علت بد جا رفتن دنده ماشین چیست؟

بد جا رفتن دنده ماشین یکی از مشکلاتی است که می تواند علاوه بر آسیب به خودرو، خطر آفرین نیز باشد. ما در این مقاله به علت های بد جا رفتن دنده ماشین و راه های جلوگیری از آن پرداخته ایم، چراکه مهم است با دانستن علت های این اتفاق از ایجاد آسیب های بیشتر برای خودروی خود جلوگیری کنید.

بعضی از مواقع، در هنگام رانندگی دنده به درستی جا نمی رود و یا اینکه جا رفتن دنده، به سختی صورت می پذیرد. به احتمال زیاد این اتفاق برای شما هم رخ داده است که برای عوض کردن دنده، دچار مشکل شده اید. مشکل دیگری که در مورد دنده عوض کردن پیش می‌آید این است که پس از جا رفتن آن، دوباره دنده ماشین، به دنده خلاص باز می گردد. در این مقاله قصد داریم این مشکل، یعنی “علت بد جا رفتن دنده ماشین” را بررسی کنیم. به این نکته باید دقت کنید که نباید بد جا رفتن دنده را پشت گوش بیاندازید و مساله ای بی اهمیت در نظر بگیرید. چرا که همین مشکل می تواند موجب بروز حادثه و تصادف در جاده شود. در ادامه مشکلاتی که بد جا رفتن دنده ماشین، می تواند به وجود بیاورد را ذکر می کنیم.

مشکلاتی که بد جا رفتن دنده ماشین می تواند برای فرد ایجاد کند

  1. اولین مشکلی که بد جا رفتن دنده، می ‌تواند موجب آن شود، خراب شدن جعبه دنده خودرو است. بدیهی است که خراب شدن جعبه دنده یا همان گیربکس ماشین، هزینه‌های زیادی را به بار خواهد آورد.
  2. دومین مشکلی که بد جا رفتن دنده به وجود می آورد، حتی بسیار مهم تر و حساس تر از مشکل قبلی است. شما راننده ای را در نظر بگیرید که با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در یک جاده بیرون شهری در حال رانندگی است و قصد دارد دنده ماشین خود را از دنده ۴ به دنده ۵ تغییر دهد. برای انجام این کار، پای خود را بر روی پدال کلاچ فشار می دهد و دست خود را برای تغییر دنده، بر روی دنده ماشین می برد. حال، شما فرض کنید که دنده ماشین به درستی جا نمی رود و راننده به صورت ناخودآگاه، چشم خود را از جاده بر می ‌دارد و به دنده خودروی خود نگاه می ‌کند تا بتواند مشکل بد جا رفتن دنده را برطرف کند. در همین زمان، احتمال وقوع تصادف و یا چپ کردن ماشین بسیار زیاد می شود.

پس نتیجه می گیریم که در صورتیکه دنده ماشین، بد جا می رود آن را عیب یابی کنیم و مشکل را برطرف نماییم. در ادامه، دلایل بد جا رفتن دنده یا جا نرفتن دنده را بررسی می کنیم.

دلایل بد جا رفتن دنده 

۱- کم بودن واسکازین گیربکس خودروی شما :

 اگر با مشکل بد جا رفتن دنده در ماشین خود مواجه بودید، قبل از هرکاری باید میزان واسکازین موجود در گیربکس خودروی خود را چک کنید. اگر واسکازین خودروی شما نشتی داشته باشد و یا به هر دلیل دیگری کم شده باشد، سیستم انتقال خودرو دچار مشکل می شود. در صورتی که گیربکس ماشین شما نشتی داشت و واسکازین آن در کف زمین ریخته می شد باید جلوی نشتی گرفته شود. برای اینکه جریان نشتی گیربکس را بگیرید باید خودروی خود را پیش یک تعمیرکار مجرب و باتجربه ببرید تا با عیب یابی صحیح، این مشکل را برطرف کند. بعضی از مواقع تنها با عوض کردن یک واشر، مشکل نشتی واسکازین گیربکس حل می شود؛ ولی بعضی از مواقع، محل نشتی به راحتی پیدا نمی شود و راننده را به دردسر می اندازد. پس از رفع مشکل نشتی گیربکس، باز هم باید سطح واسکازین موجود در گیربکس خودروی خود را چک کنید. چون در مدتی که گیربکس، نشتی داشته است، یک مقداری از واسکازین موجود در آن کم شده است. نکته دیگری که در مورد واسکازین گیربکس باید به آن دقت کنید، کیفیت واسکازین است. اگر کیفیت واسکازین ریخته شده در گیربکس خودرو، خوب نباشد، دنده بد جا می رود. البته این را هم بگویم که تنها کم شدن سطح واسکازین گیربکس نیست که باید شما را به فکر ریختن واسکازین در گیربکس بیاندازد؛ بلکه پس از طی مسافت مشخصی با خودرو، باید واسکازین گیربکس، تعویض شود (حتی اگر سطح آن هم کم نشده باشد). در واقع واسکازین گیربکس، پس از گذشت مدت زمان مشخصی، بی کیفیت می شود و بوی روغن سوخته می دهد و البته رنگ آن هم به قهوه ای تغییر می کند. این دو نشانه، به شما اعلام می کنند که زمان تعویض واسکازین گیربکس ماشین، فرا رسیده است.

۲- مشکل داشتن سیستم کلاچ ماشین :

 طبیعتاً کارکرد صحیح کلاچ ماشین، تاثیر فراوانی بر روی عملکرد دنده های ماشین دارد. اگر مشکلی برای کلاج ماشین شما پیش بیاید؛ به عنوان مثال سیم کلاچ خودروی شما خشک باشد یا کیفیت مناسبی نداشته باشد؛ شما در عوض کردن دنده، دچار مشکل خواهید شد. البته احتمال دارد که دیسک و صفحه کلاچ شما هم تمام شده باشد. در واقع در صورت بروز این مشکل، هر چقدر که راننده پای خود را بر روی پدال کلاچ، فشار می دهد صفحه کلاچ به خوبی درگیر نمی شود و دنده به خوبی جا نمی رود. مشکل دیگری که برای کلاچ ماشین شما می تواند پیش بیاید، نشتی پیدا کردن مایع هیدرولیک موجود در سیلندر کلاچ ماشین است. همین مشکل هم باعث بد جا رفتن دنده می شود. اگر قصد دارید بفهمید مشکل بد جا رفتن دنده ماشین شما از کلاج آن است یا از جای دیگر؛ باید در زمانی که خودرو خاموش است اقدام به تعویض دنده کنید. اگر تعویض دنده در زمان خاموش بودن ماشین، راحت‌تر از زمان روشن بودن ماشین صورت می پذیرد، شما باید به این نتیجه برسید که مشکل از سیستم کلاچ خودروی شما است.

بد جا رفتن دنده ماشین

۳- مشکل داشتن سنسور الکترونیکی ماشین :

 در خودروهای مدل بالا، کار انتقال قدرت از موتور به چرخ ها به وسیله سیستم های کامپیوتری حرفه ای کنترل می گردد. در صورتی که این سیستم های کامپیوتری، دچار ایراد گردند، تعویض دنده هم به سختی صورت می پذیرد. طبیعتاً اگر مشکل بد جا رفتن دنده خودروی شما به این دلیل باشد، هر مکانیکی نمی تواند مشکل را برطرف کند؛ بلکه باید به مکانیک های متخصص خودروهای مدل بالا مراجعه کنید. متأسفانه مکانیک های متخصص در زمینه این سیستم های کامپیوتری، خیلی زیاد نیستند و در برخی از شهرستان‌ها، حتی یک مورد هم از این افراد پیدا نمی شود .

۴- عادت های بد رانندگی :

 یکی از دلایل اصلی بد جا رفتن دنده، این است که راننده در زمان تعویض دنده، کلاج را به طور کامل، پایین نمی برد. در واقع، راننده پای خود را با قدرت تمام بر روی پدال کلاچ، فشار نمی دهد. این اشتباه رانندگی، باعث می‌ شود کلاج ماشین، به صورت کامل درگیر نشود و دنده به خوبی جا نرود. این سبک رانندگی غلط، فقط باعث نمی شود که به صورت موقتی، دنده ماشین، بد جا برود؛ بلکه آسیب زیادی به گیربکس و کلاچ خودروی شما وارد می کند و باعث می شودکه بعدا با گرفتن کامل کلاج هم، دنده ماشین شما به خوبی جا نرود. البته این مورد، فقط مختص خودروهای دنده ای است و در خودروهای اتوماتیک، راننده به منظور نگهداری صحیح از دنده ها و گیربکس خودروی خود، بایستی مراقبت‌ های دیگری را بلد باشد.

۵- عملکرد بد دنده های خودرو :

 یکی دیگر از دلایل بد جا رفتن دنده های ماشین، بد کار کردن خود دنده ها است. در واقع، این امکان وجود دارد که تنظیم چرخ ‌دنده‌ های ماشین شما به هم خورده باشد. در صورتی که در زمان تغییر دنده ها، صدای خاصی از خودروی خود می شنوید، احتمال دارد تنظیم دنده های خودروی شما به هم ریخته باشد. به بیان دیگر، دنده ها بر روی همدیگر قرار بگیرند. در صورتی که در هنگام تعویض دنده، با صدای عجیبی مواجه می شوید به هیچ عنوان نباید مسئله را بی اهمیت جلوه دهید و باید هر چه سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کنید. چراکه پشت گوش انداختن این مشکل، می‌تواند به کل گیربکس خودروی شما آسیب وارد کند و هزینه های بسیار بیشتری را بر شما تحمیل گرداند.

چرخ دنده های خودرو

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به بد جا رفتن دنده ماشین خود داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.