بررسی تخصصی تفاوت باتری اتمی و اسیدی

متداول ترین باتری های مورد استفاده در خودروها باتری های اتمی و اسیدی هستند زیرا این دو مدل بهترین گزینه های موجود در بازار می باشند. البته همه باتری ها بر اساس محدودیت و نحوه استفاده، مزایا و معایب خود را دارند. با این حال در نظر داشته باشید که باتری های اتمی دارای یک فناوری جدیدتر هستند که نواقص باتری های اسیدی را برطرف کرده است. به همین منظور در این مقاله ما قصد بررسی “تفاوت باتری اتمی و اسیدی” (What is the Difference Between Lithium and Lead Acid Car Batteries) را داریم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

فرق باتری اتمی و اسیدی

کاربرد و نقش باتری در خودروها کاملاً روشن است که به همین دلیل باتری یکی از مهم ترین قطعات خودرو به شمار می رود. حال برای افرادی که قصد خرید باتری ماشین را دارند قطعاً این سوال بوجود می آید که فرق باتری اتمی و اسیدی چیست؟ جدای از ترکیبات شیمیایی و تفاوت های ساختاری، هر دو باتری از جنبه های مختلفی باهم تفاوت دارند. تفاوت اصلی در قیمت و عملکرد است، باتری های اسیدی گزینه ارزان‌تری هستند ولی باتری های اتمی به عنوان انتخاب کارآمدتر ترجیح داده می شوند. در مورد عملکرد هم همانطور که از نام آنها پیداست، باتری های اسیدی از یک الکترولیت اسید و یک الکترود سرب استفاده می کنند در حالی که باتری های اتمی از فلز لیتیوم استفاده می کنند.

در درجه اول، باتری های اسیدی و اتمی بر اساس یک اصل کلی الکتروشیمی کار می کنند. یعنی بار را ذخیره می کنند و الکترون ها را تخلیه می کنند تا از طریق یک واکنش الکترومکانیکی که بین الکترولیت و الکترودها اتفاق می افتد، الکتریسیته تولید کنند. به طور کلی باتری ها از نظر ساختار و اصول کار مشابه هستند و موارد مورد استفاده برای هر جزء بسیار متفاوت است. به دلیل این تفاوت در ترکیب شیمیایی، عملکرد داخلی و واکنش‌هایی که در داخل اتفاق می افتد نیز متفاوت است. با این حال، واکنش های شیمیایی داخل باتری ها برگشت پذیر هستند و باعث می شوند باتری های ماشین قابل شارژ باشند.

در ادامه تفاوت باتری اتمی و اسیدی را از جنبه های مختلف بررسی کرده‌ایم:

۱- هزینه

قیمت یک کالا یکی از انگیزه‌های کلیدی در تعیین آن کالا در طیف وسیعی از انتخاب هاست. باتری های اسیدی ارزان‌تر از باتری های اتمی هستند که دلیل این تفاوت قیمت به پیچیدگی، مواد و هزینه ساخت باتری های اتمی مربوط می شود. در حالی که خرید باتری های اسیدی نسبت به باتری های اتمی معمولاً ارزان‌تر است، ولی طول عمر باتری های اتمی ارزش خرید آنها را بالا می برد. باتری های اتمی به دلیل هزینه‌ای که نسبت به توان و کارایی دارند، در این شرایط گزینه ارجح هستند.

۲- ظرفیت و چگالی انرژی

وقتی صحبت از باتری ماشین ها می شود، مهم است که ظرفیت و چگالی انرژی را برای انتخاب آنها بسنجید. ظرفیت را می توان به عنوان اندازه‌گیری مقدار انرژی که می تواند در یک باتری ماشین ذخیره شود و بعداً در صورت نیاز تخلیه شود، تعریف کرد. از طرف دیگر، چگالی انرژی معیاری است که نشان می دهد چقدر انرژی می تواند در یک فضای خاص نگه داشته شود. از نقطه نظر شیمیایی، ظرفیت باتری و یا چگالی انرژی به حاصل ضرب ولتاژ کاری فرآیند الکتروشیمیایی و بار کل یون های منتقل شده اشاره دارد. باتری های اسیدی معمولاً بین ۸۰ تا ۹۰ وات ساعت در لیتر (Wh/L) تولید می کنند، در حالی که باتری های اتمی حدود ۴۵۰ تا ۶۵۰ وات ساعت در لیتر تولید می کنند.

بنابراین، در مقایسه با باتری های اسیدی، باتری های اتمی ظرفیت بسیار بیشتری برای ذخیره سازی انرژی دارند و در عین حال همان فضای حداقل یا کمتری را در زیر کاپوت اشغال می کنند.

۳- بهره‌وری

راندمان یا بهره‌وری را می توان به طور خلاصه به عنوان نسبت ورودی به خروجی توصیف کرد، برای باتری ماشین ها،‌ این به چگونگی تخلیه انرژی باتری پس از شارژ اشاره دارد. از آنجایی که باتری های اتمی دارای راندمان ۹۵ درصد یا بالاتر هستند، ۹۵ درصد یا بیشتر از انرژی ذخیره شده در آنها ممکن است استفاده شود. از سوی دیگر، باتری های اسیدی، بازدهی نزدیک به ۵۰ تا ۸۵ درصد را دارند که در نتیجه باتری های اتمی بسیار کارآمدتر هستند. به طور کلی بهره‌وری بهتر نشان می دهد که باتری می تواند سریع‌تر شارژ شود، چرخه‌های تخلیه خوبی دارد و ظرفیت باتری نیز بهتر است.

۴- طول عمر

با گذر زمان باتری های ماشین تحلیل رفته و ظرفیت موثر خود را از دست می دهند. با هر بار شارژ و دشارژ شدن باتری، این یک چرخه محسوب می شود. به طور معمول همه باتری ها دارای تعداد محدودی چرخه شارژ و دشارژ هستند که این نشان دهنده تعداد دفعاتی است که آنها می توانند عملکرد بهینه داشته باشند.

یکی از تفاوت های کلیدی بین باتری های اتمی و اسیدی این است که هر باتری چند چرخه می تواند دوام بیاورد که باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی عمر بیشتری دارند.

یک باتری اتمی می تواند بیش از ۱۰۰۰ چرخه شارژ را با استفاده منظم و نگهداری خوب تحمل کند که این بسیار بیشتر از طول عمر باتری های اسیدی است، به خصوص زمانی که افزایش تراکم انرژی باتری های اتمی را در نظر بگیرید.

۵- وزن و اندازه

در برخی از مواقع، موضع وزن و اندازه باتری بسیار مهم است. عیب اصلی باتری های اسیدی وزن آنهاست که در مقایسه با باتری های اتمی، تقریباً ده برابر سنگین تر هستند!

۶- سرعت شارژ

بسته به اندازه باتری،‌ یک باتری اتمی را می توان در عرض چندین ساعت به طور کامل شارژ کرد، بر خلاف باتری های اسیدی که می تواند تا ۱۰ ساعت طول بکشد. از آنجایی که باتری های اتمی می توانند نرخ جریان بیشتری را تحمل کنند، می توانند سریع‌تر از باتری های اسیدی شارژ شوند.

فرق باتری تر و خشک

در دنیای خودروها و فناروی باتری، دو نوع رایج باتری مورد استفاده، باتری های خشک و باتری های تر هستند. در حالی که هر دوی آنها عملکرد یکسانی دارند، تامین انرژی برای ماشین شما و تفاوت در طراحی و عملکرد می تواند قابل توجه باشد. در ادامه ما “فرق باتری تر و خشک” را بررسی کرده‌ایم تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه پیدا کنید:

۱- نگهداری و استفاده

باتری تر:

  • باتری های تر نیاز به تعمیر و نگهداری منظم با توجه به سطح آب الکترولیت در سلول های باتری دارند. کاربران این نوع باتری باید به طور مرتب سطح آب باتری را بررسی کرده و در صورت لزوم آب را به باتری اضافه کنند چراکه این مسئله برای حفظ عملکرد باتری تر بسیار مهم می باشد.
  • تمیز کردن قطب های باتری: قطب های باتری تر اغلب می توانند در معرض خوردگی باشند و سولفاته شوند که به همین دلیل برای اطمینان از اتصال الکتریکی مناسب باید قطب های باتری به صورت دوره‌ای تمیز شوند. اگر نمی دانید که خوردگی و سولفاته باتری چیست و چه معایبی دارد پیشنهاد می کنیم مقاله مرتبط با این موضوع را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.
  • شارژ صحیح: شارژ باتری های تر نیز باید با دقت و جریان صحیح انجام شود. شارژ سریع یا آهسته باتری تر می تواند بر طول عمر آن تاثیر بگذارد.

باتری خشک:

  • بدون نیاز به آب اضافه: یکی از مزایای اصلی باتری های خشک این است که نیازی به اضافه کردن آب ندارند. به همین دلیل کاربران باتری خشک نیازی به نگرانی در مورد سطح الکترولیت آب نخواهند داشت.
  • عدم نیاز به تمیز کردن مکرر قطب های باتری: از آنجایی که باتری های خشک معمولاً آب بندی می شوند، خطر خوردگی قطب ها کمتر است و به ندرت نیاز به تمیز کردن دارد.

۲- تفاوت از نظر قیمت

  • باتری تر:‌ باتری های تر معمولاً مقرون به صرفه تر از باتری های خشک هستند. این قیمت های پایین تر اغلب یک فاکتور مهم برای مصرف کنندگانی است که می خواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند.
  • باتری خشک: باتری های خشک معمولاً گران‌تر از باتری های تر هستند که این به دلیل طراحی پیشرفته‌تر آنها و فناوری استفاده شده در تولید آنهاست. با وجود قیمت بالاتر، بسیاری از افراد باتری خشک را به دلیل سهولت استفاده و بدون نیاز به نگهداری زیاد انتخاب می کنند.

۳- از نظر ولتاژ

  • باتری تر و خشک: باتری های تر و باتری های خشک دارای ولتاژ خروجی یکسان هستند که در شرایط عادی حدود ۱۲ ولت است. این ولتاژ با اکثر وسایل نقلیه سازگار می باشد.

عمر باتری اسیدی بیشتر است یا اتمی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، طول عمر باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی بیشتر می باشد.

خرید باتری ماشین

حال که به طور کامل با تفاوت باتری اتمی و اسیدی آشنا شدید، انتخاب از بین این دو مدل باتری به نظر شما بستگی دارد. باتری های اتمی قیمت بالاتری نسبت به باتری های اسیدی دارند ولی به دلیل ظرفیت بالاتر، طول عمر بیشتر و کارایی بهتر خرید باتری های اتمی گزینه‌ای هوشمندانه می باشد. با این حال اگر قصد بررسی قیمت و خرید باتری اتمی و اسیدی تمامی ماشین ها را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. لازم به توضیح است که پس از تماس با مجموعه یدک یار، کارشناسان ما تمامی اطلاعات فنی لازم را به صورت کاملاً رایگان در اختیارتان قرار خواهند داد تا بتوانید باتری مناسب تری را برای ماشین خود خریداری نمایید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد تفاوت باتری اتمی و اسیدی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

باتری
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه