راه های جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین

علت ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین معمولاً به مشکلات فنی و مکانیکی موتور خودرو، کیفیت پایین عایق بندی، خرابی سیستم اگزوز و… مربوط می شود که در این مقاله ما راه های جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین را بررسی کرده ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

صدای موتور و اگزوز از ویژگی های استاندارد هر وسیله نقلیه ای است، اما صدای بیش از حد می تواند واقعاً آزار دهنده باشد. اگر به دنبال راه های “جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین” (Preventing Engine Noise From Entering the Car Cabin) هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. ولی قبل از هر چیز بد نیست با علت های ورود صدای موتور به داخل ماشین آشنا شوید.

علت ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین

جلوگیری-از-ورود-صدای-موتور-به-داخل-اتاق-ماشین

به طور کلی دلایل مختلفی برای ورود صدای موتور به داخل اتاق وجود دارد که عبارتند از:

مشکلات فنی و مکانیکی موتور خودرو

موتور خودرو از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده که خرابی در هر یک از این قطعات می تواند باعث تولید صدا و در نتیجه منجر به ورود آن به داخل اتاق ماشین شود.

کیفیت پایین عایق بندی خودرو

هر خودرویی دارای یک سیستم عایق بندی مختص به خود می باشد که اگر این سیستم کیفیت پایین داشته باشد و یا دچار خرابی شده باشد، صدای بیش از حد موتور به داخل ماشین ورود پیدا می کند.

خرابی سیستم اگزوز

اجزای یک سیستم اگزوز خودرو شامل منیفولد خروجی، مبدل کاتالیزوری، لوله های اگزوز، تشدید کننده و… می باشد که خرابی در هر یک از این قطعات می تواند باعث تولید صدای بیش از حد موتور خودرو شود.

طراحی خودرو

یکسری از خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نمی توانند به خوبی صدای موتور را به اطراف پخش کنند که همین موضوع می تواند در ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین موثر باشد. این مشکل معمولاً در خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی دیده می شود که از جزییات و عایق بندی های بی کیفیت بهره برده‌اند.

فرسودگی عایق قطعات داخلی

عایق بندی مناسب درب خودرو، پنجره‌ها و داشبورد می تواند نقش بسیار موثری در کاهش ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین داشته باشد که طبیعتاً اگر این عایق بندی از کیفیت پایینی برخوردار باشد، صدای موتور به داخل کابین ورود پیدا می کند.

جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین

مشکل ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین در بسیاری از خودروهای تولید داخل مانند پراید، تیبا، کوییک، ساینا، پژو ۲۰۶ و… وجود دارد. اگر به دنبال جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین هستید بایستی موارد زیرا را در نظر بگیرید:

  • انجام سرویس های دوره‌ای و تعمیر و نگهداری منظم خودرو: همانطور که می دانید، تعویض به موقع مصرفی های خودرو مانند روغن موتور، روغن گیربکس، تسمه تایم و… می تواند نقش بسزایی در افزایش طول عمر موتور و پایین آمدن استهلاک آن داشته باشد. زمانی که استهلاک موتور افزایش پیدا می کند، طبیعتاً سر و صدای آن نیز بالا می رود و در نتیجه شما متوجه این صداهای آزار دهنده در اتاق خودرو خواهید شد.
  • بررسی عایق های صوتی خودرو: هر خودرویی دارای عایق های صوتی منحصر به فرد است که به همین دلیل ما شاهد این هستیم که اغلب در خودروهای تولید داخل صدای موتور به داخل اتاق ورود پیدا می کند، اما این موضوع در خودروهای باکیفیت چینی و خارجی مشاهده نمی شود. سعی کنید عایق های کاپوت، درب ها، پنجره ها، داشبورد و… را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید تا از ورود صدای بیش از حد موتور به داخل خودرو جلوگیری نمایید.
  • بررسی سیستم اگزوز خودرو: اگر مشکلی در سیستم اگزوز و قطعات آن وجود داشته باشد، صدای موتور زیاد می شود و طبیعتاً این صداها به داخل اتاق خودرو ورود پیدا می کند. اگر مدت زمانی زیادی است که سرویس سیستم اگزوز را انجام نداده‌اید سعی کنید این موضوع را در اولویت خود قرار دهید تا بتوانید از ورود صدای موتور به داخل اتاق جلوگیری کنید.
  • بررسی سلامت سیستم احتراق: تعویض به موقع مصرفی های سیستم احتراق مانند شمع ها می تواند نقش بسیار زیادی در کاهش صدای موتور و ورود آن به داخل اتاق ماشین داشته باشد. لذا حتماً این موضوع را در دستور کار خود قرار دهید.
  • عملکرد مناسب سیستم خنک کننده: زمانی که موتور خودرو بیش از حد داغ می شود، پیستون ها دچار آسیب می شوند و همین موضوع باعث افزایش سر و صدای موتور خودرو می شود. پس شما بایستی از عملکرد مناسب سیستم خنک کننده مطمئن شوید تا از خرابی قطعات موتوری و افزایش سر و صدای موتور جلوگیری کنید.
  • بررسی دسته موتور: دسته موتور قطعه‌ای است که موتور را در جایگاه خود ثابت نگه می دارد. زمانی که دسته موتور از کار می افتد، موتور خودرو شروع و به لرزش و سر و صدا می کند و همین موضوع منجر به ورود صدای بیش از حد موتور به داخل اتاق ماشین خواهد شد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد راه های جلوگیری از ورود صدای موتور به داخل اتاق ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.