هر آنچه که باید درباره علائم و علت گرفتگی رادیاتور ماشین بدانید

رادیاتور مهم ترین بخش سیستم خنک کننده ماشین شماست که کار تنظیم دمای موتور را انجام می دهد. اگر دائماً دمای موتور ماشین شما بالا می رود، این می تواند به دلیل جرم گرفتگی رادیاتور باشد که به دلایل مختلفی مانند جمع شدن کثیفی ها، زنگ زدگی و غیره رخ می دهد. در این مقاله، علائم و علت “گرفتگی رادیاتور ماشین” (What are the Symptoms and Causes of Clogged Car Radiator) را مورد بحث قرار خواهیم داد تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید.

نقش رادیاتور ماشین در سیستم خنک کننده

قبل از هر چیز ابتدا بهتر است با کار و وظیفه رادیاتور در سیستم خنک کننده ماشین آشنا شوید. موتور ماشین هنگام کار کردن گرمای زیادی تولید می کند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرمای زیاد برای عملکرد خود موتور و همچنین عملکرد مناسب و طول عمر هر قطعه دیگری که در زیر کاپوت ماشین قرار دارد مضر است. به طور کلی گرمای بسیار زیاد برای هیچ نوع ماشینی مطلوب نیست.

برای اطمینان از عملکرد استاندارد، باید یک مکانیسم موثر برای خنک نگه داشتن موتور به اندازه کافی وجود داشته باشد که دقیقاً این هدف اصلی رادیاتور است. موتور خودرو از مایع خنک کننده یا همان آب رادیاتور برای جذب گرما استفاده می کند و آن را به رادیاتور منتقل می کند، جایی که آب رادیاتور داغ با تبخیر خنک می شود. پس از خنک شدن، آب رادیاتور به موتور بازگردانده می شود و این چرخه همینطور ادامه پیدا می کند. به عبارتی دیگر، رادیاتور نوعی مبدل حرارتی است.

دمای کار ایمن برای اکثر موتورهای خودروها بین ۹۰ تا ۱۰۵ درجه سانتی گراد است و اشکالی ندارد که هر چند وقت یکبار دمای موتور کمی بالاتر از این محدوده برود، به خصوص در ماه‌های گرم سال که سیستم تهویه مطبوع فشار مضاعفی به موتور ماشین وارد می کند. اما داغ شدن بیش از حد موتور برای طولانی مدت یک مشکل بسیار جدی و بزرگ است.

علت گرفتگی رادیاتور ماشین

ممکن است رادیاتور به دلیل زنگ زدگی، تجمع رسوبات داخلی در طول زمان، گیر کردن زباله یا آلاینده در رادیاتور دچار گرفتگی شود. این جرم گرفتگی رادیاتور ماشین از جریان مناسب آب رادیاتور بین رادیاتور و موتور ماشین جلوگیری می کند و در نتیجه توانایی خنک کنندگی رادیاتور را مختل می کند.

شایع ترین دلیل گرفتگی رادیاتور، استفاده طولانی مدت از رادیاتور و در نتیجه فرسودگی آن است. رادیاتور فرسوده رسوبات و زنگ زدگی را جذب می کند که لوله‌ها و پره‌های رادیاتور را مسدود می کند و مانع از جریان آب رادیاتور به موتور خودرو می شود. 

علاوه بر این، وقتی سیستم خنک کننده ماشین و مخصوصاً رادیاتور هر از چندگاهی سرویس نشود و یا شستشو داده نشود، آلاینده‌هایی وارد رادیاتور می شود که جرم گرفتگی رادیاتور را ایجاد می کند. همچنین استفاده از آب معمولی به جای آب مقطر (آب مناسب برای رادیاتور)، استفاده نکردن از ضد یخ و یا استفاده از ضد یخ نامناسب باعث گرفتگی رادیاتور ماشین خواهد شد. پس وقتی رادیاتور ماشین دچار گرفتگی می شود در عملکرد آن اختلال ایجاد می شود و در نتیجه موتور ماشین بسیار گرم خواهد شد.

نشانه های خرابی یا گرفتگی رادیاتور ماشین

رایج ترین علائم گرفتگی رادیاتور ماشین عبارتند از:

گرمای بیش از حد موتور یا بالا رفتن آمپر آب

بارز ترین نشانه گرفتگی رادیاتور ماشین، داغ شدن بیش از حد موتور است که در این شرایط شما متوجه بالا رفتن آمپر آب می شوید. اگر متوجه افزایش قابل توجه دمای موتور برای طولانی مدت شدید، گرفتگی رادیاتور ماشین می تواند مقصر این موضوع باشد. البته لازم به ذکر است که گرمای بیش از حد موتور می تواند به دلایل دیگری مانند پایین بودن سطح آب رادیاتور، خرابی فن رادیاتور، خرابی واتر پمپ و… مربوط باشد که در رابطه با این موضوع توصیه می کنیم مقاله علل داغ شدن و بالا رفتن آمپر آب ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

نشتی آب رادیاتور

هنگامی که رادیاتور دچار گرفتگی شده باشد، پره‌های رادیاتور ممکن است سوراخ یا ترک های ریز روی آن ایجاد شود و منجر به نشتی آب رادیاتور شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم جرم گرفتگی رادیاتور ممکن است به دلیل کیفیت پایین ضد یخ بوجود بیاید و علاوه بر این وقتی رادیاتور را با آب شهری پر کنید، کم کم رسوباتی ایجاد می شود که در نهایت منجر به گرفتگی و نشتی آب خواهد شد.

کثیفی قابل مشاهده در پره‌های رادیاتور

پره‌های رادیاتور به دلایل مختلفی می توانند جریان هوا را مسدود کنند که یکی از آنها مسدود شدن به دلیل تجمع مواد خارجی روی این پره‌ها است. در این شرایط شما می توانید این کثیفی ها را در جلوی رادیاتور ماشین خود ببینید. این پره‌ها از آنجایی که در معرض هوا هستند به راحتی می توانند با خاک، گرد و غبار، حشرات و یا سایر زباله ها مسدود شوند. وقتی که این پره‌ها با کثیفی ها مختلف احاطه شوند، اجازه نمی دهند مایع خنک کننده به طور موثر خنک شود.

خرید رادیاتور ماشین

اگر رادیاتور ماشین شما دچار گرفتگی شود، بهترین راه حل این است که اقدام به تعویض رادیاتور کنید. از آنجایی که رادیاتور عضو بسیار مهمی از سیستم خنک کننده خودرو به‌شمار می رود، توصیه می شود هر از چندگاهی سلامت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز رادیاتور را تعویض کنید. به همین منظور اگر قصد خرید یا مشاهده قیمت رادیاتور تمامی خودروها را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی یدک یار رادیاتور تمامی خودروها را همراه با ضمانت کیفیت و اصالت کالا به فروش می رساند تا اگر کوچکترین مشکلی در کالا وجود داشت بتوانید بدون هیچگونه قید و شرطی رادیاتور خریداری شده را مرجوع یا تعویض نمایید. لازم به توضیح است که در صورت مرجوعی کالا، تمامی هزینه‌های پرداختی به شما برگشت داده خواهد شد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علائم و علت گرفتگی رادیاتور ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

رادیاتور
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه