مپ سنسور چیست؟

مپ سنسور یکی از قطعات داخلی خودروست که در مجرای ورودی هوای موتور با استفاده از یک شلنگ متصل شده به دریچه منیفولد نصب شده و میزا فشار هوای ورودی داخل موتور را به واحد کنترل مرکزی مخابره می‌کند. وجود هر گونه ایراد در این قطعه موجب اختلال در سیستم کنترل کامپیوتر، افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

سنسورها نقش عمده ای را در خودرو ایفا می‌کنند و مپ سنسور نیز یکی از همین سنسور هایی است که در ماشین وجود دارد. امروزه پیشرفته شدن سیستم خودرو ها سبب شده تا تعداد بسیاری از حسگر در آنها بکار روند و عملکرد بخش های خودرو را به صورت دقیق تری انجام دهنده تا در نهایت خودرو به صورت بهتری کار کند.

شاید تابحال نام مَپ سنسور به گوشتان نخورده باشد و از کارایی مختلف آن اطلاع نداشته باشید، به همین دلیل، قصد داری تا به بررسی کامل مپ سنسور و کارکرد آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

مَپ سنسور (Map sensor) نام قطعه ای کوچک در قطعات داخلی خودروست که در اطلاعات را به صورت مستقیم به کامپیوتر یا همان ECU انتقال می‌دهد و در مجرای ورودی هوای موتور قرار گرفته است و با استفاده از یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد متصل شده است. این سنسور میزان هوای مکش شده را به کامپیوتر خودرو مخابره می‌کند. این قطعه با نام سنسور فشار مطلق منیفولد نیز شناخته می‌شود.

اگر مپ سنسور دچار عیب باشد، اطلاعات به درستی به ای سی یو مخابره نخواهد شد و در نتیجه کنترل مناسب برای اندازه گیری میزان فشار وارد شده به وجود نمی‌آید و عملکرد خودرو به درستی صورت نخواهد گرفت.

وظیفه مپ سنسور چیست؟

اگر مپ سنسور دچار خرابی باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که پدال گاز خودرو را فشار می‌دهید، هوای بیشتری وارد موتور خودرو می‌شود. و در مواقع است که سنسور فشار مطلق منیفولد یا همان مپ سنسور شروع به کار می‌کند. بدین تریب، میزان و فشار هوای وارد شده به موتور توسط این سنسور به واحد کنترل مرکزی مخابره شده و کنترل دریچه هوا توسط این بخش به طور کامل کنترل می‌شود.

البته کارکرد سنسور مپ در خودرو های توربو شارژ کمی متفاوت و پیچیده است و با خودرو های معمولی فرق دارد. یکی دیگر از وظایف مهم مپ سنسور، کنترل وضعیت سوخت موتور برای احتراق بهتر است.

اگر مپ سنسور دچار خرابی باشد چه اتفاقی می‌ افتد؟

خرابی و داشتم هر گونه ایراد در سنسور های فشار مطلق منیفولد در خودرو سبب می‌شود تا اطلاعات و میزان فشار هوا به درستی به بخش کامپیوتر مرکزی مخابره نشود. حال بعد از گزارش ناقصی که ناشی از خرابی در این بخش بوده است، میزان سوخت کمتری به موتور می‌رسد.

در زمانی که سوخت به میزان کافی به موتور نرسد، جرقه زنی در شمع های معیوب و ناقص اتفاق افتاده و نسبت سوخت به هوا کم می‌شود. این کاهش علاوه بر کم شدن شتاب خودرو موجب ناک زدن خودرو نیز خواهد شد.

حالت برعکس این را تصور کنید! حالتی را مجسم کنید که گزارش های مپ سنسور بیش از حد به کامپیوتر خودرو مخابره شود! در این مواقع، سوخت بیشتری به موتور تزریق شده و جرق زنی در شمع ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. علاوه بر افزایش مصرف سوخت، شمع ها دچار آسیب شده و سبب مسدود شدن کاتالیزور خودرو خواهند شد.

عوامل و علائم موثر در خرابی مپ سنسور

عوامل و علائم موثر در خرابی مپ سنسور

دلایل و عوامل مختلفی وجود دارد که سبب آسیب به مپ سنسور و خرابی در آن می‌شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • تصادفات شدید
  • کیفیت پایین سوخت
  • خرابی در شمع ها

حال زمانی که هر یک از موارد بالا سبب آسیب به مپ سنسور شد، از آنجایی که خودرو دستگاهی هوشمند است شروع به نشان دادن علائم مختلفی می‌کند که فرد را از وجود ایراد مطلع نماید. به عبارت دیگر، علائم خرابی مپ سنسور عبارتند از:

  • افزایش مصرف سوخت
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • افزایش میزان آلایندگی خودرو
  • لرزش خودرو در حالت های نرمال
  • کاهش ناگهانی قدرت موتور
  • دود گرفتن سر شمع
  • ریپ زدن خودرو ( اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید، میتوانید به مقاله علت ریپ زدن ماشین در وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.)

مشاهده هر یک از علائم ذکر شده ممکن است به دلیل خرابی مپ سنسور خودرو شما باشد. لذا بهتر است بعد از مشاهده آنها به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کنید.

بهترین زمان تعویض مپ سنسور چه موقعی است؟

به طور کلی، زمان دقیق تعویض مپ سنسور در دفترچه راهنما هر خودرو ذکر شده است. اگر به هر نحوی دسترسی به این دفترچه ندارید، بهتر است بدانید که متوسط زمان تعویض مپ سنسور بعد از هر ۱۵۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر است.

راه های تشخیص سلامت مپ سنسور

برای تست سلامت عملکرد مپ سنسور معمولا از دو روش تست از طریق دستگاه دیاگ و تست ولتاژی بهره می‌برند تا از عملکرد این قطعه اطمینان حاصل کنند. بهتر است این کار به دست یک تعمیرکار متخصص در این زمینه بسپارید.

با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو میزان فشار هوای ورودی اندازه گیری شده و از این طریق میزان سلامت مپ سنسور سنجیده می‌شود. با بررسی کد های خطا و تست های ولتاژی، میزان سلامت این قطعه بررسی می‌شود.

در تست ولتاژی، بعد از اتصال سوکت به قطعه، ولتاژ بین پایه های ۲ و ۳ و پایه های ۱ و ۲ اندازه گیری شده و میزان استاندارد ولتاژ های ۲ و ۳ باید، +۵۷ و برای پایه های ۱ و ۲ باید بین ۰٫۴ و ۴٫۸ ولت قرار گیرد.

خرید مپ سنسور

اگر مپ سنسور خودرو شما به هر دلیلی دچار خرابی شده است بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بهتر است برای خرید مپ سنسور از قطعات بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده نکنید چرا که عمر مفید خود را زودتر از قطعات دیگر به دلیل نداشتن استاندارد کیفی از دست خواهند داد.

مجموعه یدک یار یکی از فروشگاه های معتبر خرید و فروش قطعات و لوازم یدکی خودروست و ضمانت اصالت قطعه را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این مجموعه دارای وب سایت فروشگاهی است و قابل دسترسی برای تمامی خریدارانی است که دلیل زمان کم نمی‌توانند به صورت حضوری اقدام به خرید قطعه خود کنند. برای خرید مپ سنسور به صورت تلفنی نیز می‌توانید با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ اقدام کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.