هر آنچه که باید درباره علت گل قهوه ای رادیاتور بدانید

آیا بعد از باز کردن درب رادیاتور متوجه گل قهوه ‌ای رنگ در رادیاتور شده‌اید؟ از آنجایی که یکی از عمده ترین خرابی های خودرو مربوط به سیستم خنک کننده می باشد، بایستی همیشه به وضعیت سیستم خنک کننده و مخصوصاً مایع خنک کننده یا همان آب رادیاتور توجه ویژه داشته باشید. به همین منظور در این مقاله ما قصد داریم به بررسی تخصصی “علت گل قهوه ای رادیاتور” (Why is an Engine Coolant Brown) بپردازیم تا بدانید چرا گل در رادیاتور ایجاد می شود، نحوه تشخیص و نشانه‌های این مشکل چیست و در نهایت بایستی چه کارهایی برای رفع و جلوگیری از آن انجام دهید. پس تا پایان این مقاله همراهمان باشید.

علت گل زدن درب رادیاتور چیست

ابتدا این توضیح را باید بدهیم که علت تغییر رنگ آب رادیاتور ماشین می تواند به عوامل مختلفی مربوط باشد ولی “علت گلی شدن درب رادیاتور” در شایع‌ترین حالت ممکن به دلیل اتمام عمر مفید ضد یخ و ترکیبات درون این سیال بوده که به صورت آب زنگ زده در رادیاتور و گل قهوه ای در رادیاتور نشان داده می شود. بدین ترتیب، افزودنی های متشکل ضد یخ دیگر نمی توانند مانند سابق از خود عملکرد درستی نشان دهند و در نتیجه به این رنگ در می آیند.

یکی دیگر از مواردی که علت گل آلود شدن آب رادیاتور می باشد، داغ شدن بیش از حد آب رادیاتور است. زمانی که آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده بیش از حد داغ می شود و بارها به نقطه جوش می رسد، اکسیداسیون قطعات فلزی درون آب رادیاتور تشکیل می شود و باعث قهوه ای شدن رنگ آب رادیاتور می شود. دلیل گل زدن درب رادیاتور این است که ترکیبات مایع خنک کننده به دلیل تماس با قطعات فلزی زنگ زده و اکسید شده به این رنگ در می آیند.

همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از رانندگان از سیلانت ها برای گرفتن نشتی های موجود در رادیاتور استفاده می کنند که استفاده از این ماده برای گرفتن نشتی های سیستم خنک کننده تا جایی پاسخگو خواهد بود و بعد از تماس پیدا کردن با آب رادیاتور باعث تغییر رنگ آن به قهوه‌ای می شود. البته این اتفاق ممکن است به ندرت پیش آید، اما دانستن آن نیز خالی از لطف نیست.

گل شدن آب رادیاتور چه عوارضی را به همراه دارد

پس از ایجاد گل قهوه ای رادیاتور جریان آب رادیاتور مسدود خواهد شد که همین موضوع باعث داغ شدن بیش از حد موتور و یا نشتی آب رادیاتور می شود. اگر گل جمع شدن آب رادیاتور به موقع تشخیص داده نشود، مشکلات جدی مانند جوش آوردن ماشین و یا سوختن واشر سرسیلندر بوجود خواهد آمد که توصیه می کنیم مقالات مرتبط با این موضوعات، یعنی دلایل جوش آوردن ماشین و همچنین سوختن واشر سرسیلندر چه علت هایی دارد را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

نحوه تشخیص گلی شدن درب رادیاتور

به طور کلی علائم گلی شدن درب رادیاتور شامل موارد زیر می باشد:

  • بعد از باز کردن درب رادیاتور متوجه گلی شدن درب رادیاتور و یا رنگ قهوه‌ ای آب رادیاتور خواهید شد
  • نشتی مایع خنک کننده یا آب رادیاتور قهوه‌ای رنگ
  • دمای موتور ماشین (آمپر آب) بعد از مدت زمانی کوتاه بالا می رود.

وقتی متوجه گل در رادیاتور شدیم باید چکار کنیم (راه حل)

وقتی متوجه گل قهوه ای رادیاتور شدید، اصولی ترین راه حل این است که خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد متخصص با شستشوی کامل سیستم خنک کننده و شارژ مجدد کولانت در سیستم این مشکل را برطرف نمایند. به طور کلی عمر مفید ضد یخ بین ۱ الی ۲ سال می باشد (بستگی به کیفیت ضد یخ دارد) که توصیه می کنیم هر از چندگاهی سلامت ضد یخ و سیستم خنک کننده را مورد بررسی قرار دهید تا مشکلاتی اعم از گل زدن درب رادیاتور، نشتی مایع خنک کننده، گرفتگی شیلنگ های رادیاتور و… را به موقع تشخیص دهید و از خرابی های پر هزینه جلوگیری نمایید.

خرید ضد یخ ماشین

ضد یخ یکی از مهم ترین سیالات خودرو می باشد که در بازه‌های زمانی مشخص نیاز به تعویض دارد. اگر بعد از شستشو و سرویس سیستم خنک کننده ماشین خود نیاز به ضد یخ دارید، می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و خرید ضد یخ تمامی خودروهای داخلی و خارجی را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی یدک یار ضد یخ تمامی خودروها را در برندهای باکیفیت عرضه می کند تا شما مشتریان عزیز با خیالی راحت به انتخاب ضد یخ مناسب ماشین خود بپردازید. علاوه بر این، شما می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را از متخصصان فنی یدک یار بپرسید و از تجربه خرید هرچه بهتری بهره‌مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت گل آلود شدن آب رادیاتور ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

آب رادیاتور
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه