بررسی هیوندای آزرا

خودروی هیوندای آزرا (Hyundai Grandeur) حاصل یک انقلاب که در کارخانه خودروسازی هیوندای کره ای در دهه ۸۰ میلادی رخ داد، است. کارخانه هیوندا از این زمان به بعد اهمیتی که به کیفیت می‌داد را چند برابر کرد. در خود کشور کره جنوبی این ماشین با نام آزرا معروف نیست و در سایر کشورها، به این نام شناخته می شود. خودرو هیوندا آزرا هم مانند اکثر خودرو های دهه ۸۰ از روی خودروی معروف میتسوبیشی الهام گرفته شده است.

حتی نسل اول این خودرو در واقع یک مهندسی معکوس از همان خودروی میتسوبیشی بود و نسل دوم خودروهای هیوندا آزرا هم در واقع مشابه نسل سوم میتسوبیشی است. خودروی هیوندا آزرا گرانترین خودروی سدان کره‌ای موجود در بازار ایران است. بدیهی است که در چند سال اخیر که تمایل مردم دنیا به خرید خودروهای شاسی بلند بیشتر از خودروهای سدان شده است؛ هیوندای آزرا هم، در دنیا مقبولیت قبل را ندارد. اما در کشور ما این خودرو همیشه جزو خودروهای محبوب است.

نسل اول هیوندای آزرا

 این نسل از خودروی هیوندای آزرا از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ میلادی ساخته شده و به مدل ال معروف بود. سه نوع موتور در این نسل از آزرا وجود داشت و همچنین دو نوع گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک هم در آن تعبیه شده بود. فاصله ای که بین محورهای این نسل از خودرو وجود داشت ۲ متر و ۷۳ سانتی متر بود. طول خودرو ۴ متر و ۸۶ سانتی متر، عرض آن یک متر و هفتاد و دو سانتی متر و ارتفاع آن یک متر و ۴۳ سانتی متر و در یک مدل دیگر یک متر و ۴۵ سانتی‌متر بود.

موتورهای تعبیه شده بر روی این نسل از خودروهای هیوندا آزرا به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. ۲ لیتری ۴ جی ۶۳
  2. ۲٫   2.4 لیتری ۴ جی ۶۴
  3. موتور ۳ لیتری ۶ جی ۷۲

نسل دوم هیوندای آزرا

 این نسل از خودروی هیوندای آزرا از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ میلادی ساخته شد. این مدل به مدل ال ایکس هم معروف بود. چهار نوع موتور و دو نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در این خودرو تعبیه شده بود. فاصله‌ای که بین محورهای این خودرو وجود داشت ۲ متر و ۷۲ سانتی متر بود. طول خودرو ۴ متر و ۹۸ سانتیمتر، عرض آن ۱ متر ۸۱ سانتیمتر و ارتفاع آن ۱ متر و ۴۴ سانتی متر بود. در این نسل خودرو آزرا هم به لحاظ موتوری و هم به لحاظ ترمز تقویت شد. البته این نسل از خودروهای هیوندای آزرا به کشورهای خارج از کشور کره جنوبی صادر نمی شد ولی در خود کشور کره جنوبی بسیار محبوب بود.

موتور تعبیه شده بر روی این نسل از خودروهای هیوندا آزرا به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. ۲ لیتری ۴G63
  2. ۲٫   2.5 لیتری ۶G73
  3. ۳٫   3 لیتری ۶G72
  4. ۴٫   3.5 لیتری ۶G74

۲ لیتر، ۲٫۵ لیتر، ۳ لیتر و ۳٫۵ لیتر) به صورت معمولی وجود دارد.

 نسل سوم هیوندای آزرا

این نسل این ماشین که به مدل ایکس جی هم معروف است بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی ساخته شد. جعبه دنده دستی از این نسل از خودرو برداشته شد و تنها یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک شیفت ترونیک به خودرو اضافه گردید. فاصله ای که بین محورهای خودرو وجود داشت ۲ متر ۷۵ سانتی متر، طول آن تا سال ۲۰۰۲، ۴۸۶۵ میلی متر و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵، ۴۸۷۵ میلیمتر، عرض خودرو هم ۱ متر و ۸۲۵ میلی متر و همچنین ارتفاع آن ۱ متر و ۴۲ سانتی متر بود. خودروی هیوندای آزرای نسل سوم یا همان ایکس جی، یک ماشین گران قیمت بود، که در کشورهای آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی که همگی در ساخت خودرو متبحر هستند، نامی برای خود دست و پا کرد.

موتور تعبیه شده بر روی این نسل از خودروهای هیوندا آزرا به پنج دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. دو لیتری دلتا
  2. دو و نیم لیتری دلتا
  3. ۳٫   2.7 لیتری دلتا
  4. ۴٫   3  لیتری سیگما
  5. ۵٫   3.5 لیتری سیگما

گیربکس تعبیه شده بر روی این نسل از خودروهای هیوندا آزرا به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. ۵ سرعته دستی
  2. ۲٫   4 سرعته اتوماتیک
  3. ۳٫   5 سرعته اتوماتیک

سرعت ۰ تا ۱۰۰ خودرو هیوندای آزرا نسل سوم

 این خودرو می توانست در ۱۰.۶، ۶ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت خودروی نسل سوم هیوندای آزرا هم ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت بود. قدرت این خودرو ۱۶۵ اسب بخار یا همان ۱۲۳ کیلو وات بود.

مشخصاتی که ذکر کردیم مربوط به مدل ایکس ۲۵۰  بود. مدل ایکس ۳۰۰ که مدل پیشرفته ‌تر هیوندای آزرا‌های نسل سوم است، می‌توانست در ۹.۸ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. و حداکثر سرعت آن هم به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرده و قدرت این خودرو هم ۱۸۱ اسب بخار معادل ۱۳۵ کیلووات شده بود.

 نسل چهارم هیوندای آزرا

 این نسل از خودروهای هیوندای آزرا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ میلادی تولید گشت. در سال ۲۰۰۶ میلادی بود که برای نخستین بار، این ماشین وارد به بازار‌ها جهانی وارد شد. این نسل از خودروهای هیوندای آزرا با نام تی جی هم معروف هستند. از سال ۲۰۱۱ این نسل از خودروی هیوندای آزرا با یک فیس لیفت یا همان تغییر چهره روبرو ‌شد و سپرها و چراغ‌ها و رینگ‌های آن تغییر کرد البته در همین سال ۲۰۱۱ گیربکس این خودرو از ۵ سرعته اتوماتیک به ۶ سرعته اتوماتیک تغییر یافت.

در کشورهای مختلف دنیا، نسل چهارم ماشین هیوندای آزرا با موتورهای بنزینی و دیزلی و ال پی جی به مشریان عرضه می شد. ولی نسخه ‌هایی از این خودرو که وارد ایران شدند، همگی از یک موتور تنفس طبیعی ۶ سیلندر ۳/۳ لیتری استفاده می‌کنند. خودرو‌های هیوندای آزرای نسل چهارم، دارای حداکثر قدرت ۲۳۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۰۴ نیوتن متر بودند؛ که همگی هم دارای گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک می‌باشند.

از سال ۲۰۱۱ یک سری تغییرات در خودرو صورت پذیرفت و مثلاً سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ‌ها تغییر کرد. این تغییرات باعث شد که بیشترین توان و گشتاور خودرو، به ۲۵۹ اسب بخار و ۳۱۶ نیوتن متر تغییر یابد. این زیاد شدن قدرت خودرو و همچنین اضافه شدن گیربکس شش سرعته اتوماتیک باعث شد که شتاب خودروی نسل چهارم هیوندا آزرا از سال ۲۰۱۱ به بعد بیشتر شده و مصرف بنزین آن کاهش یابد.

موتور تعبیه شده بر روی این نسل از خودروهای هیوندا آزرا به سه دسته بنزینی، دیزل و ال پی جی تقسیم می شوند. موتورهای بنزینی موجود در خودروهای نسل چهارم هیوندا آزرا عبارتند از:

  1. ۲٫۴ لیتری تتا
  2. ۲٫   2.7 لیتری ام یو
  3. ۳٫   3.3 لیتری لامبدا
  4. ۴٫   3.8 لیتری لامبدا

موتور ال پی جی موجود در خودروهای نسل چهارم هیوندا آزرا عبارت است از:

  1. ۲٫۷ لیتری ام یو

موتور دیزل موجود در خودروهای نسل چهارم هیوندا آزرا عبارت است از:

  1. ۲٫۲ لیتری R

آپشن‌های موجود در نسل چهارم هیوندای آزرا

 چراغ‌های جلوی این خودرو، از نوع زنون است. همچنین این چراغ ها، دارای شوینده چراغ یا همان چراغ شور هستند. چراغ‌های عقب این خودرو نیز از نوع ال ای دی می باشند. این خودرو دارای مه شکن جلو و عقب بوده و همچنین سنسور نور دارد. سیستم صوتی این خودرو نیز حرفه‌ای بوده و ۱۲ عدد بلندگو دارد. میزان بلند بودن صدا، متناسب با سرعت خودرو کم و زیاد می شود که این یک قابلیت هوشمند فوق العاده است. سیستم صوتی این خودرو، مجهز به یو اس بی و آ یو ایکس و بلوتوث است. همچنین رینگ‌های خودرو، ۱۷ اینچی آلومینیومی هستند.

آینه ‌های کناری خودرو به صورت برقی تا می ‌شوند و مجهز به گرمکن هستند. آینه وسطی آن هم الکتروکرومیک است و دارای حافظه می باشد و به صورت اتوماتیک هنگام دنده عقب گرفتن، تنظیم می شود. این خودرو دارای سیستم تهویه هوای مطبوع خودکار هست و همچنین دریچه ‌ای برای سرنشینان عقب هم دارد.

صندلی‌های این خودرو دارای روکش چرمی هستند به صورت برقی تنظیم می‌شوند. صندلی ‌های جلو در این خودرو، دارای گرمکن هستند و همچنین صندلی راننده هم دارای حافظه می‌باشند. شیشه‌ های جلو و عقب خودرو، دارای بالابر برقی هستند. شیشه‌ های جلو دارای بالابر اتوماتیک می باشند که دارای قابلیت ضد مانع است. این خودرو دارای سیستم هشدار دهنده پارک عقب، و حسگر فشار باد لاستیک یا همان تی پی ام اس می باشد.

از دیگر آپشن‌های این ماشین سانروف آن است. در این خودرو کروز کنترل برای رانندگی خودکار وجود دارد. همچنین در این نسل از خودروها حسگر باران هم موجود است. دوربین دید عقب هم از سال ۲۰۰۹ به بعد در این نسل از خود تعبیه شده است. استارت بدون کلید و با دکمه هم از سال ۲۰۱۱ در این نسل از خودروها تعبیه گردید.  این خودرو دارای پرده عقب برقی است.

 بررسی امنیت در نسل چهارم هیوندای آزرا

هر چند خودروی نسل چهارم هیوندای آزرا مربوط به حدود ۱۷ تا ده سال پیش است؛ اما اگر بخواهیم همین امروز هم آن خودرو را به لحاظ ایمنی بررسی کنیم باید بگوییم که یک خودروی بسیار ایمن می باشد. خودروی هیوندای آزرا نسل چهارم از موسسه NHTSA برای بررسی امنیت خودروها که در کشور آمریکا است، چهار ستاره امنیتی را دریافت کرده است.

 در این خودرو، سیستم کنترل پایداری یا همان ای اس پی و سیستم کنترل کشش یا همان تی سی موجود است. در این خودرو پشت سری‌های صندلی جلو به صورت فعال شونده هستند که در هنگام تصادف کمک بسیاری در جلوگیری از ورود آسیب بر سر و گردن راننده و سرنشین جلو می شوند.

 در این ماشین ۸ عدد کیسه هوا وجود دارد که حتی در خودروهای امروزی هم این همه کیسه هوا یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود. در خودروی نسل چهارم هیوندای آزرا علاوه بر کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای پرده‌ای و کیسه هوای جانبی برای سرنشینان عقب و جلو هم وجود دارد.

 سیستم ترمز خودرو هیوندای نسل ۴، مجهز به ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس ترمز کمکی یا سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی است.

 نسل پنجم هیوندای آزرا

 نسل پنجم خودروی هیوندا آزرا در سال ۲۰۱۱ طراحی و تولید شد؛ ولی مدل ۲۰۱۲ روی آنها ثبت شده و با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد. این نسل از خودروهای هیوندا آزرا با مدل اچ جی معروف هستند. در سال ۲۰۱۵ یک فیس لیفت یا همان تغییر چهره روی این خودرو اعمال شد. موتور این خودرو نسبت به موتور نسل قبلی کمی ضعیف تر شده است تا مصرف سوخت آن کاهش پیدا کند و بر عکس مدل قبلی که ۳.۳ لیتری بود این موتور ۶ سیلندر دارای تنفس طبیعی است. اما قدرت آن کاهش پیدا نکرده و دارای حداکثر قدرت ۲۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۲ نیوتن متر بوده و دارای یک گیربکس شش سرعته خودکار می باشد.

موتور تعبیه شده بر روی این نسل از خودروهای هیوندا آزرا، به سه دسته بنزینی، دیزل و هیبرید بنزینی تقسیم می شوند. موتورهای بنزینی موجود در خودروهای نسل پنجم هیوندا آزرا عبارتند از:

  1. ۲٫۴ لیتری تتا ام پی آی
  2. ۲٫   2.4 لیتری تتا جی دی آی
  3. ۳٫   3 لیتری لامبدا ام پی آی
  4. ۴٫   3 لیتری لامبدا جی دی آی
  5. ۵٫   3.3 لیتری لامبدل جی دی آی

موتور هیبرید بنزینی موجود در خودروهای نسل پنجم هیوندا آزرا عبارت است از:

  1. ۲٫۴ لیتری تتا

موتور دیزل موجود در خودروهای نسل پنجم هیوندا آزرا عبارت است از:

  1. موتور ۲٫۲ لیتری R دیزلی

شتاب و مصرف بنزین ماشین آزرا نسل پنجم

ماشین هیوندای آزرا نسل پنجم، سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتری برابر با هشت ثانیه دارد. بیشترین سرعت این خودرو، ۲۳۵ کیلومتر در یک ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در حالت ترکیبی، برابر با ۹ و نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این عدد مربوط به حالت ترکیبی است و طبیعی است که در حالت رانندگی در شهر، این عدد بالاتر هم می‌رود. با وجود اینکه نسل پنجم، گشتاور پایین تری نسبت به به اندازه برای نسل چهارم دارد، ولی در حداکثر سرعت و در شتاب صفر تا صد از آن کمتر نیست که این امر به دلیل طراحی بهینه طرح خودرو می باشد.

 آپشن های هیوندا آزرا نسل پنجم

  • سقف پانوراما
  • ماساژور صندلی راننده
  • سرد کن صندلی‌ های جلو
  • گرم کن صندلی‌ های جلو و عقب
  • حسگر باران
  • پرده‌ دستی در خودرو
  •  شیشه‌ های کناری عقب
  • حسگر پارک جلو و عقب
  • حسگر فشار باد لاستیک
  • آینه‌های وسطی الکترو کرومیک
  • حافظه آینه
  • آینه‌ های کناری تاشو برقی مجهز به گرمکن
  • رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی
  • کروز کنترل هوشمند
  • چراغ های زنون مجهز به چراغ شور
  • حسگر نور
  • مه شکن جلو و عقب
  • چراغ‌ های عقب ال ای دی
  • سیستم صوتی عالی که قابلیت اتصال و انواع یو اس بی، آ یو ایکس، آی پد، بلوتوث و غیره را دارد و همچنین دارای ۱۴ عدد بلندگو است. صدای این سیستم صوتی هم با توجه به سرعت خودرو به صورت هوشمند بالا و پایین می‌شود که راننده و سرنشینان بتوانند یک صدای یکنواختی از بلندگو‌ها دریافت کنند.
  • روکش صندلی‌های این ماشین، چرمی هستند و قابلیت تنظیم به صورت برقی دارند.
  • صندلی راننده دارای حافظه است.
  • شیشه بالابر‌های خودکار جلو با ویژگی ضد مانع
  • شیشه ‌های عقب دودی
  • شیشه بالابرهای برقی عقب
  • سیستم تهویه هوای مطبوع خودکار که دارای دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب است.
  • سیستم استارت بدون کلید
  • سیستم کروز کنترل هوشمند
  • پرده برقی شیشه عقب
  • گرمکن فرمان
  • دوربین دید عقب
  • ترمز پارک برقی مجهز به اتو هلد

 بررسی هیوندای آزرا نسل پنجم از لحاظ ایمنی

 امکانات ایمنی این نسل از هیوندای هم بسیار فوق العاده است. اگر نسخه فول آپشن ایرانی خودرو را گیر بیاورید، دارای امکاناتی مانند سیستم کنترل ترمز‌ها در زمان پیچیدن یا همان سی بی سی است. همچنین سیستم کیسه هوای محافظ زانوی راننده هم در این نسل وجود دارد که در نسل قبلی یعنی در نسل چهارم وجود ندارد.

  • کنترل شروع حرکت در سربالایی یا همان اچ آ سی
  • پشت سری‌های فعال شونده در صندلی‌های جلو
  • کنترل پایداری الکترونیکی یا همان ای اس پی
  • سیستم کنترل کشش یا تی سی اس
  • ایربگ کناری ردیف جلو و عقب
  • ایربگ پرده‌ای در سرتاسر خودرو و همچنین ایربگ زانویی راننده
  • سیستم ترمز مجهز به سی بی سی
  • سیستم ترمز بی ای
  • سیستم ترمز ای بی دی
  • سیستم ترمز ای بی اس

 نسل ششم هیوندای آزرا

این نسل از خودروهای هیوندا آزرا در سال ۲۰۱۶ تولید شد و در همان سال در بازار داخلی کشور کره جنوبی عرضه شد. یک‌ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷، فروش این ماشین در کشورهای دیگر دنیا آغاز گردید و با مدل ۲۰۱۷ به فروش رفت. تا همین حالا هم این خودرو در کارخانه سازنده، در حال تولید است. نسل ششم هیوندای آزرا، یک خودروی لوکس و قدرتمند می باشد و با نام آی جی هم معروف است. شرکت هیوندای، برعکس نسل‌های دیگر، به دلیل استقلال برند جنسیس هیوندا، این خودرو را به کشور آمریکا صادر نکرد.

این نسل از ماشین های هیوندای آزرا در دنیا محبوبیت بالایی پیدا کرد. نسل ششم هیوندای آزرا بر روی پلتفرم وای هفت طراحی و ساخته شده بود و پس از ورود به بازار کشورهای مختلف جهان، با ماشین هایی مانند نیسان ماکسیما و کیا کادنزا در دنیا رقابت کرد. در خودروهای نسل ششم هیوندای آزرا از موتور های متنوع و مختلفی استفاده شده است و این خودرو با این موتور های متنوع به بازار عرضه شده است. خودروی هیوندای نسل ششم موجود در ایران، دارای موتوری به حجم  ۲۴۰۰ سی سی و به صورت ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ می باشد. قدرت این ماشین برابر با ۱۸۷ اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز ۲۴۶ نیوتن متر است. 

موتورهای موجود در هیوندا آزرای نسل ششم به چهار صورت بنزینی، هیبریدی بنزینی، ال پی جی و دیزل موجود است.

موتورهای بنزینی موجود در خودروهای نسل ششم هیوندا آزرا عبارتند از:

  1. ۲٫۴ لیتری تتا
  2. ۲٫          2.5 لیتری اسمارت استریم
  3. ۳٫          3 لیتری لامبدا
  4. ۴٫          3.3 لیتری لامبدا
  5. ۵٫          3.5 لیتری لامبدا

موتورهای هیبریدی بنزینی موجود در خودروهای نسل ششم هیوندا آزرا عبارتند از:

  1. ۲٫۴ لیتری تتا

موتورهای دیزلی موجود در خودروهای نسل ششم هیوندا آزرا عبارتند از:

  1. موتور ۲٫۲ لیتری R دیزلی

موتورهای ال پی جی موجود در خودروهای نسل ششم هیوندا آزرا عبارتند از:

  1. ۳ لیتری لامبدا

گیربکس موجود در هیوندا آزرای نسل ششم هم به دو صورت ۶ سرعته و ۸ سرعته اتوماتیک می باشند.

هم چنین نوع بدنه هیوندا آزرا نسل ششم به صورت چهار درب سدان است.

ویژگی های ایمنی نسل ششم خودرو هیوندا آزرا

 نسل ششم هیوندا آزرا ایمن تر از خودروهای نسل قبل خود می باشد و تمام امکانات ایمنی که دو نسل قبلی داشتند را در خود جای داده است؛ ولی با توجه به اینکه این خودرو چندین سال بعد از نسخه چهارم و پنجم به بازار آمده است انتظار می رفت که یک سری آپشن مانند آپشن هشدار دهنده نقاط کور یا آپشن هشدار دهنده خروج از خط و همچنین ترمز اضطراری در این خودرو تعبیه شده باشد ولی متاسفانه در آن تعبیه نشده است. با این حال نسل ششم هیوندا آزرا موفق شده است به لحاظ ایمنی در کشور کره جنوبی و در موسسه Kncap از نمره ۱۰۰ نمره ۹۲.۹۳ را دریافت کند.

 هیوندا آزرا در ایران

 نسل اول دوم و سوم خودروی هیوندا آزرا وارد کشور ایران نشدند ولی از نسل چهارم به بعد این خودروی مشهور وارد کشور ما شدند. آنقدر این خودرو قدرتمند بود و از لحاظ زیبایی در سطح بالایی قرار داشته و همچنین امکانات و آپشن های زیادی در آن موجود بود که از همان لحظه اول حضور در ایران تا به امروز جزء محبوب ترین خودروها بوده است و خیلی از افراد برای خرید آن دست و پا می شکنند.

نسل چهارم خودرو هیوندا آزرا در بازار ایران

  همانطور که گفته شد نسل چهارم هیوندا آزرا، اولین نسل این خودرو در ایران است. این خودرو هم مثل اکثر خودروهای خارجی از مبادی رسمی و البته از مبادی غیر رسمی وارد کشور ما شد و بنابراین مدل های متعددی از آن در کشورمان موجود است. ولی بیشتر هیوندا آزرا های نسل چهارم که در کشور ما وجود دارند  فول آپشن می‌باشند و در مقایسه با یک خودرو هم سن خودشان امکانات فوق العاده زیادی دارند. تقریباً تمام امکاناتی که در قسمت توضیحات نسل چهارم خودرو هیوندا آزرا گفته شد در خودروهای موجود از این نسل در ایران هم وجود داشت و دارد.

 نسل پنجم ماشین هیوندا آزرا در ایران

 نسل پنجم تنها نسلی از آن است که به اسم هیوندای گرنجور هم معروف است. دلیل معروف بودن این ماشین به نام گرنجور همین است که بعضی از ورژن های نسل پنجمی که وارد ایران شدند نام گرنجور داشتند و در قسمت پشت صندوق عقب آن به جای آزرا کلمه گرنجور نوشته شده بود.

این نکته را هم بگویم که هیچ فرقی بین هیوندای آزرا و هیوندای گرنجور وجود ندارد و کارخانه هیوندای متناسب با کشوری که این خودرو را سفارش داده است کلمه آزرا گرنجور را در پشت آن هک می کند. نسل پنجم هیوندای آزرا آنقدر جذاب بود و امکانات و آپشن های زیادی داشت که به محبوبیت فوق العاده زیادی در کشور ما دست یافت. و روز به روز به تعداد خریداران آن اضافه می شد تا این که در کشور ما قانونی تصویب شد مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای با موتور قویتر از ۲۵۰۰ سی سی.

با تصویب این قانون بود که دیگر از حدود سال ۲۰۱۳ یا بهتر بگویم اوایل سال ۲۰۱۴ دیگر خودروی نسل پنجم آزرا وارد ایران نشد. باید بگوییم که تعداد خودروهای نسل پنجم هیوندا آزرا که به کشور ما آمدند؛ دارای امکانات رفاهی کمتری هستند. اگر قصد خرید خودروهای کارکرده هیوندا آزرا های نسل پنجم را دارید به این نکته دقت کنید که این خودرو از نوع فول آپشن است یا از نوع با امکانات کم تر می باشد.

نسل ششم خودرو هیوندا آزرا در ایران

 شرکت کرمان موتور نمایندگی رسمی این خودرو را در ایران دارا است و این شرکت نسل ششم این خودرو را وارد ایران کرد. خودروهای نسل چهارم و پنجم  علاوه بر شرکت کرمان موتور توسط شرکت آسان موتور و افراد حقیقی وارد ایران می شدند. اما نسل ششم تنها توسط کرمان موتور به ایران  وارد شد.

نسل ششم آزرا در ایران به تعداد بسیار کمی وجود دارد. دلیل این امر هم این است که چند ماه پس از اینکه واردات این خودرو به ایران شروع شده بود قانون ممنوعیت واردات خودرو تصویب شد و پس از آن هم که با تحریم های گسترده روبرو شدیم؛ همین امر باعث شد آن تعداد از خودروهای هیوندای آزرا که در گمرک گیر کرده بودند و هنوز ترخیص نشده بودند؛ حتی همین الان هم تعدادی از آن ها به صورت صفر کیلومتر هستند و کار نکردند و تنها در نمایشگاه ها قرار داده شده اند.

 خودروهای نسل چهارم و پنجم هیوندا آزرا در ایران به خودروهای ۶ سیلندر معروف هستند. ولی با توجه به قوانینی که برای محدودیت واردات خودرو تصویب شد خودروی نسل ششم آزرا تنها با موتور ۴ سیلندر به بازار ایران آمد تا با قوانین عجیب و غریب تصویب شده در ایران هم تناسب داشته باشند.

هیوندای آزرا در ایران دارای موتور تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری است که حداکثر قدرت ۱۸۸ اسب بخار و بیشترین گشتاور ۲۴۱ نیوتن متر را می‌تواند تولید کند. در هنگام خرید خودرو هیوندای آزرا به این نکته دقت کنید که نسل ششم برعکس چیزی که طبیعتاً باید باشد قوی تر از از نسل های قبلی نیست. در کل برای خرید خودرو آزرا نیاز به  بررسی زیادی داریم چرا که نسل ششم به جای این که از نسل پنجم بهتر باشد ضعیف تر است.

 خودروی های نسل ششم موجود در ایران  ۸.۳ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند و می‌توانند در ۹.۷ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برسند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۱۳ کیلومتر است که نشان از ضعف آن ها نسبت به نسل قبلی خود دارد. ضعف خودروی نسل ششم نسبت به دو نسل قبل در بازار ایران فقط محدود به مسائل فنی خودرو نیست بلکه از لحاظ امکانات رفاهی و آپشن ها هم متاسفانه با کمترین امکانات ممکن وارد کشور ما شد. خودروی هیوندای آزرای نسل ششم موجود در بازار ایران دارای امکاناتی از قبیل درب صندوق عقب برقی و هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه و چند مد رانندگی مختلف است. علاوه بر اینها خودروی نسل ششم برعکس نسل چهارم و پنجم تنها در یک مدل وارد بازار ایران شده است و همه خودروهای نسل ششم موجود در ایران آن یکسان هستند.  در واقع آپشن های موجود در مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نسل ششم هیوندای آزرا که توسط کرمان موتور وارد ایران شدند کوچکترین تفاوتی هم با یکدیگر ندارند

مزایا و معایب خودروی هیوندا آزرا در بازار ایران

  • جادار بودن اتاق ماشین آزرا
  • سواری نرم این خودرو.
  • آپشن های زیاد آن.
  • استهلاک پایین بدنه خودرو و امکانات موجود در آن و در نتیجه هزینه نگهداری پایین تر نسبت به خودروهایی مانند خودرو های چینی که دارای امکانات زیادی هستند ولی این امکانات دوام بالایی ندارند.
  • ظاهر بسیار زیبای بیرون و داخل خودرو.
  • قابل اعتماد بودن برند هیوندا.

معایب خودروی هیوندا آزرا در بازار ایران

  • این خودرو بسیار گران است و خرید و فروش آن به تعداد بسیار محدودی صورت می پذیرد. یکی از دلایل گران بودن عجیب و غریب این خودرو این است که این تعداد بسیار کمی در ایران از این خودرو داریم. اگر شما قصد پرداخت مبلغی بالای ۳ میلیارد تومان را برای یک خودرو داشته باشید می‌توانید با همین قیمت خودروهای ژاپنی و خودروهای اروپایی را خریداری کنید این عامل باعث می شود که خرید و فروش خودرو هیوندا آزرا بسیار محدود باشد. در واقع امروز در کشور ایران خرید خودرو هیوندا آزرا تنها به واسطه علاقه شخصی صورت می پذیرد و گرنه اصلا به صرفه نیست.
  • لیست قطعات یدکی این خودرو در بازار ایران به سختی پیدا می شوند و اگر هم پیدا شوند هزینه بسیار بالایی دارند؛ هرچند این خودرو به لحاظ فنی و کیفی بسیار خودروی قدرتمند و خوبی است ولی ساده‌ترین قطعات یدکی آن هم صاحب خود را به دردسر می‌اندازد. این مشکل برای افرادی که در جاهایی به جز تهران سکونت دارند بیشتر مشهود است. و می‌تواند آزاردهنده باشد. مثلاً قطعات حساسی مانند سنسورهای ماشین یا قسمت برقی ماشین اگر خراب شوند و ماشین حرکت نکند صاحب ماشین مجبور خواهد بود ماشین را برای مدتی بخواباند تا به تهران یا شهرهای بزرگ دیگر رفته و قطعه مربوطه را پیدا کند.
  • چراغ عقب خودرو طراحی بسیار ضعیفی دارد. ظاهر خودرو هیوندای آزرا بسیار عالی است. فقط یک نکته عجیب در میان این همه زیبایی وجود دارد و آن هم چراغ عقب خودرو است. طراحی چراغ عقب این خودرو شبیه به چراغ عقب دوج چارجر جدید است. به هر حال این نوع اجرای طراحی چراغ عقب برای خودرو که ادعای رقابت با خودروهای اروپایی و آمریکایی را دارد مناسب نیست.
  • مصرف بنزین خودرو بالاست. هر چند این خودرو قدرت توان خروجی خیلی بالایی ندارد ولی مصرف سوخت آن عدد زیادی است. این مشکل وقتی بیشتر به چشم می آید که ببینیم خودروهای رقیبان مانند خودرو رنو تالیسمان و خودروی فلوکس ‌واگن با اینکه بسیار قوی تر از خودرو هیوندا ۲۰۰۷ هستند مصرف بنزین به مراتب کمتری دارند.
  • این خودرو شتاب زیادی ندارد. از آن جایی که موتور این خودرو از نوع تنفس طبیعی است و توربوشارژ نیست، نسبت به خودروهایی که دارای موتور توربوشارژ هستند شتاب کمتری دارد و رانندگی با آن هیجان  کمتری خواهد داشت. البته همین مشکل می‌تواند از یک دید دیگر مزیت هم باشد چرا که موتورهای تنفس طبیعی نسبت به موتورهای توربوشارژ کم استهلاک تر هستند و نگهداری از آنها ساده تر است. شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی در حد ۱۰ ثانیه است که در مقایسه با خودروهایی مانند فولکس واگن یا هوندا آکورد یا تویوتا کمری عدد بسیار ضعیف است.
  • نداشتن بعضی از آپشن ها. این ایراد خودروی هیوندا آزرا واقعا قابل بخشش نیست.  چرا که خودرو‌هایی که قیمتی به مراتب کمتر از این خودرو دارند و با ادعایی بسیار کمتری هم هستند؛ آپشن هایی دارند که خودرو هیوندا آزرا از آنها محروم است. آپشن هایی مانند آپشن رادار نقطه کور، رادار تغییر خط و رادار تابلو خوان در این ماشین نیست. همچنین در این خودرو سیستم چراغ چرخشی و نور بالای خودکار وجود ندارد. از آن گذشته کیسه هوای زانویی سرنشین جلو هم در این ماشین وجود ندارد.
  • مالیات خودروهای اینچنینی زیاد است.
  • ترمز های نسل پنجم این خودرو یک مقدار ضعیف است.
  • نسل ششم این خودرو به لحاظ فنی عملکرد قوی ندارد و در واقع معمولی است.
  • موتور این خودرو استهلاک نسبتاً زیادی دارد البته نباید با خودروهای ایرانی مقایسه کنیم و این قیاس در مقابل خودروهای خارجی استاندارد موجود در بازار ایران است.

قیمت خودروی هیوندا آزرا در بازار ایران

 قیمت این خودرو تابع عوامل متعددی مانند نسل خودرو، سال تولید خودرو، تعداد سیلندر های آن و آپشن های موجود در خودرو می باشد. این عوامل را باید به عوامل دیگری همچون میزان رنگ خودرو و عدم سلامتی فنی خودرو و وضعیت جلوبندی خودرو و میزان کارکرد آن اضافه کنیم. ولی آن چیزی که مشخص است این است که  این خودرو  از ۷۰۰ میلیون تومان گرفته تا حدود دو میلیارد و ۲ میلیارد و هفتصد/ هشتصد میلیون تومان در بازار ایران فروش می رود.

در نهایت یدک یار این اطمینان را به شما می دهد که تمامی قطعات و لوازم یدکی آزرا را در مدل های موجود در ایران، به صورت اصل و همراه با ضمانت اصالت به شما عرضه می کند.

هیوندای آزرا
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه