اورینگ چیست؟

اورینگ ها نوعی واشر مکانیکی در خودرو ها هستند که دارای سطح مقطعی O شکلی بوده و سبب آب بندی می‌شوند. این قطعه در انواع مختلف و کیفیت های متنوع تولید شده و در سطوح مورد نظرمی‌چسبند. این قطعه نصب آسانی داشته و با قیمت های مناسبی قابل تهیه است.

اورینگ” نوعی واشر مکانیکی با سطح مقطعی به شکل O جهت آب بندی است. اورینگ ها را می‌توان یا به صورت داینامیک و یا به صورت استاتیک مورد استفاده قرار داد که از جمله کاربرد های داینامیک اورینگ می‌تواند به پیستون های هیدرولیک و شفت های دوار پمپ اطلاق شود

اورینگ ها را به دلایل مختلفی همچون سادگی، راحتی در نصب، قیمتی ارزان و … یکی از رایج ترین واشر ها در طراحی و تولید انواع خودرو ها تلقی می‌کنند، همچنین، این واشر ها قدرت و توانایی زیادی در برابر فشار های خارجی داشته و قادر هستند ده ها مگاپاسکال (هزاران اسب بخار) فشار را بدون ایجاد مشکلی تحمل کنند.

در این بخش از مقاله یدک یار به پاسخ به این سوال که “اورینگ چیست؟” و بررسی نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کاربرد اورینگ

اورینگ چکار می‌کند؟

به نظر شما “اورینگ چکار می‌کند؟” برای اینکه بتوان اورینگ (O-ring) را به طور موفقی طراحی کرده و از آن استفاده نمود نیاز است تا نصب مکانیکی صحیحی انجام شود که بتواند تغییر شکل و دفرمگی اورینگ را پیش بینی نماید. فشار مکانیکی وارد شده بر سطوح اورینگ که دائم با سیال در تماس است محاسبه می‌شود.

تا هنگامی که فشار سیال از فشار محل اتصال بیشتر نشود می‌توان گفت عمل آب بندی بدون بروز ایراد و به صورت صحیح انجام می‌شود. فشار سیال به طور یکنواخت بر روی سطح اورینگ منتقل شده که این سطح غیر قابل فشرده شدن می‌باشد.

لازم به ذکر است که اورینگ ها را با وسیله های گوناگونی همچون قالب گیری تزریقی، قالب گیری فشار، یا قالب بندی انتقالی و اکستروژن تولید می‌کنند.

پس از انجام عمل انتقال، فشار سطح با فشار فزاینده ای بالا می‌رود، بنابراین تا هنگامی که اورینگ از نظر مکانیکی صحیح نصب شده باشد عمل آب بندی را به درستی انجام می‌دهد. عمده ترین علتی که در رابطه با عدم آب بندی مناسب اورینگ ها وجود دارد، برآمدگی بخش های جفت شده می‌باشد. درزگیر ها نیز برای ایجاد یک نقطه تماس میان اورینگ و سطوح آب بندی طراحی می‌شوند.

تشخیص جنس اورینگ

برای تشخیص جنس یک اورینگ با کیفیت و نسوز از اورینگ های معمولی، بهتر است کمی اورینگ را بکشید؛ اگر سطح اورینگ پس از اینکه آن را ول کردید به حالت اولیه برگشت و حالت خود را از دست نداد، نتیجه گرفته می‌شود که جنس آن نسوز و اصل می‌باشد.

 اما در صورتی که پس از کشیدن اورینگ خلل و سوراخ هایی در سطح آن به وجود آمده و حالت پیشین خود را از دست داد، بدین معنی است که اورینگ معمولی بوده و از کیفیت چندانی برخوردار نمی‌باشد. یک اورینگ با کیفیت پس از مدتی در ارتباط و برخورد با مایعات، گازوئیل و روغن کیفیت پیشین خود را از دست نداده و در همان حالت خاص اولیه و نرمی خود باقی می‌ماند، اما اورینگ معمولی خیلی زود خشک شده و شکننده می‌شود.

انواع اورینگ

انواع اورینگ

در این بخش به بررسی “انواع اورینگ” و کاربرد آنها می‌پردازیم:

اورینگ کالرز

اورینگ کالرز نوعی اورینگ لاستیکی است که برای اولین بار توسط کمپانی دوپونت آمریکا تولید شد که این شرکت نام کالرز را به عنوان نام تجاری برای این نوع از اورینگ انتخاب کرد.

از جمله ویژگی های اورینگ کالرز می‌توان به استحکام، مقاومت شیمیایی، و حرارتی بالای آن اشاره کرد.

اورینگ وایتون

اورینگ وایتون نیز یکی دیگر از انواع اورینگ ها است که در مقابل فشار زیاد و دمای کاری بالا مقاومت نسبتا زیادی دارد. از جمله سایر ویژگی های اورینگ وایتون می‌توان به مقاومت آن در مقابل روغن هیدرولیک، اسید، انواع حلال ها، بنزین و همچنین خاصیت ضد سایش بودن آن اشاره نمود.

از آنجایی که جنس اورینگ وایتون به گونه ای است که در دما های پایین سخت می‌شود به همین دلیل در مواقعی که نیاز به انعطاف پذیری بالا دارند مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این نوع اورینگ را در رنگ های گوناگونی همچون زرد، سفید، مشکی، قرمز، نارنجی، و قهوه ای تولید می‌کنند.

اورینگ سیلیکون

اورینگ سیلیکون SILICON که به آن MVQ نیز گفته می‌شود می‌تواند به راحتی حالت الاستیسیته خود را در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد تا ۲۰۰ درجه حفظ نماید.

کاربرد اصلی اورینگ های سیلیکون برای مصارف بهداشتی و پزشکی است اما در خودرو ها نیز از آن استفاده می‌کنند. از جمله ویژگی های اورینگ سیلیکون می‌توان به مقاومت حرارتی و الکتریکی بالای آن اشاره نمود.

اورینگ فلوئور و سیلیکون

اورینگ فلوئور و سیلیکون دارای ویژگی های اورینگ سیلیکون بوده و همچنین در برابر سوخت و روغن از مقاومت نسبتا کمی برخوردار می‌باشد. اورینگ فلوئور و سیلیکون Fluorosilicones دامنه وسیعی از درجه حرارت کاربردی در مقایسه با اورینگ هایی همچون فلوئور و کربن را فراهم می‌سازد.

اورینگ NBR

اورینگ نیتریل از لحاظ ترکیب شیمیایی یک کوپلیمر بوتادین و آکریلونیترول می‌باشد. از جمله ویژگی هایی که اورینگ های NBR دارا می‌باشند می‌توان به مقاومت آن در مقابل سایش روغن های معدنی، گریس ها و حرارت اشاره کرد.

اورینگ HNBR

اورینگ HNBR یا همان اورینگ نیتریل هیدروژنه یکی از اورینگ های جدید بوده و در مقایسه با اورینگ های نیتریل دما های بالاتر را حفظ کرده و مقاومت بالایی دارد.

مقاومت سایشی، فشار بالا، و مقاوم در مقابل انواع مواد هیدروکربوری و روغن ها از جمله نقاط مثبتی است که این اورینگ ها دارا می‌باشند.

اورینگ EPDM

اورینگ EPDM یا اتیلن پروپیلن با دارا بودن دمای کاری حدود ۱۴۰ درجه سانتی گراد و بالاتر از اورینگ NBR، این توانایی را دارد که به راحتی در مقابل برخی از مواد شیمیایی و بخار آب فعالیت نماید. اورینگ اتیلن پروپیلن در برابر انواع اسید ها، آب شیرین، و آب شور دریا از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است.

اورینگ ACM

جنس اورینگ ACM از الیاف مصنوعی ساخته شده و از مونومر های اکریلیک می‌باشد. از جمله ویژگی هایی که این نوع اورینگ ها دارا می‌باشند مقاومت نسبتا بالای آن ها در مقابل حرارت و همچنین روغن های داغ است.

خرید اورینگ

اورینگ ها از جمله قطعات مصرفی هر خودرویی محسوب می‌شوند و با داشتن اطلاعات مفیدی در رابطه با اجزای خودرو امکان تعویض آن توسط فرد وجود دارد.

اورینگ ها از کیفیت های بسیار متنوعی برخوردار هستند و این تفاوت افراد را در انتخاب نوع کیفیت مورد نظر دچار سردرگمی می‌کند. اگر اطلاعات کافی درباره نحوه تشخیص کیفیت قطعه نداشته باشید، امکان خرید قطعه ای تقلبی و بی کیفیت نیز وجود دارد.

از آنجایی که خرید یک اورینگ اصل و با کیفیت نیازمند داشتن تخصص در این زمینه است، با تماس با مجموعه یدک یار می‌توانید تمامی سوالات خود را در زمینه قطعات و لوازم یدکی بپرسید! کارشناسان یدک یار آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند و مشاوره رایگان را در اختیار تمامی کاربران خود قرار می‌دهند.

این مجموعه در قالب یک فروشگاه اینترنتی در حال فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی آن در تنوع بالا به مشتریان خود در سراسر کشور است. تضمین اصالت و سلامت فیزیکی کالا دو ویژگی اصلی قطعات عرضه شده توسط این فروشگاه می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره رایگان و خرید اورینگ خودرو با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.