قطعات اصلی سیستم سوخت رسانی

یکی از مهمترین و اصلی ترین آیتم هایی که خودروسازان، در طراحی و ساخت اتومبیل به آن توجه بسیار زیادی می کنند، سیستم سوخت رسانی اتومبیل (Fuel system) و احتراق می باشد که شامل قطعات مختلفی مثل پمپ بنزین، سنسور اکسیژن، انژکتور، ریل سوخت و … میشود. اهمیت بالای ای بخش از خودرو به این دلیل است که بدون سوخت رسانی صحیح در اتومبیل امکان حرکت و جابه جایی اتومبیل وجود نخواهد داشت. اما در عین حال قطعات دیگر در بخش های دیگر خودرو نیز در احتراق بی نقص تاثیر زیادی دارند مثل واشر سرسیلندر، شمع و … همچنین از طرفی خریداران اتومبیل نیز به دنبال خرید خودرویی هستند که کم ترین میزان مصرف سوخت را داشته باشند. تا از این طریق نه تنها کمک بسیار بزرگی را در کاهش آلایندگی های موجود در طبیعت داشته باشند بلکه بتوانند با هزینه های بسیار کمتر مسافت های مورد نظر خود را طی کنند. توجه داشته باشید که میزان مصرف سوخت به آیتم ها و عوامل بسیار متعددی بستگی دارد که از مهمترین این آیتم ها می توان به مواردی از جمله میزان نسبت ترکیب هوا به سوخت خودرو اشاره کرد. همچنین وزن خودرو و تکنولوژی به کار رفته در طراحی اتومبیل های مختلف نیز، تاثیر گذاری بسیار زیادی را در سیستم سوخت رسانی اتومبیل و احتراق خودرو می تواند داشته باشد. شما نیز حتما در خرید اتومبیل مورد نظر خود به نوع سوخت رسانی اتومبیل توجه کنید و سعی نمایید اتومبیلی را انتخاب و خریداری کنید که از سیستم سوخت رسانی پیشرفته ای برخوردار باشد. شما همچنین می توانید در طول تاریخ اتومبیل، شاهد پیشرفت زیادی در بخش سوخت رسانی وسایل نقلیه باشید. به طوری که اتومبیل های اولیه با استفاده از گازوئیل شروع به حرکت می کردند و امروزه نیز شاهد خودروهایی هستیم که با استفاده از سیستم برق به راه می افتند.

پمپ بنزین (پمپ سوخت)

از آنجا که امروزه بیشتر خودرو ها با سوخت بنزین کار میکنند ما پمپ سوخت رسان را با عنوان “پمپ بنزین” در این مقاله بررسی میکنیم. پمپ بنزین از مهمترین و ضروری ترین قطعاتی می باشد که در سیستم سوخت رسانی اتومبیل وجود دارد. نقش بسیار مهم و حساس این قطعه به شکلی است که هر گونه آسیبی به پمپ بنزین می تواند سیستم احتراق خودرو را با مشکل مواجه سازد. این قطعه وظیفه انتقال سوخت از باک بنزین به موتور خودرو را دارد. پمپ بنزین انرژی لازم برای انجام وظیفه خود را بصورت مستقیم از باتری دریافت می کند. پمپ بنزین در طول تاریخ اتومبیل سازی بسیار پیشرفت کرده است و امروزه شما می توانید انواع و برند های بسیار مختلف از این قطعه را در خودرو های متفاوت مشاهده کنید. این قطعه معمولا در داخل باک قرار میگیرد. جالب است بدانید که برخی از خودروهای از دو پمپ بنزین برخوردار هستند که یکی از آنها تامین سوخت را به عهده داشته و دیگری برای تامین فشار مورد نیاز انژکتورها مورد استفاده قرار می گیرد. وجود هرگونه ایراد در پمپ بزنین نیروی موتور خودرو را در سرعت بالا گرفته و اجازه شتاب گیری به خودرو را نمیدهد. که یکی از نشانه های آن روشن شدن چراغ چک است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک در سرعت بالا را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

سنسور اکسیژن

یکی دیگر از مهمترین و اصلی ترین قطعاتی که در سیستم سوخت رسانی اتومبیل ها، از تاثیر گذاری بسیار زیادی برخوردار می باشد، “سنسور اکسیژن” است. این قطعه الکترونیکی می تواند نسبت اکسیژن ترکیب شده و موجود در سوخت را اندازه گیری کرده تا بهترین کارایی و عملکرد در سیستم سوخت رسانی اتومبیل ها رخ دهد. سنسور اکسیژن برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ دهه ی میلادی توسط یکی از شناخته ترین شرکت های جهانی تهیه و طراحی شد و دکتر گونتر باومن نیز توانست مسئولیت نظارت بر این قطعه را به عهده بگیرد. همانطور که می دانید بنزین موجود در باک اتومبیل برای سوختن خود نیاز به اکسیژن دارد و در صورتی که میزان اکسیژن کاهش یابد و یا بلعکس بیش از اندازه باشد، در این صورت سوخت رسانی به شکل کامل اتفاق نخواهد افتاد و در نتیجه موتور خودرو به خوبی کار نخواهد کرد. در حقیقت می توان گفت، وظیفه سنسور اکسیژن اندازه گیری نسبت اکسیژن در گازهای خروجی از اگزوز بوده و همین امر نیز تاثیر گذاری کاملا مستقیم در کنترل آلاینده های ناشی از احتراق سوخت خواهد داشت. در صورت عدم عملکرد صحیح سنسور اکسیژن، موتور نیز نخواهد توانست کارایی بسیار خوبی را داشته و همین امر نیز باعث شده است تا یک قطعه بسیار کوچک در اتومبیل از نقش بسیار بالایی در خودرو برخوردار بوده و هرگونه آسیب و ایراد در این قطعه، آسیب های بسیار جدیتری را به موتور اتومبیل و سیستم سوخت رسانی اتومبیل وارد کند. به همین جهت شما نیز حساسیت زیادی را برای کارایی این قطعه پرکاربرد نشان دهید تا بتوانید از بالاترین راندمان در سیستم سوخت رسانی و احتراق اتومبیل خود بهره مند شوید. امروزه شما می توانید سنسور اکسیژن را در برندهای بسیار مختلف و متنوعی در بازار تهیه کنید و با توجه به نوع و تیپ خودروی خود یکی از بهترین و باکیفیت ترین سنسور ها را خریداری و مورد استفاده قرار دهید. جالب است بدانید که سیستم سوخت رسانی اتومبیل و احتراق اتومبیل همچنین در سال های اخیر یکی از مهمترین موضوعات برای کارشناسان امنیتی نیز می باشد چرا که این سیستم ارتباط کاملا مستقیم با میزان آلاینده ها تولید شده در روند احتراغ خودرو دارد.

واشر سرسیلندر

عمل احتراق درست در موتور تنها به سیستم سوخت رسانی خودرو محدود نمیشود و جالب اینجاست که یکی دیگر از مهمترین و به نوعی اصلی ترین قطعاتی که در عملکرد بی نقص احتراق موتور خودرو تاثیر مستقیمی را دارد، “واشر سیلندر” است. واشر سرسیلندر در اکثر خودرو های روتین امروزه کشور وا از جنس فولاد، مس و پنبه نسوز می باشد که این امر سبب میشود تا میزان فشار و گرمای بسیار زیادی را تحمل کرده و از فرمی که دارد خارج نشود. توجه داشته باشید که در صورت بروز هرگونه مشکلی در شکل ساختاری واشر سرسیلندر در اثر فشار و یا گرمای بیش از حد ممکن است آب به بخش های مختلف موتور وارد شده و از این طریق مشکلات بسیار زیادی را برای احتراق اتومبیل به وجود آورد. لازم به ذکر خواهد بود که سوختن واشر سرسیلندر می تواند اثرات و آسیب های بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد که از مهمترین و اصلی ترین این اثرات می توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • کم شدن آب رادیاتور
  • به وجود آمدن نقص فنی در ترموستات
  • ترکیب روغن موتور با آب رادیاتور
  • مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور اتومبیل
  • پیچ خوردن شیلنگ های خروجی و ورودی در رادیاتور

احتراق ناقص و ایجاد دود نیز از دیگر مهمترین مشکلات به وجود آمده در واشر سرسیلندر به شمار می آید. شما نیز می توانید در صورت مشاهده هر یک از این مشکلات ، به این نتیجه برسید که ممکن است واشر سرسیلند اتومبیل با مشکل مواجه شده و بایستی اقدام به تعمیر با تعویض آن داشته باشید. ناگفته نماند که تشخیص نیاز به تعویض یا تعمیر واشر سرسیلندر باید توسط تعمیرکار متخصص خودرو شما صورت گیرد.

سیستم سوخت رسانی