بررسی علت لرزش موتور خودرو و رفع آن

کاملاً طبیعی است که موتور ماشین در حین کار ارتعاش داشته باشد. چرخش میل لنگ، چرخ دنده های گیربکس و سایر اجزای حیاتی داخل موتور خودرو می توانند باعث لرزش خفیف شوند. با این حال در برخی موارد لرزش موتور خودرو می تواند از حد معمول فراتر رود که در این مقاله ما قصد داریم به بررسی “علت لرزش موتور خودرو” (What is the Cause of Engine Vibration) بپردازیم تا بتوانید با انجام اقدامات لازم، لرزش موتور ماشینتان را برطرف کنید.

علت لرزش موتور خودرو

قبل از هر چیز این نکته را به یاد داشته باشید که علت لرزش ماشین با علت لرزش موتور تفاوت هایی دارد. حال به طور معمول لرزش غیر طبیعی موتور زمانی ایجاد می شود که اجزای مختلف دچار خرابی شده باشند. حال علت لرزش موتور خودرو می تواند به موارد زیر مربوط باشد:

فرسودگی شمع ها

فرسودگی شمع خودرو یکی از دلایل اصلی لرزش موتور خودرو است زیرا شمع فرسوده می تواند از مشتعل نشدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها جلوگیری کند و در نتیجه منجر به احتراق ناقص شود. این مسئله باعث ارتعاش موتور ماشین خواهد شد زیرا سیلندرها ممکن است در حین دور موتور پایین به صورت نادرست روشن شوند. اگر علت لرزش موتور خودرو به فرسودگی شمع ها مربوط باشد، بهترین راه‌حل این است که شمع ها را تعویض کنید که در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین زمان تعویض شمع ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

فرسودگی تسمه تایم

تسمه تایم قطعه‌ای حیاتی است که عملکرد دقیق بسیاری از اجزای مهم موتور را تضمین می کند. هرگونه مشکل در تسمه تایم می تواند منجر به لرزش شدید موتور شود. هنگامی که تسمه تایم آسیب دیده یا شل شده باشد، فن ها و سایر قطعات تسمه محور به درستی کار نخواهند کرد که در نتیجه باعث لرزش و ایجاد صدای تق تق ماشین می شود. بررسی تسمه تایم برای اطمینان از شل نشدن یا فرسودگی آن به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

عملکرد نادرست سیستم سوخت رسانی ماشین

اگر سیستم سوخت خودرو به درستی تنظیم و کالیبره نشده باشد، می تواند باعث ایجاد لرزش در موتور شود. حتی زمانی که دور موتور پایین است، ممکن است این اتفاق بیفتد چراکه نسبت مخلوط سوخت و هوا منظم نمی باشد. بررسی سیستم سوخت رسانی و قطعات آن می تواند راه‌حل برطرف کردن لرزش موتور خودرو باشد.

خرابی دسته موتور

هرگونه آسیب به دسته موتور می تواند باعث لرزش موتور خودرو شود. دسته موتور قطعه‌ای است که موتور را در جایگاه خود نگه می دارد و ارتعاشات موتور و ضربه‌ها را جذب می کند. اگر خرابی دسته موتور علت لرزش موتور خودرو باشد، تنها راه حل تعویض این قطعه می باشد.

علت لرزش موتور خودرو در حالت درجا

علت لرزش موتور خودرو در حالت درجا یا ایستاده می تواند ناشی از خرابی دسته موتور، فرسودگی شمع‌ها، اختلال در شیلنگ های خلاء، سوپاپ های کنترل هوا و فرسودگی تسمه تایم باشد. برای حل مشکل لرزش موتور خودرو در حالت ایستاده بایستی این موارد را بررسی کنید و قطعه آسیب دیده را تعویض کنید.

علت لرزش موتور خودرو هنگام حرکت

اصلی ترین علت لرزش موتور خودرو هنگام حرکت به فرسودگی شمع‌ها مربوط می باشد. شمع های کثیف یا فرسوده می توانند باعث احتراق ناقص شوند که در نتیجه لرزش موتور هنگام حرکت را ایجاد می کنند. ساده‌ترین راه‌حل بررسی و تعویض شمع‌ها می باشد.

علت لرزش موتور خودرو هنگام خاموش شدن

علت لرزش موتور خودرو هنگام خاموش شدن می تواند به مسدود شدن خطوط سوخت، کثیفی یا گرفتگی بیش از حد فیلتر بنزین، مشکل در سیستم مدیریت موتور (EMS) و سیستم احتراق مربوط باشد که برای تشخیص دقیق‌تر پیشنهاد می کنیم خودرو را از نزدیک و توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا علت اصلی مشخص شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید،‌ اگر سوالی در مورد علت لرزش موتور خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه