همه چیز درباره ایموبلایزر

به جدیدترین و پیشرفته ترین سیستم ضد سرقت خودرو در سوییچ ایموبلایزر می‌گویند. سوییچ ضد سرقت نام دیگری است که به سیستم ایموبلایزر می‌گویند. ایموبلایزر برای جلوگیری از دزدیده شدن ماشین بر روی آن نصب می‌شود. این سیستم یک قفل نرم افزاری است که بر روی ECU ماشین گذاشته می‌شود و باعث می‌شود با هیچ روشی به جز باز شدن قفل ماشین با سوییچ نتوان آن را روشن کرد، زیرا در خودروهای قدیمی راه‌های دیگری نیز برای باز شدن ماشین وجود دارد که برای مثال یکی از آن‌ها اتصال کوتاه پایه‌های سوییچ است که با استفاده از سیستم ایموبلایزر دیگر قابل استفاده نیست.

اگر خودرویی از سیستم ایموبلایزر (Immobilizer) استفاده کند، فعال یا غیرفعال بودن سه جز ماشین ‌که موتور استارت، سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه را شامل می شود، فقط با سوییچ ضد سرقت کنترل می‌شوند و اگر آن‌ها غیرفعال باشند ماشین اصلا حرکت نمی کند. با فعال بودن سیستم سوییچ ضد سرقت بر روی یک ماشین، تنها سوییچی می‌تواند آن را روشن کند که کد آن با کد تعریف شده در محل سوییچ یکسان باشد یعنی اگر از کلیدی استفاده شود که کد مشابهی با محل سوییچ نداشته باشد نمی توان آن را روشن کرد. این روش باعث می‌شود ماشین در برابر دزدی سارقان امنیت داشته باشد.

ایموبلایزر چگونه در یک ماشین فعال می‌شود؟

برای فعال کردن ایموبلایزر بر روی یک خودرو باید قبل از اینکه خودرو استارت بخورد عملیات انجام شود. کد گذاری بر روی محل سوییچ با استفاده از دستگاه دیاگ سوییچ انجام می‌شود و کدی که بر روی آن گذاشته می‌شود در حافظه سوییچ و آنتن ترانسپوندر نیز ذخیره می‌شود. آنتن ترانسپوندر در زیر فرمان ماشین نصب می‌شود که از یک برد الکترونیکی و سیم پیچ تشکیل شده است و یک میدان مغناطیسی کوچک درست می‌کند.

میدان مغناطیسی حاصل از ترانسپوندر، زمانی که سوییچ در محل کلید قرار می‌گیرد باعث فعال شدن چیپ حافظه سوییچ می‌شود. به دلیل استفاده از فناوری RFID بدون وجود جریان الکتریکی و در کسری از ثانیه اطلاعات سوییچ بازخوانی می‌شود و اگر اطلاعات سوییچ با اطلاعات محل کلید یکسان باشد قفل باز می‌شود و ماشین روشن می‌شود در غیر اینصورت خودرو شاید استارت بخورد اما روشن نمی شود. نشانه سیستم ایموبلایزر یا سوییچ ضد سرقت در ماشین‌ها چراغ قرمز چشمک زن است که روی پنل ماشین قرار دارد با روشن شدن ماشین این چراغ خاموش می‌شود.

قطعات به کار رفته در سیستم ایموبلایزر

اجزای تشکیل دهنده سیستم ایموبلایزر عبارتند از:

  • آنتن ترانسپوندر
  • ECU 
  • ميكرو چيپ حافظه
  • ICU

این تکنولوژی عملکرد هر قسمتی از ماشین را که باعث می‌شود ماشین روشن شود مختل می‌کند. اما در آن از سنسور یا آلارم استفاده نمی شود. سوییچ‌های ماشین که بر روی آن ایموبلایزر فعال است دو قسمت دارند. یک بخش از یک برد تشکیل شده است که مربوط به ریموت ماشین است و برای باز یا بسته کردن درب‌های ماشین استفاده می‌شود و یک بخش دیگر که در واقع نوعی چیپ حافظه است که کد ایموبلایزر بر روی آن قرار گرفته است.

برای غیرفعال کردن سیستم ایموبلایزر چه کاری انجام دهیم؟

برای اینکه ایموبلایزر را غیرفعال کنید به دو مورد نیاز است:

  • سوییچی که استفاده می‌کنید شبیه به سوییچ اصلی ماشین باشد.
  • کد ذخیره شده در واحد مرکزی با کدی که ریموت ارسال می‌کند برابر باشد.

برای غیرفعال کردن سیستم سوییچ ضد سرقت حتما باید یک اتصال القایی بین سیستم و سوییچ به وجود بیاید. با عدم وجود هر یک از موارد بالا ماشین روشن نمی شود. برخی از سیستم‌های پیشرفته به این شکل هستند که کد امنیتی با هربار باز شدن و قفل شدن سیستم عوض می‌شود و با ریموت هماهنگ می‌شود. برای سیستم قفل مرکزی هم از همین سیگنال کد دار استفاده می‌شود یعنی قفل مرکزی تحت کنترل ایموبلایزر است.

مشکلات ایموبلایزر چه مواردی هستند؟

با فعال شدن ایموبلایزر بر روی یک ماشین دیگر نباید نگران سرقت خود ماشین باشید و می‌توانید فقط برای داشتن امکاناتی مثل صدای آژیر از دزدگیر استفاده کنید. در نتیجه می‌توانید از دزدگیر فقط به منظور هشداری برای باز ماندن در یا پنجره‌ها استفاده کنید و در عوض با استفاده از سیستم سوییچ ضد سرقت ایمنی ماشین را چندین برابر کنید. البته دقت کنید که در برخی از خودرو‌های داخلی استفاده همزمان از ایموبلایزر و دزدگیر برای برق ماشین مشکل به وجود می‌آورد. برای اینکه بدانید سیستم ایموبلایزر ماشین شما در چه وضعیتی است باید به موارد زیر اهمیت دهید. دقت کنید چراغ ایموبلایزر یک چراغ قرمز است که در پنل پشت فرمان قابل نمایش است:

  • اگر چراغ ایموبلایزر در هر ثانیه یک چشمک بزند یعنی سوییچ بسته است و سیستم سوییچ ضد سرقت فعال است.
  • اگر چراغ ایموبلایزر کاملا خاموش باشد سیستم سوییچ ضد سرقت غیرفعال است.
  • اگر چراغ ایموبلایزر در هر ثانیه ۴ چشمک بزند یعنی سیستم ایموبلایزر فعال است و سوییچ باز است.
  • اگر چراغ ایموبلایزر دائما روشن باشد یعنی سیستم آن ایراد دارد و به درستی کار نمی کند و سوییچ هم باز است.

با توجه به مدل ماشین و نوع سیستم ایموبلایزر موقعیت این چراغ متفاوت است همچنین چراغ ایموبلایزر به وسیله واحد الکترونیکی ایموبلایزر کنترل می‌شود.

ایموبلایزر
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه