آشنایی با علائم خرابی دسته موتور ال نود + دلایل خرابی

دسته موتور ال ۹۰ یکی از مهم ترین قطعات این خودرو می باشد که دارای انواع مختلفی است. ما در این مقاله شما را با انواع دسته موتور L90، علائم خرابی دسته موتور ال ۹۰ و بررسی عوامل آن پرداخته ایم.

معرفی دسته موتور ال نود و نقش آن در خودرو

دسته موتور خودرو(Engine Mount) مهمترین تکیه گاه و نگهدارنده موتور و دیگر قطعات آن است و در حفظ تعادل موتور خودرو شما، نقشی اساسی ایفاء می کند. دسته موتور ال نود دارای انواع مختلفی است که باید با آن ها آشنا شوید تا بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب کنید. در ادامه شما را با انواع دسته موتور ال نود و علائم خرابی آن آشنا خواهیم کرد.

سرو صدا و لرزش ناشی از عملکرد موتور خودرو ، رانندگی در جاده های ناهموار، عبور از پیچ های تند و دست اندازها و … ، موجب حرکت و جابه جایی هرچه بیشتر قطعاتی که در کاپوت قراردارند می شود، به منظور جذب این لرزش ها و ثابت نگه داشتن قطعات، خصوصا موتور، نیاز به وجود تکیه گاهی محکم می باشد. این قطعه اتصال دهنده موتور و گیربکس به شاسی و بدنه خودرو است .

دیگر قطعات خودرو نیز به اتکای دسته موتور، متعادل شده و عملکرد مناسبی خواهند داشت.

انواع دسته موتور ال ۹۰

تعداد، اندازه و ابعاد دسته موتور می تواند برای هر خودرو متناسب با حجم موتور و طراحی آن، با خودروی دیگر متفاوت باشد.

از رایج ترین انواع دسته موتور می توان به هیدرولیکی و مکانیکی اشاره کرد.

این قطعه ساختار ساده ای داشته، به طوری که از قطعه ای پلاستیکی از نوع کاشتنی (گونه ای از پلاستیک با دوام بالا که الاستیکی و دوام طولانی مدت دارد) که حالت ارتجاعی دارد وپایه ای فلزی تشکیل شده است. می توان گفت تفاوت این دو نوع دسته موتور، در جنس لاستیک مورد استفاده و روغنی است که در میان فنرهای دسته موتور هیدرولیکی به کار برده شده .

در خودروی تندر ۹۰، انواع مختلفی از دسته موتور قراردارد که نام های متفاوتی دارند : 

  • دسته موتور شاتونی تندر ۹۰ که در زیر موتور خودرو جای گرفته و مشابهت این قطعه به شاتون موتور موجب نام گذاری این دسته موتور به دسته موتور شاتونی شده است.
  • دسته موتور گیربکسی ال نود که در عقب موتور قرار گرفته و به موتور و گیربکس متصل می شود.
  • دسته موتور بالاراست ال ۹۰ که در قسمت بالا و سمت شاگرد قرار گرفته است.
  • دسته موتور چپ تندر ۹۰ که در سمت چپ این خودرو واقع شده است.

شایان ذکر است، برند اصلی دسته موتور ال نود رنو و ساخت کشور فرانسه است که با ضمانت اصالت کالا عرضه می شود.

دسته موتور شاتونی تندر 90
دسته موتور شاتونی تندر ۹۰
دسته موتور چپ تندر 90
دسته موتور چپ تندر ۹۰

نشانه های خرابی دسته موتور چیست؟

آسیب دیدگی دسته موتور تندر ۹۰” شما با علائم مختلفی همراه است که عمدتا قابل لمس و شهودی هستند. در صورت بروز این نشانه ها به بررسی دسته موتور خود بپردازید.

  • اصلی ترین نشانه ی خرابی دسته موتور، لرزش بیش از حد و غیر عادی اتاق خودرو و قطعات دیگر از جمله دسته دنده و پدال های زیر پای راننده است که هر قدر به موتور نزدیک تر باشند شدت لرزش  آن بیشتر خواهد بود و برای سرنشینان به سادگی قابل تشخیص می باشد.  

با مشاهده ی این علائم، به سراغ تشخیص دقیق خرابی میرویم:

  • اولین راه، مشاهده و بررسی ظاهری این قطعه است : در صورت آشنایی با دسته موتور ال ۹۰ خودرویتان میتوانید با بازدید از آن تشخیص دهید که بخش لاستیکی آن دچار ترک یا پارگی شده یا خیر.
  • اگر که تشخیص خرابی با روش اول برایتان دشوار بود، می توانید در صورتی که خودروی شما دنده ای باشد، از شخصی کمک بگیرید. در این روش خودرویتان را در ترمز دستی قفل نموده و بعد، در دنده ی یک و دنده عقب نیم کلاچ کنید( برای به وجود آوردن فشار در جهت های مختلف)، همزمان شخص دوم عکس العمل و مقدار له شدگی قسمت لاستیکی دسته موتور و همچنین بازی جک دسته موتورها در انواع هیدرولیکی را مشاهده نماید. این روش در خودرو هایی که اتومات هستند، با جابه جایی گیربکس میان دنده ی یک و دنده ی عقب انجام می شود.
  • آخرین روش مطرح شده برای بررسی عملکرد و خرابی دسته موتور تندر ۹۰، ارزیابی در حالت حرکت است که قابل بررسی بر روی خودرو های اتومات و دنده ای می باشد. به این شکل که سرعت خودرو خود را به ۵۰ کیلومتر بر ساعت رسانده، گیربکس در موقعیت دنده ی سه و یا چهار باشد، بدون تعلل دنده را به دو معکوس زده و سپس کلاچ را رها نموده، به طور همزمان دور موتورتان را بالا ببرید. با انجام این مراحل، در صورتی که ضربه محکمی به بدنه خودرو حس کردید، می توان نتیجه گرفت که دسته موتور ال نود خودروی شما آسیب دیده است.
[ARPrice id=261]

بررسی عوامل خرابی دسته موتور تندر ۹۰

دسته موتور ال ۹۰ طول عمر بالایی دارد وعمر مفید این قطعه مصرفی حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر است، البته عوامل بسیاری بر آن موثر اند.

  • عمده ترین “دلیل خرابی دسته موتور تندر ۹۰“، وارد شدن فشار بیش از حد به آن است و نحوه رانندگی در بروز این خرابی نقشی تعیین کننده دارد. 
  • عوامل دیگری که موجب وارد شدن  فشار نامتعارف به دسته موتور می شود،  عدم نصب صحیح این قطعه، خرابی دسته گیربکس، دنده دادن پر گاز به خودرو، تیک آف، عبور از دست اندازهای غیر استاندارد، گاز دادن های ناگهانی، عدم مرغوبیت دسته موتور ال ۹۰ و…. هستند. 
  • اقداماتی که موجب لگد اندازی موتور  خودرو می شوند نیز در آسیب رسیدن به این قطعه مهم، موثر اند.
  • از تاثیر منفی تنظیم نبودن قطعات دیگری مانند سیستم کلاچ، وجود نقص در شاسی و مشکلات بخش های دیگر خودرو بر استهلاک خرابی دسته موتور ال نود، نباید غافل شد.

با توجه به مطالب بیان شده، جهت افزایش طول عمر دسته موتور خودروی شما، پیشنهاد ما پیشگیری از خرابی و نگهداری از این قطعه خواهد بود به این صورت که با معاینه و بررسی منظم این قطعه خصوصا در هربار تعویض روغن، نسبت به سلامت آن اطمینان خاطر پیدا کنید و در صورت مشاهده نشانه های خرابی هریک از دسته موتورهای تندر ۹۰ ، نسبت به رفع هرچه سریعتر آن اقدام کنید، زیرا دسته موتور معیوب، سریعا بر کارکرد دسته موتورهای دیگر، قطعات و بخش های مختلف خودرو آسیب وارد میکند و طول عمر آن ها را نیز کم می کند، و اینکه کیفیت سواری برای راننده و سرنشینان را به جهت لرزش های آزاردهنده و صداهای اضافی کاهش می دهد. پس اقدام به موقع در تشخیص و تعویض این قطعه امری ضروری است که بازدید دوره ای از آن به خصوص در هنگام تعویض روغن موتور، روش مناسبی برای اطلاع به موقع از هرگونه آسیب و خرابی وارد به این قطعه، همچنین جلوگیری از هزینه های مازاد است.

خرید دسته موتور ال نود

دسته موتور L90 دارای برندهای مختلفی است که می تواند تشخیص کالاهای اصل از تقلبی را برای خریداران سخت کند. به همین منظور، مجموعه یدک یار امکان مشاوره آنلاین را برای شما تدارک دیده تا با خیال راحت علاوه بر خرید دسته موتور رنو ال نود، بتوانبد از قیمت دسته موتور خودرو نیز بهرمند شوید.

شما می توانید برای خرید دسته موتور ال نود به فروشگاه اینترنتی یدک یار مراجعه کنید و پس از فیلتر کردن برند مورد نظر، محصولات را مشاهده کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به علائم خرابی دسته موتور ال نود داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.