چگونه از خوابیدن باتری ماشین جلوگیری کنیم؟

اگر قصد دارید برای مدتی از ماشین خود استفاده نکنید، باید نکاتی را در مورد شارژ نگه داشتن باتری خودرو در زمان عدم استفاده بدانید. باتری یکی از بخش های ضروری خودروی شماست، زیرا بدون آن سیستم هایی وجود دارند که کار نمی کنند و حتی نمی توانید خودرو را استارت بزنید یا روشن کنید. بدون استفاده ماندن باتری خودرو برای مدت طولانی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند یا حتی به طور کامل از بین برود. به این ترتیب برای اینکه بدانیم چگونه از “خوابیدن باتری ماشین” جلوگیری کنیم باید نکاتی که در ادامه آورده شده است را رعایت کنیم.

باتری برای ماشین چه کاری انجام می دهد

با وجود اینکه ممکن است فکر کنید باتری (Automotive Battery) یک قطعه معمولی است، اما نقش های زیادی را در ماشین ایفا می کند. ماشین شما بدون باتری روشن نمی شود و اگر به طور معجزه آسایی روشن شود، تا مدت زیادی دوام نمی آورد. باتری ضعیف می تواند منجر به سرگردان شدن شما در راه شود و باتری خوابیده کلاً خودروی شما را روشن نمی کند.

به طور کلی وظایف باتری ماشین عبارتند از:

  • راه اندازی موتور
  • راه اندازی سیستم احتراق یا جرقه زنی موتور
  • تامین انرژی اولیه دینام خودرو
  • تنظیم ولتاژ وسایل الکترونیکی خودرو
  • ذخیره انرژی برای استارت اولیه و دفعات بعدی

چرا باتری ماشین می خوابد

دلایلی که چرا باتری ماشین شما پس از مدتی از بین می رود و یا اصطلاحاً می خوابد، عبارتند از:

اتصالات شل یا خوردگی باتری

اتصالات شل شده باتری یا خوردگی سیم ها می تواند از شارژ کافی باتری خودروی شما جلوگیری کند. وقتی این مشکلات وجود داشته باشد، در هنگام رانندگی باتری آنطور که باید شارژ نمی شود.

روشن گذاشتن چراغ های جلو و سایر چراغ ها

روشن گذاشتن چراغ های جلو، باتری ماشین شما را خالی می کند. حتی روشن ماندن چراغ های داشبورد منجر به خوابیدن باتری می شود که گاهی اوقات دلیل روشن ماندن این چراغ ها می تواند نشان دهنده نقص در سیستم خودروی شما باشد.

باتری ضعیف

باتری ضعیف ممکن است برای مدت طولانی شارژ نگه ندارد. اگر متوجه شدید عملکردهای لوازم جانبی خودروی شما نقص دارد، نشان دهنده باتری ضعیف است. به همین منظور توصیه می کنیم مقاله آشنایی با علت و علائم خرابی باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

هوای بسیار سرد یا بسیار گرم

شرایط آب و هوایی منجر خوابیدن باتری یا ضعیف شدن آن می شود.

مشکلات دینام

فرض کنید باتری ماشین شما هنگام رانندگی از بین برود، این بدان معناست که سیستم شارژ یا دینام خودرو مشکلی دارد.

باطری ماشین تا چند روز میخوابد

یکی از سوالات مهمی که برای افراد بوجود می آید این است که باتری ماشین چند روزه میخوابه که به طور کلی مدت زمان خالی شدن باتری ماشین بستگی به سلامت باتری دارد. در این شرایط اگر به مدت ۲ الی ۳ هفته ماشین خود را روشن نکنید و با آن رانندگی نکنید، باتری ماشین احتمالاً تخلیه خواهد شد.

راه های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

برای اینکه بدانیم چکار کنیم باتری ماشین نخوابد راه های زیادی وجود دارد. برای جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین بایستی اقدامات زیر را انجام دهید:

باتری را از خودرو جدا کنید

اگر قصد دارید از ماشین خود برای مدت طولانی استفاده نکنید، باید باتری را جدا کرده و خارج کنید. انجام این کار به حفظ آن و جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین کمک می کند.

همچنین برای اطمینان از سالم ماندن باتری، بهتر است آن را در محیطی خشک با دمای بین مناسب نگهداری کنید. بعد از اینکه باتری ماشین خود را بیرون کشیدید، می تواند بین شش هفته تا شش ماه دوام بیاورد.

از نگهدارنده باتری استفاده کنید

اگر می خواهید دردسر خارج کردن باتری از ماشین خود را نداشته باشید، می توانید از نگهدارنده باتری استفاده کنید. یک نگهدارنده باتری انرژی کافی برای حفظ باتری را فراهم می کند و پس از شارژ کامل باتری خاموش می شود. سپس زمانی که شارژ باتری به یک سطح معین کاهش یابد، دوباره فعال می شود.

هنگام خرید یک نگهدارنده باتری، مطمئن شوید که به دنبال یکی با ولتاژ مشابه باتری ماشین خود هستید.

اگر خودرو را در پارکینگ پارک می کنید، از دزدگیر استفاده نکنید

اگر قصد دارید ماشین خود را در پارکینگ ایمن پارک کنید، می توانید سیستم امنیتی یا دزدگیر ماشین خود را غیر فعال کنید. دزدگیر ماشین شما تمایل به خالی کردن باتری دارد و روشن ماندن آن باعث تخلیه سریع باتری می شود.

قطب منفی باتری را جدا کنید

کامپیوتر ماشین، ساعت و هشدارهای امنیتی حتی پس از خاموش کردن ماشین فعال می مانند که می تواند عمر باتری را کم کند. این شکل تخلیه معمولاً به عنوان تخلیه انگلی نامیده می شود و اگر از ماشین خود برای چندین هفته استفاده نکنید، می تواند منجر به خوابیدن باتری ماشین شود. با جدا کردن قطب منفی باتری،‌ می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. البته دقت داشته باشید که اگر قطب مثبت باتری را جدا کنید ممکن است به طور تصادفی این قطب باتری لیز بخورد در صورت تماس با سایر قسمت ها الکتریکی خودرو، به آنها آسیب وارد کند.

با ماشین خود حداقل یکبار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه رانندگی کنید

سیستم های الکتریکی خودروی شما باتری را به آرامی تخلیه می کند، که در نهایت باعث می شود باتری نیروی کافی برای روشن کردن موتور و به حرکت در آوردن آن نداشته باشد. ترجیحاً می توانید هر هفته ۳۰ دقیقه با ماشین خود رانندگی کنید تا باتری شما شارژ را نگه دارد. اگر به صورت هفتگی با ماشین خود رانندگی کنید شارژ باتری خود را حفظ خواهید کرد و دچار خوابیدن باتری ماشین نخواهید شد.

نتیجه گیری

باتری ماشین معمولاً عمر مشخصی دارد که بعد از اتمام عمر باتری، نیاز به باتری جدید دارید. اما گاهی اوقات با رعایت نکردن یکسری موارد ممکن است دچار مشکل خوابیدن باتری ماشین شوید که این مشکل با رعایت نکاتی که در بالا ذکر شد قابل حل است. سعی کنید با در نظر گرفتن راه های جلوگیری از خالی شدن باتری، از باتری ماشین خود نهایت استفاده را ببرید و دچار سردرگمی برای روشن کردن ماشین نشوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

باتری ماشین
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه