تفاوت یورو ۲ با یورو ۴ چیست؟

تفاوت استاندارد یورو ۲ با یورو ۴

از سال ۱۹۹۲، اتحادیه اروپا مقرراتی را با هدف بهبود کیفیت هوا بر روی خودروهای جدید وضع کرده است، به این معنی که یک خودرو هنگام ساخت باید استاندارد آلایندگی یورو (European Emission Standards) را داشته باشد. “تفاوت یورو ۲ با یورو ۴” در موارد مختلفی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

برای آشنایی با تفاوت استانداردهای یورو ما به بررسی این موارد پرداخته ایم :

  • خودروهای تولید شده از یکم ژانویه ۱۹۹۳ : یورو ۱ که اولین استاندارد آلایندگی در سراسر اروپا برای خودروهای دیزلی و بنزینی بود، اما نیازی به اندازه گیری جداگانه برای NOx (اکسیدهای نیتروژن) نداشت.
  • خودروهای تولید شده از یکم ژانویه ۱۹۹۷ : دارای استاندارد یورو ۲ هستند که این استاندارد محدودیت ها را برای برخی از معیارها برای موتورهای بنزینی و دیزلی کاهش داد، اما یک الزام اندازه گیری جداگانه برای NOx را شامل نشد.
  • خودروهای تولید شده از یک ژانویه ۲۰۰۱ : این خودروها دارای استاندارد یورو ۳ هستند و یورو ۳ برای موتورهای دیزلی (۵۰۰ میلی گرم در کیلومتر) و بنزینی (۱۵۰ میلی گرم در کیلومتر) محدودیت انتشار NOx جداگانه ای را معرفی کرد.
  • خودروهای تولید شده از یکم ژانویه ۲۰۰۶ : این خودروها مشمول استاندارد یورو ۴ می باشند و در واقع یورو ۴ حد مجاز مونوکسید کربن را برای موتورهای بنزینی به نصف کاهش داد و همچنین محدودیت های NOx برای دیزل ها را به ۲۵۰ میلی گرم در کیلومتر و ۸۰ میلی گرم در کیلومتر برای بنزین را کاهش داد. همچنین این استاندارد محدودیت ذرات معلق برای گازوئیل ها را هم در نظر گرفت.
  • خودروهای تولید شده از یکم ژانویه ۲۰۱۱ : محدودیت یورو ۵ برای NOx برای دیزل به ۱۸۰ میلی گرم در کیلومتر و برای بنزین به ۶۰ میلی گرم در کیلومتر کاهش یافت. همچنین الزامی برای دیزل ها برای داشتن ذرات DPF معرفی شد.
  • خودروهایی که از یکم سپتامبر ۲۰۱۵ تولید شده اند : این خودروها دارای استاندارد یورو ۶ هستند که یورو ۶ سطوح قابل قبول کمتری از انتشار NOx را برای خودروهای دیزلی به ۸۰ میلی گرم در کیلومتر و برای بنزین به ۶۰ میلی گرم در کیلومتر معرفی کرد.

تفاوت بنزین یورو ۲ با یورو ۴

یورو ۲ و یورو ۴” استاندارد آلایندگی و سوخت خودروها هستند. بنزین یورو ۴ نسبت به یورو ۲ در زمینه‌ی انتشار آلاینده ها مانند هیدروکربن های نسوخته، COx، NOx، دوده و در برخی موارد ذرات سرب نیز بهبود یافته است.

در بنزین یورو ۴ آلایندگی ها در مقایسه با بنزین یورو ۲ پایین تر است و حتی کیفیت سوخت مانند اکتان، سوخت بدون سرب و افزایش راندمان برخی از تفاوت های این دو استاندارد است.

تفاوت موتور یورو ۲ با یورو ۴

با توجه به نکاتی که ذکر کردیم باید بگوییم که “تفاوت موتور یورو ۲ و یورو ۴” در انتشار آلاینده های مختلف است. در واقع خودرویی که دارای موتور یورو ۲ است از بنزین یورو ۲ استفاده می کند و خودرویی که از موتور یورو ۴ بهره می برد باید از بنزین یورو ۴ استفاده کند.

موتور یورو ۲ آلاینده های بیشتری از جمله COx، NOx و… نسبت به موتور یورو ۴ منتشر می کند که همین مسئله باعث شده امروزه کمتر شاهد استفاده از موتور یورو ۲ در خودرها باشیم.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه