بررسی قطعات مصرفی خودرو؛ کارکردها، زمان تعویض و بهترین برندها

هر خودرویی یک تعداد لوازم و قطعه مصرفی دارد که بعد از گذشت مدتی، باید این قطعات بازبینی شوند و اگر نیاز بود تعویض گردند. زمانی که برای بررسی و تعویض این ”قطعات مصرفی خودرو“ نیاز است، با هم فرق دارد. بعضی از لوازم خودرو را پس از گذشت یک ماه باید بررسی کرد ولی بعضی از لوازم خودرو شاید تا چند سال، نیاز به بازبینی و تعویض نداشته باشند. در مورد تمام این لوازم مصرفی خودرو هم باید به این نکته دقت داشته باشید که کیفیت این لوازم، از یک طرف و میزان کارکرد خودرو از طرف دیگر در زمان تعویض آنها تاثیر گذارند. هرچقدر که کارکرد خودرو بالاتر باشد زمان تعویض قطعات مصرفی آن خودرو هم زودتر فرا می رسد؛ از طرف دیگر هر چقدر کیفیت قطعات به کار برده شده در خودرو پایین باشد زمان تعویض این قطعات نیز زودتر می رسد. لوازم مصرفی خودرو عبارتند از:

  1. روغن موتور خودرو
  2. روغن ترمز خودرو
  3. روغن هیدرولیک خودرو
  4. روغن گیربکس یا همان واسکازین
  5. فیلتر هوای خودرو
  6. فیلتر روغن خودرو
  7. فیلتر بنزین خودرو
  8. فیلتر اتاق خودرو
  9. لنت ترمز خودرو
  10. شمع و وایر خودرو
  11. آب و ضد یخ رادیات ماشین
  12. آب مخزن شستشوی شیشه های خودرو
  13. تسمه دینام خودرو
  14. تسمه تایم خودرو
  15. گاز کولر خودرو
  16. صفحه کلاج خودرو
  17. واشر سرسیلندر خودرو
  18. لاستیک خودرو
  19. استپر موتور خودرو
  20. سنسور اکسیژن خودرو
  21. باتری خودرو
  22. تیغه برف پاک کن خودرو

 در ادامه هر یک از قطعات و لوازم مصرفی خودرو را نام می بریم و میزان کیلومتر تعویض و بهترین برند آن قطعه در بازار و همچنین کارکرد آن قطعه در خودرو را توضیح می دهیم.

 روغن موتور خودرو

روغن موتور“، مهمترین مورد در بین لوازم مصرفی خودرو و یکی از ساده ترین آن ها می باشد. وظیفه روغن موتور خودرو این است که اولاً روغن کاری سطوح موتور را انجام دهد که همین روغن کاری، باعث می شود اصطکاک قطعات موتور کاهش یافته و عمر آن افزایش یابد. ثانیاً روغن موتور، باعث خنک شدن قطعات موتور گشته و طبیعتاً همین امر هم باعث افزایش عمر قطعات موتور می گردد. موتور هایی که به صورت احتراقی کار می کنند همیشه در دمای بالا، کار می‌ کنند و قطعات موتور، همیشه با دمای بالا مواجه هستند. این قطعات را نمی‌شود با عبور دادن آب یا هوا خنک کرد؛ چرا که عبور آب و هوا باعث می‌شود اجزای موتور زودتر فرسوده شوند. بنابراین از ماده سیالی به نام روغن موتور استفاده می‌شود که هم مقاومت بالایی در مقابل دما دارد و هم میزان تبخیر کمی دارد.

یکی از کارهایی که در هنگام عبور روغن موتور از کنار اجزای موتور خودرو صورت می پذیرد، شستشوی قطعات موتور و جدا کردن کثیفی ها از آن است. در واقع روغن، سطوح موتور را از ذرات ریز و حتی درشت پاک می کند و باعث می‌شود ناخالصی ها بر روی قطعات موتور رسوب نکنند. فیلتر روغن، این ذرات را از روغن موتور جدا می کند و باعث می شود روغن موتور پاک و تمیز و تصفیه شده، در مرحله بعدی به موتور خودرو باز گردند. 

 اگر بخواهیم در مورد بهترین برند روغن موتور خودرو صحبت کنیم باید بگوییم که از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. برند های توتال، لیکومولی، واولاین، الف، هاولاین، کاسترول و چند گزینه دیگر، بهترین مارک های روغن موتور خودرو در دنیا می باشند. البته همه این برندها در کشور ما یافت نمی شوند و تنها چهار عدد از آنها در ایران موجود هستند. چهار مورد از بهترین روغن موتور های خارجی که در ایران وجود دارند عبارتند از: روغن موتور توتال، روغن موتور کاسترول، روغن موتور الف و روغن موتور لیکومولی.

روغن موتور خودرو، بایستی بین ۵۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد ماشین، تعویض گردد. نوع خودرو و کیفیت و نوع روغن موتور ریخته شده در ماشین تعیین می کنند که شما باید روغن موتور را در چند کیلومتر کارکرد عوض کنید. در این مورد هر چقدر بدبینانه به قضیه نگاه کنید و زودتر روغن ماشین خود را تعویض کنید ضرر نخواهید کرد. 

 روغن ترمز خودرو

  یکی از مهمترین لوازم مصرفی خودرو که امنیت راننده و سرنشینان خودرو به آن وابسته است ”روغن ترمز خودرو“ است. روغن ترمز خودرو، یک سیال هیدرولیک است که تمام قسمت های سیستم ترمز ماشین را حرکت می دهد. نحوه کار روغن ترمز هم به این صورت است که با بالا رفتن دما و فشار، این نوع روغن کار می کند.  روغن ترمز در درون لوله های سیستم ترمز ماشین شما وجود دارد و نیروی وارده بر پدال ترمز را به چرخ های ماشین انتقال می دهد و باعث می شود که سرعت ماشین کم شود و یا اینکه ماشین متوقف گردد. اگر روغن ترمز ماشین شما تمام شده باشد وقتی که پدال ترمز را فشار می دهید ماشین نمی ایستد.

 بعد از طی شدن مدتی، رطوبت هوا در روغن ترمز ماشین شما نفوذ می کند و همین امر سبب درست کار نکردن روغن ترمز می شود. روغن ترمز خودروی خود را باید بین یک تا دو سال باز بینی کنید و در صورت نیاز تعویض نمایید و یا اینکه به میزان آن اضافه نمایید. اینکه کل روغن ترمز قبلی باید تخلیه شود و روغن جدید، جایگزین آن شود و یا اینکه می توان به روغن قبلی اضافه کرد را یک مکانیک تشخیص می دهد.

در مورد بهترین مارک روغن ترمز موجود در کشور ایران هم باید بگوییم که هم روغن ترمز های خارجی عالی در بازار ایران موجود است و هم روغن ترمز داخلی عالی. روغن ترمز های خارجی خیلی خوب مانند روغن ترمز دات ۳ و دات ۴ ساخت شرکت پیستون آمریکا و روغن ترمز دات ۴ ساخت کارخانه توتال فرانسه، را می توانید خریداری کنید. روغن ترمز های داخلی خوبی مانند روغن ترمز فومن شیمی که روغن ترمز های دات ۳ را می سازد، نیز در بازار موجودند.

روغن هیدرولیک خودرو

روغن هیدرولیک“، وظیفه روان کنندگی و همچنین وظیفه انتقال قدرت را در خودرو بر عهده دارد. این روغن باعث می شود راننده بتواند فرمان را راحت تر و روان تر بچرخاند و باعث انتقال قدرت به فرمان و بقیه قسمت های هیدرولیکی ماشین می شود. خودروهای قدیمی دارای فرمان مکانیکی هستند و فاقد فرمان هیدرولیکی می باشند و بنابراین نیازی هم به روغن ‌هیدرولیک ندارند. طبیعتاً فرمان های خشکی در این ماشین ها وجود دارند که راننده را اذیت می کند.

 برای روغن هیدرولیک هم چند مارک در بازار وجود دارد روغن هیدرولیک الیستر، روغن هیدرولیک لیکوژن ، روغن هیدرولیک کاسپین، روغن هیدرولیک کهر، روغن هیدرولیک لوبریفنت کانادا و همچنین روغن هیدرولیک توتال.

 تقریباً هر سال می بایستی روغن هیدرولیک خودروی خود را تعویض کنید. البته از روی شکل ظاهری روغن هیدرولیک و کیفیت آن هم می توان تشخیص داد که موعد تعویض کردن این روغن رسیده است یا نه. چیزی که تقریباً قطعی است این است که کمتر از یک سال نیاز نیست این روغن را تعویض کنید مگر اینکه کارکرد خودروی شما بسیار بالا باشد.

 روغن گیربکس خودرو یا روغن جعبه دنده یا واسکازین

بخش‌های متحرک ماشین یا سایر وسایل مکانیکی نیاز به روغن کاری دارند؛ چرا که بدون روغن کاری، این قطعات نمی‌توانند به صورت روان کار کنند. ”روغن گیربکس“ یا همان واسکازین، عمل روغن کاری را در گیربکس خودرو انجام می دهد و باعث می شود قسمت هایی از ماشین که درون گیربکس قرار دارند، روانکاری شده و کار خود را بتوانند به نحو احسن انجام دهند. 

مارک هایی مانند مارک موبیل ال اس، که محصول کمپانی آمریکایی اگزون موبیل است و همچنین ردلاین ام تی ۹۰ و واسکازین رویال پریل یا همان رویال بنفش و واسکازین لوکاس سنتتیک و کاسترول سینترک مارک های خوبی برای واسکازین ماشین هستند.

 برای تعویض روغن گیربکس خودرو، ۸۰ هزار کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی شده با خودرو نیاز است. البته این در صورتی است که گیربکس شما نشتی واسکازین نداشته باشد. اگر در سطح زمین پارکینگ شما،  واسکازین ریخته است یعنی گیربکس شما نشتی واسکازین دارد و هرچه زودتر باید فکری به حال آن شود؛ چرا که کم بودن واسکازین گیربکس، احتمال آسیب رسیدن به آن را زیاد می کند. اگر خودروی شما نشتی واسکازین داشت باید زودتر از ۸۰ هزار کیلومتر واسکازین خودرو را چک کنید و در صورت کم بودن، به آن اضافه نمایید.

 فیلتر هوای خودرو

 ازآنجایی که ”فیلتر هوای خودرو“، گرد و خاک و آلودگی های و ذرات موجود در هوای را جذب می کند، زمان تعویض فیلتر هوای خودرو، از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. مناطقی که هوای آلوده دارند راننده را مجاب می کنند که فیلتر هوای خودروی خود را زودتر تعویض کند. در کل، اگر کیلومتری حساب کنیم بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد ماشین و اگر زمانی حساب کنیم یک تا دو ماه گذشت زمان باعث می شود که موعد تعویض فیلتر هوای خودرو فرا برسد. البته بهتر است برای تعویض فیلتر هوای خودرو، زمان تعویض روغن خودرو را ملاک قرار دهید و با هر بار تعویض روغن ماشین، فیلتر هوا را هم بررسی کنیم. اگر گرد و خاکی که روی فیلتر هوا بود به حدی بود که با هواگیری برطرف می‌شد و فیلتر هوا بعد از هواگیری پاک میشد که دیگر نیازی به تعویض فیلتر هوا نیست ولی اگر فیلتر هوا کثیف تر از آنی بود که که بتوان با هوا گیری آن را قابل استفاده مجدد کرد حتماً باید فیلتر هوا را تعویض نمایید.

فیلتر هوای خودرو، گونه های متفاوتی دارد. فیلتر هوای کاغذی در کشور ما رواج بیشتری دارد چرا که هم، قیمت این نوع فیلتر پایین است و هم می‌توان بر روی انواع خودروها از این فیلتر استفاده کرد. دو فیلتر هوای دیگر به اسم فیلتر هوای کتان و اسفنجی هم وجود دارند؛ ولی از آنجایی که تقریباً همه افراد از فیلتر هوای ارزان کاغذی استفاده می کنند ما هم در اینجا به دو مارک این نوع فیلتر اشاره می کنیم: AF1225، A9081

 فیلتر روغن خودرو

وظیفه ”فیلتر روغن“ این است که آشغال و کثیفی های موجود در روغن موتور خودرو را پاک سازی کند. در واقع،  فیلتر روغن، روغن موتور خودرو را تصفیه می کند. اگر بخواهیم روغن موتور خودروی ما عمر بیشتری داشته باشد باید پاک سازی و تصفیه شود.

فیلتر روغن هم یک قطعه دیگر خودرو می باشد که می بایستی در سرویس‌های دوره‌ای بررسی و تعویض شود. در صورتی که فیلتر روغن ماشین خود را سر وقت تعویض نکنید؛ نمی تواند فیلتر روغن کارآیی داشته باشد و در نتیجه روغن کثیف، در موتور خودرو شما جریان می یابد. برای تعویض فیلتر روغن، نیاز است که ماشین کارکردی به اندازه ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر داشته باشد. هر چقدر روغن با کیفیت تر در خودرو بریزید، زمان لازم برای تعویض فیلتر روغن افزایش می یابد. در این مورد هم بهتر است که با هر بار تعویض روغن موتور خودرو، فیلتر روغن آن را نیز عوض کنیم. اگر هم این کار را نکردید حداکثر با دو بار تعویض روغن خودرو، فیلتر روغن را عوض نمایید.

در مورد بهترین مارک های فیلتر روغن هم باید بگوییم که هم از برندهای ایرانی خوب و هم از برندهای خارجی خوب در بازار ایران موجود است. اولین برندی از فیلتر روغن که در اینجا بررسی می کنیم فیلتر روغن سرکان می باشد. این فیلتر، بهترین مارک فیلتر روغن در کشور ما می باشد. سرکان نام شهری در استان همدان و شهرستان تویسرکان است و کارخانه ساخت این فیلتر یک کارخانه خوش نام و قدیمی است که در آن شهر قرار دارد. محصولات این کارخانه و این مارک، خیلی مشهور هستند و به‌علت کیفیت مناسبی که دارند، طرفداران بسیار در بازار کشور پیدا کرده‌‌اند. از ویژگی‌های خوب فیلترهای سرکان، جداسازی عالی ذرات از روغن، قدرت جذب زیاد آلودگی‌ها و ماندگاری و مقاومت بالای آن ها است. فیلتر روغن رونق هم یک برند ایرانی موفق است که توانسته موقعیت مناسبی در بازار ایران دست و پا کند. فیلترهای این شرکت ارزان هستند و نسبت به قیمتشان، کارایی مناسبی از خود نشان داده‌اند. فیلترهای برند بهران هم کارایی و دوام خوبی دارند.

 بعد از بررسی سه برند فیلتر روغن ایرانی به سراغ سه برند خارجی می رویم. اولین برند خارجی فیلتر روغن، بوش است. همه راننده ها و صاحبان ماشین نام بوش را شنیده اند. این برند، بهترین برند فیلتر روغن در جهان را تولید می کند و فیلترهایی با کیفیت بالا به بازار می فرستد. فیلترهای بوش تمامی استانداردهای لازم را دارند و می‌توانند هر نوع آلودگی را از روغن موتور جدا نمایند. برند خارجی بعدی،FRAM است. این فیلترها هم به خوبی آلودگی ها را از روغن جدا می کنند و هم مقاومت بالایی دارند. مارک بعدی، موبیل ۱ است. فیلترهای روغن شرکت موبیل وان کارایی ۹۹٫۶ درصدی دارند و تا ۲۸ گرم آلودگی را می‌توانند در خود نگه دارند.

فیلتر بنزین خودرو

وظیفه ”فیلتر بنزین“، پاک کردن و تصفیه کردن بنزین خودروی شما می باشد. با ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد خودرو بهتر است فیلتر بنزین خودروی خود را تعویض نمایید. فیلتر بنزین سرکان بهترین گزینه در بازار قطعات خودرو است.

فیلتر اتاق خودرو

 وظیفه ”فیلتر اتاق خودرو“، پاک کردن هوای داخل کابین به منظور حفظ سلامتی راننده و سرنشینان خودرو است. این فیلتر هوای اتاق باید هر سال تعویض گردد. بدیهی است که در شهرهایی که آلودگی هوای زیادی دارند نیاز به تعویض فیلتراتاق خودرو نسبت به شهرهای پاک‌تر بیشتر احساس می‌شود. به عنوان مثال اگر فردی در یکی از روستاهای شمال کشور دارای یک خودرو است و این خودرو را به میزان کمی استفاده می کند؛ شاید چند سال نیاز به تعویض فیلتر اتاق نداشته باشد. با این وجود، یک فردی که در شهر تهران رانندگی می‌کند و با خودروی خود مسافر حمل می‌کند و مجبور است هر روز چندین ساعت در خیابان های تهران با خودرو حرکت ‌کند زود به زود نیاز به تعویض فیلتر اتاق خواهد داشت.

فیلتر اتاق سرکان بهترین برند در بازار ایران است.

لنت ترمز خودرو

 ”لنت ترمز“ با جان راننده و سرنشینان و حتی با جان افراد حاضر در خیابان ها سر و کار دارد؛ بنابراین باید به لنت ترمز خودروی خود حساس باشید. لنت ترمز چرخ های جلوی خودرو، باید بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کارکرد و لنت ترمز چرخ های عقب خودرو باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کارکرد خودرو تعویض گردند. اگر شما با خودروی خود در شهرهای پر ترافیک مسافرکشی می کنید و یا حتی فقط رفت و آمد می کنید و مجبورید مکرراً پای خود را روی ترمز خودرو قرار دهید، می بایستی در فواصل زمانی کوتاه تری اقدام به بررسی و یا تعویض لنت ترمز کنید.

لنت ترمز جنیون پارت، لنت ترمز پارس، لنت ترمز آسیمکو (ASIMCO)، لنت ترمز آیسین ، لنت ترمز ماندو، لنت ترمز کیو  و لنت ترمز تکستار از لنت های ترمز خوب و با کیفیت در بازار قطعات یدکی خودروی ایران هستند که میتوانید در صفحه قیمت لنت ترمز خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

 شمع و وایر خودرو

 وظیفه شمع در خودرو، ایجاد جرقه برق برای شروع عمل احتراق است. این قضیه به نحوی تنظیم شده است که در هنگام فشرده شدن بخار بنزین در ته سیلندر، از ته شمع جرقه زده می شود که باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می شود. متناسب با نوع ”شمع خودرو“ باید بین ۵۰۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت طی شده، شمع خودرو را عوض کنید. خوب استارت نخوردن ماشین و همچنین ریپ زدن ماشین در حین حرکت، از علائم خراب شدن شمع و وایر خودرو هستند. در مورد وایر خودرو هم باید بگوییم که آن قطعه را هم باید پس از ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی، چک کرد. 

شرکت انجیکا در کشور ژاپن، بیشتر از ۱۰۰۰ مدل شمع مختلف را در زمینه های متفاوت می شازد. شمع های انجیکا فوق العاده هستند ولی متاسفانه چند سالی است که دیگر در بازار ایران به خوبی یافت نمی شوند. شرکت دنسوی ژاپن هم شمع های خیلی با کیفیتی تولید می کند. شمع های ایریدیوم تی تی هم واقعا با کیفیت هستند ولی این شمع ها بیشتر بر روی ماشینهای ژاپنی قابل استفاده هستند. کارخانه آلمانی بوش که یک کارخانه بسیار معروف در سرتاسر دنیا است هم، شمع های سوزنی را تولید می کند ولی متاسفانه در بازار ایران وجود ندارند.

شمع های نیکل و شمع های پلاتینیوم به وسیله شرکت اکیوم فرانسه تولید می شوند. بیشتر ماشین های ساخت این کشور از این دو نوع شمع بهره می برند.

شرکت تورچ چین هم شمع های بیشتر کارخانه های خودرو سازی معروف چین را می سازد. این شمع ها قیمت مناسبی دارند. علاوه بر ماشین های چینی کارخانه های خودرو سازی ایرانی هم به منظور ارزان تر تمام شدن قیمت نهایی ماشین از این نوع شمع بهره می برند.

کارخانه ایرانی نور که تحت لیسانس شرکت آلمانی بوش کار می کند، انواع شمع های استاندارد تک، دو و سه الکترود و شمع های سوزنی ایریدیوم پایه کوتاه و پایه باند و یورو ۴ را می سازد.

شما همواره میتوانید قیمت بروز شمع ماشین را در یدک یار مشاهده نمایید.

 آب و مایع ضد یخ رادیاتور

 بیشترین بازبینی که یک راننده بر روی خودروی خود انجام می دهد بازبینی از رادیاتور خودرو است. این بازبینی انجام می شود تا میزان آب موجود در رادیاتور بررسی شود. اگر سطح آب یا همان مایع خنک کننده یا ضد یخ موجود در رادیاتور کم باشد باید به آن اضافه گردد. در بعضی از خودروها مثل خودروی پراید، اضافه کردن “آب و مایع ضد یخ رادیاتور“، نیاز به هواگیری نخواهد داشت ولی در خودروهای موتور پژو، پس از اینکه راننده مشاهده کرد آب رادیاتور کم شده است و به آن، آب اضافه کرد بایستی عمل هوا گیری را هم انجام دهد.

 همیشه سعی کنید آب خالی در رادیاتور خودروی خود نریزید و البته کل رادیاتور را هم با ضد یخ، پر نکنید. در واقع باید رادیاتور به صورت نصف، آب و نصف، ضد یخ پر شود. آبی هم که در رادیاتور می ریزید بهتر است آب تصفیه شده باشد چرا که آب شهری املاح زیادی دارد و باعث ایجاد رسوب در رادیاتور خودروی شما می شود. ضد یخی که در خودرو می ریزید ضد جوش هم می باشد یعنی نباید اینطور فکر کنید که فقط باید در فصل زمستان، ضد یخ در رادیاتور خودروی خود بریزید؛ بلکه در فصل تابستان هم ریختن ضد یخ در خودروها، هم از جوش آوردن خودرو در هوای بسیار گرم جلوگیری می کند و هم از ایجاد رسوب در رادیاتور.

بهترین برندهای ضد یخ ایرانی و خارجی عبارتند از: کاسپین ، پارس ، فیروزگام ، ایساکو و بهران و …

 آب مخزن شستشوی شیشه های خودرو

 هر بار که از برف پاکن خودرو استفاده کردید و مشاهده کردید آبی درون آن وجود ندارد، باید مخزن شستشوی شیشه ها را پر کنید. همیشه باید یک مقدار آب در صندوق عقب خودروی خود داشته باشید که اگر در هنگام مسافرت یا در بیرون از شهر با مشکل تمام شدن آب مخزن شیشه شور مواجه شدید آن را پر کنید. یک راننده خوب، راننده ای است که هیچ موقع اجازه نمی دهد آب مخزن شستشوی شیشه ماشینش کم شود.

یک نکته هم بگوییم که البته یک سری مایع شستشوی مخصوص شیشه وجود دارد که کارایی بهتری نسبت به آب خالی دارد و در زمستان هم یخ نمی زند. آب خالی در زمستان یخ میزد و نمی توان از برف پاک کن خودرو استفاده کرد.

 تسمه دینام خودرو

 نمی توان کیلومتر دقیقی برای خراب شدن تسمه دینام ذکر کرد ولی بهتر است پس از گذشت سی هزار کیلومتر رانندگی، حتماً ”تسمه دینام خودرو“ باید بررسی شود و در صورتی که پاره و یا خشک و یا دچار خوردگی و تکه تکه شدن شده بود، آن را تعویض کرد. راننده هایی که مسافرت خارج از شهری زیادی دارند، بهتر است یک عدد تسمه دینام زاپاس در صندوق عقب خودروی خود داشته باشد و در صورت پاره شدن تسمه دینام و حرکت نکردن خودرو از آن استفاده نماید. تسمه دینام شرکتی، بهترین گزینه است.

 تسمه تایم خودرو

 پس از ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر رانندگی خودرو بایستی تسمه تایم آن حتماً عوض شود. در مورد ”تسمه تایم خودرو“، نباید سهل انگاری صورت پذیرد و بلافاصله پس از فرا رسیدن ۶۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ کارکرد خودرو باید تسمه تایم تعویض شود؛ (حتی در صورت سالم بودن آن). در بعضی از خودروها مثل مدل های پایین تر خودروی پراید، در صورت پاره شدن تسمه تایم، فقط خودرو از حرکت باز می ایستد ولی در بسیاری از خودروهای دیگر مثل خودروهای موتور پژو، در صورت پاره شدن تسمه تایم، کل موتور آسیب می بیند و مالک خودرو با هزینه وحشتناکی مواجه خواهد شد. بنابراین تسمه تایم ماشین خود را بسیار جدی بگیرید. همیشه سعی کنید از تسمه تایم شرکتی و استاندارد و با گارانتی برای ماشین خود استفاده کنید.

 گاز کولر خودرو

 پس از گذشت ۲ تا ۵ سال باید گاز کولر خودرو تعویض شود. بدیهی است که اینکه شما پس از گذشت دو سال از ”گاز کولر خودرو“ خود را تعویض کنیم یا پس از گذشت مثلاً ۴ سال یا ۵ سال، بستگی به یک سری عوامل دارد. این که چقدر با خودروی خود رانندگی کرده اید و اینکه چقدر کولر خودروی شما روشن بوده است در دیر یا زود تمام شدن گاز کولز موثر است. طبیعتاً کسی که در شهری مثل اهواز زندگی می کند و همیشه مجبور است کولر خودروی خود را روشن کند با شخصی که مثلاً در اردبیل زندگی می کند و به ندرت کولر خودروی خود را روشن می کند، متفاوت می باشد. راننده اهوازی باید حساسیت بیشتری برای تعویض گاز کولر خودروی خود به خرج دهد؛ همانطور که راننده اردبیلی باید حساسیت بیشتری مثلاً بر روی وجود داشتن یا نداشتن ضد یخ در رادیاتور خودرو صرف کند .

صفحه کلاچ

 به طور متوسط پس از ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار کارکرد خودرو باید ”صفحه‌کلاچ“ آن را تعویض کرد. بدیهی است که رانندگی در شهرهای شلوغ و پرترافیک که باعث می‌شود راننده مجبور شود مکرراً پای خود را بر روی پدال کلاچ بگذارد، باعث خراب تر شدن زودتر از موعد کلاچ خودرو می شود. یکی از نشانه های خراب شدن صفحه کلاچ یک ماشین این است که آن ماشین در سربالایی ها کم می آورد. نشانه دیگر خراب شدن صفحه کلاچ خودرو گاز هرز خوردن ماشین است یعنی اینکه راننده، پای خود را بر روی پدال گاز فشار می دهد ولی سرعت ماشین خیلی به خوبی افزایش پیدا نمی کند. صفحه کلاچ برند والئو بهترین مارک صفحه کلاج در بازار قطعات یدکی ایران است.

 واشر سرسیلندر خودرو

 به طور میانگین پس از  طی کردن ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت با خودرو باید ”واشر سرسیلندر“ آن را تعویض کرد. اگر خودرو در شهرهای با دمای هوای بالا رانندگی شود، واشر سر سیلندر در معرض خراب شدن بیشتری قرار دارد. البته بعضی از خودروها هم نسبت به خودروهای دیگر بیشتر مستعد خراب شدن واشر سر سیلندر هستند. می دانیم که خودروی پژو محصول کشور فرانسه است و فرانسه کشور سردسیری می‌باشد. پس معمولاً خودروهایی مثل پژو ۴۰۵ و  سمند ال ایکس که دارای موتور پژو هستند ، برای رانندگی در شهرهای گرم سیر مثل آبادان و خرمشهر یا بوشهر مناسب نیستند و خیلی زود واشر سرسیلندر می سوزانند. بهتر است واشرسر سیلندر شرکتی مخصوص خودروی خود را از نمایندگی های معتبر خریداری کنید.

 لاستیک خودرو

 به طور متوسط پس از طی ۷۰ هزار تا حداکثر ۱۰۰ هزار کیلومتر مسافت باید ”لاستیک خودرو“ عوض شود. البته این به شرطی است که خودروی شما در قسمت جلوبندی و شاسی ها مشکل نداشته باشد. خودرویی که مشکل شاسی یا مشکل جلوبندی دارد از یک طرف لاستیک بیشتر خورده می شود و در نتیجه بسیار زودتر از فرارسیدن ۷۰ هزار کیلومتر مجبور به تعویض لاستیک می شوید. 

نکته دیگری که در مورد لاستیک باید بگوییم این است که هر لاستیکی دارای تاریخ انقضا است که بر روی لاستیک درج می شود. از آنجایی که متاسفانه بسیاری از لاستیک‌هایی که به ظاهر نو هستند سال‌ها در انبار مانده اند و چیزی به فرا رسیدن تاریخ انقضای آنها نمانده است، پس از کارکرد نه چندان زیاد این لاستیک ها دچار مشکل می شوند. بنابراین در هنگام خرید لاستیک، حتماً به تاریخ انقضای آن دقت کنید.

برندهای لاستیک ایرانی و خارجی زیادی در بازار ایران موجود هستند. برندهای ایرانی شامل دنا و کویر و یزد و ایران تایر می باشند. از آنجایی که مواد اولیه همه این لاستیک ها یکی است، این لاستیک ها خیلی با هم تفاوتی ندارند. لاستیک های کره ای مانند کوموهو و هانکوک و نکسن هم در بازار ایران وجود دارند که همگی کیفیت فوق العاده ای دارند خصوصا لاستیک هانکوک.

 استپر موتور

  پس از طی کردن حدود ۵۰ هزار کیلومتر مسافت با خودرو باید ”استپر موتور“ را بازبینی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. البته بیشتر زمان ها مشکل استپر موتور با تمیز کردن آن مرتفع می‌شود. اگر خودروی شما پرت پرت کردن کرد و به صورت درجا نتوانست کار کند و پشت سر هم خاموش شد ، احتمال دارد که مشکل از استپر موتور باشد. پس از دیاگ زدن به خودرو اگر مشکل از استپر موتور باشد مشخص می شود. هر خودرویی، برند خاص خود را دارد.

 سنسور اکسیژن خودرو

سنسور  اکسیژن“، اطلاعات جمع‌آوری شده خود را به ای سی یو می فرستد و کامپیوتر ماشین هم با تجزیه و تحلیل این اطلاعات، دستورات لازم را به عملگرها ارسال می‌کند تا شرایط ماشین را  به صورت خودکار و بدون دخالت راننده تنظیم کند. در خودروهای کاربراتوری، سنسور اکسیژن، این اطلاعات برای راننده فرستاده می شود و به صورت هشدار در پشت آمپر نشان داده می‌شود و راننده باید خودش مشکل ماشین را برطرف کند. پس از طی کردن پنجاه هزار کیلومتر با یک خودرو معمولاً نیاز خواهید داشت که سنسور اکسیژن آن را تعویض کنید. در مورد بهترین مارک سنسور اکسیژن هم باید بگوییم که در هر خودرویی، برند خاصی برای سنسور اکسیژن وجود دارد. برای خرید سنسور اکسیژن ماشین به فروشگاه یدک یار مراجعه کنید.

 باتری خودرو

 معمولاً پس از گذشت دو سال نیاز به تعویض ”باتری خودرو“ خود خواهید داشت. باتری های خودرو بر خلاف سایر قطعات مصرفی خودرو دارای گارانتی می باشند. اگر باتری خودروی شما، قبل از فرارسیدن گارانتی خراب شود حتما مساله را پیگیری کنید و بدون پرداخت هزینه، باتری جدید دریافت کنید. مسئله دیگری که در مورد باتری ماشین وجود دارد این است که اگر زمان زیادی با خودرو کار نکرده باشید و برای مدت طولانی خودروی شما خاموش باشد، باتری آسیب می بیند. به طور مثال اگر قرار است یک ماه ماشین خود را در جایی پارک کنید و با آن کار نداشته باشید سر باتری را از باطری جدا کنید و یا اینکه هر دو سه شب یک بار استارت بزنید و اجازه دهید که به مدت چند دقیقه ماشین درجا کار کند.

برندهای باتری ایرانی در ادامه آمده است. یکی از کارخانه های ایرانی که باطری خودرو می سازد صبا باطری است. کارخانه خودروسازی سایپا از باتری های کارخانه صبا باتری به‌عنوان محصولات فابریک خود بهره می گیرد. برندهای باتری واریان، باتری یوشو، باتری رونیز و باتری نانو نیرو از برندهای کارخانه صبا باطری هستند. کارخانه سپاهان باتری هم برندهای باتری سوزوکی، باتری اوربیتال، باتری اوربیتال EFB، باتری اوربیتال سیلور و باتری اوربیتال پریمیوم را تولید می کند. کارخانه باطری سازی برنا هم برندهای باتری ایاس، باتری گلوبال، باتری زیتکس و باتری برنا باریوم را می سازد. برندهای باطری خارجی خوبی هم در بازار وجود دارند که نسبت به باطری های داخلی بسیار بهتر هستند. این باطری ها از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت است. 

 تیغه برف پاک کن خودرو

 معمولاً هر سال نیاز هست که ”تیغه برف پاکن خودرو“ توسط راننده، تست شده و در صورت نیاز تعویض گردد. برای اینکه عمر تیغه برف پاک کن خودروی شما افزایش یابد بهتر است قبل از اینکه از برف پاک کن استفاده کنید، با دستمال و آب، شیشه ماشین را تمیز کنید. از طرف دیگر بهتر است خودروی خود را زیر تابش مستقیم آفتاب پارک نکنید چرا که تیغه برف پاک کن دارای قسمت لاستیکی است و این لاستیک ها با تابش خورشید آسیب می بینند. البته سرما و یخبندان شدید هم به تیغه برف پاک کن آسیب می زند.

برند تیغه برف پاک کن برای خودروهای مختلف، متفاوت است.

خرید قطعات مصرفی خودرو

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، خودرو دارای انواع قطعات مصرفی می باشد که برای کارکرد هرچه بهتر و جلوگیری از آسیب ها، لازم است به موقع این قطعات مصرفی را تعویض کنید.

فروشگاه اینترنتی یدک یار انواع قطعات مصرفی خودرو را ارائه می دهد که شما عزیزان می توانید برای خرید قطعات مصرفی خودرو، به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از قطعات مصرفی خودرو داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

لوازم مصرفی خودرو
دیدگاه ها (3)
افزودن دیدگاه
  • محسن شریعتی

    بسیار عالی و مفید.👌🙏

    • soheyl razavi

      باتشکر از حُسن نظر شما

  • ریحانه علیزاده

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این قطعات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این قطعات آشنا بشیم.