آموزش کامل زمان درست عوض کردن دنده و خلاص کردن دنده

زمان درست عوض کردن دنده و خلاص کردن دنده به حفظ پایداری خودرو و همچنین کاهش استهلاک ماشین کمک شایانی می کند. لذا بایستی به صورت حرفه‌ای دنده‌ها را تعویض کنید تا رانندگی استانداری را داشته باشید.

چه موقع باید دنده را خلاص کرد؟ چه موقع باید دنده را عوض کرد؟ و سوالاتی از این قبیل که برای افراد مبتدی و بسیاری از رانندگان بوجود می آید. به طور کلی دور موتور خاصی برای تعویض دنده وجود ندارد اما مهم این است که از رانندگی با دنده مرده خودداری نمایید. همچنین رانندگی با دور موتور پایین استهلاک ماشین را کمتر می کند ولی همانطور که اشاره کردیم نبایستی با دنده مرده رانندگی کنید. برای آشنایی کامل‌تر با این موارد، در این مقاله به آموزش کامل “زمان درست عوض کردن دنده و خلاص کردن دنده” (How to Shift Gears in Car) پرداخته‌ایم تا اطلاعات جامعی را پیدا کنید.

چه موقع باید دنده را خلاص کرد

زمان-درست-عوض-کردن-دنده-و-خلاص-کردن-دنده

در خودروهای دنده‌ای و در یکسری از موقعیت‌ها مانند قرار گرفتن پشت چراغ قرمز بهتر است که دنده را خلاص کنید. اما دقت داشته باشید که در سرازیری‌ها به هیچ وجه دنده ماشین را خلاص نکنید چراکه ممکن است کنترل خودرو از دست شما خارج شود و نتوانید به موقع ترمزگیری را انجام دهید.

در خودروهای دنده اتوماتیک نیز به هیچ وجه هنگام حرکت دنده را خلاص نکنید چراکه ممکن است گیربکس خودرو دچار آسیب‌های جدی شود. همچنین اگر توقف کوتاه مدت در شرایطی مانند قرار گرفتن پشت چراغ قرمز دارید، دنده را خلاص نکنید و اجازه دهید که در همان حالت درایو قرار داشته باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش رانندگی با دنده اتوماتیک را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

چه موقع باید دنده را عوض کنیم

تعویض دنده به زمان و قدرت بستگی دارد؛ دنده‌‌های پایین‌تر به خودروی شما قدرت بیشتری می دهند، اما اجازه نمی دهند موتور خودرو سرعت بگیرد. دنده‌های بالاتر کارآمدتر هستند، اما اگر دور موتور پایین باشد، خودرو خاموش خواهد شد.

وقتی دنده را عوض می کنید باید سعی کنید دور موتور و سرعت ماشین را متعادل کنید. هر دنده یک مرز دور موتور و سرعت دارد که باید قبل از تعویض دنده در این محدوده بمانید. پس اگر می پرسید “چه موقع باید دنده ماشین را عوض کرد” آموزش زیرا را دنبال کنید:

  • دنده یک: سرعت ۰ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت
  • دنده دو: سرعت ۱۵ تا ۳۲ کیلومتر در ساعت
  • دنده سه: سرعت ۳۲ تا ۵۶ کیلومتر در ساعت
  • دنده چهار: سرعت ۵۶ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت
  • دنده پنج: سرعت ۸۰ کیلومتر به بالا

آموزش تعویض دنده برای مبتدیان

رانندگی با خودروهای دنده‌ای ممکن است ابتدا چالش برانگیز به نظر برسد، اما با درک درست و تمرین کافی، می توانید به رانندگی با خودروهای دنده‌ای مسلط شوید. به همین منظور در اینجا “آموزش تعویض دنده ماشین” را ارائه داده‌ایم تا بتوانید تسلط کافی را پیدا کنید.

خودروهای دنده‌ای از کلاچ استفاده می کنند که به راننده امکان تعویض دنده را به صورت دستی می دهد. هنگامی که اهرم دنده حرکت می کند، کلاچ روی آن قرار می گیرد تا اتصال بین موتور و گیربکس قطع شود.

به اهرم دنده ماشین نگاه کنید؛ همانطور که ملاحظه می کنید، دنده ۱ تا ۵  یا ۶ (بسته به نوع خودرو) و دنده خلاص و دنده عقب مشخص شده است. موقعیت‌های دنده را بایستی یاد بگیرید تا دنده اشتباه را وارد نکنید.

قبل از شروع به حرکت، مطمئن شوید که ماشین در دنده خلاص قرار دارد. بعد از چرخاندن سوییچ و روشن کردن خودرو، کلاچ را فشار دهید و به دنده ۱ بروید. سپس به آرامی کلاچ را رها کنید تا خودرو اندکی حرکت کند. بعد از اینکه متوجه حرکت خودرو شدید، پدال کلاچ را آهسته رها کنید.

بعد از اینکه خودرو دور گرفت و سرعت بالا رفت، می توانید با گرفتن کلاچ و تعویض دنده به ۲، سپس به ۳ و… سرعت خودرو را افزایش دهید.

نحوه معکوس دادن با خودروهای دنده‌ای نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال، هنگام کاهش سرعت یا توقف با گرفتن کلاچ بایستی به آرامی دنده‌ها را کم کنید. این به حفظ پایداری خودرو و جلوگیری از خاموش شدن ماشین کمک می کند. همچنین هنگام کاهش دنده‌ها، حتماً به سرعت خودرو و دور موتور توجه داشته باشید تا بتوانید دنده با سرعت مناسب را انتخاب کنید.

نحوه قرار دادن خودرو در دنده عقب نیز بسیار ساده است. زمانی که خودرو توقف کامل داشت، با گرفتن کلاچ دنده را در حالت دنده عقب (R) قرار دهید و سپس به آرامی پدال کلاچ را رها کنید تا خودرو به عقب حرکت کند.

برای اینکه کاملاً با تعویض دنده ماشین آشنا شوید بتوانید تعویض دنده حرفه ای را انجام دهید، در ادامه آموزش تصویری تعویض دنده ماشین را ارائه داده‌ایم:

آموزش-تعویض-دنده
راهنمای-تعویض-دنده-برای-مبتدیان

نکات مهم در تعویض دنده

نکات مهم در تعویض دنده عبارتند از:

  • اغلب زمانی که به دنبال کاهش سرعت ماشین هستید، باید دنده را معکوس دهید.
  • هنگام رانندگی در سربالایی به دنده‌های پایین تغییر دهید، زیرا دنده‌های پایین تر یا اصطلاحاً دنده‌های سنگین، قدرت بیشتری را ارائه می دهند.
  • وقتی در دنده‌ای هستید که سرعت کافی را ایجاد کرده است و قصد دارید که سرعت بیشتری را ایجاد کنید بایستی به دنده بالاتر بروید.
  • اگر خیلی سریع پای خود را از روی کلاچ بردارید یا به شدت روی پدال گاز فشار دهید، تعویض دنده می تواند خطرناک باشد.
  • اگر با دنده بالا رانندگی می کنید و به سراشیبی نزدیک می شوید، بهترین گزینه این است که به دنده‌های پایین‌تر بروید.
  • هنگام شروع به حرکت و تغییر از دنده خلاص به دنده یک، به آرامی پای خود را از روی کلاچ بردارید تا خودرو خاموش نشود.

بهترین دور موتور برای تعویض دنده

بهترین-دور-موتور-برای-تعویض-دنده

بهترین دور موتور برای تعویض دنده در خودروهایی مانند پراید، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، ال نود، ساینا، تیبا، پژو ۴۰۵ و… دور موتور ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ می باشد.

تعویض دنده در سربالایی

هر زمان که در مسیر سربالایی حرکت می کنید، بایستی دنده‌های ۱ و یا ۲ را انتخاب کنید تا بتوانید با قدرت بیشتری رانندگی کنید و از افت سرعت خودرو جلوگیری نمایید.

تعویض دنده سرازیری

هنگام رانندگی در سرازیری باید دنده‌های سنگین‌تر مانند دنده ۱ و ۲ را انتخاب کنید تا سرعت ماشین کمتر شود و لازم نباشد ترمز را دائماً درگیر کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد زمان درست عوض کردن دنده و خلاص کردن دنده دارید، خوشحال می شویم دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.