۸ دلیل اصلی جوش آوردن ماشین | چطور از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنیم؟

جوش آوردن خودرو از جمله معضلاتی است که ممکن است بسیاری از افراد را درگیر کند و علاوه بر گرفتن وقت برای خودرو هم مضر باشد. در صورت مواجه با چنین مشکلی بهتر است اقدامات لازم را انجام داده و بعد از اطمینان از قرار گیری خودرو خود رد یک مکان امن، سرعت خنک کردن موتور را بالا ببرید.

تا به حال برای شما هم پیش آمده که دچار “جوش آوردن خودرو” (cause of car overheats) خود شوید و در حالی که در مسیر رفتن به محل کار یا مهمانی بوده‌اید گیر کنید. در این مواقع چه می‌کنید؟ به نظر شما علت جوش آوردن خودرو شما چیست؟ به هیچ عنوان نگران نباشید و خونسردی خود را حفظ کنید. این مشکل برای بسیاری از افراد پیش می‌آید.

جوش آوردن ماشین از جمله معضلاتی است که افراد بسیاری با آن درگیر می‌شوند و در مسیر رفت و آمد خود می‌مانند. این معضل به علت‌های مختلفی رخ می‌دهد که در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و رفع آن‌ها بپردازیم. با این بخش از یدک یار همراه باشید.

جوش آوردن چیست؟

جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش آوردن ماشین که معمولا با بیرون آمدن بخار از زیر کاپوت و اکثرا در روز های گرم تابستانی اتفاق می افتد یکی از شایع ترین مشکلاتی است که هر اتومبیلی در معرض ابتلا به آن است. منظور از جوش آوردن ماشین همان به جوش آمدن آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور است که در نتیجه باعث افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو میشود. بدیهی است که جوش اوردن ماشین میتواند ضرر جبران ناپذیری را به خودرو شما وارد کند.

نشانه های جوش آوردن ماشین چیست؟

جوش آوردن ماشین بسیار خطرناک است و باید همیشه هوشیار باشید تا در صورت دیدن “نشانه‌های جوش آوردن ماشین”، اقدامات لازم برای مهار این مشکل را انجام دهید. نشانه‌های جوش آوردن ماشین شامل مواردی که در ادامه مشاهده می‌کنید، هستند:

  1. احساس بوی سوختگی در کابین: اگر بوی سوختن، سوختگی یا بوی ناشی از احتراق سوخت به مشامتان رسید، بهتر است خودرو را متوقف کنید و موتور را چک کنید تا از جوش آوردن ماشین مطمئن شوید.
  2. داغ شدن کاپوت و بالا رفتن بیش از حد آمپر: اگر دمای موتور بسیار بالا رفته و ماشین بیش از حد گرم شده است، این نشانه‌ها می‌تواند از جوش آوردن موتور خبر دهد. در این صورت نشانگر وجود مشکلی در سیستم خنک‌کننده موتور یا سیستم تهویه باشد.
  3. شنیدن صدای غیرطبیعی از موتور: ساتع شدن صداهای غیرطبیعی از موتور مانند خر خر یا تق تق یا صداهای عجیب دیگر، می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های جوش آوردن خودرو باشد.
  4. افزایش ناگهانی مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور: اگر مصرف سوخت به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده و عملکرد ماشین هیچ تغییری نمی‌کند و یا بدتر نیز شده است، این احتمال وجود دارد که خودرو جوش آورده باشد.
  5. روشن شدن چراغ چک، خطر و دما: اگر دیدید که در حال رانندگی این چراغ‌ها به طور همزمان یا در زمان بسیار کوتاهی روشن شدند، باید بدانید که خودرو جوش آورده است و باید اقدامات لازم را انجام دهید. این موضوع نشانه خرابی فن ماشین میباشد، اما برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دلیل روشن شدن چراغ چک را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.
  6. خارج شدن بخار از کاپوت: اگر وقتی در حال رانندگی بودید و دیدید که از کاپوت بخار خارج می‌شود، در این صورت باید بدانید که خودرویتان جوش آورده است و بهترین کار این است که خودرو را متوقف کرده، اما موتور را خاموش نکنید.

عوارض جوش آوردن خودرو چیست؟

جوش آوردن ماشین می تواند عواقب جدی داشته باشد، بنابراین بهتر است که هر کاری که از دستتان بر می‌آید انجام دهید تا از جوش آوردن خودرو کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین “عوارض جوش آوردن خودرو” را به شما می‌گوییم:

  • آسیب به واشر سرسیلندر
  • ترک خوردگی بلوک موتور
  • سوختن یاتاقان ها
  • آسیب به سوپاپ‌ها
  • از بین رفتن آب بندی سیلندر
  • خرابی کامل موتور (در صورت انجام اقدامات اشتباه)

اگر ماشین شما بیش از حد داغ شود، باید بلافاصله آن را متوقف کرده و اقدامات لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر را انجام دهید و سپس در زمانی مناسب ماشین خود را به یک مکانیک ببرید تا قطعات آسیب دیده تعمیر یا تعویض شوند.

علت جوش آوردن ماشین چیست؟

همانطور که گفته شد، جوش آوردن ماشین از جمله مشکلاتی است که افراد بسیاری را درگیر می‌کند و بهترین راه حال برای آن در وهله اول اطلاع از علت بروز آن است. هنگامی که در سیستم خنک کننده خودرو مشکلی به وجود می‌آید و خنک کردن موتور به درستی انجام نمی‌شود که علت روشن شدن چراغ آمپر آب و استپ نیز میباشد، دمای مایع خنک کننده موتور بالا رفته و خودرو به اصطلاح جوش می‌آورد. در ادامه به “مهمترین دلایل جوش آوردن ماشین” خواهیم پرداخت (گفتنی است این‌ها دلایل اصلی جوش آوردن هر خودرویی است):

  1. خرابی رادیاتور ماشین
    میتوان رایج ترین علت جوش آوردن ماشین را خرابی در رادیاتور ماشین دانست. خرابی رادیاتور خودرو به معنی گرفتگی، شکستن، ترک خوردن، کج شدن پره ها و هر موردی که باعث کاهش راندمان رادیاتور شود. با کاهش بازده رادیاتور دما مایع خنک کننده به خوبی کاهش پیدا نکرده و دمای موتور تا جوش آوردن بالا خواهد آمد.
  2. درست کار نکردن فن رادیاتور
    یکی دیگر از رایج ترین “دلایل جوش آوردن ماشین” درست کار نکردن فن رادیاتور است. فن رادیاتور با چرخش خود منجربه هدایت هوا به سمت رادیاتور و در نتیجه خنک کردن آب رادیاتور میشود. در صورتی که عمکرد این قطعه با مشکل روبرو شود روند کاهش دما موتور نیز به درستی انجام نشده و در نهایت موتور خودرو جوش می آورد.
  3. گرفتگی در مسیر حرکت آب
    وجود ذرات ریز، گرد و غبار، قطعات زنگ زده، تکه لوله های فرسوده، رسوب آب و همچنین ذرات آلوده به مرور زمان منجر به گرفته شدن مسیر و مجرای جریان آب رادیاتور شده و بعد از مدتی آن را مسدود می‌کند. در این حالت، سیستم خنک کننده به درستی کار خود را انجام نداده و دمای موتور بالاتر از حد معین رفته و ماشین جوش می‌آورد.
  4. استفاده از مایع خنک کننده نامناسب
    نامرغوب بودن آب رادیاتور یکی دیگر از مهم ترین دلایل جوش آوردن ماشین است. اگر آب رادیاتور شما استاندارد نباشد و نقطه جوش پایین تر یا حتی در حد آب معمولی یعنی ۱۰۰ درجه سانتی گراد داشته باشد، حرارت آن سریع بالا رفته و به نقطه جوش میرسد. در نتیجه موتور خودرو خنک نشده و ماشین جوش خواهد آورد.
  5. کم یا زیاد بودن حجم مایع خنک کننده
    اصلی ترین عنصر تاثیر گذار در سیستم خنک کنندگی خودرو آب رادیاتور یا دقیق تر مایع خنک کننده آن است. توجه داشته باشید که مایع خنک کننده رادیاتور همیشه باید در حد مشخصی باشد و کم و زیاد نشود و همچنین از مایع خنک کننده مناسب و باکیفیت در آن استفاده شود. کم یا زیاد بودن حجم آب در سیستم خنک کننده ماشین موجب میشود تا راندمان این سیستم کاهش یافته و در نتیجه موتور ماشین به خوبی خنک نشود و این اتفاق در زمانی که خوردو زیر فشار باشد منجربه جوش آوردن ماشین خواهد شد.
  6. نشتی در سیستم خنک کننده
    سیستم خنک کننده خودرو شامل بخش های مختلفی است و اتصالات متعددی را در بر می‌گیرد. حال اگر این اتصالات و کابل ها منجر به نشتی شود، میتواند دلیل کم کردن آب رادیاتور ماشین شود که این موضوع عملا از کار افتادگی سیستم خنک کننده ماشین و سپس جوش آوردن خودرو را در پی خواهد داشت.
  7. خرابی پمپ آب یا واتر پمپ
    به گردش در آوردن آب رادیاتور وظیفه واتر پمپ است لذا وجود هر گونه اختلال در آن موجب توقف گردش آب در سیستم خنک کننده و جوش آوردن ماشین خواهد شد.
  8. خرابی ترموستات
    ترموستات ماشین دمای آب رادیاتور را اندازه گیری کرده و در صورتی که دمای آن از حدی افزایش یابد شدت گردش آب رادیاتور را افزایش خواهد داد. حال تصور کنید این قطعه دارای مشکل شده و در دمایی که باید مسیر آب را باز کند، مانع گردش آب شود! بدیهی است شاهد جوش آوردن ماشین خواهید بود.

در شرایطی که نقصی در سیستم خنک کننده وجود داشته و این سیستم به درستی کار نکند هر یک از موارد زیر میتواند دلایل جوش آوردن ماشین باشد:

  • رانندگی در سربالایی به مدت طولانی
  • استفاده از دنده های سنگین در مدت زمان طولانی
  • رانندگی در ترافیک برای مدت طولانی
  • بسته شدن جلو پنجره با گل یا آشغال

علت جوش آوردن خودرو در حالت درجا چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ماشین شما ممکن است در حالت درجا جوش بیاورد. در اینجا برخی از رایج ترین دلایل آورده شده است:

  • کمبود مایع خنک کننده: کافی بودن مایع خنک کننده برای کمک به موتور در حفظ دمای مناسب ضروری است. اگر سطح مایع خنک کننده خیلی پایین باشد، موتور بیش از حد داغ می‌شود و جوش بیاورد.
  • مسدود شدن رادیاتور به دلیل کثیفی: رادیاتور مسئول خنک کردن موتور است. اگر رادیاتور مسدود شود، به درستی کار نکرده و باعث افزایش بیش از دمای موتور خواهد که در آخر به جوش آوردن ماشین در حالت درجا ختم خواهد شد.
  • بروز خرابی در ترموستات: ترموستات مسئول تنظیم جریان مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده است. اگر ترموستات خراب و یا کارکرد آن با اختلال روبرو شود، موتور بیش از حد داغ شده و جوش می‌آورد.
  • خرابی فن رادیاتور: فن رادیاتور مسئول خنک کردن رادیاتور است. اگر فن رادیاتور معیوب باشد، کاهش دما در رادیاتور انجام نشده و در آن سمت نیز کارایی رادیاتور با اختلال همراه می‌شود که اختلال در فن رادیاتور و خود رادیاتور، جوش آوردن ماشین در حالت درجا است.
  • خرابی واتر پمپ: خرابی پمپ آب یا واتر پمپ یکی از رایج‌ترین دلایل جوش آوردن ماشین در حالت درجا و هم در حال رانندگی است. بروز اختلال یا خرابی پمپ آب باعث می شود جریان آب به درستی در سیستم خنک کننده و دیگر قطعات خودرو گردش نکند و در ترافیک، سربالایی و یا در حالت درجا آمپر بالا و پایین شود.
8 دلیل اصلی جوش آوردن ماشین | چطور از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنیم؟

علت جوش آوردن ماشین در هوای سرد چیست؟

“علت جوش آوردن خودرو در هوای سرد” به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  1. بروز مشکل در ترموستات: سیستم ترموستات موتور در هوای سرد باید به درستی کار کند تا دمای موتور را در محدوده‌ای مناسب نگه دارد. اگر ترموستات به درستی کار نکند، موتور ممکن است به سرعت گرم شده و جوش بیاورد.
  2. کمبود آب یا خنک‌کننده: در هوای سرد، ممکن است آب یا خنک‌کننده موتور کاهش پیدا کند و اگر خودرو در فشار باشد، احتمال اینکه موتور با افزایش دمای شدید روبرو شود، بسیار زیاد بوده و به طور خودکار احتمال جوش آوردن موتور بیشتر می‌شود.
  3. خرابی واتر پمپ: واتر پمپ یکی از قطعات اصلی موتور است که در صورت عدم گردش آب توسط آن، موتور با افزایش دما روبرو شده و در نتیجه جوش آوردن خودرو در هوای سرد رخ می‌دهد.
  4. کاهش سطح آب رادیاتور: اگر آب رادیاتور کم باشد، فن خنک کننده کار نکرده و خودرو فورا جوش می‌آورد؛ حتما به طور منظم در هوای سرد، سوخت ممکن است انجماد کند و در نتیجه سیستم سوخت‌رسانی خودرو مختل شود و موتور جوش آوردند. پیشنهاد می‌کنیم که آب تنظیم آب رادیاتور را در اولویت قرار دهید.

علت جوش آوردن ماشین در تابستان

“علت جوش آوردن ماشین در تابستان” ممکن است به دلیل عوامل زیر باشد:

  1. افزایش دما: در تابستان، دما به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد و این موجب افزایش دمای محیط و موتور خودرو می‌شود. اگر همه‌ قطعات خنک‌کننده موتور به درستی عمل نکند و دمای موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند، موتور جوش می‌آوردند.
  2. کمبود آب و ضد جوش: در تابستان، موتور خودرو بیشتر از همیشه نیاز به خنک‌ شدن دارد و اگر سطح آب یا ضد جوش کافی نباشد، موتور گرم شده و به مروز زمان به نقطه جوش می‌رسد که خرابی زیادی را به بار می‌آورد.
  3. خرابی ترموستات: ترموستات موتور در هوای گرم تابستان باید به درستی کار کند تا دمای موتور را در محدوده‌ای مناسب نگه دارد. اگر ترموستات به درستی کار نکند، ممکن است موتور به سرعت گرم شده و جوش بیاورد.
  4. خرابی فن خنک‌کننده رادیاتور: خرابی فن رادیاتور می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که یکی از آن‌ها جوش آوردن خودرو است، بنابراین بهتر است این قطعه را هر چند وقت یک بار بررسی کنید تا از سلامتش مطمئن شوید.
  5. عدم هواگیری رادیاتور ماشین: همانطور که می‌دانید رادیاتور باید به طور منظم هواگیری شود تا رفت و آمد مایعات از درون لوله‌ها به خوبی و بدون مشکل انجام شود، در صورتی که هواگیری انجام نشود، امکان گرفتگی رادیاتور وجود دارد که نتیجه آن جوش آوردن ماشین در تابستان است.
  6. خرابی واتر پمپ: پمپ واتر یا پمپ آب در تابستان بیشترین کاربرد را دارد، زیرا ماشین نیاز به خنک شدن دارد و آب بیشترین کمک و تاثیر را بر روی خنک کردن می‌گذارد. بنابراین اگر پمپ آب خراب شود، احتمال این جوش آوردن ماشین در تابستان رخ دهد، بسیار زیاد خواهد بود.

علت جوش اوردن ماشین در ترافیک

“علت جوش آوردن ماشین در ترافیک” ممکن است به عواملی که در ادامه مشاهده می‌کنید، مرتبط باشد:

  1. سیستم خنک‌کننده ضعیف: اگر سیستم خنک‌کننده موتور به درستی عمل نکند یا مایع خنک‌کننده کافی نداشته باشد، موتور در هنگام توقف مکرر در ترافیک گرم می‌شود و نهایت جوش می‌آورد.
  2. شرایط آب‌وهوایی: در روزهای گرم تابستان، دمای هوا به طور قابل توجه‌ای افزایش می‌یابد که ممکن است باعث افزایش دمای موتور و جوش آوردن ماشین شود.
  3. خرابی واتر پمپ: خراب شدن و درست کار نکردن واتر پمپ باعث می‌شود که جریان آب به درستی گردش نداشته باشد و در ترافیک و سربالایی‌ها آمپر بالا رود که اگر جلوی این مشکل گرفته نشود، جوش آوردن خودرو را شاهد خواهید بود. اگر واتر پمپ نشتی داشته باشد، با چشم می‌توانید این نشتی را مشاهده کنید.
  4. کثیف بودن رادیاتور: رادیاتور وظیفه خنک کردن موتور ماشین را بر عهده دارد که در صورت کثیف بودن و یا گرفتگی لوله‌های این قطعه، خنک کردن ماشین انجام نشده و در آخر خودرو جوش می‌آورد.
  5. خرابی ترموستات: اگر ترموستات خودرو خراب باید و یا عملکرد آن به دلایل مختلف با اختلال روبرو شده باشد، موجب افزایش دما در خودرو شده و باعث جوش آوردن ماشین در ترافیک می‌شود.

علت جوش آوردن ماشین در سربالایی

“علت جوش آوردن ماشین در سربالایی” به عوامل و قطعات مختلفی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده: اگر می‌دانید مسیری که قصد طی کردن آن را دارید، دارای سربالایی یا شیب تند است، بهتر است که حتما سطح مایع خنک کننده را چک کنید، زیرا در سربالایی فشار زیادی به موتور وارد می‌شود و نیاز به خنک کنندگی بیشتر نیز دارد.
  2. مشکلات در سیستم ترموستات: سیستم ترموستات موتور در سربالایی باید به درستی کار کند تا دمای موتور را در محدوده‌ای مناسب نگه دارد. اگر ترموستات به درستی کار نکند، موتور ممکن است به سرعت گرم شده و در سربالایی جوش بیاورد.
  3. خرابی فن رادیاتور: وظیفه اصلی فن رادیاتور خنک کردن موتور است. در سر بالایی به دلیل اینکه فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود، باید خنک سازی به خوبی انجام شود تا ماشین جوش نیاورد. در صورت خرابی فن رادیاتور خنک سازی به درستی انجام نشده و احتمال جوش آوردن ماشین در سربالایی بیشتر می‌شود.
  4. خرابی واتر پمپ: پمپ آب به عنوان قلب سیستم خنک‌کننده خودرو در نظر گرفته می‌شود. وظیفه اصلی پمپ این است که مایع خنک‌کننده را در سراسر سیستم خنک‌کننده حرکت دهد. خرابی پمپ آب به جریان نامناسب مایع خنک‌کننده منجر می‌شود و دلیل بالا رفتن آمپر در سربالایی یا جوش آوردن ماشین در سربالایی خواهد بود.

علت جوش آوردن ماشین هنگام کولر گرفتن

روشن کردن کولر به موتور خودرو فشار زیادی وارد می‌کند به خصوص اگر در فصل تابستان این کار انجام شود. در ادامه “علت جوش اوردن ماشین هنگام کولر گرفتن” را بررسی می‌کنیم.

  1. انسداد در لوله تخلیه میعانات: ازجمله شایع‌ترین علت بالا رفتن آمپر آب هنگام کولر گرفتن که پتانسیل این را دارد که موجب جوش آوردن خودرو نیز شود، می‌توان به مسدود بودن لوله تخلیه میعانات اشاره کرد. برای بررسی این موضوع باید شلنگ تخلیه میعانات را که در قسمت عقب موتور قرار دارد را خارج کرده ببینید که آلوده است یا نه.
  2. نقص در سیستم خنک‌کننده: اگر سیستم خنک‌کننده موتور به درستی عمل نکند یا دچار مشکل شود، ممکن است نتواند دمای موتور را تا حد مشخص شده کاهش دهد و ماشین جوش بیاورد.
  3.  آلودگی فیلترها: معمولا با گذشت زمان و چک نکردن فیلترها، آلودگی زیادی وارد آ‌‌ن‌ها می‌شود و همین امر نیز می‌تواند دلیلی بر ضعیف کار کردن کولر و بالا رفتن آمپر باشد. پیشنهاد می‌کنیم که به طور منظم فیلترهای خود را تعویض کرده و از یک فیلتر با کیفیت استفاده کنید.
  4. فشار زیاد بر روی موتور: دلیل جوش آوردن ماشین هنگام کولر گرفتن با این علت بسیار کم است، اما اگر روشن بودن کولر و بار زیاد را به آن اضافه کنیم، دلیل خوبی می‌شود که دمای آمپر افزایش پیدا کند و ماشین جوش بیاورد.

علت جوش آوردن ماشین در سرعت بالا

در سرعت بالا قطعات زیادی در خودرو در حال کار هستند که هر کدام وظیفه‌ای خاص را برای حفظ عملکرد موتور دارند. “علت جوش اوردن ماشین در سرعت بالا” دلایل مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  1. استفاده از روغن موتور بی کیفیت: اگر دلیل جوش آوردن ماشین در سرعت بالا روغن موتور بی کیفیت باشد، هزینه‌ی زیادی باید برای تعمیر ماشین روی دستتان مانده است. روغن موتور بی کیفیت باعث می‌شود سوپاپ‌ها سفت شوند و فشار بیشتری به موتور وارد شود که در آخر جوش جوش آوردن ماشین در سرعت بالا را شاهد خواهید بود.
    دقت داشته باشید که قبل از جوش آوردن ماشین، چراغ روغن روشن میشود. لذا بهتر است با مقاله روشن شدن چراغ روغن بعد از گرم شدن ماشین بیشتر آشنا شوید.
  2. مشکل در سیستم خنک‌کننده: در صورتی که سیستم خنک‌کننده ماشین مشکل داشته باشد، در سرعت بالا که احتراق سوخت، فشار موتور و سرعت سوپاپ‌ها بسیار بالا است، هیچ خنک سازی انجام نمی‌شود و به مرور دمای آمپر تا حد جوش آوردن موتور افزایش پیدا می‌کند.
8 دلیل اصلی جوش آوردن ماشین | چطور از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنیم؟

زمانی که ماشین جوش میاره چه کار کنیم؟

مهم ترین قدم برای رفع جوش آوردن ماشین حفظ آرامش و خونسردی خود است که در این مواقع باعث می‌شود بهتر و بهینه‌تر فکر کنید و به دنبال راه حل مناسب برای وقتی ماشین جوش اورد چه کنیم، بگردید. در وهله دوم، بعد از جوش آوردن ماشین باید به موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • رانندگی نکنید!

اول جواب برای سوال بعد از جوش آوردن ماشین چه کنیم؟ این است که زمانی که خودرو جوش می‌آورد باید توقف کرده و از رانندگی مجدد در این مواقع خودداری کنید، زیرا وضعیت خودرو را بدتر می‌کند. در صورت رانندگی بیشتر پیستون و سیلندر آسیب جدی خواهند دید. بنابراین، بهتر است بعد از بروز این مشکل در جایی امن توقف کنید تا به موتور فشار کمتری بیاید.

  • ماشین را در مسیر مستقیم قرار دهید!

ماشین را نه در سربالایی و نه در سرازیری قرار دهید! تنها آن را در مسیری مستقیم قرار داده تا بعد از ریختن مقداری آب بر روی رادیاتور جریان هوا بتواند این میزان خیسی را خنک‌تر کرده و در نتیجه به خنک شدن زودتر موتور کمک کند.

  • ماشین را خاموش نکنید!

وقتی که ندانستین هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم، باید یادتان باشد که ماشین را خاموش نکنید. در حالتی که خودرو شما جوش آورده به هیچ عنوان ماشین را خاموش نکنید و اجازه دهید تا مایع خنک کننده سریعتر موتور را خنک کند. اگر در این حالت ماشین را خاموش کنید، نه تنها موتور سریع خنک نمی‌شود بلکه باعث چسبیده شدن رینگ به دیواره سیلندر شده و موتور به اصطلاح جام می‌کند و آسیب بسیار جدی به موتور وارد میشود. همچنین ممکن است خودرو شما روشن نشود و یا به سختی روشن بشود و پیدا کردن علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن زمان گیر است.

  • کاپوت را بالا بزنید!

بعد از این که اقدامات بعد از جوش آوردن ماشین چه کنیم را انجام دادید، کاپوت ماشین را بالا بزنید تا بخار سریع‌تر از کاپوت خارج شده و موتور زودتر خنک شود.

  • به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را باز نکنید!

اگر برایتان سوال است که موقع جوش آوردن ماشین چه کنیم و چه کاری خطرناک است، باید بگوییم باز کردن درپوش رادیاتور خطرناک‌ترین کار است. یکی از خطرناک ترین اقدامات بعد از جوش آوردن خودرو این است که درپوش رادیاتور را باز کنید! به دلیل دمای بسیار بالا، آب رادیاتور و بخار آن به صورت انفجاری با باز شدن درب رادیاتور به بیرون پرتاب شده و با این کار سلامت خود را به خطر خواهید انداخت. با استفاده از دستمالی مرطوب درپوش را به خلاف جهت عقربه های ساعت کمی بچرخانید تا آب داغ و بخار با زاویه متناسب خارج شود.

  • روی موتور آب نریزید!

در صورت جوش آوردن ماشین به هیچ وجه بر روی موتور آب نریزید. به علت جنس بدنه چدنی حساس و شکننده موتور، در صورت ریختن آب سرد بر روی آن، احتمال ترک خوردگی وجود خواهد داشت. می‌توانید مقداری آب را که با دمای محیط یکسان است بر روی دیواره رادیاتور بریزید تا به سرعت بخشیدن خنک شدن آن کمک کنید.

نکاتی ایمنی در هنگام جوش آوردن خودرو

  • از محلول های بالای ۶۰% یا کمتر از ۳۵% ضدیخ استفاده نکنید
  • هرگز متانول یا الکل به مایع خنک کننده وارد نکنید
  • درب رادیاتور را باز نکنید
  • از مایع خنک کننده موتور برای شستن شیشه استفاده نکنید

در نهایت بهتر است کمی صبر کنید و توقف خود را به عقب بیاندازید تا موتور به طور کامل خنک شود و آب رادیاتور نیز بتواند خود را بازیابی کند. بعد از خنک شدن ماشین، بهتر است میزان آب موجود در رادیاتور را چک کنید و در صورت کم بودن به آن آب اضافه کنید.

علت جوش آوردن ماشین چیست؟

خرابی رادیاتور ماشین

درست کار نکردن فن رادیاتور

گرفتگی در مسیر حرکت آب

استفاده از مایع خنک کننده نامناسب

کم یا زیاد بودن حجم مایع خنک کننده

نشتی در سیستم خنک کننده

خرابی پمپ آب یا واتر پمپ خرابی ترموستات

جوش آوردن ماشین از چیست؟

منظور از جوش آوردن ماشین همان به جوش آمدن آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور است که در نتیجه باعث افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو میشود.

بعد از جوش اوردن ماشین چه کنیم؟

رانندگی نکنید

ماشین را در مسیر مستقیم قرار دهید

ماشین را خاموش نکنید

کاپوت را بالا بزنید

به هیچ عنوان درپوش رادیاتور را باز نکنید

روی موتور آب نریزید

نشانه های جوش اوردن چیست؟

خروج دود از درچه کولر و زیر موتور، بالا رفتن آمپر، بخار بلند شدن از کاپوت،کم نفس شدن موتور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

46 نظرات
  1. پارسا می گوید

    ترموستات ماشینم خراب بود و متوجه نشده بودم و باعث شد ماشینم وسط جاده جوش بیاره

  2. حسن آبادی می گوید

    سلام من در یک شهر گرمسیر هستم که تابستون ها درجه به ۴۰ الی ۴۵ درجه هم میرسه کارمم رانندگی مجبورم کولر بگیرم هم گاز سوزه هم بنزین بهترین روش برای جلوگیری از جوش آوردن چیه ?مرسی

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      در کل باید گفت خودرو های دوگانه سوز به دلیل دمای بالای احتراق گاز، بیشتر جوش می آورند اما با اینحال بهترین راه برای اینکه کمتر خودرو شما جوش بیاورد این است که در قدم اول از رادیاتور های گرمسیری استفاده کنید، ضد یخ و ضد جوش استاندارد در مخزن رادیاتور بریزید، از سلامت کامل مجموعه فن اطمینان داشته باشید.
      گفتنی است در صورتی که خودرو شما از نظر فنی مشکلی نداشته باشد، در شرایط معمول با روشن کردن کولر به سیستم خنک کننده موتور کمک شده دمای آن کاهش پیدا میکند، چرا که با روشن شدن کولر فن دوم یا دور تند فن شروع به کار کرده و از جوش آوردن خودرو جلوگیری میکند. اما اگر خودرو شما مشکل فنی داشته باشد تحت هر شرایطی احتمال جوش آوردن آن بسیار زیاد خواهد بود.

  3. زهرا خلف خانی می گوید

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید ماشینم پژو ۴۰۵ سربالایی امپرش بالا میره جوش میاره دلیلش چیه ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشکل جوش آوردن خودرو شما باید حتما توسط مکانیک متخصص بررسی و تشیخیص داده شود، اما به صورت کلی باید گفت موتور خودرو در سر بالایی زیر فشار زیادی است و کوچکترین نقص در سیستم خنک کننده با بالارفتن آمپر آب خود را نشان میدهد.

  4. امین می گوید

    سلام
    ماشینم جوش اورد ترموستات باز کردم قفل کرده بود الان ترموستات دراوردم
    فن رو یکسره کردم اما باز ماشین جوش میاره لطفا راهنمایی کنید ماشین فولکس گل هست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تشخیص دقیق علت جوش آوردن خودرو شما باید حتما توسط مکانیک متخصص خودرو های آلمانی و فولکس واگن صورت بگیره. اما بصورت کلی باید گفت احتمال داره رادیاتور خودرو شما، دمای مایع خنک کننده را به خوبی پایین نمی آورد. این مشکل میتواند به دلیل جرم گرفتگی و یا خراب شدن پره های رادیاتور ماشین باشد. این مورد رو هم در نظر بگیرید که، وقتی حتی پس از باز کردن ترموستات و یکسره شدن فن باز هم خودرو شما جوش می آورد میتواند مشکل از گردش آب در سیستم خنک کننده باشد. با خرابی قطعاتی مثل واترپمپ گردش آب به درستی صورت نگرفته و در نتیجه باعث جوش آوردن خودرو میشود.

  5. زبیدی می گوید

    تازه تعمیر بودن موتور یا نو بودن موتور تاثیری در داغ کردن و جوش اوردن خودرو داره?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در صورتی که خوردو تازه تعمیر یا نو باشد نباید به هیچ عنوان جوش آورد. در صورتی که خودرو تازه تعمیر جوش آورد، دلیل آن میتواند درست تعمیر نشدن موتور و یا وجود مشکلی در سیستم خنک کننده موتور باشد.

  6. جوادt می گوید

    سلام خدا قوت؛
    من یه پراید دارم که از لحاظ فنی و موتوری عالی بود، یه روز به قصد مسافرت، آب و روغن ماشین رو چک کردم و راه افتادم،هنوز به ترمینال شهرمون(حدودیک کیلومتر) نرسیده بودم دیدم آمپر چسبوند. سریع کاپوت رو بالا زدم،دیدم درب رادیاتور رو موقع چک کردن درست نبستم وبصورت نیمه بازه وتمام آب رادیاتور خارج شده و داغ کرده. از اون روز به بعد دیگه درست نشد و به سرعت جوش میاره، رادیاتور و فن ماشین رو دادم سرویس کردن، ترموستات رو درآوردم، واشر منیفولد رو عوض کردم، فن رو یکسره کردم، واتر پمپ هم سالمه… دیگه نمیدونم چیکار کنم کلافه شدم. هرجاهم میبرم کلی الافم میکنن و یه پولی میگیرن و میگن درست شدو ایرادی نداره، ولی اصلا تغییری نمیکنه… به نظر شما عیب از کجاست؟من باید چکار کنم؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید…
    باتشکر از راهنماییهای دلسوزانتون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال این وجود دارد که واشر سرسیلندر به دلیل جوش آوردن خودرو قابلیت خود را از دست داده باشد و گردش آب به خوبی در بلوک سیلندر انجام نشود. لذا اگر مشکل از رادیاتور آب و سیستم خنک کننده خودرو نباشد، ممکن است به دلیل از بین رفتن خاصیت آب بندی واشر سرسیلندر باشد. با تمامی این تفاسیر تشخیص دقیق مشکل باید توسط متخصص حرفه ای صورت بگیرد و این توضیحات صرفا احتمالاتی است که بر اساس تجربه مشتریان یدک یار جمع آوری شده و در اختیار شما قرار میگیرد.

  7. ابوالفضل می گوید

    سلام من من رادیات و ترموستات رو عوض کردم بازم جوش میاره علت چیه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تشخیص دقیق علت جوش آوردن خودرو باید حتما توسط متخصص صورت بگیره اما بصورت کلی احتمال داره مجرای گردش آب مسدود شده و یا مشکل از بخش موتوری خودرو شما باشد.

  8. ادی می گوید

    سلام و عرض ادب.
    من یه پراید مدل ۸۴ دارم حدود ۳ هفته پیش ۳-۴ روز خوابوندیمش تعمیرگاه و موتورش رو تعمیر اساسی کردیم.تراشکاری جای سوپاپ ها و…
    حالا آمپرش بالاتر از حدی میره که قبلا میرفت البته به قرمز نمیرسه ولی نزدیک آخرین خط قبل قرمز میره و وقتی هم ماشین رو خاموش میکنم صدای قل قل از مخزن آب اضافه رادیاتور میاد.
    البته بعد از تعمیر آب خالی داخل رادیاتور ریختن و هنوز ضد یخ نریختم و فکر میکنم ترموستات هم درحالت باز گیر کرده چون بلافاصله بعد از روشن کردن ماشین وقتی هنوز موتور سرد هست درب رادیات رو که باز میکنم آب داخلش جریان داره و مشخصه که درحال گردش هست.
    چند روز پیش بردمش دیاگ چون ریپ میزد؛ کمپرس سیلندر ها رو چک کرد گفت همه در حد عالی هستن اگر اشتباه نکنم گفت ۱۵۰ هستن( ؟؟؟ )البته ایشان ریپ زدن رو درست که نکرد هیچ بدتر سرخود و بدون اجازه از من زد سیم کشی گاز CNG رو هم قطع کرد ( سیم کشی از امولاتور به انژکتور های ماشین من چون سال ۸۶ گازسوزش کردم به صورت دستی و ابداعی انجام شده بود و سوکت و رابط استاندارد نداشت اون نا استاد کار نا بلد هم همه رو قطع کرده بود و ادعا داشت که ایراد از اونجا بوده که آخرش هم ثابت شد که گند زده ) بعدأ خودم ایرادش رو فهمیدم بر اساس ظاهر شمع ها احتمال دادم از اونا باشه که درست هم بود و با تعویض شمع و وایر حل شد.خلاصه حالا مشکل از کجاست که دمای موتور بالا میره؟ البته بعضی وقتا هم چراغ روغن چشمک های ریزی میزنه ولی سطح روغن در حد ماکزیمم هست و کم نشده اصلا.
    امکان داره موتور رو خوب تعمیر نکرده باشن؟ ( با وجود کمپرس خوب سیلندر ها)خدا میدانه ۸میلیون و ۵۰۰ هزار تومن هزینه تعمیر موتور شد؛ یعنی درست تعمیر نکردن؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز با توجه به اینکه مشکل خودرو شما خیلی خاص و دقیق هست به همین دلیل اظهار نظر به این صورت درست نیست و متاسفانه همکاران بخش فنی ما در جایگاه علمی ای نیستند که بدون بررسی خودرو بصورت قاطع مشکل شما رو تشخیص بدن. لذا متاسفانه باید عرض کنم در عیب یابی و تشخیص این مشکل خیلی به شما نمیتوانیم کمک کنیم.
      اما بصورت کلی معمولا پس از تعمیر موتور، اگر تعمیرکار، موتور خودرو را به درستی تعمیر نکرده باشد ممکن است به هر دلیل گردش آب مختل شده یا حتی دمای موتور به دلایل مختلف بالا رود. گفتنی است در خودرو های دوگانه سوز مخصوصا آنهایی که بصورت دستی دوگانه شده اند معمولا مشکلات اینچنینی و خاص در تعمیرات مختلف زیاد گزارش شده. پیشنهاد میکنم قبل از هر چیز رادیاتور خودرو و لوله های آب را بررسی کنید و سپس بخش های مختلف سیستم خنک کننده موتور مثل سنسور ها و … در صورتی که مشکلی در آنها مشاهده نکردید احتمال زیاد تعمیر موتور درست انجام نشده.
      با اینحال تشخیص علت بالا رفتن دمای آب خودرو حتما باید توسط مکانیک متخصص و خبره باشد تا باعث هزینه اضافی برای شما نشود.

  9. رها خاتمی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من یک جا خوندم خودرو جوش آورد ماشین و خاموش کنید در صورتی که من شنیدم نباید این کارو کرد حالا کدوم درسته من به شما اعتماد کامل دارم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      همانطور که بالا اشاره شد خاموش کردن خودرو هنگام جوش آوردن کار اشتباهی است و میتواند باعث آسیب های جدی به موتور ماشین شما شود. با خاموش کردن ماشین زمانی که جوش آورده، احتمال چسبیدن رینگ موتور به سیلندر بسیار زیاد است، و در صورتی که رینگ موتور به سیلندر بچسبد موتور قفل کرده و شما باید حتما موتور خودرو را باز، و تعمیر نمایید.
      لذا بهترین عملکرد در زمان جوش آوردن این است که در کنار خیابان توقف کرده و کاپوت خودرو را بالا بزنید تا موتور سریع تر خنک شود، همینطور روشن کردن کولر و در مدار آوردن دور تند فن نیز به خنک شدن ماشین کمک میکند.

  10. علیرضا می گوید

    سلام
    ببخشید بنده یه ۲۰۶ تیپ ۲ دارم که دمای اب رفت بالا تو ترافیک اول قرمز رسید که زدم کنار و اومد پایین سریع اما دیدم فن کار نمیکرده و …
    حالا نگرانم که واشر سر سیلندر به مشکل خورده باشه

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      هرچند واشر سرسیلندر پژو ۲۰۶ بخصوص تیپ ۲ کمی ضعیف بوده و زود آسیب میبیند اما با یک بار دو بار جوش آوردن مشکل آنچنانی نباید پیش آید. با اینحال شما در اولین فرصت سیستم فن خودرو و سیستم خنگ کننده ماشین را به تعمیرگاه نشان دهید تا در صورتی که مشکلی در این بخش ها وجود دارد هرچه سریعتر رفع شود و مجدد خودرو شما جوش نیاورد.
      از طرف دیگر مدتی بصورت منظم سطح آب و کیفیت آب رادیاتور و روغن را بررسی کنید، در صورتی که شاهد تغییری نبودید خوشبختانه واشر سرسیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ شما آسیب ندیده، اما در صورتی که شاهد کف یا کم کردن آب یا چرب شدن آب رادیاتور بودید، هرچه سریعتر خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید تا باعث خرابی سایر قطعات موتوری نشود و با هزینه کمتر مشکل را مرتفع سازید.

  11. معین می گوید

    سلام
    همه ی ۸مورد چک شد اوکیه مهمش
    ولی بازم تو این روزا ک هوا سرده جوش میاره ماشین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خودرو خود رو به تعمیرگاه معتبر ببرید و سیستم خنک کننده رو به دقت بررسی کنید، موارد زیادی ممکن است رخ داده باشد به عنوان مثال احتمال دارد به دلیل گرفتگی رادیاتور، آب درست گردش نکرده و نمیتواند به خوبی دمای موتور را کاهش دهد.
      به این موضوع نیز دقت داشته باشید، در صورتی که واشر سرسیلندر شما بخاطر جوش آوردن های قبلی آسیب دیده باشد و خاصیت خود را از دست داده باشد (به اصطلاح مکانیکی ماشین واشر ترسونده باشه) خود خرابی واشر سرسیلندر میتواند باعث شود که سیستم خنک کننده موتور به خوبی عمل نکند و خودرو شما مجدد جوش آورد.

  12. حسین اسدی می گوید

    ضمن عرض سلام و درود
    من یه پراید مدل ۹۰ دوگانه دستی دارم.
    تا همین پارسال هیچ مشکلی نداشت ولی پارسال واتر پمپ نشتی داشت که چون یکدفعه آب خالی می‌شد و بیشتر وقت ها سطح آب خودرو تا ده روز تغییر نمی‌کرد ، هیچ کس نفهمید مشکل از کجاست و بالاخره واشر زد.
    از بعد از تعمیر که مجبور شدم تو مکانیکی های بین راهی انجام بدم و نمی‌دونم چکار کرده ، دمای آب بالا می‌ره و اصلأ نمیشه کولر گرفت ، حتی بدون کولر گرفتن هم آمپر بالا می‌ره.
    با این که الان هوا سرده ، ولی وقتی مدت طولانی با سرعت میرم (مثلاً ۱۲۰) آمپر از وسط رد میشه.
    رادیاتور نو انداختم ، ترموستات رو نو انداختم ، واتر پمپ نو هست و خلاصه اصلاً نباید این مشکل باشه.
    لطفاً منو راهنمایی کنید که چکار کنم 🙏🙏🙏❤️❤️❤️

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نکته اول باید گفت در شرایط عادی در صورتی که سیستم خنک کننده خودرو شما بدون هیچ مشکلی کار کند، با روشن کردن کولر با توجه به اینکه فن رادیاتور وارد مرحله دور تند میشود باید شاهد کاهش دمای موتور باشید. به احتمال زیاد گردش آب به درستی صورت نمیگیرد و همین امر موجب جوش آوردن خودرو شما شده. این مشکل باید بصورت تخصصی و بخش به بخش بررسی شود تا در صورت وجود گرفتگی یا نشتی، مشکل مرتفع گردد. اگر بخش های مختلف سیستم خنک کننده خودرو بدون مشکل باشد باید گفت مشکل از موتور خودرو است و باید موتور باز شده، مجاری گردش آب، واشر ها و … بررسی شوند و به عبارتی یک سرویس کامل صورت گیرد.
      با توجه به توضیحات شما این محتمل است که واشر سرسیلندر خودرو شما به درستی تعویض نشده، در نظر داشته باشید که تعویض غیر اصولی واشر سرسیلندر میتواند در کار سیستم خنک کننده موتور اختلال ایجاد کرده و موجب بالا رفتن درجه حرارت موتور شود.

  13. علیرضا می گوید

    سلام عرض ادب یه آردی ۸۴دارم یه بار تسمه انداخت و جوش اورد دیگه دائم جوش میاره فشنگی آب عوض کردم فن سرویس کردم فقط وقتی آمپر میچسبونه فن روشن میشه و خیلی کم آمپر پایین میاد و فن خواموش میشه باید چیکار کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      یکسر دلایل رایج که باعث این مشکل میشود رو به شما توضیح میدهیم ولی دقت داشته باشید که در نهایت تشخیص دقیق باید توسط تعمیرکار متخصص پس از بررسی کامل خودرو صورت گیرد.
      این علائم نشان دهنده وجود مشکل در سیستم خنک کننده موتور خودرو است، در قدم اول احتمال گرفتگی رادیاتور یا شلنگ ها وجود دارد که باید به دقت بررسی شود و در صورت نیاز قطعه تعمیر، تعویض یا مجرا های رادیاتور شستوشو داده شود. در قدم بعدی بررسی سلامت رله فن هاست که به موقع روشن و خاموش شوند. بررسی سلامت ترموستات برای تشخیص درست دما آب نیز بسیار حائز اهمیت است. در آخر اگر مشکل ناشی از این موارد نبود احتمال بسیار زیاد واشر سرسیلندر خودرو شما در هنگام جوش آوردن خاصیت خود را از دست داده و وظیفه خود را به درستی انجام نمیدهد، در این شرایط واشر سرسیلندر باید تعویض شده و سرویس کامل به روی موتور خودرو صورت گیرد. دقت داشته باشید که مورد اخر معمولا همراه علائمی دیگری مثل کم کردن آب رادیاتور، تغییر رنگ آب رادیاتور، افت توان موتور و … نمایان میشود.

  14. نیسان آبی می گوید

    سلام، یه بار این اتفاق برام پیش اومد،مشکل از فیوز ماشین بثد، لطفا همیشه از راه حل های با خرج کمتر شروع کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ممنونیم که تجربه خودتون رو با ما در میان گذاشتید، حتما به تیم محتوا انتقال داده میشود تا این مورد نیز به مقاله اضافه گردد.

  15. سعید جوادی می گوید

    سلام روز بخیر ماشین بنده دوو هستش امروز متوجه شدم آمپر ماشینم اومد بالا در حدی ک که از زیر کاپوت بخار بلند شد از در مخزن آب می‌ریخت بعد متوجه شدم فن ماشین کار نمیکنه یعنی میشه از فن باشه ک آمپر اومده بالا؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال این وجود دارد که فن خودرو به درستی کار نکرده و باعث جوش آوردن ماشین شود.
      در قدم اول از سلامت فن های خودرو و درست کار کردن آن اطمینان حاصل کنید.
      در قدم بعدی از سلامت درب آب رادیاتور خودرو خود مطمئن شوید.
      در قدم آخر سطح آب رادیاتور را منظم بررسی کنید تا از کم نشدن آب رادیاتور اطمینان حاصل نمایید.

  16. رویا ازاد می گوید

    سلام ممنون میشم کمکم کنید خودرو من تیبا هنگام سربالایی آمپرش بالا میره وگاهی جوش میاره ?اصل دلیل جوش آوردن خودرو وقت سربالایی چییه?ممنون از پاسخگویی تون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهتا خودرو در سر بالایی زیر فشار بیشتری است و دور موتور بالاتری برای حرکت نیاز است لذا طبیعی است که دمای موتور بالا رفته و سیستم خنک کننده تلاش بیشتری برای خنک کردن موتور ماشین خواهد کرد. به عبارت دیگر در سر بلایی سیستم خنک کننده خودرو زیر فشار قرار گرفته و کوچکترین ضعف و مشکلی در آن موجب میشود تا نتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند و در نتیجه درجه حرارت موتور (آمپر) بالا رفته و زیر فشار زیاد حتی جوش می آورد. لذا باید گفت در سیستم خنک کننده موتور خودرو شما مشکلی وجود دارد که باید بررسی و رفع شود.
      این مشکل میتواند از درست کار نکردن فن رادیاتور، گرفتگی یا خرابی پره های رادیاتور، گرفتگی شیلنگ های رادیاتور، مشکل در ترموستات، خرابی درب رادیاتور، خرابی واتر پمپ، هوا گرفتن رادیاتور یا حتی وجود مشکل در واشر سرسیلند باشد. برای تشخیص دقیق خودرو باید از نزدیک توسط تعمیرکار متخصص بررسی شود تا بتواند شما را راهنمایی نماید.

  17. حسام می گوید

    سلام خودروی ام وی ام ۵۳۰مدل ۹۱دارم به تازگی واشر سر سیلندر عوض کردم و رادیاتور ماشین دادم سرویس کردن و واتر پمپ هم تعویض کردم ترموسات هم تعویض کردم ماشین درجا جوش نمیاره در حین حرکت بعد مدت یک ساعت رانندگی جوش میاره و مایع خنک کننده از درب مخزن ذخیره خارج میشه و داخل مخزن اب به حالت قلقل میرسه دو ماه درگیرم کرده هر جا بردم کسی عیب را مشخص نکرده چه باید کرد

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      موارد زیر را بررسی کنید:
      ۱- سلامت و درست کار کردن فن خودرو (رله فن، دور کند و دور تند) به احتمال زیاد مشکل از همین مورد است.
      ۲- از گردش کامل و درست آب در کل موتور و کل رادیاتور و شلنگ ها اطمینان حاصل کنید.
      ۳- پره های رادیاتور را بررسی کنید تا آسیب دیدگی نداشته باشند و مسیر هوا گرفته نباشد و هوا راحت از بین پره های رادیاتور عبور کند.
      ۴- در آخر احتمال این وجود دارد که موتور خودرو به درستی جمع نشده باشد و واشر سرسیلند وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد و موجب جوش آوردن خودرو شما شود.
      دقت داشته باشید که تشخیص نهایی باید پس از بررسی خودرو صورت گیرد.

  18. محمدرضا می گوید

    سلام وقت بخیر،خودرو من سمند ۸۵ با موتور Xu7 هست،مدت حدود یک ساعت سربالایی همراه با ۵ سرنشین و کولر روشن حرکت میکردم و برای اولین بار آمپر آب دقیقا تا وسط اومد،خونه که رسیدم دیدم از بالای رادیاتور جای ریختن آب هست و وقتی هم درب رادیاتور رو باز کردم قل قل کرد با فشار آب پشتش بود و آهسته باز کردم تا آب نزنه بیرون،بعد که ماشین خنک تر شد سطح آب رادیاتور اومده بود تا خط مینیمم و همچنین مخزن رادیاتور بویی شبیه درب روغن موتور میداد،اما درب موتور تمیز بود علائمی از واشر نداشت،خواستم بدونم این اتفاقاتی که پیش اومده طبیعی بوده و مشکلی برای واشر سرسیلندر پیش نیومده؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام عرض ادب
      بله، با توجه به اینکه خودرو مدت زیادی زیر فشار بوده بالا رفتن آمپر آب طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. میزان آب کم شده هم احتمالا به دلیل باز کردن رادیاتور در آن زمان بوده (که بسیار کار خطرناکی است). اما جهت اطمینان خاطر سلامت درب رادیاتور و اتصالات رادیاتور را بررسی کنید که نشتی وجود نداشته باشد. همچنین به مدت یک تا دو هفته بصورت منظم هنگامی که خودرو سرد است سطح آب رادیاتور را بررسی کنید که از آب کم نکردن خودرو اطمینان حاصل نمایید.
      گفتنی است اگر شاهد چرب شدن سطح آب رادیاتور بودید حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید و قبل از وخیم شدن و آسیب بیشتر به سایر قطعات مشکل را رفع کنید.

  19. عباس می گوید

    سلام
    من یه پراید ۸۶ دارم که همش داره جوش میاره
    توی همین هفته واتر پمپ و رادیاتور و رادیاتور بخاری و ترموستات و رله فن ها و مقاومت فن و شمع و وایر و درب رادیاتور رو عوض کردم ولی بازم جوش میاره هر روز هم کولر رو روشن میکنم و فن هام هم خوب کار میکنه و دو دور هست حتی با این که با استفاده از دستگاه دمای موتور رو پائین آوردم بازم جوش میاره
    ضدیخ هم کاسپین ریختم با آب مخصوص رادیاتور ولی بازم جوش میاره
    میشه لطفا راهنمایی کنید؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که یکی از مواردی که میتواند مخل درست عمل کردن سیستم خنک کننده خودرو باشد آسیب دیدن واشر سرسیلندر خودرو است، با توجه به تعدد جوش آوردن خودرو شما احتمال این وجود دارد که واشر سرسیلندر ماشین از حالت استاندارد خارج و موجب جوش آوردن مجدد خودرو شود. اگر از باز بودن مجاری گردش آب و سلامت شلنگ ها اطمینان دارید احتمال زیاد مشکل از واشر سرسیلندر خودرو شماست.
      گفتنی است بدون بررسی دقیق خودرو شما از نزدیک اعلام نظر کارشناسی دقیق امکانپذیر نیست و توضیحات فوق تنها رایج ترین مشکلات و علل جوش آوردن خودرو است.

  20. مجید می گوید

    سلام و عرض ادب.من یه تیبا ۱ دارم.بصورت کلی این سه سالی که دستمه کلا دماش بالاست.از وسط بالاتر.کولر که بیشتر از دو دقیقه نمیتونم روشن کنم‌.تو هوای خیلی سرد فن دور تند روشن میشه و دیگه خاموش نمیشه.دیگه چی بشه توی اتوبان سرعت زیاد داشته باشم فن گاهی خاموش بشه.کلا هر وقت کاپوت رو بالا میدم نمیشه نزدیک شد به موتور.بارها تعمیرگاه رفتم و هر بار یه چیزی رو عوض کردن.واشرسرسیلندر هم عوض کردم.تمام موارد مربوط به گردش آب و دما هم چندین بار تعویض شده اما متاسفانه کوچیکترین تاثیری نداشته که هیچی گاهی اوضاع بدترهم شده.حلاصه بیشتر از ۲۰ بار تعمیرگاه بردم و دیاگ هم هیچی نشون نمیده.فن بموقع روشن میشه اما با روشن شدنش دما که پایین نمیاد هیچی،بالاترهم میره و دیگه هیچ امیدی به خاموش شدنش نیست.دوستان خواهش میکنم هر چی به نظرتون میرسه بفرمایید.ضمنا کابل کمکی از باطری نصب شده.باطری تعویض شده دینام سرویس شده رادیاتور سیخ زده شده.نمیدونم والا

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما بنظر محتمل ترین علت جوش آوردن ماشین کثیف بودن رادیاتور یا خراب شدن پره های آن است که تنها با تعویض رادیاتور ماشین رفع میشود. طبق توضیحات شما احتمال زیاد رادیاتور خودرو شما کثیف بوده و یا پره های آن آسیب دیده و هرچند گردش آب پس از سیخ زدن به خوبی صورت گیرد اما به دلیل اینکه هوا نمیتواند از بین پره ها بگذرد، خنک کاری به خوبی صورت نگرفته و درمای مایع خنک کننده پایین نمی آید.
      توجه داشته باشید که راهنمایی فوق برحسب تویضحات شما بوده و برای تشخیص دقیق علت جوش آوردن یا بالا رفتن آمپر خودرو باید ماشین از نزدیک بررسی شود.

  21. مجید می گوید

    سلام.بعد از سه سال مشکل ماشینم با راهنمایی شما مدیر محترم و البته استاد عزیز،حل شد.سپاس بیکران

  22. Amir می گوید

    سلام بنده هم ماشین پراید دارم که تمام مراحل راندمان خنک کننده از تعویض رادیاتور و جنت های آب و واتر پمپ و … گرفته تا تعویض واشر سرسیلندر ،، دیگه کلافه شدم و علت آمپر کشیدن و جوش آوردن ماشین رو نفهمیدم ،
    البته بعضی وقتا آمپر دما تا آخر بالا میره ولی وقتی درب رادیاتور چک میکنم دماش عادی هست و چند مرتبه اقدام به باز کردن در رادیاتور کردم که هیچ خبری از فشار هوا یا بخار آب نبود ، فشنگی هم تعویض کردم ، واقعا یه معضل شده برام ، باور کنید دیگه ماشین برام اهمیت نداره فقط میخوام دلیل آمپر کشیدن و جوش آوردن پیدا کنم ، همه آرزوهای جور وا جور میکنن من آرزوی حل این معما
    در آخر تشکر میکنم از مطالب آموزنده سایت شما
    بنده به نوبه خودم تجارب زیادی از خواندن پاسخ های شما عزیز گرامی بدست آوردم که براتون آرزوی سلامتی و موفقیت دارم

    1. یدک یار می گوید

      سلام عرض ادب
      اگر همه قطعات را تعویض کردید و از سلامت رادیاتور آب، درست کار کردن فن رادیاتور، ترموستات، فشنگی آب و … اطمینان دارید، این احتمال را در نظر داشته باشید که آپر آب شما خراب باشد!
      با توجه به اینکه شما فرمودید ماشین جوش می آورد ولی با باز کردن درب رادیاتور علائمی از جوش آوردن ماشین وجود ندارد، علت جوش آوردن ماشین میتواند اعلان اشتباه پشت آمپر باشد.

  23. سمیرا می گوید

    سلام وقت بخیر.من امروز بطور ناگهانی متوجه شدم که امپرم پایینه اما ۰راغش روشنه تیبا هست.تاخواستم بیام بغل جاده ماشین خاموس شد و موتور قفل کرد که در اخر متوجه نشتی اب شدیم که درست کردیم نشتی رو و اب هم ریختیم داخل ماشین و ماشین روشن شد صدای غیر طبیعی هم نداد و امپرهم بالا نرفت فن ها هم کار میکنند و از اگزوز هم بخار بیرون نمیاد.بنظرشما موتور ماشین اسیب دیده؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه شما زود متوجه این موضوع شدید و هوا نیز خنک است، احتمالا آسیب جدی به واشر سرسیلندر خودرو شما وارد نشده باشد. معمولا پس از چند بار جوش آوردن یا بالا بودن آمپر آب برای مدت زمان طولانی آسیب های ناشی از جوش آورن خودرو خود را نشان میدهند.
      در هر صورت باید صبر کنید تا به مرور زمان ببینید شاهد علائم خرابی واشرسرسیلندر هستید یا خیر.

  24. محمد می گوید

    دلیل سرد بودن رادیاتور آب پژو ۲۰۶ تیپ۲ که موتور جوش آورده با توجه به اینکه همه قطعات سالم هستند وموتور ماشین هوا گیری شده چیست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در این شرایط وقتی ماشین جوش می آورد نشان دهنده این است که آب به درستی در سیستم خنک کننده نمیگردد. معمولا به دلیل مسدود بودن رادیاتور آب، شلنگ ها، واتر پمپ این مشکل رخ میدهد. یکی از نشانه های آن باد کردن شلنگ های سیستم خنک کننده خودرو است.
      گرفتگی باید رفع شود تا آب به خوبی در سیستم به چرخش در آمده و از جوش آوردن ماشین جلوگیری کند.