شلگیر چیست ؟

شلگیر“ قطعه ای در ماشین است که برای جلوگیری از رسیدن گل و لای و گرد و خاکی که هنگام حرکت لاستیک خودرو به زیر خودرو پاشیده می شود، استفاده می شود. شلگیر ( Fender Liner ) اجازه نمیدهد این موارد گفته شده به بدنه خودرو و قسمت های زیرین آن برخورد کند. نام دیگر شل گیر، گل پخش کن است.

محل قرار گیری شلگیر

شلگیر یا همان گل پخش کن در پایین گلگیر خودرو و در پشت لاستیک خودرو قرار می گیرد. این قطعه توسط پیچ یا یکسری خار به خودرو متصل می گردد. شلگیر حالت نیم دایره ای دارد. البته شلگیرهای قسمت جلوی خودرو نسبت به شلگیری های عقب کوچک تر هستند. بعضی از شلگیری ها دارای سوراخی هستند که بتوان به قطعات جلوبندی خودرو به راحتی دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این چون قسمتی از هوای اطراف موتور از زیر شلگیر جریان پیدا می کند و باعث پایین آمدن دمای موتور می گردد، بر روی شلگیر ها یک سری شیار وجود دارد تا دمای موتور به خوبی پایین بیاید. به نحوی این شیار ها طراحی شده اند که فقط هوا را از خود عبور دهند و سنگریزه ها و اشغال موجود در سطح جاده را از خود عبور ندهند.

جنس شلگیر

این قطعه از خودرو از جنس پلاستیک نرم تهیه میشود. از آنجایی که شلگیر خودرو باید جلوی ضربات سنگریزه ها را بگیرد می بایستی از جنس پلاستیکی ساخته شده باشد که مقاوم است. اگر ریزتر به این قضیه نگاه کنیم شلگیر ها از  پلی ‏پرو پیلن ساخته شده اند و همچنین پلاستیک مخصوصی هم به آنها تزریق گشته است. در کل ”جنس شلگیر” ماشین باید به نحوی باشد که دارای خاصیت ضربه پذیری زیادی باشد و همچنین در مقابل حرارت هم مقاوم باشد. از طرف دیگر باید بتوانند در هوای سرد و هوای گرم بدون مشکل کار کند از دیگر خصوصیاتی که شلگیر خودرو باید داشته باشد این است که در برابر پاشیده شدن روغن، ضد یخ، یا بنزین و اسید مقاومت داشته باشد. البته این مقاومت فقط مختص شلگیر خودرو نیست و تمام قطعات به کار رفته در خودرو باید در مقابل این چهار ماده مقاوم باشند. چرا که همیشه یک ماشین در معرض این مواد قرار دارد.

نحوه ساخت شلگیر 

برای ساخت شلگیر، در مرحله اول یکسری ورق برش داده می شود. برای برش دادن این ورقه ها از دستگاه های برشکاری و یا از لیزر استفاده می گردد. پس از اینکه برشکاری صورت پذیرفت این ورق های برش داده شده به وسیله دستگاه پرس خم می گردد. در مرحله دوم پوشش کروماتیک بر روی این ورق ها زده می‌شود تا از زنگ زدن آنها پیشگیری شود. در مرحله سوم پلاستیک مذاب به درون آن ورقه ها تزریق می‌گردد. بدیهی است که جنس این پلاستیک باید با کیفیت و نرم باشد. در مرحله چهارم درجه دمای پلاستیک به آرامی کاهش پیدا می‌کند. البته باید این سرد کردن پلاستیک کم کم صورت پذیرد تا یکنواختی در شلگیر پیش بیاید. در مرحله پنجم برای دومین و آخرین بار برای خم کردن ورق ها، از ثابت کننده مخصوص خم استفاده می‌شود که به آن فیکسچر مخصوص خم نیز می گویند. در مرحله نهایی پلیسه های اضافی موجود در شلگیر درست شده از آن گرفته می شود و شلگیر حاصل به خودرو متصل می گردد.

مزیت استفاده از شلگیر در ماشین چیست؟

روزهایی که برف و باران می بارد و گل و لای در سطح جاده زیاد است، اهمیت شلگیر بیش از پیش مشخص می شود. اگر شلگیر در ماشین وجود نداشته باشد علاوه بر اینکه گل و لای موجود در جاده به اجزا و بدنه خودروی شما می پاشد، می تواند افراد در حال عبور از خیابان و ماشین های دیگر را هم کثیف کند. شلگیر خودرو، همچنین ارتفاع صندوق عقب از سطح زمین را کمتر میکند. در انتها هم باید بگویم که که شلگیر از پوسیده شدن قسمت های پایین و کف خودرو جلوگیری می نماید. شلگیر فقط مختص روزهای برفی و بارانی نیست، بلکه زمانی که شما در جاده های ناهموار و سنگلاخ در حال رانندگی با خودرو هستید می تواند از زیربندی خودروی شما مراقبت کند تا آن قطعات دچار سوراخ شدن و آسیب دیدن نشوند.

قیمت شلگیر

قیمت شلگیر از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. البته فقط نوع خودرو نیست که در قیمت شلگیر تأثیرگذار است، بلکه جنس شلگیر و همچنین این که شلگیر مخصوص عقب خودرو باشد یا جلوی آن هم در قیمت آن موثر می باشد. متاسفانه در بازار ایران شلگیر هایی که از جنس پلاستیک شکننده هستند به میزان زیادی موجود است. در خرید شلگیر به استفاده از پلاستیک نرم در آن توجه داشته باشید. عامل دیگری که در قیمت شلگیر موثر است، طراحی آن است. افراد علاقمند به زیبایی ماشین معمولاً هزینه بیشتری را به خاطر زیبا بودن شلگیر پرداخت می‌کنند.

خرید شلگیر

ارائه قطعات و لوازم یدکی خودرو در گستره ای از انواع مختلف با کیفیت های متنوع انجام می شود، اما با توجه به تفاوت کیفی در این محصولات، شناسایی کالاهای اصلی و تقلبی با مشکلات عدیده ای روبرو است.

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار با ارائه محصولات متنوع در دسته بندی ها و کیفیت های تضمین شده می باشد که با انتخاب هر محصول توسط مشتری، ویژگی هایی همچون ضمانت اصل بودن و سلامت فیزیکی کالا به آنها تعلق می گیرد.

علاوه بر این، خدماتی همچون تعویض یا مرجوع کردن کالا در صورت وجود هرگونه مغایرت نیز وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان یدک یار و خرید شلگیر با ما در تماس باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از شلگیر داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

شلگیر
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه