آموزش روش صحیح رانندگی با گیربکس دو کلاچه

با دلیل تنوع گیربکس های ماشین، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از گیربکس ها نیازهای شما را برآورده می کند می تواند چالش برانگیز باشد. یکی از این انواع گیربکس ها، گیربکس دو کلاچه می باشد که در این مقاله ما قصد داریم به آموزش “روش صحیح رانندگی با گیربکس دو کلاچه” و بررسی این گیربکس بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

گیربکس دو کلاچه چیست؟

رایج ترین گیربکس های اتوماتیک شامل گیربکس های CVT، اتومات و دو کلاچه می باشند که ما پیش‌تر در مجله یدک یار به بررسی تفاوت گیربکس CVT و at پرداخته‌ایم. حال نوبت به گیربکس دو کلاچه می رسد که در گیربکس دو کلاچه (DCT) سه سیستم درگیر است؛ موتور، کلاچ و گیربکس. موتور نیرو را تولید می کند، کلاچ نیرو را انتقال می دهد و گیربکس نیرو را به چرخ می فرستد. در این سیستم شفت خروجی موتور، کلاچ و شفت خروجی گیربکس همگی مستقل هستند و می توانند به طور مستقل کار کنند.

به بیان ساده، یک گیربکس دو کلاچه گیربکس دستی و اتوماتیک را ترکیب می کند و راحتی یک سیستم تعویض دنده اتوماتیک را با مصرف سوخت پایین سیستم دنده‌ای ارائه می دهد.

گیربکس دو کلاچه چگونه کار می کند؟

گیربکس دو کلاچه شباهت زیادی به گیربکس دستی دارد اما از دو کلاچ برای همگام سازی تعویض دنده به جای یک کلاچ استفاده می کند. هر کلاچ مجموعه متفاوتی از چرخ دنده ها را درگیر می کند، در واقع یک کلاچ دنده های زوج را کنترل می کند و دیگری دنده های فرد را کنترل می کند. در سیستم دو کلاچه می توان کلاچ ها را برای مقاومت بهتر در برابر حرارت در روغن غوطه ور کرد (اصطلاحاً خیس شدن کلاچ) و یا کلاچ را خشک کرد.

در سیستم دو کلاچه کلاچ ها فضای یکسانی دارند اما در واقع دو شفت کنترل مجزا هستند که یکی در داخل دیگری قرار داده شده است. این به آن ها اجازه می دهد با هم حرکت کنند، روی دنده‌های مختلف عمل کنند، انتقال نرم تری داشته باشند، راندمان سوخت بهتر و سرعت بالاتری را در مقایسه با دنده های دستی ارائه دهند. به طور خلاصه می توان گفت که رانندگی با گیربکس های دو کلاچه بسیار لذت بخش است و حس یک رانندگی راحت را به راننده منتقل می کند.

نحوه رانندگی صحیح با گیربکس دو کلاچه

رانندگی صحیح با گیربکس دوکلاچه بسیار بسیار مهم است زیرا در صورت خرابی این گیربکس ها، هزینه‌های بسیاری زیادی را برای شما ایجاد خواهد شد. برای آشنایی با “نحوه رانندگی صحیح با گیربکس دوکلاچه” نکات زیرا را بایستی رعایت کنید:

از رانندگی تهاجمی خودداری کنید

از شتاب گیری های ناگهانی، ترمزهای شدید و مانورهای تهاجمی خودداری کنید. رانندگی تهاجمی فشار زیادی به گیربکس دوکلاچه وارد می کند که منجر به آسیب های شدید می شود.

به آرامی دنده‌ها را تعویض کنید

دنده‌ها را به آرامی تعویض کنید و از حرکت ناگهانی پرهیز کنید. درگیر شدن تدریجی دنده‌ها فشار وارده بر کلاچ را کاهش می دهد و باعث می شود تا تعویض دنده نرم تر شود.

به صورت کنترل شده دنده‌ها را تعویض کنید

در صورت لزوم دنده‌ها را کم کنید، اما این کار را به صورت کنترل شده انجام دهید. تطبیق دور موتور در هنگام کاهش دنده به همگام سازی موتور و گیربکس کمک می کند و از لغزیدن کلاچ جلوگیری می کند.

تغییر مکرر دنده‌ها را محدود کنید

شرایط ترافیکی را پیش بینی کنید و بر اساس آن برای تعویض دنده ماشین برنامه ریزی کنید. به حداقل رساندن تعویض دنده‌های غیر ضروری، بار اضافی را روی کلاچ DCT کاهش می دهد و طول عمر آن را افزایش می دهد.

از قرار دادن پا روی کلاچ هنگام رانندگی خودداری کنید

هنگام رانندگی از قرار دادن پا روی پدال کلاچ خودداری کنید زیرا این عمل باعث اصطکاک غیر ضروری می شود و در نتیجه عمر گیربکس و کلاچ را کاهش می دهد.

هنگام شروع به حرکت در شیب ها از ترمز دستی استفاده کنید

هنگام استارت زدن روی شیب زیاد، از ترمز دستی برای جلوگیری از فشار زیاد روی گیربکس دو کلاچه استفاده کنید. این تکنیک احتمال عقب رفتن ماشین را کاهش می دهد و لغزش کلاچ را به حداقل می رساند.

از قرار دادن مداوم پا روی کلاچ و ترمز در ترافیک خودداری کنید

هنگام توقف در پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک، پای خود را هم از ترمز و هم از پدال کلاچ دور نگه دارید. قرار دادن پای روی پدال کلاچ باعث فشار مداوم بر روی کلاچ می شود و در نتیجه عمر آن را کاهش می دهد.

تغییر دنده ها را در محدوده دور موتور توصیه شده انجام دهید

برای اطلاع از محدوده دور موتور توصیه شده برای تعویض دنده به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید. تعویض دنده در این محدوده استاندارد عملکرد کلاچ را بهینه می کند و فشار را کاهش می دهد.

به طور منظم اجزای کلاچ را مورد بررسی قرار دهید

برای ارزیابی وضعیت گیربکس دو کلاچه و اجزای مرتبط آن، سرویس های دوره‌ای را توسط مکانیک های مجرب انجام دهید زیرا تشخیص زود هنگام هر گونه مشکل می تواند از آسیب بیشتر جلوگیری نماید.

نحوه رانندگی با گیربکس دو کلاچه خشک

تمامی نکاتی که در بالا ذکر کردیم بایستی برای رانندگی با گیربکس دوکلاچه خشک نیز رعایت شود. یعنی “نحوه رانندگی با گیربکس دوکلاچه خشک” به این شکل است بایستی به آرامی دنده‌ها را تعویض کنید، تغییر دنده‌های مکرر را محدود کنید، از قرار دادن مداوم پا روی کلاچ خودداری کنید، هنگام توقف در چراغ قرمز و ترافیک ها پای خود را از پدال ترمز و کلاچ دور نگه دارید و سایر مواردی که به آن ها اشاره کردیم را رعایت فرمایید تا به بهترین شکل از گیربکس دو کلاچه ماشین خود اسفاده کنید و استهلاک آن را به حداقل برسانید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد روش صحیح رانندگی با گیربکس دو کلاچه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

مزایا گیربکس دو کلاچه چیست؟

مهم ترین مزایای گیربکس دو کلاچه شامل مصرف سوخت بهینه، افزایش سرعت و عملکرد، از بین رفتن شوک های تعویض دنده (تعویض دنده‌ها خیلی نرم می باشد) و انتقال حس تعویض دنده دستی اما به صورت اتوماتیک می باشد.

معایب گیربکس دو کلاچه چیست؟

اگر به رانندگی با گیربکس دو کلاچه عادت ندارید، هنگام رانندگی با سرعت های پایین ممکن است سیستم گیربکس لرزش و تکان های زیادی داشته باشد. علاوه بر این، مهم ترین عیب گیربکس های دو کلاچه قیمت بالای آن ها می باشد که روی قیمت تمام شده خودرو تاثیر زیادی دارد.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه