عوارض پاره شدن تسمه دینام چیست؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی تسمه دینام (Serpentine Belt) پاره می شود چه اتفاقی می افتد؟ در حالی که تسمه دینام وظیفه تامین انرژی لوازم ضروری ماشین را بر عهده دارد، در صورت پاره شدن آن آسیب هایی مختلفی ایجاد می شود. بنابراین “عوارض پاره شدن تسمه دینام” چیست؟ ما قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم تا بدانید در صورت پاره شدن این قطعه چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.

عوارض و خطرات پاره شدن تسمه دینام

تسمه دینام دوام بالایی دارد و مستعد پاره شدن نیست. با این حال، با گذشت زمان و استفاده این تسمه از بین می رود. اگر تسمه دینام ماشین شما در حین رانندگی پاره شود، احتمالاً صدای کوبیدن در قسمت موتور را می شنوید و به اصطلاح شروع به سیلی زدن می کند.

از آنجایی که این تسمه محرک انرژی سیستم های ضروری ماشین شما را تامین می کند، عوارض پاره شدن تسمه دینام شامل موارد زیر می باشد:

مشکل در پمپ هیدرولیک فرمان

فرمان هیدرولیک باعث می شود شما آسان تر چرخش فرمان را انجام دهید. اگر تسمه دینام پاره شود، پمپ هیدرولیک فرمان از کار می افتد و فرمان ماشین شما شروع به سنگین شدن می کند. این مشکل در سرعت های بالا خیلی قابل توجه نخواهد بود. با این حال هرچه سرعت ماشین شما کمتر باشد، فرمان بیشتر وزن خودرو را منعکس می کند. عملکرد نادرست فرمان چیزی نیست که هیچ راننده‌ای بخواهد، به خصوص هنگام مانور دادن در ترافیک های سنگین.

دینام برق ماشین را قطع می کند

دینام تمام برق خودرو را تامین می کند و باتری ماشین را شارژ می کند. اگر تسمه دینام پاره شود، دینام خودرو تولید برق را متوقف می کند. اگر این اتفاق بیفتد، چراغ های جلو کم نور می شوند، سیستم صوتی کار نمی کند و باتری ماشین خالی می شود. علاوه بر این، چراغ هشدار باتری نیز روی صفحه کیلومتر روشن می شود زیرا دیگر باتری خودرو شارژ نمی شود.

واتر پمپ گردش ضد یخ را متوقف می کند

واتر پمپ ماشین ضد یخ را از طریق سیستم خنک کننده به گردش در می آورد. تسمه دینام پاره شده به این معنی است که موتور ماشین شما این عامل خنک کننده را از دست می دهد و در نتیجه موتور خودروی شما به سرعت شروع به گرم شدن بیش از حد می کند.

کاهش عملکرد موتور

یکی دیگر از عوارض پاره شدن تسمه دینام، کاهش عملکرد موتور است. اگر تسمه دینام پاره شود به وضوح متوجه کاهش عملکرد موتور خواهید شد و چراغ هشدار موتور بر روی صفحه کیلومتر ظاهر خواهد شد.

کولر خودرو کار نخواهد کرد

زمانی که تسمه دینام پاره می شود، کمپرسور کولر خودرو از کار می ایستد و دیگر نمی توانید کابین ماشین خود را خنک کنید.

علت پاره شدن تسمه دینام

عوامل و شرایطی که می توانند باعث پاره شدن تسمه دینام شوند عبارتند از:

خرابی قطعات دیگر مانند دینام، پمپ هیدرولیک فرمان و غیره

تسمه دینام تعداد زیادی از تجهیزات جانبی را به هم متصل می کند که شامل دینام، واتر پمپ، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و بسیاری دیگر می شود. حالا اگر یکی از این لوازم جانبی خراب شود، فشار بیشتری به تسمه دینام وارد می کند که می تواند باعث پاره شدن آن شود. همچنین یاتاقان ناموفق در دینام می تواند باعث شود تسمه دینام استرس بیشتری را تحمل کند و در نهایت وقتی فشار وارد شده بیش از حد می شود، این تسمه پاره خواهد شد. دقیقاً این همان چیزی است که می گوییم یک قطعه خراب می تواند باعث پاره شدن تسمه دینام شود.

ضعیف شدن یا فرسوده شدن تسمه دینام

تسمه دینام همیشه در حال چرخش بدون توقف است. لحظه‌ای که ماشین خود را روشن می کنید، تسمه دینام شروع به چرخش می کند و تا زمانی که ماشین را متوقف کنید به همین حرکت ادامه می دهد. از این رو، تسمه دینام دارای طول عمر مشخصی است که بر اساس مواد استفاده شده در ساخت تسمه است.

تسمه دینام های قدیمی از لاستیک نئوپرن ساخته شده‌اند که عمر کمتری دارند ولی تسمه های جدیدتر از لاستیک اتیلن پروپیلن ساخته اند که طول عمر بالاتری دارند.

نشتی روغن

اگر خودروی شما نشتی روغن داشته باشد و به این موضوع توجهی نداشته باشید، علاوه بر مشکلات دیگر ممکن است تسمه دینام با روغن آغشته شود و باعث شود که تسمه آنطور که انتظار می رود عمل نکند و در دراز مدت دچار پارگی شود. مهم نیست که تسمه دینام شما جدید باشد یا قدیمی، اگر روغن ماشین شما نشت کند و جذب تسمه شود، مجبور خواهید شد تسمه دینام را تعویض کنید. گفتنی است که باید منبع نشت روغن را پیدا کنید، آن را تعمیر کنید و سپس یک تسمه دینام جدید نصب کنید.

قرقره های نامناسب

آخرین موردی که می تواند علت پاره شدن تسمه دینام باشد، قرقره های نامناسب است. ممکن است این قرقره های تسمه به خوبی تراز نشده باشند که باعث خواهند شد تسمه هنگام چرخش صدای جیغ زدن ایجاد کند و در نهایت پاره شود. تشخیص خرابی قرقره های تسمه دینام کار یک ماهر است ولی با یکسری علائم مانند صدای جیغ زدن هنگام چرخیدن تسمه و یا سایش در یک طرف تسمه می توانید این خرابی را تشخیص دهید.

علائم پاره شدن تسمه دینام

همانطور که متوجه شدیم، عوارض پاره شدن تسمه دینام به گونه‌ای است که می تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. هنگامی که تسمه دینام فرسوده و مستعد پاره شدن می شود، علائمی را از خود بروز می دهد که این علائم عبارتند از:

کار نکردن سیستم تهویه مطبوع

خرابی کولر ماشین را می توان به موارد زیادی نسبت داد اما از آنجایی که تسمه دینام عملکرد کولر ماشین را حفظ می کند، زمانی که این قطعه دچار مشکل می شود، قطعا کولر ماشین نیز از کار خواهد افتاد. اگر کولر ماشین خود را روشن کردید و دیدید که هوای خنک از دریچه ها خارج نمی شود، احتمالاً به دلیل خرابی تسمه دینام است.

صدای جیغ زدن

اگر قسمت جلوی ماشین شما صدای جیغ جیغ یا جیر جیر می دهد، ممکن است تسمه دینام مشکل داشته باشد. گاهی اوقات برای رفع این مشکل فقط نیاز به رگلاژ مجدد تسمه دینام دارید. در موارد دیگر احتملاً تسمه دینام آسیب دیده و لازم است فوراً آن را تعویض کنید.

درست عمل نکردن فرمان هیدرولیک

تسمه دینام به سیستم فرمان اجازه می دهد تا به درستی عمل کند. فرمان هیدرولیک به رانندگان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به اعمال قدرت بیش از حد، ماشین را به راحتی هدایت کنند. اگر تسمه دینام خراب باشد، حرکت دادن فرمان برای هدایت ماشین دشوارتر خواهد بود. البته این مشکل می تواند ناشی از کم بودن روغن هیدرولیک فرمان نیز باشد. پس کاپوت را بالا بزنید و علاوه بر تسمه دینام، مخزن هیدرولیک فرمان را نیز بررسی کنید تا ببینید روغن کم دارد یا خیر. همچنین دلیل روشن شدن چراغ باتری و استپ و سفت شدن فرمان هیدرولیک میتواند تسمه دینام فرسوده یا آسیب دیده باشد.

صدای خراشیدن در قسمت موتور

اگر تسمه دینام ماشین شما شل یا فرسوده شده باشد، ممکن است صدای ریتمیک خراشیدن در قسمت موتور را بشنوید. این صدا اغلب با هر چرخش موتور مرتبط است. همانطور که به ماشین گاز می دهید تا دور موتور بالا برود، این صدا نیز سرعت می گیرد و گاهی اوقات صدایش بلندتر نیز می شود. در بعضی موارد می شود با تنظیم مجدد تسمه دینام این صدا را رفع کرد ولی در موارد دیگر شما به یک تسمه دینام جدید نیاز خواهید داشت.

تَرک های قابل مشاهده روی تسمه دینام

دسترسی به تسمه دینام در اکثر خودروها آسان است. اگر می خواهید بدانید که آیا تسمه دینام ماشینتان خراب است، کافی است کاپوت را باز کنید و به تسمه نگاهی بیندازید. اگر متوجه ترک های مشهود یا آسیب دیدگی در هر جای تسمه شدید، به این معنی است که تسمه دینام خراب می باشد و باید فوراً تعویض شود.

خالی شدن باتری ماشین

اگر در حال رانندگی هستید و به طور ناگهانی برق را از دست می دهید، زیر کاپوت را بررسی کنید تا ببینید آیا تسمه دینام ماشین شما هنوز وصل است یا خیر. حتی اگر ماشین شما روشن شود، یک تسمه دینام خراب اجازه نمی دهد دینام، باتری را شارژ کند. بدون شارژ دینام، خودروی شما در نهایت باتری را خالی می کند.

در صورت پاره شدن تسمه دینام چه کنیم

در صورت پاره شدن تسمه دینام، موتور فوراً خاموش نمی شود اما باید در اسرع وقت در یک نقطه امن حرکت کنید. به دلیل مشکلاتی که در سیستم فرمان ماشین رخ خواهد داد و همچنین خطر گرم شدن بیش از حد یا همان جوش آوردن ماشین نیز وجود دارد، بهتر است خودرو را متوقف کنید. هنگامی که توقف کردید با یک یدک کش تماس بگیرید یا خودرو را بکسل کنید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید.

خرید تسمه دینام ماشین

حال که می دانیم عوارض پاره شدن تسمه دینام چیست و هنگام فرسوده شدن چه علائمی از خود نشان می دهد، برای جلوگیری از آسیب های پر هزینه می بایست سریعاً این تسمه را تعویض کنید. پس زمانی که قصد خرید تسمه دینام ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی یدک یار تسمه دینام را برای تمامی خودروها گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز به راحتی انتخاب خود را انجام دهید. با این حال اگر نمی دانید چه تسمه دینامی مناسب خودروی شماست و کیفیت بالاتری دارد می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به عوارض پاره شدن تسمه دینام دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

تسمه دینام
دیدگاه ها (3)
افزودن دیدگاه
  • فواد

    تسمه دینام ماشینم دیشب پاره شد و ماشین جوش آورد و الان واقعا نگرانم که ماشینم دوباره واشر سر سیلندر سوزونده باشه آخه همین دو روز پیش کلی هزینه کردم و واشررو تعویض کردم,دوستان این موضوع را واقعا جدی بگیرید و هر چند وقت یکبار تسمه دینام رو تعویض کنیدتا باعث خسارات جدیتری نشه,یه هزینه کم خیلی بهتر از هزینه سرسام آورهست.باتشکر از اطلاعات مفیدتان

  • مکتب حاج قاسم

    سلام
    ممنونم از سایت خیلی خوبتون
    من همین الان ۶صبح هست،تو جاده صدای ضربه زدن از سمت موتور شنیدم،به محض بالا زدن کاپوت تسمه پاره شد،خواستم تا اولین تعمیرگاه رانندگی کنم که قبلش از طریق اینترنت خواستم از خطراتش مطلع بشم که سایت شمارو نگاه کردم و دیگر ماشینم رو تکون ندادم
    الان هم داخل ماشین دارم این مطلب رو می‌نویسم
    خدا قوت به شما
    یاعلی موفق و سربلند باشید

    • متخصص فنی یدک یار

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز خودرو شما تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بدون تسمه دینام حرکت میکند اما بعد آن باطری خودرو ضعیف شده و توانایی تامین برق مورد نیاز برای احتراق موتور را نخواهد داشت و خودرو خاموش میشود.