فیلتر هوا چیست؟

فیلتر هوا یکی از قطعات تعبیه شده در مسیر ورودی موتور است که عمل تصویه هوا را انجام می‌دهد. این قطعه تمامی ناخالصی های موجود در هوا را جذب کرده و هوای عاری از آلاینده را وارد موتور می‌کند. این قطعه همچنین میزان هوای ورودی موتور را تنظیم می‌کند.

فیلتر هوا” که یکی از مهم ترین بخش های قرار گرفته در ورودی موتور خودرو می‌باشد و همانطور که از نامش پیداست، عمل تصفیه هوا را بر عهده دارد، به گونه ای که تمام ناخالصی های موجود در هوا را جمع کرده و سپس هوای تمیز و بدون هیچ گونه ذرات آلاینده را وارد موتور می‌کند. این قطعه همچنین میزان هوای ورودی به موتور را نیز تنظیم می‌نماید.

در این مقاله سعی کردیم تا به پاسخ این سوال که “فیلتر هوا چیست؟” بپردازیم و نحوه عملکرد آن را در اختیار شما قرار دهیم.

فیلتر هوا چکار می‌کند؟

فیلتر هوا چکار می‌کند؟

سوال اصلی که در این بخش با آن رو به رو هستیم این است که “فیلتر هوا چکار می‌کند؟” ذرات آلاینده و گرد و غبار زیادی در هوا وجود دارند که می‌توانند به بسیاری از اجزا موتور اتومبیل آسیب جدی رسانده و به مرور زمان سبب فرسایش آن ها شوند؛ برای مثال، قطعاتی همچون سوپاپ ها، رینگ های پیستون، یاتاقان ها و بدنه سیلندر ها از جمله بخش هایی هستند که به راحتی خراب شده و مورد فرسایش قرار می‌گیرند.

از جمله ذراتی که سبب آسیب این قطعات می‌شوند، می‌توان به گرد و غبار موجود در هوا، گرده، دوده، رطوبت و … اشاره کرد. فیلتر هوا (Air filter) در این میان وظیفه دارد تا از ورود این ذرات به داخل موتور و اجزای آن جلوگیری کرده و مانع فرسایش و خرابی آن ها شود.

فیلتر هوا کجا است؟

محل قرارگیری و استقرار فیلتر هوا در اتومبیل های مختلف متفاوت می‌باشد و اگر به درستی در محل خود قرار نگیرد هوای مورد نیاز بجای عبور از فیلتر هوا از بین درز ها عبور کرده و در نهایت فیلتراسیون به خوبی صورت نگرفته و آسیب های جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد خواهد شد.

عمر مفید فیلتر هوا

همانطور که می‌دانید، هر وسیله ای طول عمر مشخصی داشته و پس از گذشت مدتی فرسوده شده و از کار می‌افتد، طول عمر مفید فیلتر هوا بر اساس استاندارد های گفته شده بین ۳ تا ۵ هزار کیلومتر بوده و نمی‌تواند کارکرد مناسبی بیش از ۵ هزار کیلومتر داشته باشد، اما این مدت زمان کوتاه برای تعویض این قطعه کمی غیر منطقی و غیر اقتصادی به نظر می‌رسد، لذا تعویض آن هر دو سال یکبار و به فاصله طی ۲۴ هزار کیلومتر امری ضروری است.

استفاده کردن از فیلتر هوای نامرغوب و فرسوده سبب می‌شود تا موتور خودرو صدمات زیادی دیده و همچنین میزان مصرف سوخت آن بالا رود. تعویض فیلتر هوا پس از گذشت مدتی استفاده بسیار ضروری است چرا که استفاده از فیلتر هوای کثیف و فرسوده سبب ضربه دیدن موتور اتومبیل می‌شود.

همچنین، یکی از مواردی که متخصصین اتومبیل ها و همچنین تعمیرکاران همواره درباره آن توصیه می‌کنند مصرف زیاد بنزین در صورت استفاده از فیلتر هوای کثیف می‌باشد. حتی تعویض فیلتر هوای خودرو به دلیل قیمت بسیار بالای سوخت از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه است، ضمن اینکه از بروز آسیب به اتومبیل نیز جلوگیری می‌کند.

در صورت کثیف بودن فیلتر هوا و همچنین فرسوده بودن آن، میزان مصرف سوخت نیز افزایش یافته و سبب افزایش شاخص های آلایندگی در محیط زیست خواهد شد. در آخر می‌توان نتیجه گرفت با تعویض فیلتر هوای خودرو می‌توان به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی کرد.

میزان ظرفیت فیلتر هوا

منظور از ظرفیت فیلتر هوا میزان گرد و غبار، رطوبت و آلاینده ای است که می‌تواند جذب و در خود نگهداری کند. هر فیلتر هوایی با توجه به نوع و جنس آن از ظرفیت مشخصی برخوردار می‌باشد؛ به طور مثال، برای فیلتر های کاغذی میزان ظرفیت در نظر گرفته شده ۵۰۰۰ کیلومتر است.

علاوه بر این ها، میزان هوادهی فیلتر هوا نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد چرا که دارای هوادهی ۳۱۹ فوت در دقیقه می‌باشد.

انواع فیلتر هوا

به طور کلی، “انواع فیلتر هوا” به دسته بندی سلولزی، اسفنجی، و کتان دار تقسیم می‌شود که اکنون به بررسی جداگانه هرکدام از آن ها می پردازیم:

فیلتر هوای سلولزی (کاغذی)

فیلتر هوای سلولزی یا همان فیلتر هوای کاغذی، پرکاربردترین و عمومی ترین فیلتر هوای خودرو است. فیلتر های هوای سلولزی برای جذب ناخالصی های هوا و گرد و غبار از یک کاغذ پلیسه دار آکاردئونی بهره می‌برند و برای ایجاد ثبات و پایداری در ساختار این نوع از فیلتر های هوا از یک فریم پلاستیکی استفاده می‌شود.

فیلتر هوا سلولزی

فیلتر های هوای سلولزی در مقایسه با سایر فیلتر ها از قیمت پایین تری برخوردار هستند اما طول عمر کوتاهی داشته و فرد مجبور است تا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی نسبت به تعویض آن اقدام نماید. این فیلتر ها توانایی جذب بالایی داشته و قادر به جذب ۸۰ الی ۹۰ درصد ذرات خارجی و آلاینده ها هستند.

فیلتر هوای اسفنجی

در زمان های گذشته از فیلتر هوای اسفنجی تنها در تراکتور ها و وسیله های حمل و نقل سنگین استفاده می‌شد، اما امروزه از این نوع فیلتر های هوا در اتومبیل های مسابقه ای به صورت چند لایه و با بهره گیری از فناوری نانو استفاده می‌شود.

در طراحی و تولید فیلتر هوای اسفنجی در خودرو های کلاسیک از مکانیزم فیلتر های هوای روغنی قدیمی الهام گرفته شده است. یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان در فیلتر هوای اسفنجی بکار رفته تا بتواند مواد اضافی را به راحتی جذب نماید.

اگر بخواهیم این فیلتر هوا را با مدل قبلی بررسی کنیم، باید گفت فیلتر هوای اسفنجی گران تر از فیلتر هوای سلولزی است در حالی که در اتومبیل های شهری فیلتر هوای سلولزی عملکرد بهتری دارد.

فیلتر هوای کتان

فیلتر هوای کتان از هر دو نوع فیلتر هوای نام برده شده گران تر می‌باشد چرا که در این نوع از فیلتر ها از شش لایه پارچه مخصوص روغنی بهره برده شده تا بتواند مواد اضافی را بهتر جذب خود نماید.

فیلتر هوا کتان

فیلتر هوای کتان برخلاف فیلتر های سلولزی از طول عمری طولانی برخوردار بوده و قابل شست و شو نیز می‌باشند. فیلتر هوا های کتان تنفس بهتری به خودرو می‌بخشند چرا که فرم کلی ساختار آن باعث انتقال زود هنگام جریان هوا در سیستم های داخلی اتومبیل شده، در نتیجه اتومبیل عملکرد بهتری خواهد داشت.

زمان تعویض فیلتر هوا

تعویض فیلتر های هوا امری بسیار ضروری است و معمولا با برخی نشانه های بروز می‌کند:

  • ریپ زدن موتور
  • افزایش زمان استارت
  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش توان موتور
  • لرزش مداوم موتور
  • افزایش رسوب بر روی شمع موتور
  • افزایش میزان گاز های خروجی اگزوز

عدم تعویض این قطعه سبب ایجاد مشکلاتی از جمله بالا رفتن آلاینده مونو اکسید کربن شده و بر سلامتی محیط زیست تاثیر مخربی دارد.

خرید فیلتر هوا

در صورتی که نیاز به تعویض فیلتر هوا خودرو خود هستید، اطمینان از کیفیت این محصول از مهم ترین فاکتور هایی است که باید به خوبی از آن مطلع باشید چرا که تهیه لوازم یدکی و قطعات تقلبی خسارات سنگین تری را به خودرو شما وارد خواهد کرد.

از این رو، مجموعه یدک یار پیشنهاد ما به شما برای خرید لوازم یدکی خودرو و قطعات آن می‌باشد. این مجموعه ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و درصورتی که محصول مورد نظر با مشکلاتی همچون کیفیت پایین یا بسته بندی مخدوش رو به رو باشد، تمکتن مرجوع آن بدون پرداخت هیچ هزینه ای به این کمپانی وجود دارد.

دریافت مشاوره رایگان به تمامی مشتریان در سراسر نقاط کشور نیز توسط تیم متخصص یدک یار انجام پذیر است. برای دریافت مشاوره و خرید فیلتر هوا با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.