بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ ها قطعاتی دایره شکل هستند که در بخش چرخ های دنده خودرو تعبیه شده اند. این قطعه در کاهش میزان اصطکاک میان دو قطعه جلوگیری کرده و کاربرد بسیاری در ابزار های چرخشی دیگر دارد. این قطعه از خانواده یاتاقان محسوب می‌شود.

بلبرینگ” در اصل نوعی از چرخ دنده بوده و فعالیت و نحوه عملکرد آن در خودرو ها با دیگر تولیدات صنعتی متفاوت می‌باشد. در حقیقت هر وسیله ای (هواپیما، چرخ خودرو، هارد دیسک انواع کامپیوتر و … ) که دارای چرخش باشند از وجود این قطعه بهره مند هستند.

واژه بلبرینگ (Ball Bearing) که در تمامی قطعات صنعتی وجود داشته و برای اغلب افراد آشناست، از دو بخش تشکیل شده است؛ عبارت بال به معنای توپ و عبارت بیرینگ به معنای یاتاقان است.

در این بخش از مقاله یدک یار به بررسی این سوال که “بلبرینگ چیست؟” می‌پردازیم و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

اجزا تشکیل دهنده بلبرینگ

موارد زیر از جمله اجزاء تشکیل دهنده بلبرینگ می‌باشد که البته با توجه به کاربرد بلبرینگ، این قطعات می‌توانند کمتر و بیشتر شوند. گاهی اوقات مشاهده می‌شود که به دو ردیف ساچمه در برخی اوقات نیاز است.

  1. رینگ داخلی
  2. رینگ خارجی
  3. ساچمه
  4. قفسه
  5. درپوش
بلبرینگ چکار می‌کند؟

بلبرینگ چکار می‌کند؟

یکی از سوالات مهم در زمینه این قطعه این است که “بلبرینگ چکار می‌کند؟” وظیفه اصلی و مهم بلبرینگ ها کاهش اصطکاک میان دو قطعه و همچنین جلوگیری از کشیده شدن دو جسم به یکدیگر می‌باشد. بلبرینگ ها نوعی چرخ دنده بوده و از خانواده یاتاقان ها محسوب می‌شوند که کاربرد زیادی در ابزار های قابل چرخش دارند.

بلبرینگ ها توانایی حمل بار های شعاعی و همچنین بار های محوری را داشته و اغلب در مکان هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بار به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایه خارجی به گوی ها اعمال شده و از آنجا فشار به لایه درونی انتقال می‌یابد. با توجه به اینکه گوی ها کروی شکل هستند، نقطه تماس آنها با لایه های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، بنابراین، توانایی حرکت بسیار نرم را دارند.

جنس بلبرینگ

رینگ های موجود در بلبرینگ ها معمولا از فولاد های کرم دار ساخته شده اند که این فولاد ها دارای بافت بسیار سختی هستند، به گونه ای که می‌توانند فشار زیادی را نیز تحمل کنند. همچنین، برخی فولاد های سخت شونده در تولید این رینگ ها بکار می‌روند.

بلبرینگ هایی که از سایز نسبتا بزرگی برخوردار هستند اغلب از متریالی ساخته می‌شوند که توانایی سخت پذیری بسیار بالایی دارند، البته این نکته فراموش نشود که در این بلبرینگ ها تنها سطح های مورد تماس از جنس فولاد ساخته شده اند.

انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ” بر اساس طراحی و موارد کاربردی به گروه های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که ویژگی اصلی تمایز آن ها به بیرینگ های محوری و شعاعی اطلاق می‌شود. از جمله بلبرینگ های خودرو عبارتند از:

بلبرینگ های شیار عمیق

بلبرینگ های شیار عمیق که متداول ترین بلبرینگ های موجود در بازار هستند، دارای شیار های عمیقی بر رویی سطح خود می‌باشند که شعاع این شیار ها با شعاع ساچمه برابری می‌کند.
به دلیل وجود این شیار ها و به وجود آمدن سطح تماس بالا مابین رینگ و ساچمه ها، بلبرینگ های شیار عمیق کاربرد زیادی داشته و توانایی تحمل بار های شعاعی و محوری را در دو جهت دارا هستند. این نوع از بلبرینگ ها برای بکار گیری در سرعت های بالا مناسب اند.  

بلبرینگ های شیار عمیق S

این نوع بلبرینگ ها معمولا در دو سمت خود دارای حلقه آب بند پلاستیکی بوده و در برخی از موارد نیز قطعه هایی که روی رینگ داخلی آنها نصب شده اند باعث حفاظت از حلقه آب بند می‌شوند.

بلبرینگ دینام

ساختمان این نوع بلبرینگ ها شباهت زیادی با بلبرینگ های شیار عمیق دارد. بلبرینگ دینام هیچ خازنی ندارد اما از آنجایی که در رینگ خارجی تنها یک لبه آن ها تعبیه شده است، اجزاء آن را می‌توان به راحتی از بلبرینگ ها جدا کرد.

بلبرینگ های تماس زاویه ای

بلبرینگ های تماس زاویه ای از انواع مختلفی همچون بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه، دو ردیفه، و چهار نقطه ای برخوردار هستند که در خودرو های متفاوت از یک نوع آن ها استفاده می‌شود.

از آنجایی که بلبرینگ های تماس زاویه ای توانایی تحمل بار محوری بسیار زیادی را دارند، در مقایسه با بلبرینگ های شیار دار از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

بلبرینگ های کف گرد

بلبرینگ کف گرد از جمله بلبرینگ هایی است که کاربرد بسیاری در صنعت دارد. این نوع قطعات نیز انواع مختلفی همچون  بلبرینگ کف گرد یک طرفه، دو طرفه، و یک طرفه با سطح کروی دارند.

بلبرینگ های خود تنظیم

بلبرینگ خود تنظیم نیز که بیشترین کاربرد را در صنایع دارند، در یک سمت خود دارای دو شیار و در سمت دیگر دارای یک سطح کروی می‌باشد. از بلبرینگ های خود تنظیم در مواقعی که محور با پوسته انطباق نداشته باشد یا محور دارای خیز باشد بکار می‌رود.

بلبرینگ های ایگرگ

این نوع بلبرینگ ها به نوعی نسخه تغییر شکل یافته بلبرینگ های شیار عمیق می‌باشند. بلبرینگ های ایگرگ نیز انواع مختلفی دارند:

  • بلبرینگ با طوقه قفلی نا متقارن
  • بلبرینگ با بوش تبدیل
  • بلبرینگ با سیستم پیچ بی سر

رُولبرینگ ها

رُولبرینگ ها نیز یکی دیگر از انواع بلبرینگ ها هستند که از طریق غلظتی خود سبب ایجاد امکان حرکت نسبی دو قطعه می‌شوند. سطح تماس ساچمه با دیگر سطوح در رولبرینگ ها همچون یک خط بوده، در نتیجه فشار بالایی از نوع شعاعی را تحمل می‌کنند، اما در صورتی که فشار از نوع محوری باشد قضیه برعکس شده و دیگر فشار زیاد قابل تحمل نمی‌باشد.

رولبرینگ ها نیز انواع مختلفی دارند:

  • رولبرینگ های مخروطی
  • رولبرینگ های سوزنی
  • رولبرینگ های بشکه ای
  • رولبرینگ های استوانه ای

نشانه های اختلال در بلبرینگ

  • صدای آسیاب حاصل از تایرها
  • لرزش فرمان
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • لقی و بازی بیش از حد چرخ ها
  • فرشودگی نابرابر تایرها در مقایسه با یکدیگر

خرید بلبرینگ

بلبرینگ یکی از قطعات مصرفی و مهم خودرو است که در بخش چرخ دنده ها تعبیه شده است. وجود خرابی در این قطعه عمدتا مشکلات مختلفی را برای اتومبیل شما به وجود می‌آورد و در نتیجه سلامتی خودرو و سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

خرید این قطعه نیازمند داشتن برخی اطلاعات مفید و کلیدی در رابطه با کیفیت آنهاست تا خریدار با آگاهی کامل کالایی مناسب را تهیه کند اما تمامی افراد نسبت به این موارد اشراف کافی نداشته و در برخی مواقع قطعه ای بی کیفیت و نامناسب را خریداری می‌کنند. البته وجود طیف وسیعی از کالاهای تقلبی در این زمینه نیز به این موضوع دامن می‌زند.

مجموعه یدک یار به عنوان یکی از مراکز مرتبط با فروش قطعات خودرو با داشتن بیش از ۶ سال سابقه فروش اینترنتی، یکی از پیشگامان در جهت ارائه قطعات خودرو به خریداران است. این فروشگاه با داشتن طیف وسیعی از قطعات و لوازم یدکی خودرو در تنوع بالایی از کیفیت، برند، و قیمت، حق انتخاب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین، دریافت مشاوره رایگان توسط متخصصان تیم یدک یار در زمینه مقایسه برندی برای مصرف کنندگانی که اشراف کافی بر سطح کیفیت برند  و قیمت ها ندارند نیز وجود دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان در این زمینه و خرید بلبرینگ با یدک یار در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.