لوازم جانبی خودرو شامل چیست؟

لوازم جانبی دسته بندی گسترده ای از تجهیزات و ابزارآلاتی است که برای هر خودرویی لازم و ضروری است. این لوازم جانبی بسته به مدل اتومبیل شما به صورت فابریک در خودرو شما وجود دارد و یا لازم است آنها را به طور جداگانه خریداری کنید تا در مواقع ضروری و نیاز از کاربرد آن بهره مند شوید و به مشکل بر نخورید.

اگر شما هم صاحب یک خودرو باشید قطعا بارها برای شما هم اتفاق افتاده به دنبال خرید لوازم جانبی خودرو (Auto parts) خود باشید. لوازم جانبی خودرو تنوع بالایی از قطعات اتومبیل را شامل می‌شود که تعویض نمونه های نو و جدید آن به جای نمونه قدیمی بسیار مهم است. حال مهم ترین سوالی که در این حالت به وجد می‌آید این است که لوازم جانبی خودرو شامل چیست؟

در این بخش از مقاله یدک یار قصد تا به بررسی لوازم جانبی خودرو بپردازیم تا اگر شما هم قصد خرید این محصولات را دارید با آگاهی بهتری اقدام کنید. با ما همراه باشید.

لوازم جانبی خودرو چیست؟

هر خودرویی ملزم به داشتن برخی از مهم ترین لوازمی است تا در زمان های مختلفی اعم از خیابان های داخل و بیرون شهری و همچنین در مسیر های طولانی نیاز خودرو شما را به خوبی تامین کند. به طور کلی، بسیاری از اسباب و لوازمی که در خانه خود نیاز دارید در اتومبیل شما نیز بکار می‌رود چرا که خودرو ما خانه دوم ماست و مراقبت و تمیز نگه داشتن آن از مهم ترین اقداماتی است که در این راستا باید انجام دهیم.

حال دسته بندی قرار گیری این لوازم در گستره وسیعی تقسیم بندی می‌شود که برخی از آنها نیاز به تامین از پیش و برخی از آنها در مواقع ضروری هم قابل تامین هستند. در ادامه با این دسته بندی ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

لوازم جانبی خودرو شامل چه چیزهایی است؟

به طور کلی، لوازم جانبی خودرو می‌تواند در سه دسته بندی گسترده ابزارآلات، لوازم قطعاتی، و لوازم امکاناتی تقسیم بندی شود. این تقسیم بندی عبارتند از:

  • جعبه ابزار
جعبه ابزار

داشتن جعبه ابزاری با سایز متوسط در پشت صندوق عقب خودرو برای نگه داری قطعات ریز و درشت و همینطور جلوگیری از گم شدن ابزارآلات شما از اولین ملزوماتی است که در خودرو شما نیاز است. علاوه بر نگه داری برخی لوازم، داشتن برخی ابزار مانند پیچ و مهره، آچار، پیچ گوشتی، و … مهم است.

  • دستمال تنظیف

دستمال تنظیف و پارچه ای که معمولا بهتر است از جنس نخ و بدون پرز باشند و یکی از ملزوماتی است که در زمان های مختلف برای شما نیاز است. پاک کردن شیشه های خودرو، آینه ها، سپر ها، و تمیز نمودن دست ها در زمان هایی که روغنی و آلوده هستند سبب کثیف شدن دستگیره ها نشوند.

  • قطعات ضروری

به همراه داشتن برخی قطعات ضروری مانند درب رادیاتور، یک جفت تیغه برف پاک کن، ست کامل فیوز های پر مصرف سیستم برق رسانی خودرو در جعبه ابزار خود داشته باشید. اگر جزء افراد هستید که زیاد به مناطق گرم سفر می‌کنید، حتما یک ترموستات اضافه و شلنگ بالا و پایین رادیاتور را داشته باشید.

  • بطری آب
بطری آب

توجه داشته باشید که همیشه یک بطری ۴ لیتری آب تمیز را چه در فصول گرم و چه در فصول سرد در صندوق عقب خود داشته باشید تا در مواقع ضروری بتوانید از ان استفاده کنید.

  • لوازم یدکی

از هر تسمه در بخش موتوری خودرو، شمع، وایر، و فیلتر های استفاده شده خودرو خود که به تازگی تعویض نموده اید و همچنان قابلیت استفاده دارند را در جعبه ابزار خود داشته باشید.

  • لاستیک زاپاس

لاستیک زاپاس با مقدار باد کاملا مناسب در صندوق عقب خودرو شما مهم است. میزان باد آن را به طور مداوم چک کنید تا در مواقع نیاز شما را به دردسر نیاندازد.

  • آچارچرخ و جک بالابر
آچارچرخ و جک

آچار چرخ و جک های بالابر برای مواقعی که نیاز به تعویض لاستیک خودرو و همچنین باز کردن پیچ و مهره دارید به شما کمک می‌کنند. البته این دو ابزار در خودرو های نو و صفر وجود دارند اما اگر آنها را ندارید مهم است که نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

  • کابل باتری به باتری

باتری خودرو از جمله مواردی است که ممکن است ناگهان شما را در مسیر بگذارد و بدون هیچ علائمی به یکباره دچار مشکل شود. کابل باتری به باتری از جمله کابل هایی است که قیمت چندانی ندارد و با داشتن آن به راحتی می‌توانید با کمک گرفتن از خودرو دیگر تا رسیدن به تعمیرکار خودرو خود را روشن کنید.

  • تجهیزات برف، باران، و یخ زدگی
زنجیر چرخ

همراه داشتن برخی از مهم ترین تجهیزات در زمستان ها و هنگام بارش برف و یخ زدگی باید به همراه باشید باشید، یخ شکن، زنجیر چرخ، تیغه پلاستیکی برای یخ زدگی شیشه ها، سطل شن، بیلچه کوچک برای زمان هایی که چرخ در برف گیر کند لازم است.

  • اسپری پنچر گیری لاستیک

اسپری های پنچر گیری لاستیک در زمان هایی که لاستیک شما دچار مشکلی شده بسیار کاربرد دارد و دردسر های تعویض لاستیک را هم برای شما به وجود نمی‌آورد. کافی است مقداری از این اسپری را بر بروی قسمت های آسیب دیده لاستیک خود اسپری کنید تا به صورت کامل آب بندی شوند. این کمپرسور های فندکی در هنگام سفر به مناطق دور افتاده بسیار کاربرد دارد.

  • چراغ قوه
چراغ قوه

داشتن یک چراغ قوه برای زمان هایی که هوا تاریک است و به دنبال علت خرابی در قسمت کاپوت خود هستید به شما کمک خواهد کرد. همچنین، اگر خودرو شما دچار مشکلی باشد که نیاز به توقف دارید در حاشیه مسیر می‌توانید به کمک چراغ قوه به سایر خودرو های در حال حرکت هشدار دهید.

  • جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه که شامل پماد سوختگی، باند، محلول ضد عفونی کننده، چسب زخم، پنس، و … از جمله ملزوماتی است که باید به همراه داشته باشید.

  • کپسول آتش نشانی
کپسول آتش نشانی

به همراه داشتن یک کپسول آتش نشانی با داشتن ضامن در موارد مختلفی مورد نیاز شماست. بهترین جای قرار گیری آن زیر صندلی است که بتواند با پایه مستحکمی مهار شود.

  • دستکش

حداقل یک جفت دستکش پلاستیکی در جعبه ابزار خود داشته باشید. بهتر است دستکش ها از نوع ضد بنزین و ضد اسید باشند که در مواقع تعمیر به دستان شما آسیبی وارد نشود.

دسته بندی دوم لوازم جانبی خودرو که به نوعی قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شوند عبارتند از:

  1. رکاب خودرو

رکاب ها قسمتی از خودرو هستند که مانند پله عمل می‌کنند و در قسمت پایینی درب خودرو قرار دارند. رکاب خودرو در خودرو های شاسی بلند همانند جای پای برای سوار شدن بسیار کمک حال سرنشین خواهد بود. این رکاب ها از جنس پلاستیکی بوده و بر پایه فلز ساخته شده است.

  • جلوپنجره
جلوپنجره

جلوپنجره خودرو دریچه ای پره ای شکل است که در زیر کاپوت درست در مقابل رادیاتور آب خودرو قرار می‌گیرد. این قطعه به عنوان یکی از لوازم جانبی خودرو شناخته می‌شود و اجازه عبور هوای آزاد را در سراسر خودرو به وجود می‌آورد که تمامی بخش جلویی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

  • بادگیر

بادگیر ها نوار های پلاستیکی مشکی رنگی هستند که در بخش بالای پنجره خودرو، درست در نقطعه ای که شیشه پنجره پایین می‌آید نصب می‌شود. این قطعه پلاستیکی به عنوان یک تجهیز جانبی به عنوان باران گیر هم شناخته می‌شود و از ورود هر نوع گرد و غبار و باد شدید به داخل کابین جلوگیری می‌کند.

  • آینه جانبی
آینه جانبی

آینه های جانبی اتومبیل شامل دو آینه گرد یا بیضی شکل است که در دو طرف درب های جلویی نصب می‌شوند. این آینه ها برای دید بهتر نقاط کور راننده بسیار کاربرد دارند.

  • آینه وسط

آینه وسط در بالای شیشه جلو خودرو در کابین نصب می‌شود و برای داشتن دید بهتر عقب برای راننده تعبیه شده است.

  • بوق
بوق

بوق از مهم ترین تجهیزات آگاه سازی خودرو های دیگر است که در مواقع ضروری و برای هشدار به سایر رانندگان استفاده می‌شود. این تجهیز جانبی بر روی اهرم های جانبی غربیلک فرمان و یا بخس میانی خود غربیلک فرمان وجود دارد.

  • آفتابگیر خودرو

آفتابگیر های خودرو به طور عمده به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند که یکی از آنها به صورت فابریک در هر دو طرف بالایی سقف خودرو در قسمت سرنشینان جلویی قرار دارد. این آفتابگیر ها معمولا همرنگ سقف خودرو می‌باشند و پوشش پارچه ای یا چرم دارند که بافت ابری را شامل می‌شوند. پایین آوردن این تجهیز از تابش مستقیم آفتاب به چشم شما جلوگیری می‌کند.

دسته بندی سوم لوازم جانبی خودرو عبارتند از:

  • کابل AUX
کابل aux

امروزه استفاده از کابل AUX در تمامی خودرو ها نیاز است و هر اتومبیلی دست کم یک کابل آ.او.ایکس دارد. این کابل با اتصال به سیستم صوتی و موبایل راه ساده برای پخش موسیقی می‌باشد و دردسر های اتصال بلوتوث و فلشر مموری را ندارد.

  • هولدر مغناطیسی

هولدر های مغناطیسی بر روی دریچه های کولر نصب می‌شوند و کاربرد اصلی آنها قرار دادن موبایل خود بر روی آن هستید تا در زمان هایی که در حال رانندگی می‌باشید به راحتی از موبایل خود برای مسیر یابی استفاده کنید.

  • جا زباله ای پارچه ای
جا زباله ای پارچه ای

این جا زباله ای ها از جنس پارچه ای و پلیمری هستند که به صورت استوانه شکل طراحی شده اند. بندی در ابتدای این محصول وجود دارد که با گیر دادن آن به دسته دنده بین کف خودرو و کنسول قرار می‌گیرد و می‌توانید برای انداختن زباله های خشک خود از آن استفاده کنید. بهتر است زباله های تر خود را ابتدا در نایلونی گذاشته و بعد در این جا زباله ای های پارچه ای بیاندازید تا پارچه آن کثیف نشود.

  • فندک الکتریکی

داشتن تجهیز خودرویی که در مواقع ضروری به عنوان یک فندک عمل کند بسیار مناسب است. فندگی های برقی در خودرو ها نیز یا همین هدف ساخته شده اند. البته امروزه تمامی خودرو ها این تجهیز را به صورت فابریک دارند اما تکنولوژی های پیشرفته آن دارای قابلیت های دیگری از جمله خروجی USB، پورا شارژ موبایل و … هستند.

  • جا عینکی
جا عینکی

جا عینکی یکی از تجهیزات جانبی اتومبیل است که بیشتر در خودرو های مدرن و آپشن دار به صورت فابریک وجود دارد. همانطور که از نام آن پیداست، این قطعه برای قرار دادن عینک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • محفظه کنسول

محفظه های جعبه مانندی که در بخش کنسول میانی نصب می‌شوند از جمله دیگر تجهیزات جانبی خودرو هستند که برای جای دادن آیتم های بسیاری از جمله خوراکی، مدارک خودرو، و … کاربرد دارد. برخی از خودرو های مدرن تر به صورت فابریک این تجهیز را دارا می‌باشند و برخی دیگر از خودرو ها نیاز به تهیه آن دارند.

  • کفپوش
کفپوش

برای شما هم پیش آمده که در روز های بارانی و برفی که زمین خیس و گل آلود است وارد خودرو شوید و کف آن کثیف شود! این موضوع معضلی است که بسیاری ار درگیر کرده اما استفاده از کفپوش های پلاستیکی یا نانو برای پوشش کف خودرو، یعنی درست در قسمت هایی که پای سرنشینان قرار می‌گیرد این مشکل را حل می‌کند.

  • خوشبو کننده

همه ما دوست داریم زمانی که در خودرو خود می‌نشینیم، بوی مطبوع و مناسبی را در کابین استشمام کنیم. خوشبو کننده های خودرو دقیقا با همین هدف تولید شده اند و برای خوشبو کردن فضای داخل کابین و جلوگیری از ماندن بوهایی مانند بنزین، دود، بوی حاصل از نو بودن قطعات، و … استفاده می‌شوند.

  • پاک کننده مخصوص شیشه و داشبورد
پاک کننده مخصوص شیشه و داشبورد

این پاک کننده ها با با هدف تمیز کردن سطوح خودرو همانند داشبورد و شیشه های خودرو کاربرد دارند و مخصوص همین کار تولید شده اند. اکثر این تجهیز به صورت مایعی با غلظت متوسط می‌باشد که در بسته بندی های مختلف در بازار موجود هستند.

  • قفل فرمان

قفل فرمان از تجهیزات جانبی جهت افزایش ایمنی خودرو است که بر روی غربیلک فرمان قرار گرفته و آن را قفل می‌کند. با وجود این تجهیز، در زمان هایی که خودرو خود را خارج از پارکینگ پارک کرده اید، می‌توانید از ایمنی اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید.

  • آفتابگیر پارچه ای
آفتابگیر پارچه ای

آفتابگیر خودرو برای روز های تابستانی که اتومبیل خودرو خود را در خیابان پارک کرده اید بسیار کاربرد دارد. این محصول یکی از لوازم جانبی خودروست و پارچه آن از جنس پلاستیک پلیمری است. با قرار گیری آفتابگیر ها در شیشه های پشتی و جلویی، دیگر آفتاب به داخل کابین ورود نمی‌کند و فضای داخل آن را گرم نمی‌کند.

لوازم جانبی خودرو را از کجا بخریم؟

برای خرید لوازم جانبی خودرو که قصد تعویض آن را دارید یا حتی بار اول است که قصد خرید آن را کرده اید می‌توانید با مجموعه یدک یار در ارتباط باشید. این فروشگاه با دارا بودن وب سایت فروشگاهی امکان خرید اینترنتی و آنلاین را برای شما فراهم می‌کند.

ضمانت اصالت کالا، سلامت فیزیکی کالا و بسته بندی آن، ارسال در اسرع وقت، تحویل درب منزل، درگاه پرداخت امن، و … از ویژگی ها و خدماتی مهمی است که این مجموعه ارائه می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.