کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین چیست؟

قطعاً خیلی از شما تا به حال شده که دکمه گردش هوا بر روی داشبورد ماشین را دیده باشید ولی ندانید که کاربرد آن چیست. به همین منظور، ما در این مقاله به بررسی کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین، زمان مناسب برای استفاده از آن، مزایا و معایب دکمه گردش هوا و سایر مواردی که لازم است بدانید پرداخته ایم.

با نزدیک شدن فصل گرما ممکن است خیلی از افراد برای رفت و آمدهای طولانی با خودرو اذیت شوند چراکه گرما بیش از حد زیاد است. با این حال، یک چیز وجود دارد که می تواند به خنک شدن سرنشینان خودرو کمک کند و همه چیز به یک دکمه کاربردی و اغلب نادیده گرفته شده روی داشبورد ماشین ختم می شود که آن دکمه گردش هوا در ماشین (Air Reciculation Button In Car) است.

احتمالاً متوچه دکمه گردش هوا در میان دکمه های مختلف روی داشبورد ماشین خود شده‌اید. این دکمه کوچک که در نزدیکی کنترل های تهویه مطبوع قرار دارد، با یک نماد فلش به صورت دایره‌ای نشان داده می شود. ممکن است هر از چند گاهی این دکمه را فشار داده باشید، اما آیا می دانید “کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین” چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی دکمه گردش هوا بپردازیم.

کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین

کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین

دکمه گردش هوا به طور موثری ورود هوای بیرون را به داخل اتاق ماشین قطع می کند. در واقع، کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین به موارد زیر خلاصه می شود:

  • تقویت سیستم تهویه مطبوع یا همان AC ماشین برای کمک به سرد شدن اتاق خودرو در سریع ترین زمان ممکن
  • جلوگیری از ورود آلودگی و دود اگزوز ماشین های دیگر به داخل خودرو
  • جلوگیری از ورود بوهای قوی به داخل خودرو

زمان مناسب برای استفاده از دکمه گردش هوا

از آنجایی که دکمه چرخش هوا در هنگام استفاده از کولر خودرو عالی است، شما می بایست در هنگام رانندگی در تابستان از آن استفاده کنید. استفاده از دکمه گردش هوا باعث می شود که تهویه مطبوع ماشین شما در سریع ترین زمان ممکن سرد شود.

اگر دکمه چرخش هوا را روشن نکنید، سیستم تهویه مطبوع ماشین شما دائماً هوای گرم بیرون از خودروی شما را مجبور است خنک کند و به همین منظور باید سخت تر کار کند و فشار بیشتری را به دمنده و کمپرسور کولر خودرو وارد می کند. اگر سیستم تهویه مطبوع ماشین شما مجبور باشد سخت تر کار کند، مصرف سوخت را افزایش می دهد و اتاق خودرو را به دمای مطلوب نمی رساند.

به طور خلاصه زمان مناسب برای استفاده از دکمه گردش هوا ماشین عبارتند از:

  • هنگام استفاده از کولر ماشین
  • در تابستان و هوای گرم
  • در ترافیک های متراکم برای جلوگیری از ورود آلودگی به اتاق خودرو

مزایای دکمه گردش هوا در ماشین

  • عملکرد چرخش هوا را تضمین می کند، باعث می شود کولر خودرو به صورت بهینه کار کند و به خودروی شما اجازه می دهد در سریع ترین زمان ممکن سرد شود.
  • به جلوگیری از ورود آلودگی، بو و گرد و خاک به داخل اتاث ماشین کمک می کند.
  • باعث افزایش عمر، کارایی و تمیزی فیلتر اتاق ماشین می شود.
  • فشار روی سیستم تهویه مطبوع ماشین را کاهش می دهد.
  • با کمک به سیستم AC به کاهش مصرف سوخت کمک می کند.

برخی از خودروها ممکن است دکمه گردش هوا نداشته باشند به خاطر اینکه ماشین های مدرن اغلب مجهز به سنسورهایی هستند که سطخ هوا و رطوبت اتاق خودرو را کنترل می کنند و گردش هوا را به طور خودکار تنظیم می کنند.

معایب دکمه گردش هوا ماشین

نقطه ضعف اصلی دکمه گردش هوا این است که رطوبت را در داخل خودرو به دام می اندازد که منجر به بخار گرفتن شیشه های جلو می شود، مخصوصاً وقتی هوا سرد و مرطوب است.

به طور خلاصه معایب دکمه گردش هوا در ماشین عبارتند از :

  • می تواند باعث بخار کردن شیشه های جلو شود.
  • می تواند رطوبت را در داخل اتاق نگه دارد
  • اگر ماشین شما به طور کامل مملو از سرنشین باشد، ممکن است باعث گرفتگی و خواب آلودگی افراد شود.

چه زمانی نباید از دکمه گردش هوا ماشین استفاده کرد

چه زمانی نباید از دکمه گردش هوا ماشین استفاده کرد

شما نباید در زمستان و هوای سرد از دکمه گردش هوا استفاده کنید. به عنوان یک قاعده کلی، وقتی هوا سرد است، مطمئن شوید که دکمه گردش هوای مجدد خاموش است! 

بهتر است از دکمه چرخش هوا ماشین در هوای گرم استفاده کنید. در هوای سردتر این دکمه فواید زیادی ندارد و حتی می تواند مضر باشد. برخی از رانندگان فکر می کنند اگر در زمستان از بخاری استفاده می کنند، منطقی است که که هوای سرد وارد نشود. با این حال، در واقعیت بهتر است آن را خاموش نگه دارید. حالت استاندارد هوای تازه هوای بیرون را از هسته بخاری ماشین عبور می دهد، بنابراین قبل از اینکه به شما برسد، خوب گرم می شود و خیلی سریع تر بخار شیشه ها را از بین می برد و باعث می شود که در طول رانندگی به همین شکل بمانند.

سخن آخر

همانطور که متوجه شدیم، استفاده از دکمه گردش هوا در ماشین در تابستان و هوای گرم بسیار ایده آل است چراکه روشن بودن این دکمه باعث جلوگیری از ورود هوای گرم بیرون به داخل اتاق ماشین می شود و در نتیجه کابین خودرو زودتر سرد می شود و مطلوب باقی می ماند. همچنین فعال بودن دکمه گردش هوا از ورود آلودگی ها و بوهای نامطلوب به داخل خودرو جلوگیری می کند.

با این حال، شما نباید از دکمه گردش هوا در زمستان و هوای سرد استفاده کنید. خاموش بودن این دکمه باعث جلوگیری از بخار گرفتن شیشه های جلو و خواب آلودگی سرنشینان خودرو می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را درباره‌ی کاربرد دکمه گردش هوا در ماشین با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظرات
  1. سامان می گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید، مطالبتون بسیار جالب و کامل بودند ، با تشکر از سردبیر محترم و آرزوی روزهای خوش برای تمامی عزیزان

  2. حسن علی یاری می گوید

    باسلام خدمت شما.مطلب آموزنده وخوبی بود.باتشکر

  3. سید محمد می گوید

    با سلام
    ممنون از اطلاعات مفید که در اختیار مخاطبانتون میذارید
    مفید کاربردی بود

  4. محمد می گوید

    سلام.
    ممنون از توضیحات شما.
    کاربرد این دکمه برام گنگ بود.

  5. آرمان می گوید

    ممنون بابت این مطلب مفیدتون

  6. ناهید می گوید

    سلام خوب و مفید بود ممنون.

  7. رضا می گوید

    عالی بود ، در این ارتباط مطالب دیگه رو خونده بودم ، اما به این شکل واضح و قابل فهم نبود .