بررسی تخصصی تفاوت گیربکس CVT با اتومات

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) نامی که بارها آن را شنیده‌اید. امروزه خودرو سازان به دلیل هزینه کم و سادگی در ساخت آنها در مقایسه با گیربکس اتومات (at)، به سمت اجرای بیشتر CVT ها روی آورده‌اند. قبل از خرید خودرو، مهم است که نوع گیربکس آن را در نظر بگیرید که با ترجیحات رانندگی شما مطابقت دارد. به همین منظور در این مقاله ما قصد بررسی “تفاوت گیربکس CVT با اتومات” (What is the Difference Between CVT and AT Transmission) را داریم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

گیربکس CVT چیست

قبل از هر چیز بد نیست بدانید که گیربکس چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟ گیربکس جعبه‌ای متشکل از چرخ دنده ها است که نیروی موتور را به چرخ ها وارد می کند و سبب حرکت خودرو در سرعت های مختلف می شود. خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک می باشند، تعویض دنده به صورت خودکار انجام می گیرد و راننده دیگری نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارد.

رایج ترین گیربکس های اتوماتیک شامل گیربکس CVT و گیربکس at می باشند که گیربکس انتقال متغیر پیوسته یا همان CVT یک سیستم انتقال است که از طریق یک تسمه یا مکانیزم زنجیره‌ای عمل می کند تا موتور را قادر سازد با یک دنده به حرکت درآید.

گیربکس های CVT می توانند بدون نیاز به انجام تعویض دنده، فقط با قرار دادن لیور در دنده D حرکت کنند. CVT ها به دلیل راحتی در رانندگی در مقایسه با گیربکس های at ترجیح داده می شوند زیرا فقط کافیست ماشین را در دنده D قرار دهید و دیگر نیازی به بالا (+) یا پایین (-) بردن لیور دنده یا شیفتر پشت فرمان نداشته باشید.

معمولاً گیربکس های CVT به دلیل سادگی در طراحی، هزینه و راحتی سواری به گزینه اقتصادی در خودروهای امروزی بدل شده اند. حال طبق نظر برخی از کارشناسان، رانندگی با گیربکس CVT کسل کننده است که به همین دلیل امروزه برخی از تولیدکنندگان تلاش می کنند تا آن ها را جذاب تر کنند. به طور مثال می توانیم به برخی از خودروهایی مانند تویوتا یاریس و هوندا سیویک اشاره داشته باشیم که دارای تغییر دنده با کمک کامپیوترهای روی گیربکس CVT هستند تا آن را در رانندگی جذاب تر کنند.

مزایا گیربکس CVT:

  • ارزان برای تولید کنندگان خودرو
  • تجربه رانندگی راحت
  • گیربکس CVT مصرف سوخت عالی دارد

معایب گیربکس CVT:

  • مکانیزم تسمه یا زنجیر این گیربکس در حین رانندگی می تواند صدای زیادی تولید کند
  • هزینه تعمیر بالا
  • قادر به تحمل نیروی زیادی از موتور نیست
  • گیربکس CVT اغلب به دلیل نگهداری نادرست دچار خرابی می شود
  • تجربه رانندگی کسل کننده

گیربکس اتومات یا at چیست

گیربکس اتومات یک گیربکس چند سرعته و قابل تنظیم است که مانند CVT به ورودی نیروی کمی از راننده نیاز دارد. با این حال، بر خلاف CVT این گیربکس ها دارای یک دنده پیوسته و تک هستند که این تعداد می تواند چهار دنده یا بیشتر باشد.

کامپیوتر داخلی گیربکس at تعیین می کند که آیا موتور باید از طریق یک سیستم هیدرولیک از دنده ها بالا و پایین برود یا خیر. به همین دلیل است که هنگام تعویض دنده ممکن است هنگام رانندگی احساس تکان های خفیفی کنید. همچنین در گیربکس های اتومات جدیدتر، می توان دنده های دست و پا را با خودرو داشت تا حس یک خودروی اسپرت DCT (گیربکس دو کلاچه) را شبیه سازی کند.

مزایا گیربکس اتومات:

  • اگرچه از نظر طراحی پیچیده است، اما تعمیر آن بسیار ساده تر می باشد
  • گیربکس at می تواند گشتاور بیشتری را نسبت به یک CVT معمولی تحمل کند
  • قطعات گیربکس at به راحتی پیدا می شوند
  • گیربکس اتومات در مقایسه با CVT دوام و مقاومت بیشتری دارد
  • این نوع گیربکس به رانندگان حس کنترل بهتری را می دهد

معایب گیربکس اتومات:

  • تولید این گیربکس گران و پیچیده است
  • وزن قابل توجهی به خودروی شما اضافه می کند
  • مصرف سوخت بالاتر در مقایسه با گیربکس CVT

تفاوت گیربکس CVT با اتومات

با توضحیاتی که در بالا ارائه کردیم، اصلی ترین شاخصه های تفاوت گیربکس CVT با اتومات شامل ساختار گیربکس، تجربه و حس رانندگی، تحمل نیرو، مصرف سوخت، استهلاک گیربکس و… می باشد.

به طور کلی، گیربکس CVT نیاز به تغییر دنده ندارد و تجربه رانندگی راحتی را رقم می زند، مصرف سوخت عالی دارد ولی در مقابل هزینه تعمیر بالایی دارد، قادر به تحمل نیروی زیادی از موتور نیست، استهلاک بالایی دارد و تعمیر آن گران قیمت است. حال گیربکس اتومات یا at دارای یک دنده پیوسته و تک می باشد،‌ حس رانندگی اسپرتی را ایجاد می کند، قطعات آن به راحتی پیدا می شود و هزینه تعمیر خیلی بالا نیست و همچنین دوام و مقاومت بیشتری دارد ولی در مقابل، وزن خودرو را زیاد می کند، مصرف سوخت را بالا می برد و به دلیل هزینه تولید بالا می تواند روی قیمت تمام شده خودرو تاثیر بگذارد.

گیربکس CVT بهتر است یا at

حال سوالی که بوجود می آید این است که گیربکس CVT بهتر است یا at که این مسئله به ترجیحات رانندگی شما بستگی دارد. هر این دو این گیربکس ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که اگر بودجه کمی برای خرید خودرو دارید بایستی به سراغ گیربکس CVT بروید، ولی اگر دنبال یک خودروی با عملکرد بالا و با سر و صدای اسپرت هستید، بایستی به سراغ گیربکس at بروید. همچنین امروزه به دلیل تعمیر گران‌تر گیربکس های CVT، استهلاک بالا و کمبود قطعات این گیربکس، گیربکس های at گزینه ارجحی می باشند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد تفاوت گیربکس CVT با اتومات دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه