بررسی علت لرزش دنده ماشین در شرایط مختلف

علت لرزش دنده ماشین به موارد متعددی مربوط است که باید برای جلوگیری از آسیب های بیشتر این مشکل را برطرف کنید. البته لرزش دسته دنده در شرایط مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که ما در این مقاله به بررسی این موضوعات پرداخته‌ایم.

لرزش دنده ماشین می تواند نگران کننده باشد. هر چیزی مانند تکان خوردن یا لرزش دنده طبیعی نیست و باید به آن توجه کنید. بیشتر اوقات “علت لرزش دنده ماشین“، به خاطر گیربکس یا قطعات دیگر می باشد و بنابراین مهم است که وسیله نقلیه خود را زودتر بررسی کنید. تعمیر گیربکس و قطعات دیگر می‌تواند یکی از گران‌ترین کارهایی باشد که با آن مواجه خواهید شد، اما یافتن زودتر عیب می‌تواند به تعمیر ساده‌تر و هزینه کمتر کمک کند. ما در این مقاله قصد داریم علت لرزش دنده ماشین در شرایط مختلف را بررسی کنیم تا از این موضوع آگاهی پیدا کنید.

علت لرزش دنده ماشین

علت لرزش دنده ماشین

دلایل لرزش دنده ماشین عبارتند از:

بی کیفیت بودن یا کم بودن روغن گیربکس

یکی از رایج ترین علت های لرزش دنده ماشین، کم بودن یا بی کیفیت بودن روغن گیربکس است. هنگامی که این مایع روان کننده کم می شود، قطعات در سیستم انتقال شما می توانند به هم ساییده شوند و باعث ایجاد لرزش شوند. مایع گیربکس همیشه باید در اولین بازه زمانی شارژ شود تا از آسیب جلوگیری شود.

خراب بودن دسته موتور

دسته موتور قطعه‌ای است که بین شاسی خودرو و گیربکس و یا شاسی و موتور قرار می گیرد که در ایجاد توازن و حفظ تعادل خودرو نقشی بسیار مهم دارد. خرابی دسته موتور باعث لرزش کلی خودرو و علی‌الخصوص لرزش دنده ماشین می شود. اگر دنده ماشین شما دچار لرزش شده است لازم است دسته موتور را بررسی کنید و در صورت خرابی سریعاً آن را تعویض کنید.
اگر قصد خرید دسته موتور خودرو خود را دارید بهتر است اول بررسی کنید کدام دسته موتور خراب است و سپس اقدام به بررسی قیمت دسته موتور ماشین و خرید قطعه مورد نطر کنید.

خرابی ماهک دنده و میل ماهک

ماهک دنده بر روی قطعه میل ماهک قرار دارد که به صورت خطی حرکت می کند. پس از حرکت قطعه ماهک دنده، قطعه کشویی تعویض دنده نیز حرکت می کند و درگیر دنده مورد نظر می گردد. در صورت خرابی ماهک دنده و میل ماهک، لرزش دنده و جا نرفتن دنده رخ خواهد داد.

خرابی دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از متداول ترین قطعات خودرو می باشد که اگر با خودروها سر و کار داشته باشید قطعاً نام آن را شنیده‌اید. دیسک و صفحه کلاچ باعث جا رفتن دنده و حرکت خودرو می شود. علت لرزش دنده ماشین می تواند مرتبط با خرابی یا تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ ماشین باشد. به همین منظور شما می بایست این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

معیوب بودن پلوس

پلوس از جمله قطعات مهم در جلوبندی خودروست که وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را بر عهده دارد. میله‌ای که از داخل دیفرانسیل به دو چرخ طرفین متصل می باشد همان پلوس است. شکستگی یا خرابی پلوس ممکن است در بعضی مواقع اتفاق بیفتد که این مشکل لرزش دنده را به همراه دارد.

مشکلات اکسل خودرو

اکسل محور مرکزی خودرو است که نصب چرخ ها بر روی آنها انجام می شود و در راستای دنده قرار می گیرد. به طور ساده می توان گفت که اکسل خودرو در زیر کابین ماشین قرار دارد و اتصال چهار چرخ خودرو را ایجاد و پشتیبانی می کند. اکسل خودرو اگر به درستی کار نکند یا دچار صدماتی شده باشد، لرزش دنده را ایجاد می کند. اگر اخیراً خودروی شما دچار تصادف شده است و بعد از مدتی متوجه لرزش دنده ماشین خود شده‌اید، اکسل می تواند یکی از مقصرهای اصلی این مشکل باشد.

کاهش بیش از حد ارتفاع ماشین

بعضی از افراد اقدام به کاهش ارتفاع ماشین خود می کنند که این موضوع لرزش دنده خودرو را به همراه دارد.

پایین بودن کیفیت ساخت ماشین

بعضی از خودروهای داخلی کیفیت ساخت پایینی دارند که همین قضیه منجر به لرزش دنده ماشین می شود.

علت لرزش دسته دنده در سرعت بالا

یکی از اصلی ترین علت های لرزش دسته دنده در سرعت بالا مربوط به خرابی یا آسیب های اکسل خودرو است. همانطور که پیش تر اشاره کردیم، اکسل خودرو به راحتی دچار آسیب نمی شود اما زمانی که خودرو دچار تصادف می شود ممکن است اکسل نیز آسیب ببیند. زمانی که اکسل خودرو معیوب می شود در سرعت های بالا لرزش دنده را حس خواهید کرد. در این مواقع بهتر است خودرو را نزد افراد متخصص ببرید تا از نزدیک خودرو را بازرسی کنند و مشکل لرزش دسته دنده در سرعت بالا رفع کنند.

علت لرزش دنده در حالت خلاص

علت لرزش دنده در حالت خلاص

همانطور که قبلاً گفته شد علت های مختلفی منجر به لرزش دنده خودرو می شوند اما ممکن است لرزش دنده فقط در شرایط خاصی اتفاق بیفتد که یکی از این شرایط، حالت خلاص است. معمولاً علت لرزش دنده در حالت خلاص مربوط به خرابی یا فرسوده شدن دسته موتور می شود. ما پیش تر به این موضوع اشاره کردیم که خرابی دسته موتور باعث لرزش کلی خودرو و از جمله دنده می شود که اگر متوجه لرزش دنده در حالت خلاص شدید ابتدا باید دسته موتور ماشین را مورد بررسی قرار دهید و سپس علت های دیگر را دریابید.

علت لرزش دنده هنگام گاز دادن

علت لرزش دنده هنگام گاز دادن معمولاً به دلیل مشکلات زیر اتفاق می افتد:

  • خرابی دسته موتور
  • مشکلات مربوط به پلوس
  • خرابی ماهک دنده و میل ماهک
  • کیفیت پایین ساخت خودرو
  • مشکلات دیسک و صفحه کلاچ

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ یا سوالی در مورد علت لرزش دنده ماشین خود دارید می توانید دیدگاهتان را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.