علت آتش گرفتن ماشین خاموش چیست؟

به ندرت یک علت واحد برای آتش گرفتن ماشین وجود دارد، آنچه بیشتر محتمل است این است که ترکیبی از موارد باعث ایجاد این حادثه شده است: خطای انسانی، مسائل مکانیکی و منابع شیمیایی. اینها ممکن است همگی “علت آتش گرفتن ماشین” باشند.

به عبارت دیگر، هنگامی که یک وسیله نقلیه در آتش می سوزد، هر عواملی می تواند اوضاع را پیچیده کند. دانستن این عوامل می تواند به طور بالقوه به شما کمک کند تا از یک موقعیت خطرناک جلوگیری کنید. پس در ادامه به بررسی علت آتش گرفتن ماشین (Causes of Vehicle Fires) در شرایط مختلف می پردازیم.

مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هنگامی که یک وسیله نقلیه آتش گرفته است، نباید به چرایی آن فکر کنید و فقط باید سریع پیاده شوید و تا حد امکان از ماشین دور شوید. آتش سوزی کم خودرو برای طولانی مدت باقی نمی ماند و در واقع ما می خواهیم مواردی را ذکر کنیم که به سرعت وضعیت را بسیار بدتر می کند.

فهرستی از موارد قابل اشتعال خودرو

در اینجا علت های اصلی که مقصر آتش گرفتن ماشین هستند آورده شده است:

ایرادات طراحی

یک نقص طراحی در یک وسیله نقلیه معمولاً به خودی خود باعث آتش سوزی خودرو نمی شود. سازمان آتش نشانی تخمین می زند که کمتر از %۱ آتش سوزی خودروها به دلیل نقص طراحی است. معمولاً سازندگان خودرو این موارد را قبل از فراگیر شدن حوادث در نظر می گیرند تا خودروهای خطرناک را از خیابان خارج می کنند و مشکلات را برطرف کنند.

همه ایرادات طراحی منجر به آتش گرفتن ماشین نمی شوند، اما هر تعداد مشکلی می تواند احتمال آتش سوزی را بسیار بیشتر کند.

تعمیر و نگهداری ضعیف

اگر در مورد تعمیر و نگهداری ماشین خود بی تفاوت هستید، ممکن است خودروی شما به طور کلی خطرناک‌تر شود و افزایش احتمال آتش گرفتن خودرو را بیشتر کند. سازمان آتش نشانی به این نتیجه رسیده است که خرابی مکانیکی علت اصلی آتش گرفتن خودروهاست.

فراموشی یا بی توجهی به مراقبت صحیح از خودرو می تواند به طور غیر مستقیم منجر به آتش سوزی شود. به این دلیل اگر اجازه دهید قطعات شکسته، نشتی یا سیم کشی معیوب بدون تعمیر کار کنند، می توانند ماشین شما را نسبت به شرایطی که باعث آتش سوزی می شود بسیار آسیب پذیرتر کند. این امر به ویژه برای خودروهای قدیمی صادق است.

لازم به ذکر است فقط بیش از %۲۰ از آتش سوزی اتومبیل ها را می توان به نقص عملکرد خودرو نسبت داد. بنابراین هر از چند گاهی کاپوت را بالا بزنید و نگاهی گذرا به آن بیندازید تا نشتی یا سیم های فرسوده و سایر مشکلات را پیدا کنید.

تصادفات ماشین

بسته به محل برخورد، تصادف ماشین می تواند باعث آتش گرفتن خودرو شود. بدنه بعضی از خودروها به خوبی طراحی شده اند، بنابراین بدنه خودرو نیروی ضربه را جذب می کند و از نقاط داخلی و خطرناک مانند موتور، باتری و حتی باک بنزین محافظت می کنند. اما ضربه به اندازه کافی شدید احتمالاً باعث نشت مایعات و همچنین گرما و دود می شود. همانطور که می دانیم حرارت زیاد و مایعات ریخته شده شرایط مناسبی را برای آتش سوزی ایجاد می کند.

از آنجایی که برای سرنشینان یک ماشین تصادفی دشوار است که میزان آسیب را در حالی که هنوز داخل آن هستند ببینند، خطر آتش سوزی ممکن است فوراً آشکار نشود. به همین دلیل همیشه بهتر است در اسرع وقت از خودروی آسیب دیده دور شوید.

باتری خودروهای هیبریدی و الکتریکی

به نظر می رسد خودروهای هیبریدی یا برقی بیشترین احتمال آتش گرفتن را دارند و خودروهای بنزینی در رتبه دوم قرار دارند. یک مشکل سخت افزاری و نرم افزاری در باتری خودروهای هیبریدی می تواند منجر به آتش گرفتن ماشین شود.

گرمای بیش از حد مبدل کاتالیزوری

گرمای بیش از حد مبدل های کاتالیزوری از جمله علت آتش گرفتن ماشین است که اغلب نادیده گرفته می شود. دلیل آن این است: این یکی از داغ ترین قسمت های ماشین شماست و در تمام طول وسیله نقلیه حرکت می کند. منظور ما همان سیستم اگزوز خودرو است.

مبدل های کاتالیزوری معمولاً بیش از حد گرم می شوند، زیرا برای سوزاندن آلاینده های خروجی بیش از حدی که برای پردازش طراحی شده اند، سخت کار می کنند. به عبارت دیگر، اگر موتور خودرو به طور موثر کار نکند (به دلیل فرسودگی شمع ها یا هر شرایط نامطلوب دیگری)، سوخت را به درستی نمی سوزاند و بسیاری از مواد اضافی به سیستم اگزوز ختم می شود. پس باید به سختی کار کند که باعث می شود سیستم اگزوز بیش از حد معمول گرم شود.

مبدل کاتالیزوری که بیش از حد کار می کند می تواند به راحتی از محدوده دمای کارکرد معمولی خود در حدود ۶۴۸ تا ۸۷۱ درجه سانتی گراد خارج شود و به ۱۰۹۳ درجه سانتی گراد برسد که در طولانی مدت می تواند منجر به آسیب های شدید از جمله آتش سوزی خودرو شود. ماشین به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر دمای استاندارد مقاومت کند، اما نمی تواند به طور مداوم با دمای چند صد درجه بالاتر مقابله کند. مبدل کاتالیزوری به خودی خود آتش نمی گیرد اما می تواند هر چیزی که در نزدیکی آن قرار دارد را مشتعل کند.

گرمای بیش از حد موتور ماشین

موتوری که بیش از حد گرم می شود و باعث آتش گرفتن خودرو ماشین می شود، مثال خوبی از این است که چگونه یک مشکل می تواند منجر به مشکل دیگری شود. موتور خودرو به اندازه‌ای گرم نمی شود که به خودی خود آتش بگیرد، اما یک موتور می تواند بیش از حد گرم شود و مایعات آن مانند روغن موتور، ضد یخ و.. را به دمای بالا برساند و شروع به ریختن از مناطق تعیین شده گردش خود کند. آن ها از محفظه خود نشت می کنند و روی سایر قسمت های داغ می ریزند، جایی که می توانند مشتعل شوند.

نشتی مایعات خودرو

یک خودرو چندین مایع قابل اشتعال و خطرناک دیر زیر کاپوت خود دارد: بنزین، روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و حتی ضد یخ ماشین. وقت ماشین روشن است، تمامی این مایعات در گردش هستند و اگر خطوط، شیلنگ ها یا مخازن آن ها ضربه بخورد، همه اینها می توانند آتش بگیرند. بنابراین حتی اگر یکی از مایعات حیاتی خودرو نشتی دارد، بایستی سریعاً آن را برطرف کنید چراکه همگی این مایعات قابل اشتعال هستند.

یک عامل تشدید کننده دیگر، مانند تصادف یا خرابی قطعه می تواند این مایعات را نشت کند و باعث آتش گرفتن ماشین شود. اگرچه چنین آتش سوزی به احتمال زیاد در قسمت موتور شروع می شود، اما به خاطر داشته باشید که برخی از آن ها مانند بنزین و روغن ترمز در تمام طول خودرو حرکت می کنند.

خرابی های سیستم الکتریکی خودرو

خرابی های سیستم های الکتریکی از شایع ترین علت های آتش گرفتن خودرو هستند. باتری اسیدی یک خودرو می تواند باعث ایجاد گاز هیدروژن انفجاری در محفظه موتور شود و جریان الکتریکی باتری (همراه با سیم کشی معیوب یا شُل) می تواند جرقه هایی ایجاد کند که می تواند به سرعت مایعی را مشتعل کند.

خطرات سیستم الکتریکی به ناحیه زیر کاپوت نیز محدود نمی شود و سیم کشی برق در کل خودرو اجرا می شود.

نشتی پمپ بنزین خودرو

نشتی در سیستم سوخت شایع ترین علت آتش سوزی وسایل نقلیه است. نشتی سیستم سوخت واقعاً خطرناک است و بنزین بسیار قابل اشتعال می باشد.

بنزین در دمای فقط ۷٫۲ یا بالاتر می تواند به سرعت از یک جرقه ساده آتش بگیرد. به هر حال، همیشه این اتفاق در یک ماشین در حال کار اتفاق می افتد، اما موتور خودرو آن را مهار می کند. بنزینی که ۲۵۷ درجه سانتی گراد برسد خود به خود مشتعل می شود. به راحتی می توان دید که چگونه سوخت بر روی قطعات داغ فلزی و پلاستیکی می تواند باعث آتش سوزی سریع شود، بدون اینکه جرقه ناشی از پرتاب ته سیگار یا منابع دیگر دخیل باشند.

بهترین راه برای کاهش احتمال آتش سوزی سیستم سوخت، اطمینان از نگهداری صحیح خودرو و دور نگه داشتن آن از شرایطی که توضیح دادیم می تواند خطر آتش گرفتن خودرو را کم کند.

علت آتش گرفتن ماشین خاموش

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، نشتی مایعات خودرو و مشکلات سیم کشی بسیار خطرناک هستند و از اصلی ترین علت های آتش گرفتن خودرو می باشند. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علت آتش گرفتن ماشین خاموش چیست؟ در جواب باید بگوییم که وقتی ماشین خاموش می باشد ممکن است دو سیم به هم وصل شوند و ولتاژی را ایجاد می کنند که اگر به طور مثال خودرو نشتی بنزین یا روغن داشته باشد، منجر به آتش سوزی خودرو حتی در صورت خاموش بودن شود. 

پس “علت آتش گرفتن ماشین خاموش” را می توان به مشکلات باتری خودرو، دینام خودرو و سایر اجزای الکتریکی خودرو نسبت داد.

علت آتش گرفتن ماشین در تصادف

در برخی موارد، خودرو پس از تصادف و نه به دلیل آسیب، بلکه به دلیل محموله‌ای که حمل می کند آتش می گیرد. به عنوان مثال می توان به محموله های قابل اشتعال، قابل احتراق و مواد منفجره اشاره کنیم. ممکن است یک کامیون یا ماشین، سیلندرهای گاز را حمل کند که اگر تصادف کند به راحتی منجر به آتش سوزی خواهد شد.

علاوه بر این، یک تصادف رانندگی اگر در سرعت های بالا رخ دهد می تواند نیروی کافی برای نشت مایعات و دود و گرما ایجاد کند. حرارت زیاد و ریختن مایعات شرایط را برای آتش سوزی ایجاد می کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت آتش گرفتن ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه