نقش رادیاتور کولر خودرو یا کندانسور چیست؟

رادیاتور کولر خودرو یا کندانسور یکی از مهم ترین بخش های سیستم تهویه مطبوع می باشد که گاز مبرد با فشار بالا را به مایع فشار بالا تبدیل می کند. علاوه بر این، کندانسور گرمای فشرده در گاز خنک کننده را جذب می کند

کندانسور کولر خودرو یک مبدل حرارتی است که گاز کولر را از حالت گاز به مایع تبدیل می کند و در واقع رادیاتور کولر خودرو یا همان کندانسور بخش مهمی از سیستم تهویه مطبوع خودرو به شمار می رود. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی وظیفه و نقش “رادیاتور کولر خودرو” (What is a Condenser) و همچنین تفاوت این قطعه با رادیاتور ماشین بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

رادیاتور کولر ماشین و کاربرد آن

رادیاتور-کولر-خودرو

رادیاتور کولر ماشین یا همان کندانسور از اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو به‌شمار می رود که در کنار اجزای دیگر این سیستم وظیفه خنک کردن فضای داخلی کابین را بر عهده دارد. این قطعه در واقع همانند یک مبدل حرارتی عمل کرده و گاز با فشار بالا را به مایع با فشار بالا تبدیل می کند.

به عبارت دیگر، وظیفه کندانسور این است که چگالش گاز کولر خودرو را انجام دهد به طوری که با کاهش یافتن دمای سیال، مایع خنک کننده به دست آمده که از طریق منافذ رادیاتور کولر خودرو آزاد می شود و گرمای فشرده در گاز خنک کننده را جذب می کند.

لازم به توضیح است که وجود هرگونه شن و ماسه و گرد و غبار در مسیر رادیاتور آب سبب تحت تاثیر قرار دادن کارکرد رادیاتور کولر ماشین شده و تهویه مطبوع خودرو را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد، لذا برای شستشو مجراها و کانال های ورودی رادیاتور از مواد شستشو دهنده مخصوص استفاده کنید.

تفاوت بین رادیاتور ماشین و کندانسور چیست

تفاوت بین رادیاتور ماشین و کندانسور چیست؟ سوالی بسیار مهم که برای اغلب افراد بوجود می آید. رادیاتور خودرو جزء ضروری و مهم در سیستم خنک کننده ماشین است و در واقع رادیاتور یک مبدل حرارتی می باشد. ساختار این قطعه شامل محفظه ورودی آب، محفظه خروجی آب و هسته رادیاتور می باشد. مهم ترین وظیفه و کاربرد رادیاتور ماشین این است که گرمای مایع خنک کننده را به کمک هوا کاهش دارد. حال کندانسور کولر ماشین بخشی جدایی ناپذیر از سیستم تهویه مطبوع می باشد و همانطور که در بالا اشاره کردیم، این قطعه مانند یک مبدل حرارتی عمل کرده و باعث تبدیل گاز کولر به مایع با فشار بالا می شود.

رادیاتور آب و رادیاتور کولر خودرو هر دو مبدل حرارتی هستند که برای دفع گرما نیز استفاده می شوند. اما رادیاتور آب و کندانسور کولر متعلق به دو سیستم مختلف خودرو بوده و نحوه دفع گرما نیز متفاوت است. اگرچه رادیاتور آب و کندانسور کولر خودرو عملکرد های مشابهی دارند، اما تفاوت های مختلفی بین آنها وجود دارد. تفاوت عملکرد این دو قطعه در این است که رادیاتور آب برای دفع گرمای موتور به محیط نیاز به استفاده از مایع خنک کننده دارد، در حالی که کندانسور از گاز کولر برای دفع گرما استفاده می کند. این دو همچنین از نظر ساختار نیز متفاوت هستند، رادیاتور آب دارای پره‌های فلزی است که توسط هسته‌ای با کانال های باریک و زیاد به هم متصل شده‌اند. حال کندانسور کولر خودرو معمولاً ساختاری از جنس آلومینیوم یا مس دارند که گاز کولر گرما را از بین می برد و به حالت مایع بر می گردد.

کندانسور کولر ماشین کجاست

کندانسور-کولر-ماشین-کجاست

محل قرار گیری کندانسور کولر ماشین در داخل خودرو و درست در جلوی رادیاتور آب ماشین می باشد.

خرید رادیاتور کولر خودرو

رادیاتور کولر خودرو ممکن است با گذر زمان دچار خرابی شود که در این مواقع تنها راه‌حل تعویض این قطعه می باشد. به همین منظور اگر نیاز به خرید و مشاهده قیمت رادیاتور کولر خودرو دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره‌گیری تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ ثبت سفارش خودرو را انجام دهید. پس از تماس با یدک یار، متخصصین فنی ما تمامی اطلاعات لازم را به صورت کاملاً رایگان در اختیارتان قرار خواهد دارد مناسب رادیاتور کولر را برای ماشین خود خریداری نمایید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد رادیاتور کولر خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.