کمپرسور کولر خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟ هرآنچه باید از آن بدانید

کمپرسور کولر خودرو از قطعات کابردی ماشین است که وظیفه هدایت گازهای مبرد خنک کننده به داخل کابین اتومبیل را دارد،اهمیت این قطعه در روزهای گرم تابستانی بیشترین نمود را دارد و وجود آن برای تمامی اتومبیل های امروزی ضروری است، در این مقاله به بررسی این قطعه از خودرو خواهیم پرداخت.

کمپرسور کولر خودرو” (Compressor) یکی از حیاتی ترین تجهیزاتی است که در خودروهای امروزی تعبیه شده است، این قطعه نه چندان پیچیده با تاثیرگذاری بالای خود در سیستم تهویه خودرو یکی از مهم ترین قطعات کاربردی خودرو محسوب می‌ شود که وجود آن بسیار ضروری و لازم است.
این قطعه حساس در بیشتر زمان های استفاده از خودرو کاربرد داشته و رانندگی را با سهولت و رفاه بیشتری ارائه می دهد، در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات پایه ای را درباره ساختار کلی “کمپرسور کولر ماشین”، نحوه عملکرد آن و هر آنچه باید از این قطعه بدانید در اختیار شما قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

کمپرسور کولر خودرو چیست؟

همه ما در روزهای گرم تابستانی نیاز به استفاده از تجهیزات خنک کننده مانند کولر داریم و بالعکس در روزهای سرد زمستانی چیزی بهتر از یک سیستم گرمایشی نمی‌تواند نیاز ما به گرما را به طور کامل رفع کند، وجود این تجهیزات در تمامی محیط هایی که در آن حضور داریم لازم و ضروری است، هنگام رانندگی با خودرو هم نیز با چنین شرایطی رو به رو هستیم.

همانطور که می‌دانید، رانندگی یکی از فعالیت های روزمره افراد در طول روز است و نیاز افراد به رفاه در خودرو از مهم ترین فاکتورهایی است که باید به خوبی تامین شود، به عنوان مثال گرمای روزهای داغ تابستانی، افراد را در هنگام رانندگی به سرعت کلافه و عصبی می‌کند، در این شرایط است که تجهیزاتی مانند کولر خودرو این قبیل مشکلات را به خوبی حل خواهد کرد، حال سوالی که در این وضعیت به وجود می‌آید این است که “کمپرسور کولر ماشین چیست؟“. کمپرسور کولر ترکیبی از چند پیستون و سیلندر می‌باشد که با فشار دکمه AC در کابین خودرو شروع به کار کرده و به کمک گاز کمپرسور فضای داخلی کابین اتومبیل را خنک می‌کند.

کار کمپرسور کولر خودرو چیست؟

معرفی کمپرسور کولر

همانطور که میدانید سیستم تعویه مطبوع ماشین با دمیدن باد، دمای هوای داخل اتاق خودرو را مطلوب سرنشینان نگه میدارد. این سیستم به کمک فن کولر باد را از دریچه های روی داشبورد همانند یک پنکه به داخل اتاق هدایت میکند. زمانی که شما از سیستم تهویه خودرو استفاده میکنید کمپرسور خودرو میتواند وارد عمل میشود. باید گفت برخلاف باور عموم که فکر میکنند “کار کمپرسور کولر ماشین” فقط خنک کردن باد سیستم تهویه هست، این قطعه مسئولیت های دیگر نیز دارد. وظیفه کمپرسور کولر خودرو علاوه بر خنک کردن باد سیستم تهویه در زمان روشن کردن کولر، از بین بردن بخار و رطوبت اتاق ماشین در فصول سرد هنگام روشن کردن بخاری نیز هست.

بررسی اجزای تشکیل دهنده کمپرسور کولر خودرو

“اجزای کمپرسور کولر خودرو” به بخش های مختلفی تقسیم مشود. ساختمان اصلی کمپرسورهای خودرو از تعدادی سیلندر و پیستون تشکیل شده است و با روشن کردن دکمه مربوطه در کابین قابل استفاده می‌باشد، البته دو اجزای ذکر شده تقریبا مهم ترین بخش های تشکیل دهنده کمپرسور کولر خودرو هستند اما گردهمایی قطعات دیگری نیز در عملکرد صحیح آن تاثیرگذار است.
به طور کلی، قطعات کمپرسور کولر خودرو شامل موارد زیر هستند:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • کپسول خنک کننده
  • سوئیچ
  • فن کولر
  • سیم کشی
  • رسیوردرایر

کمپرسور کولر ماشین چگونه کار میکند؟

هریک از اجزای کمپرسور خودرو وظایف خود را مرحله به مرحله انجام داده تا در نهایت هوای خنک و فشرده شده وارد خودرو شود، نحوه عملکرد این قطعه نیز از جمله فاکتورهایی است که ذکر آن خالی از لطف نیست، در ادامه به بررسی کامل طرز کار کمپرسور کولر خودرو پرداخته و مراحل آن را به ترتیب ذکر خواهیم کرد.

کمپرسور در قالب یک پمپ به عنوان مهم ترین بخش سیستم تهویه وظیفه انتقال جریان گاز مبرد خنک را دارد و به وسیله یک تسمه به میل لنگ موتور متصل شده است، با روشن کردن دکمه AC، گاز خنک کننده توسط کمپرسور فشرده و متراکم شده و به وسیله کندانسور به سمت خروجی هدایت می‌شود، عمل فشرده سازی هوا معمولا توسط تسمه دینام خودرو انجام می‌شود، حین زمانی که جریان خنک کننده مسیر کندانسور را طی می‌کند، وارد شیر انبساط شده و دچار افت فشار می‌شود، بعد از این افت فشار، خنک کننده قابلیت تبدیل به دو حالت مایع و گاز در اوپراتور را داراست؛ بدین ترتیب بخشی از آن به مایع تبدیل می‌شود اما مجددا تبخیر شده و به گاز تغییر حالت می‌دهد، سرمای ایجاد شده در این مرحله از طریق لوله های اوپراتور وارد فن کولر خودرو شده و از آنجا به کابین خودرو ورود می‌کند، نقش کمپرسور کولر طی انجام این فرآیند بسیار حیاتی بوده چرا که گاز مبرد خنک کننده از اوپراتور به کندانسور منتقل شده و بعد از آن به اوپراتور بازمی‌گردد.

فرآیند ذکر شده، چگونگی کارکرد کمپرسور کولر خودرو را نشان می‌دهد که تنها هنگام روشن بودن موتور رخ میدهد و از طریق دریچه های تعبیه شده در کابین، فضای داخلی خودرو را به سرعت خنک می‌کند.

طرز کار کمپرسور کولر ماشین

بررسی انواع کمپرسور ماشین

کمپرسورهای بکار رفته در خودروها از ساختار متفاوتی برخوردار هستند، این تفاوت معمولا با قدرت موتور خودرو و وزن آن ارتباط تنگاتنگی دارد. کمپرسور کولر خودورها به نسبت نحوه انتقال انرژی به سیال ها به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند؛ رایج ترین “انواع کمپرسور کولر خودرو” موارد زیر است:

  • کمپرسور کولر دینامیکی (شعاعی، محوری)
  • کمپرسور جا به جایی مثبت (رفت و برگشتی، دوار)
  • کمپرسور گریز از مرکز (تک مرحله ای)

کمپرسورهای ماشین از جنبه های دیگر نیز بخش بندی میشوند. از آنجا که این قطعه باید به صورت کاملا آب بندی شده باشد تا هرگونه نشتی را در راستای محور خود از بین ببرد، این قطعه را از جنبه نحوه آب بندی نیز تفکیک میکنند.
کمپرسور کولر ماشین با توجه به نحوه آب بندی چهار نوع مختلف دارد، از قبیل مکانیکی، حلقوی، هیدرواستاتیکی و لابیرینتی. همچنین توجه داشته باشید که کمپرسور کولر خودرو دارای ظرفیت های ثابت و متغیر است؛ ظرفیت ثابت آن با حرف H و ظرفیت های متغیر پیستون و میزان جا به جایی آن نیز با حرف V نمایش داده می‌شود.

اهمیت روغن کمپرسور خودرو

باتوجه به عملکرد کلی کمپرسور کولر ماشین، نوع روغن کمپرسور کولر خودرو، انواع روغن کمپرسور کولر خودرو و تعویض روغن کمپرسور کولر خودرو از مهم ترین مواردی است که باید متوجه آن بود چرا که عدم رسیدگی به این موضوع ها عملکرد صحیح این قطعه را دچار مشکل نموده و ممکن است خسارات مختلفی را به آن وارد کند، به طور کلی استفاده از روغن های مخصوص کمپرسور در افزایش بازدهی بهتر و مناسب تر این قطعه نقش بسزایی را ایفا می‌کنند و باید توجه داشت که وجود موادی مانند پلیول استر موجب به وجود آمدن نرمی در این قطعه و در نهایت عملکرد صحیح آن خواهد شد، به همین ترتیب اصطکاک و خوردگی کمپرسور کاهش پیدا کرده و طول عمر بالاتری خواهد داشت.

خرید کمپرسور کولر خودرو

شاید در نگاه اول کمپرسور خودرو قطعه ای نه چندان با اهمیت به نظر برسد اما با کمی بررسی در مورد امکانات رفاهی اتومبیل خود درمی‌یابیم که وجود این قطعه در کنار بسیاری از قطعات دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه داشته باشید که تعمیر کمپرسور کولر ماشین هم از دیگر موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید؛ در این حالت شما نیاز به منبع مورد اعتمادی برای تهیه قطعه مورد نظر خود خواهید داشت، منبعی که علاوه بر عرضه محصول مرغوب، قیمت مناسبی را به مشتری ارائه دهد.
امروزه وجود منابع مختلف جهت تهیه قطعات خودرو، خریداران را دچار سردرگمی زیادی کرده چرا که کیفیت های ارائه شده در این زمینه دارای تفاوت های فاحشی می‌باشد، طیف های گسترده ای از محصولات تقلبی و بی کیفیت در بازار در بسیاری از موارد هم خریداران و هم فروشندگان معتبر را دچار برخی معضلات کرده و هزینه و زمان صرف شده افراد را عملا به هیچ تبدیل می‌‌کند، فروش این قطعات تقلبی به جای محصولات اصل و استفاده از بسته بندی های اصیل و بارکد دار از نمونه مشکلات شایع در بازار قطعات است که مشتری را وادار به دقت بیشتری در خرید خود می‌کند، برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین معضلاتی، برخی از مراکز معتبر اقدام به عرضه محصولاتی با کیفیت مطلوب نموده اند که مجموعه یدک یار هم در این راستا با تکیه بر جلب اعتماد مشتری اقدام به عرضه قطعات و لوازم یدکی خودرو و همچنین فروش کمپرسور کولر خودرو با ضمانت اصالت کرده است، کلیه محصولات ارائه شده در این مجموعه توسط تیم کارشناسی از نظر کیفی و اصالتی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و بعد به دست مشتریان می‌رسد.
با تهیه محصول از مجموعه یدک یار صاحب بسیاری از فاکتورهای مهم در خرید خود مانند ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا خواهید شد، همچنین این مرکز ضمانت تعویض و یا مرجوع کردن کالای خریدارای شده در صورت وجود هرگونه مغایرت را به مشتری می‌دهد.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه قطعات مختلف خودرو، قیمت کمپرسور کولر خودرو و خرید کمپرسور کولر خودرو با ما در تماس باشید.

اجزای کمپرسور کولر خودرو چیست؟

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • کپسول خنک کننده
  • سوئیچ
  • فن کولر
  • سیم کشی
  • رسیوردرایر
  • کمپرسور کولر چیست؟

    کمپرسور کولر ترکیبی از چند پیستون و سیلندر می‌باشد که با فشار دکمه AC در کابین خودرو شروع به کار کرده و به کمک گاز کمپرسور فضای داخلی کابین اتومبیل را خنک می‌کند.

    انواع کمپرسور کولر خودرو کدامند؟

    دینامیکی، جا به جایی مثبت و گریز از مرکز

    کار کمپرسور کولر ماشین چیست؟

    کمپرسور در قالب یک پمپ به عنوان مهم ترین بخش سیستم تهویه وظیفه انتقال جریان گاز مبرد خنک را دارد و به وسیله یک تسمه به میل لنگ موتور متصل شده است

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. احسان شهیدی فر می گوید

      خیلی ممنون 🙏🙏🙏
      عالیه مقالتون 👌👌👌