جهت بود ادامه می‌دهد.

نکته کلیدی برای جلوگیری از لغزش، نسبت لغزش است، تفاوت بین سرعت حرکت خودرو و سرعت چرخش لاستیک. سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) می‌توانند نسبت لغزش لاستیک‌ها را حس کنند و نیروی ترمز اعمال شده برای هر لاستیک را تعدیل کنند تا نسبت لغزش در محدوده ایمن باقی بماند و در نتیجه از لغزش جلوگیری شود.

وقتی سرعت خودرو کاهش می‌یابد، وزن آن به سمت جلو حرکت می‌کند. در خودروهای موتور جلو، وزن اضافی جلو، چسبندگی لاستیک‌های جلو را افزایش می‌دهد در حالی که چسبندگی لاستیک‌های عقب را کاهش می‌دهد. این باعث می‌شود که لاستیک‌های عقب در هنگام ترمزگیری بیشتر قفل شوند. وقتی چرخ‌های عقب لیز می‌خورند، ماشین می‌تواند شروع به حرکت دم ماهی کند یا حتی به چرخش درآید. به طور سنتی، سیستم‌های ترمز شامل یک سوپاپ متناسب برای تخصیص مقدار صحیح نیروی ترمز به لاستیک‌های جلو و عقب بودند. با این حال، با  وجود ABS،هم راه حل ایده آلی برای مشکل ارائه نمی شود.

این جایی است که توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) وارد می‌شود. با EBD، رایانه ای به نام واحد کنترل الکترونیکی (ECU) نسبت لغزش هر یک از لاستیک‌ها را به صورت جداگانه تعیین می‌کند. اگر ECU متوجه شود که چرخ‌های عقب در معرض خطر لیز خوردن هستند، در حالی که نیروی وارد شده به چرخ‌های جلو را حفظ می‌کند (یا در صورت لزوم افزایش می‌دهد)، نیروی کمتری به آن‌ها وارد می‌کند. EBD همچنین زمانی که خودرو در حال ترمز گرفتن در حین رانندگی در یک پیچ است مفید است. هنگام چرخش، چرخ‌های بیرونی خودرو سریعتر از چرخ‌های داخلی می‌چرخند. اگر نیروی ترمز بیش از حد به چرخ‌های داخلی وارد شود، می‌توانند قفل شوند و باعث می‌شود خودرو بیش از حد فرمان داده و از کنترل خارج شود. سیستم ترمز EBD می‌تواند لغزش چرخ‌های داخلی را حس کند و نیروی ترمز آن چرخ‌ها را بدون کاهش نیروی چرخ‌های بیرونی کاهش دهد.

سیستم ترمز ebd چیست

سیستم ترمز EBD

EBD که به آن محدودیت الکترونیکی نیروی ترمز (EBL) نیز گفته می‌شود، بخشی از سیستم ترمز ضد قفل خودرو و کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) است. ترمز ebd ترکیبی از اجزای هیدرولیک و الکترونیکی است که فشار ترمز اعمال شده بر روی چرخ‌ها را توزیع و تنظیم می‌کند تا ترمز بسیار پاسخگو و ایمن را در مواقع اضطراری ارائه دهد. هدف اولیه سیستم ترمز EBD جلوگیری از تصادفات جاده ای است و به همین دلیل به عنوان یک ویژگی ایمنی فعال طبقه بندی می‌شود.

سیستم EBD داده‌ها را از سنسورهای سرعت جمع آوری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هر چرخ با سرعت یکسانی می‌چرخد. اگر در داده‌های تولید شده ناهماهنگی وجود داشته باشد، به این معنی است که مشکلی وجود دارد و ممکن است لاستیک در حال لغزش باشد. در نتیجه، سیستم شما را قادر می‌سازد تا اقدامات اصلاحی را انجام دهید.

Ebd مخفف چیست

Ebd مخفف Electronic Brake Force Distribution به معنی توزیع الکترونیکی نیروی ترمز است. 

Ebd در چه زمینه‌هایی کمک کننده است

  1. سیستم ترمز EBD همچنین از حسگر انحراف خودرو برای تشخیص گام و چرخش خودرو در یک پیچ استفاده می‌کند. فرض کنید خودرو در حال چرخش به راست است و چرخش جانبی را تجربه می‌کند، در حالی که وسیله نقلیه به لاستیک‌های سمت چپ تکیه می‌کند، تا حدی وزن لاستیک‌های سمت راست را کاهش می‌دهد. در این سناریو، سیستم EBD توزیع نیروی ترمز را به لاستیک‌های بیرونی تنظیم می‌کند، زیرا توزیع یکنواخت، تایرهای بدون وزن داخلی را قفل می‌کند.
  2. سیستم ebd همچنین می‌تواند به کنترل خودرو کمک کند. اگر با سرعت زیادی به یک دور و گوشه برسید و به اندازه کافی فرمان را نچرخانده باشید (یعنی وقتی ورودی نیرو روی فرمان را اعمال می‌کنید اما خودرو به حرکت در مسیر مستقیم ادامه می‌دهد)، سیستم EBD ورودی ترمز لازم را برای صاف کردن ماشین در جهتی که می‌خواهید اعمال می‌کند و کمی سرعت ماشین را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، این سیستم‌ها ترمز را روی لاستیک‌های کم کشش اعمال می‌کنند و گشتاوری را که در غیر این صورت برای بهبود کنترل خودرو به آنجا فرستاده می‌شد جذب می‌کنند.

این سیستم‌ها آنقدر یکپارچه کار می‌کنند که اکثر رانندگان هرگز متوجه وجود آنها نمی شوند. هنگامی که ترمز را از یک گوشه فشار می‌دهید، مثلاً در یک بزرگراه خارج از رمپ یا حتی ترمز به گوشه ای در مسیر، سیستم ترمز EBD شما به طور خودکار کار می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هر چرخ مقدار مناسبی از نیروی ترمز را دریافت می‌کند. فشاری که به هر لاستیک وارد می‌شود و به شما کمک می‌کند کنترل خود را حفظ کنید.

اجزای سیستم ترمز EBD

 Ebd دارای چهار جزء حیاتی است، از جمله:

  1. سنسورهای سرعت
  2. واحد کنترل الکترونیکی
  3. تعدیل ‌کننده‌های نیروی ترمز
  4. سنسور انحراف ترمز EBD

سه جزء اول ذکر شده در لیست بالا با هم و به طور همزمان کار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که EBD وسیله نقلیه شما به خوبی کار می‌کند. در نتیجه، پاسخ ترمز و عملکرد مطلوب را دریافت می‌کنید تا در جاده ایمن باشید.

سنسورهای سرعت در سیستم ترمز ebd

سنسورهای سرعت، سرعت ماشین و دور در دقیقه (سرعت موتور) را محاسبه می‌کنند. داده‌های تولید شده در هر دو باید مطابقت داشته باشند. اگر نه، لغزش رخ می‌دهد. نقش سنسورها تعیین شانس از دست دادن کنترل و ارائه هشدار از طریق سیستم EBD است.

 واحد کنترل الکترونیکی در سیستم ترمز ebd

داده‌های مربوط به سرعت در هر چرخ توسط سنسورها تولید شده و به واحد کنترل الکترونیکی رله می‌شود. به نوبه خود، ECU نسبت لغزش (تفاوت بین سرعت ماشین و چرخش لاستیک) را تعیین می‌کند. هنگامی که نسبت لغزش را محاسبه می‌کند، به تعدیل کننده‌های نیروی ترمز سیگنال می‌دهد تا تعادل را در محدوده ایمن حفظ کنند. برای آشنایی بیشتر با کاربرد ECU در خودرو می توانید مقاله ECU چیست را مطالعه کنید.

 تعدیل ‌کننده‌های نیروی ترمز در سیستم ترمز ebd

کار تعدیل‌ کننده‌های نیروی ترمز این است که روغن ترمز را به داخل خطوط ترمز پمپ می‌کنند، بنابراین سیلندرها را فعال می‌کنند تا لنت‌های ترمز را به چرخ فشار دهند. سیستم EBD نیروی اعمال شده بر هر چرخ را تنظیم می‌کند.

سنسور انحراف ترمز EBD

اکثر سیستم‌های EBD دارای یک سنسور انحراف هستند که چرخش خودرو را هنگام چرخش تشخیص می‌دهد. این را می‌توان با استفاده از سنسور زاویه فرمان برای تشخیص بیش فرمانی (چرخش بیش از حد نسبت به زاویه چرخ) یا کم فرمانی (چرخش ناکافی نسبت به زاویه چرخ) با زاویه فرمان مقایسه کرد. EBD سپس می‌تواند با فعال کردن یکی از ترمزهای عقب، فرمان را اصلاح کند. به عنوان مثال، اگر خودرو شروع به کم فرمانی کند، ترمز داخلی عقب فعال می‌شود تا چرخش خودرو افزایش یابد. اگر خودرو شروع به بیش فرمانی کند، ترمز عقب بیرونی برای کاهش چرخش خودرو فعال می‌شود. سنسور انحراف را می‌توان به همراه کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) برای جلوگیری از حوادث واژگونی استفاده کرد.

چرا سیستم ترمز الکترونیکی مهم است

چرا سیستم ترمز الکترونیکی مهم است

EBD با درک شرایط رانندگی، نیروی ترمز صحیح را به هر چرخ تقسیم می‌کند. همانطور که توضیح داده شد، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز تضمین می‌کند که مقدار نیروی مناسبی به هر چرخ با توجه به وزن تحمل شده توسط آن اعمال می‌شود. در غیاب آن، تمام چرخ‌ها صرف نظر از کشش و وزن قابل تحمل، با نیروی ترمز یکسانی عمل می‌کنند. این می‌تواند منجر به لیز خوردن چرخ و در نتیجه از دست دادن کنترل خودرو شود. سیستم EBD تضمین می‌کند که این اتفاق نمی افتد.

وسایل نقلیه مدرن امروزی با داشتن تکنولوژی‌هایی نظیر دوربین‌های پشتیبان استاندارد و فناوری جلوگیری از برخورد و تصادف، قدمی فراتر گذاشته اند، بنابراین فناوری ایمنی مانند ABS، ESC و EBD این روزها واقعاً حداقلیات یک ماشین است. این احتمال وجود دارد که خودروی شما هر سه این فناوری را داشته باشد.

تفاوت EBD و ESC

توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا EBD، زیرسیستمی از سیستم ترمز ضد قفل خودرو و کنترل الکترونیکی پایداری (ESC) است. سیستم EBD از ESC و ABS خودرو برای تعیین توزیع ایده آل نیروی ترمز در هر چهار چرخ در یک رویداد ترمز استفاده می‌کند.

مزایای سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

  • تصور کنید در حال رانندگی در بزرگراه با سرعت ۵۰ مایل در ساعت (۸۰٫۵ کیلومتر در ساعت) هستید و مانعی در مقابل خود می‌بینید، برای مثال یک ماشین متوقف شده. روی ترمز می‌زنید اما جایی برای توقف کامل قبل از برخورد با سپر عقب آن ماشین وجود ندارد. در حالی که هنوز ترمز را فشار می‌دهید با ناامیدی فرمان را به یک طرف می‌چرخانید تا از ماشینی که متوقف شده دور شوید. چه اتفاقی می‌افتد؟ خوب، اگر ماشین شما دارای سیستم ترمز سنتی است، ممکن است هیچ شانسی نداشته باشید. تغییر وزن وسیله نقلیه می‌تواند باعث قفل شدن لاستیک‌ها شود که این امر توانایی شما را برای هدایت ماشین کاهش می‌دهد. ممکن است متوجه شوید که نمی توانید به موقع از مانع عبور کنید. یا ممکن است ماشین بیش از حد چرخانده شود و از کنترل خارج شود. از سوی دیگر، با داشتن سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، لاستیک‌های وسیله نقلیه شما قفل نمی شوند و شما توانایی هدایت ماشین را خواهید داشت. و با حفظ نیروی ترمز مناسب به چرخ‌های داخلی و خارجی از بیش فرمانی جلوگیری می‌شود. در نتیجه، احتمال اینکه خودروی شما سالم و سرنشینان آسیب ندیده از این وضعیت خارج شوند زیاد خواهد بود. 
  • حال تصور کنید که در حال رانندگی بر روی سطحی یخی یا جاده ای خیس با آب باران هستید. تحت این شرایط، لغزش ماشین شما واقعاً آسان است.  اگرچه EBD نمی‌تواند مستقیماً شرایط جاده را تشخیص دهد، اما می‌تواند آن‌ها را از نسبت لغزش چرخ‌ها استنتاج کرده و بر این اساس عکس العمل نشان دهد. با وجود EBS  شرایط برای هر چرخ متفاوت است. به عنوان مثال، اگر یک چرخ روی یک تکه یخ قرار دارد و دیگری نه این را می‌توان از طریق نسبت لغزش تشخیص داد. اگرچه هیچ راه حل جادویی برای مشکل توقف خودرو در شرایط بد جاده وجود ندارد، اما EBD می‌تواند ترمز اضطراری را در این شرایط تا حد امکان ایمن کند.
  • یکی دیگر از مزایای کمتر آشکار سیستم ترمز EBD این است که هنگامی که صندوق عقب ماشین خود را با چمدان سنگین می‌کنید، کشش چرخ‌های عقب شما  تغییر می‌کند، به این معنی که می‌توان نیروی بیشتری را در هنگام ترمز به این چرخ‌ها وارد کرد. یک سوپاپ متناسب استاندارد لزوماً این وزن اضافی را در نظر نمی گیرد، اما توزیع الکترونیکی ترمز (EBD) به طور مناسبی برای عقب خودروی شما که اکنون سنگین تر است، عکس العمل نشان می‌دهد. EBD نمی تواند این وزن اضافی را مستقیماً تشخیص دهد، اما سیستم از طریق تأثیر آن بر نسبت لغزش لاستیک‌ها از آن آگاه می‌شود.

رانندگی ایمن برای همه مهم است، حتی نفع آن به عابران پیاده هم می‌رسد. فناوری توزیع الکترونیکی ترمز و سیستم ترمز ضد قفل، به ویژه هنگامی که با سایر فناوری‌های ایمنی مانند کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی همراه باشد، سهم عمده‌ای در ایمنی رانندگی دارد و می‌تواند به حفظ امنیت شما و خانواده‌تان، چه در سفرهای طولانی یا صرفاً رانندگی درون شهری کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.