بررسی مزدا وانت

مزدا وانت یا مزدا سری B از محصولات قدیمی کمپانی مزدا ژاپن است که در طراحی و تولید آن به سال ۱۹۶۱ برمی‌گردد. این خودرو تا سال ۲۰۰۶ بر روی خط تولید این کمپانی قرار داشت و تا کنون در ۶ نسل مختلف عرضه شده است. نسل چهارم این خودرو که با نام مزدا وانت در ایران شناخته می‌شود از جمله وانت بار های بسیار پر کاربرد در کشور است که بعد از نیسان آبی یکی از پر فروش ترین وانت ها در صنعت حمل و نقل کشور، به خصوص حمل و نقل های شهری، روستایی، و حمل و نقل دام محسوب می‌شود.

سری چهارم مزدا وانت (Vanet Mazda) با نام های فورد کوریر و پروسید نیز طی سال های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ توسط کمپانی مزدا تولید شده و علاوه بر آن، در کشور هایی از جمله کلمبیا نیز مونتاژ گردیده است. سری های مونتاژی این وانت بار توسط گروه خودروسازی بهمن روانه بازار شده است و با نام تجاری مزدا کارا نیز به فروش می‌رسد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی مشخصات ظاهری و فنی مزدا وانت بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بررسی ظاهری مزدا وانت

اگر از نظر ظاهری بخواهیم مزدا وانت را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است همین اول این نکته را ذکر کنیم که این خودرو از نظر ظاهری حرفی برای گفتن ندارد چرا که طبیعی است که خودرویی که بیش از ۴۰ سال از تولید آن می‌گذرد در مقایسه با خودرو های باری جدید، تمایز های بسیار چشمگیر داشته باشد.

البته اگر آن را با وانت های همزمان خود مورد مقایسه قرار دهیم، متوجه می‌شویم که این خودرو در آن زمان از ظاهر قابل قبولی نیز برخوردار بوده است.

بررسی بدنه مزدا وانت

بدنه این بدون انحنای چشمگیر و خطوط ترسیم شده شکسته ظاهر کلی این خودرو را تشکیل می‌دهد. مزدا وانت در دسته بندی خودرو های فاق کوتاه قرار می‌گیرد و با نگاه اول به آن شکل ظاهری جعبه مانند را مشاهده خواهیم کرد.

چراغ های جلویی آن کاملا مربع شکل با زوایای شکسته بوده که در یک کادر مشکی رنگ که به طور ممتد از اول تا انتهای بخش جلویی خودرو کشیده شده جای گرفته است. آرم برند کارا نیز در وسط آن نمایان می‌باشد.

کاپوت مزدا وانت ظاهری کاملا صاف و بدون خطوط دارد که در انتها به شیشه جلویی خودرو که آن هم ظاهری مستطیل شکل دارد وصل می‌شود. سپر های جلویی در مقایسه با بخش جلو پنجره و چراغ ها کمی نازک تر است.

نمای جانبی مزدا وانت دارای چراغ های راهنما و دستگیره های مشکی رنگ است و هیچ گونه اِلِمان های جدید تری را در خود شامل نمی‌شود. قابل ذکر است که گروه خودرو سازی بهمن این خودرو را در دو نسخه تک کابین و دو کابین تولید کرده است. البته نسخه تک کابین آن به نسبت بهتر از دو کابین می‌باشد.

بخش پشتی مزدا وانت شامل چراغ های عمودی مستطیل شکلی است که در جهت های چپ و راست درب پشتی قرار دارند. دستگیره مشکی رنگی برای باز کردن درب یا همان دریچه پشتی که منتهی به فضای حمل بار آن است وجود دارد.

طراحی کابین مزدا وانت

طراحی کابین مزدا وانت بسیار ساده و با حداقل امکانات است. بخش غربیلک فرمان و داشبورد آن تا حد زیادی شباهت به مدل داشبورد خودرو هایی نظیر تیبا و ساینا دارد. البته نسخه های قبلی این وانت بار با غربیلک های فرمان سه شاخه پراید اقتباس شده بود اما اخیرا دچار تغییر و تحول مناسبی شده است.

صندلی های پارچه ای در هر دو نسخه تک و دو کابین به چشم می‌خورد که از نظر کیفیتی امتیاز بالایی نمی‌تواند کسب کند. تریم های تودری مزدا وانت همگی مشکی هستند و همانند داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده اند.

سیستم صوتی خودرو درست کمی پایین تر از داشبورد جای گرفته و به جای ان دریچه های کولر در بخش انتهایی سیستم صوتی و کلید های مرتبط قرار گرفته است. بخش کنسول میانی خودرو نیز دارای دو محفظه قرار گیری لوازم است.

فضای پشتی در نظر گرفته شده برای حمل و نقل بار برای باربری های شهری و روستایی کافی و مناسب است اما فضا به قدری نیست که بتوانید بار زیادی را با آن حمل کنید.

امکانات مزدا وانت

  • ترمز های ABS + EBD
  • ایربگ راننده و سرنشین
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • سیستم صوتی با پورت USB
  • شیشه بالابر های دستی
  • ترمز جلو دیسکی
  • تمز عقب کفشکی
  • کمپرسی مکانیکی با گاز R134a

مشخصات فنی مزدا وانت

نوع موتوربنزینی
حجم موتور۲۰۰۰ سی سی
گیربکس۵ دنده دستی
سوپاپ۸ (تک کابین) – ۱۲ (دو کابین)
سیلندر۴ خطی
گشتاور۱۷۱ نیوتن متر
سرعت۱۱۱ اسب بخار
شتاب صفر تا صد
مصرف شهری
مصرف ترکیبی
حجم باک۶۶ لیتر
استاندارد آلایندگییورو ۲

رقبای مزدا وانت

شاید نتوان رقیبی را به معنی واقعی کلمه برای مزدا وانت ذکر کنیم اما در رده های وانت بار های شهری، نیسان آبی جونیور و تندر پیکاپ می‌توانند دو مورد از دیگر خودرو های وانت بار باشند که در کنار مزدا وانت به عنوان رقیب دیده می‌شود.

آیا مزدا وانت بخریم؟

مزدا وانت به عنوان یکی از خودرو های باربری شهری که حجم موتور آن ۲۰۰۰ سی سی است در بحث حمل و نقل از خودرو های مناسب شهری محسوب می‌شود. هزینه های نگه داری مزدا وانت با توجه به کاربرد آن کاملا قابل قبول و مناسب است اما با بالا رفتن قیمت قطعات و لوازم یدکی آن، و مواردی از جمله صندلی های نه چندان راحت و طراحی بسیار قدیمی نقطه ضعف هایی است که بر این خودرو وارد است.

در نهایت مزدا وانت با کاربرد و همچنین طراحی ساده خود تاکنون توانسته نیاز بسیاری از مشتریان خود از جمله دامداری، کشاورزی، صنعتی، و خدماتی تامین کند.

خرید لوازم یدکی مزدا وانت

مجموعه یدک یار از جمله بزرگ ترین و از اولین فروشگاه های اینترنتی لوازم یدکی و قطعات خودروست که با دارا بودن بیش از ۶ سال سابقه فروش آنلاین قطعات، در جهت تامین نیاز خریداران در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می‌کند.

این مجموعه با ارائه ضمانت اصالت کالا، سلامت فیزیکی محصول، مشاوره رایگان به خریداران قبل از خرید قطعه مورد نظر، بسته بندی مطلوب، ارسال در اسرع وقت، تحویل درب محل، و درگان پرداخت ایمن به کاربران این امکان را می‌دهد تا برای خرید لوازم یدکی مزدا وانت خود کمترین زمان را صرف کنند.

برای خری لوازم یدکی مزدا وانت می‌توانید با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ نیز اقدام کنید.

مزدا وانت
دیدگاه ها (0)
افزودن دیدگاه